اخباراخبار سخت افزار

پردازنده Ryzen 7 9800X3D ممکنه اولین پردازنده ۳D V-Cache باشه که فرکانسش از مدل استاندارد بیشتره!

AMD داره خودش رو آماده می‌کنه تا سری جدید پردازنده‌های Ryzen 9000 با تکنولوژی ۳D V-Cache رو معرفی کنه. اگه لو رفتن‌های اخیر درست باشه، پردازنده Ryzen 7 9800X3D می‌تونه یه هیولای واقعی برای گیمینگ باشه! چون گفته می‌شه فرکانس پایه‌اش از مدل معمولی بدون ۳D V-Cache بیشتره، که اولین بار توی این مدل اتفاق افتاده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


این خبر از پلتفرم چینی Bilibili اومده، جایی که یکی توی بنچمارک Cinebench R23 یه سری اطلاعات از پردازنده معرفی نشده ۹۸۰۰X3D رو به اشتراک گذاشته. جالب‌ترین ویژگی این پردازنده فرکانس پایه ۴.۷ گیگاهرتزی‌اشه که ۹۰۰ مگاهرتز بیشتر از فرکانس پایه ۳.۸ گیگاهرتزی Ryzen 7 9700X استاندارده!

برای اینکه بهتر بفهمیم چقدر این عدد مهمه، باید بگیم که پردازنده‌های قبلی AMD با ۳D V-Cache همیشه فرکانس پایه پایین‌تری نسبت به مدل‌های معمولی داشتن. مثلاً Ryzen 9 7950X3D فرکانس پایه ۴.۲ گیگاهرتزی داشت در حالی که مدل استاندارد ۷۹۵۰X فرکانس پایه ۴.۵ گیگاهرتزی داشت. همینطور ۷۹۰۰X3D با ۴.۴ گیگاهرتز، کمتر از مدل ۷۹۰۰X با ۴.۷ گیگاهرتز بود.

اگه این فرکانس پایه ۴.۷ گیگاهرتزی برای ۹۸۰۰X3D درست باشه، یعنی مهندس‌های AMD موفق شدن که معماری Zen 5 رو با تکنولوژی ۳D V-Cache حسابی بهینه کنن. همچنین گفته شده که این پردازنده می‌تونه توی بار کامل، فرکانس بوست ۵.۲ گیگاهرتز رو به‌صورت تمام هسته‌ای نگه داره، که ۴۰۰ مگاهرتز بیشتر از Ryzen 7 9700X بدون ۳D V-Cache هست.

یه شایعه دیگه هم میگه که Ryzen 7 9800X3D ممکنه اوایل نوامبر، بین ۱ تا ۵ این ماه، عرضه بشه. این خبر از یکی از کارمندان AMD لو رفته و توی فروم Chiphell هم اومده که احتمال داره این پردازنده زودتر از انتظار به بازار بیاد. به نظر می‌رسه پیش‌فروش از اول نوامبر شروع بشه و فروش واقعی هم اواسط هفته بعد یعنی ۵ نوامبر آغاز بشه.

اما چرا AMD داره تاریخ عرضه رو جلو می‌ندازه؟ احتمالاً به این دلیل که پردازنده‌های استاندارد Ryzen 9000 “Granite Ridge” اون‌طور که انتظار می‌رفت عملکرد چشم‌گیری نداشتن و همچنین با عرضه پردازنده‌های “Arrow Lake-S” اینتل توی این ماه، AMD با افت فروش مواجه شده. برای همین ممکنه دارن ۹۸۰۰X3D رو زودتر وارد بازار کنن تا دوباره توجه‌ها رو به دسکتاپ‌ها جلب کنن. با توجه به فرکانس‌های گفته شده، به نظر می‌رسه که این پردازنده می‌تونه توی این کار موفق باشه.

اگه همه‌چی طبق برنامه پیش بره، سری کامل پردازنده‌های AMD Ryzen 9000X3D با ۶۴ مگابایت حافظه کش ۳D V-Cache شامل سه مدل خواهد بود: پردازنده ۱۶ هسته‌ای ۹۹۵۰X3D، پردازنده ۱۲ هسته‌ای ۹۹۰۰X3D، و ستاره این سری، پردازنده ۸ هسته‌ای و ۱۶ رشته‌ای ۹۸۰۰X3D!

این پست براتون مفید بود؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم!

روی ستاره‌ها بزنید تا به این مطلب امتیاز بدید!

میانگین امتیاز این مطلب ۰ / ۵. تعداد امتیازات ۰

نظری برای این مطلب ثبت نشده! شما اولین نفری هستید که رای می‌دید!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×