پتنت جدید سونی قابلیت تشخیص احساسات شما حین بازی رو داره!
سونی تو چند ماه اخیر حسابی تو تولید پتنتهای جدید فعال بوده. از دکمههای بازگشت عقب تا تنظیمات آنی برای سختی بازی و یه صفحه دوم که توی بازی پیشنهاداتی ارائه میده. حالا سونی یه قدم جلوتر رفته و میخواد محیط بازیکنها رو زیر نظر بگیره و حتی واکنشهای احساسی یا فشار دادن عصبی دکمهها رو هم تشخیص بده که میتونه خیلی ترسناک باشه. با این خبر همراه بنچفا باشید.
تکنولوژی یا جاسوسی؟
طبق گزارشی که سایت Tech4Gamers منتشر کرده، سونی به تازگی پتنتی ثبت کرده که بهش اجازه میده حالت احساسی و نحوه تعامل گیمرها با بازیها رو زیر نظر بگیره. این پتنت با عنوان «روش بازخورد بازیکن بر اساس موقعیت برای بهبود بازیها» ثبت شده. هدف این تکنولوژی اینه که ارتباط بین بازیکنها و توسعهدهندهها رو بهینه کنه.
این تکنولوژی قراره با تحلیل نحوه تعامل بازیکنها با بازیهاشون این کار رو انجام بده. تو توضیحات سونی، به یه شبکه عصبی اشاره شده که قراره آموزش ببینه تا وقتی یه بازیکن تو یه مرحله یا بخش خاصی از بازی گیر کرده، دلیلش رو تشخیص بده. این شبکه میتونه بفهمه مشکل از مهارت بازیکنه، مشکل شبکه است یا سختافزار، و بعد مستقیماً به رفع اون مشکل کمک کنه. راهحلها ممکنه از ساده کردن سختی بازی شروع بشه تا کند کردن حرکت دشمنها وقتی تأخیر شبکهای تشخیص داده بشه. این شبکه حتی میتونه پیشنهاداتی مخصوص به مرحله یا بازی ارائه بده.
از طرف دیگه، سونی میخواد بازخورد آنی درباره حالت احساسی بازیکنها جمعآوری کنه. این کار ممکنه با استفاده از سنسورها، ردیابها یا ابزارهای دیگه انجام بشه. طبق توضیحات سونی، ممکنه اطلاعاتی مثل اینها جمعآوری بشه:
- اطلاعات جمعیتشناسی کاربر مثل سن، جنسیت، موقعیت مکانی و سایر دادههای مرتبط
- ویژگیهای اجتماعی مثل تعامل بازیکنها از طریق چت درون بازی یا دعوت دوستان
- اقتصاد درون بازی، مثل الگوی خرید و فروش آیتمهای مجازی
- پیشرفت بازیکن، مثل دستاوردها، تروفیها یا سرعت پیشروی تو بازی
همه دادهها در خطرن!
سونی گفته که حتی دادههای غیرساختاری مثل ویدیوهای بازی، صدای بازی، ورودی کنترلر، یا چت گروهی هم ممکنه جمعآوری بشه و بعد این دادهها پردازش بشن تا به بهبود الگوریتمهای بازخورد کمک کنن. کاری که تمام شرکتها دارن برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی میکنن!
با اینکه سونی ادعا میکنه این اطلاعات برای دسترسپذیرتر کردن بازیها جمعآوری میشه، اما این قضیه نگرانیهایی رو ایجاد کرده. اینکه یه شرکت بزرگ این همه اطلاعات حساس داشته باشه، یا بتونه حرکات، واکنشها، مکالمات و احساسات شما رو رصد کنه، میتونه بحث حریم خصوصی رو زیر سؤال ببره. بهخصوص که سونی قبلاً تو سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ هک شده. با در اختیار داشتن چنین دادههایی، سونی به یکی از مهمترین اهداف حملات سایبری تبدیل میشه و شرایط ممکنه خیلی بد بشه.