محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت‌های گرافیک 7900XT و 4070Ti

ارزان‌ترین‌های نسل جدید تا به امروز!

چندماهی میشه که انویدیا و ای‌ام‌دی از کارت‌های گرافیک نسل جدید خودشون رونمایی کردن. این کارت‌ها پیشرفت زیادی داشتن اما مشکلی بزرگ با خودشون حمل می‌کردن: قیمت سرسام‌آور! ارزون‌ترین کارت انویدیا، ۴۰۷۰Ti برچسب قیمت ۸۰۰دلاری داره و ارزون‌ترین کارت ای‌ام‌دی هم یعنی ۷۹۰۰XT هم ۹۰۰ دلار قیمت داره! حالا ما می‌خوایم این دو کارت رو با هم مقایسه کنیم تا عملکرد این دو رو ببینیم.

با ما همراه باشید تا ببینیم این دو کارت چی تو چنته دارن.

(Image credit: Hardware Unboxed)

نگاهی به تست

در این مقایسه کامل که توسط رسانه Hardware Unboxed انجام شده، چندین بازی مختلف و پرطرفدار در دو رزولوشن ۴K و ۱۴۴۰p بررسی شدن. پردازنده‌ای که این مقایسه‌ها با اون انجام شده، پردازنده قدرتمند Ryzen9 7950X3D ای‌ام‌دی هست که فعلا بهترین پردازنده برای بازی‌ به حساب میاد. همچنین چون که در بازی‌ها CCD دوم بدون کش سه بعدی کاری انجام نمیده، این CCD خاموش شده تا شاهد عملکرد بهتری باشیم. در واقع میشه پردازنده این تست رو Ryzen7 7800X3D دونست که هنوز عرضه نشده، اما احتمالا این پردازنده عملکردی شبیه به این تست داره(برای اطلاعات کامل درمورد کش سه‌بعدی، می‌تونید این مقاله ما رو مطالعه کنید).

پردازنده این مقایسه، یعنی Ryzen 9 7950X3D

برای برابر بودن شرایط مقایسه هم، از DLSS برای کارت ۴۰۷۰Ti استفاده نشده؛ چون این تکنولوژی به این کارت قدرتی باورنکردنی میده. اما چون کارت ای‌ام‌دی از این تکنولوژی بی‌بهره‌ست، از اون استفاده نشده تا ما صرفا شاهد قدرت خام این کارت‌ها باشیم. اما زمانی که FSR در دسترس بوده از اون استفاده شده، چون این تکنولوژی روی کارت‌های انویدیا هم قابل استفاده‌ست.

در این مقایسه تنها روی رزولوشن‌های ۱۴۴۰p و ۴K مانور داده شده، چون کارت‌های امروزی روی این رزولوشن‌ا نسبت به ۱۰۸۰p عملکرد بهتری دارن. همچنین وقتی دارید چنین هزینه‌ای برای کارت‌گرافیک می‌کنید، قطعا مانیتور باکیفیتی هم دارید. درسته…؟

بدون معطلی بیشتر، سراغ نتایج این مقایسه بریم و ببینیم که نتایج چی به ما نشون میدن.

تست اول، Fortnite!

اول از همه، فورتنایت. این بازی روی موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5 توسعه داده شده، و نتایجی که می‌بینیم نتایج جالبی هستن. در مقایسه این دو کارت در رزولوشن ۱۴۴۰p این دوکاملا شبیه به هم هستن، اما در نتایج ۴K می‌بینیم که ۴۰۷۰Ti حدود ۲۰% عملکرد بهتری ارائه میده! هر چند در یک عنوان مالتی‌پلیر رقابتی این نرخ فریم نه کافی و نه قابل‌قبوله، اما در این رزولوشن انویدیا قوی‌تر ظاهر شده.

و حالا با فعال کردن ری‌تریسینگ و باقی فناوری‌های دیگه بازی، می‌بینیم که این دو کارت در رزولوشن ۱۴۴۰p عملکرد بهتری از تست قبلی ارائه میدن! و اما نکته جالب‌تر اینکه این تست نشون میده چقدر آنریل انجین ۵ روی پلتفرم RDNA 3 بهینه شده و عملکرد ری‌تریسینگ این کارت، با کارت‌ انویدیا برابری می‌کنه! باید دید بازی‌هایی که در آینده روی این موتور بازی‌سازی ارائه میشن چه عملکردی خواهند داشت.

