محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

AMD با افزایش میزان مصرف پردازنده‌های Ryzen 9000 عملکردشون رو بهتر می‌کنه

کمتر از یک ماه پیش پردازنده‌های Ryzen 9000 به بازار عرضه شدن و حالا قراره یه پیشرفت عملکرد بزرگ داشته باشن. آپدیت جدید AGESA، که میکروکد پردازنده‌های رایزنه، قراره محدودیت مصرف برق دوتا از پردازنده‌ها رو کم کنه. با بنچفا برای آشنایی با تغییرات اعمال شده روی پردازنده‌های رایزن همراه باشید.

محدودیت مصرف برق، دلیل ضعف پردازنده‌های Ryzen 9000

پردازنده‌های Ryzen 5 9600X و Ryzen 7 9700X با ۶۵ وات TDP معرفی شدن. این پیشرفت عظیمی با در نظر گرفتن تنها ۸۸ وات PPT این پردازنده‌ها محسوب میشد. زمان عرضه این پردازنده‌ها، مشخص شد که این محدودیت برق سنگینیه و این پردازنده‌ها با این میزان از محدودیت عملا مصرفی هم اندازه با ۷۶۰۰X و ۷۷۰۰X داشتن! با تست PBO، دیده شد که این پردازنده‌ها در صورت برداشته شدن این محدودیت مصرف، عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش می‌ذارن، اما مشکل اینجاست که استفاده از PBO باعث از بین رفتن گارانتی پردازنده میشه.

پردازنده AMD Ryzen 7 9700X در سوکت AM5

شرکت MSI هفته پیش آپشنی به پردازنده‌ها اضافه کرد که کاربران می‌تونستن میزان TDP پردازنده‌های Ryzen 5 9600X و Ryzen 7 9700X رو به ۱۰۵ وات تغییر بدن. حالا گزارشات نشون میده که AMD قراره در آپدیت بعدی AGESA، ورژن ۱.۲.۰.۲، این قابلیت قراره به تمام مادربردهای AM5 اضافه بشه. اینطوری این میزان TDP به تمام مادربردها اضافه میشه و طبق مشاهدات، می‌تونه عملکرد این پردازنده‌ها رو بهبود زیادی ببخشه.

هنوز معلوم نیست این میزان TDP افزایش یافته قراره دیفالت پردازنده‌ها باشه یا چیزی که کاربران بتونن اونو فعال کنن. خیلی منطقی‌تره که این میزان TDP به عنوان دیفالت جدید این پردازنده‌ها ست بشه، چون اگه کاربران اونو فعال نکنن ممکنه گله و شکایات زیادی از عملکرد ضعیف اون نسبت به باقی کاربران گزارش بشه. در کل بهتره از طرف خود AMD فعال بشه تا کاربران.

در کنار این، AMD گفته بود که قراره با ورژن جدید ویندوز، ورژن ۲۴H2، عملکرد پردازنده‌های Ryzen 9000 بهبود زیادی پیدا کنه. این هم در برخی تست‌ها ثابت شده بود و گفته شده با این ورژن جدید، عملکرد پردازنده‌های جدید رایزن در بازی‌ها پیشرفت زیادی پیدا می‌کنه، منتها همچنین دیده شده که پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ هم با این نسخه عملکردشون خیلی بهتر میشه!

با این اوضاع و این همه تغییرات، احتمالا باید منتظر تست دوباره تمام پردازنده‌های AMD با تنظیمات جدید و نسخه جدید ویندوز باشیم. AMD واقعا اشتباهات متعددی در عرضه سری ۹۰۰۰ داشت و مشخصا با این میزان از تغییراتی که به سرعت داره اعمال میشه، عرضه این پردازنده‌ها باید به تعویق میفتاد. حالا باید صبر کرد و دید که این تغییرات تا چه میزان اثرگذار هستن و آیا خرید پردازنده‌های سری ۹۰۰۰ رو منطقی می‌کنن یا نه!

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی یک ستاره بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×