Call of Duty: Modern Warfare 2

بازی مدرن وارفر۲ همونطور که می‌بینیم، روی کارت ای‌ام‌دی بهتر اجرا شده. یکی از علت‌های این اتفاق می‌تونه این باشه که چون کارت‌گرافیک و پردازنده ما هر دو از تیم قرمز هستن، این بازی از لحاظ سخت‌افزاری عملکرد بهتری داره و مشکل نرم‌افزاری نیست. اما کارت ۷۹۰۰XT از یک مشکل رنج می‌بره: تفاوت زیاد بین میانگین و ۱% حداقل نرخ فریم. همونطور که در چارت می‌بینید در رزولوشن ۱۴۴۰p تا ۴۰% افت فریم در این بازی مشاهده می‌کنیم. هرچند میانگین نرخ فریم بالاتر این کارت قابل تحسینه، اما افت فریم سنگین، کمی ناامیدکننده‌ست. البته این مشکل نرم‌افزاریه و ممکنه ای‌ام‌دی در آینده با درایورهای پایدارتر اون رو رفع کنه.

یک کلاسیک! The Witcher 3

بریم سراغ یک گاتی کلاسیک. ویچر ۳ زمان عرضه بازی سنگینی برای اجرا محسوب می‌شد اما با پیشرفت سخت‌افزار، شاهد عملکرد بهتری از این بازی بودیم. حالا تکنولوژی‌های به‌روزتر می‌تونن بهتر این بازی رو برای شما به نمایش بزارن. همونطور که می‌بینید، این دو کارت در  رزولوشن ۱۴۴۰p تقریبا مساوی بودن اما در رزولوشن ۴K، نماینده ای‌ام‌دی ۱۰% عملکرد بهتری داره. اما این پایان ماجرا نیست!

وقتی ری‌ترسینگ رو با پروفایل Ultra Quality فعال می‌کنید، حتی آپسکیل هم نمی‌تونه تجربه بهتری براتون به نمایش بزاره! هر دوی کارت‌ها عملکردی افتضاح با ری‌تریسینگ داشتن و حتی ۶۰ فریم هم به شما ارائه نمیدن، حتی با وجود استفاده از FSR2! با این اوصاف، سری ۴۰ انویدیا در ری‌تریسینگ همچنان پیشرو هست و عملکرد بهتری داره. همچنین ممکنه این بازی با تکنولوژی DLSS عملکرد بهتری داشته باشه و بتونه به حد قابل بازی برسه. ۳۰ فریم برای یک پیسی‌گیمر قابل تحمل نیست!

کنترلرت رو روشن کن! F1 22

بازی اف۱ ۲۰۲۲ نتایج جالبی داره. ری‌تریسینگ در این بازی به طور پیش فرض فعاله و روی هر دو کارت عملکرد خیلی خوبی ارائه میده. حتی در رزولوشن ۴K هم این دو کارت می‌تونن تصویر ۶۰ فریم بر ثانیه به شما ارائه بدن.

یک شوتر دیگه، Warhammer 40.000 Darktide

بازی وارهمر ۴۰.۰۰۰ با ری‌تریسینگ فعال روی کارت ۴۰۷۰Ti در هر دو رزولوشن ۱۴۴۰p و ۴K میانگین فریم‌ریت بهتری داره، اما ۱% حداقل فریم‌ها، واقعا آزاردهنده هستن! این که بازی از ۳۶ فریم، که همینطوری هم کنده، به ۱۲ فریم برسه، غیرقابل تحمله! به نظرم برای تجربه بهتر این بازی، از تنظیمات متفاوتی استفاده کنید و از رزولوشن ۴K دوری کنید، چون روی هر دو کارت عملکرد ضعیفی داره.

در تلاش برای بقا، و فریم ریت بالا! A Plague Tale: Requiem

روایت یک طاعون… بهتره از همون اسم اصلیش یعنی A Plague Tale استفاده کنیم، که تنها چند ماه از عرضه اون میگذره، عملکرد فوق‌العاده بهتری روی کارت ۷۹۰۰XT داره و تا ۲۲% در رزولوشن ۱۴۴۰p و ۲۵% در رزولوشن ۴K فریم‌ریت بهتری ارائه میده.

سلطان باگ‌ها! Cyberpunk 2077

عنوان سایبرپانک یکی از محبوب‌ترین عناوین محبوب بود که با مشکلات زیادی عرضه شد، اما در طول دو سال گذشته بهینه‌سازی‌های زیادی داشت. در این بازی روی پروفایل high quality و بدون ری‌تریسینگ، میبینیم که کارت ۷۹۰۰XT در رزولوشن ۱۴۴۰p تا ۱۸% عملکرد بهتری نسبت به ۴۰۷۰Ti داره. در رزولوشن ۴K هم کارت ۴۰۷۰Ti تنها ۴۴ فریم به ما میده که اصلا برای بازی کردن مناسب نیست. مگر اینکه کنسول پلیر باشید!

با فعال کردن ری‌تریسینگ، ورق برمی‌گرده! با فعال کردن پروفایل الترا ری‌تریسینگ کارت ۷۹۰۰XT حتی با وجود آپسکیل FSR 2.1، تنها ۶۱ فریم به ما ارائه میده، یعنی ۴۸% افت فریم‌ریت با فعال کردن ری‌تریسینگ! دیگه فکر نکنم نیازی باشه سراغ داده‌های رزولوشن ۴K بریم! کارت ۴۰۷۰Ti با وجود سنگینی ری‌تریسینگ این بازی، تنها ۱۴% افت فریم‌ریت داشت و در رزولوشن ۴K هم شاهد هیچ افتی نیستیم.

باید بگم که کارت ۴۰۷۰Ti، از DLSS Frame Generation پشتیبانی می‌کنه و در تست‌های خود ما، با این تکنولوژی در رزولوشن ۱۰۸۰p این بازی چیزی بین ۱۹۰ تا ۲۰۰ فریم بر ثانیه ارائه میده.

محبوب دل‌ها! Hogwarts Legacy

و اما بازی مورد علاقه هممون در این روزها، Hogwarts Legacy. این بازی هم مثل خیلی از بازی‌های جدید دیگه روی کارت‌های ای‌ام‌دی عملکرد بهتری ارائه میدن و در هر دو رزولوشن ۱۴۴۰p و ۴K، شاهد عملکرد بهتری نسبت به ۴۰۷۰Ti هستیم.

با روشن کردن ری‌تریسینگ هم ما شاهد تفاوت زیادی بین دو کارت نیستیم و ۴۰۷۰Ti تنها در رزولوشن ۱۴۴۰p، میانگین رزولوشن بالاتری ارائه میده، اما به هرحال از ۱% حداقل پایین رنج می‌بره. در رزولوشن ۴K اما برعکس ۷۹۰۰XT عملکرد بهتری ارائه میده اما همچنان قابل بازی نیست.

نتایج جالب!

کارت ۷۹۰۰XT یکی از کارت‌های بالارده ای‌ام‌دی محسوب میشه، اما همچنان با کارت میان‌رده انویدیا یعنی ۴۰۷۰Ti مقایسه میشه. البته اگه با این قیمت‌های بالا بشه بهشون میان‌رده گفت!

انویدیا با قیمت‌گذاری خسیسانه، روی کارت ۴۰۷۰Ti برچسب قیمت ۸۰۰ دلاری زد. مشکل اینجاست که ۸۰۰ دلار تنها قیمت اعلام شده انویدیا بود و هیچ مدلی از این کارت با قیمت پایین‌تر از ۸۵۰ دلار پیدا نمیشه! ای‌ام‌دی هم رفتار مشابهی داشت و کارت ۷۹۰۰XT رو ۹۰۰ دلار قیمت گذاشت! البته قیمت این کارت با قیمت ۸۰۰ دلار هم به فروش می‌رسه که اون رو به انتخابی بهتر نسبت به ۴۰۷۰Ti تبدیل می‌کنه، اما این سیاست قیمت‌گذاری، همچنان غیرقابل باوره.

نکته‌ای که در خرید این دو کارت وجود داره اینه که استفاده‌های مختلفی دارن. کارت ۷۹۰۰XT 20گیگابایت حافظه GDDR6 داره، این حجم برای کارهایی سنگین مثل رندر خیلی خوبه. کارت ۴۰۷۰Ti هم ۱۲ گیگابایت حافظه GDDR6X داره که از حافظه کارت‌های ای‌ام‌دی سریعتره، اما حجم کمتری در اختیار شما می‌ذاره. این کارت عملکرد بهتری هم در ری‌تریسینگ داره و با DLSS 3، انتخابی جذاب‌تر برای گیمرهاست. همچنین قیمت این کارت‌ها در شرایط فعلی کشور ما هم بحثیه که در این مبحث نمی‌گنجه.

نظر شما درمورد این کارت‌ها چیه؟ کدوم کارت رو برای سیستم خودتون انتخاب می‌کنید؟ شما از چه رزولوشنی در بازی‌های بالا استفاده می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×