بررسیکیس

بررسی کیس LIAN LI Lancool 216: اقتصادی با عملکرد خوب

بررسی قبل از خرید کیس Lian Li Lancool 216

کیس LIAN LI Lancool 216 یکی از کیس‌های پرفروش برند لیان لی در سالی که گذشت، محسوب میشه. امروز قصد داریم این کیس اقتصادی رو بررسی کنیم. برند لیان لی در سال‌های اخیر خیلی مورد توجه قرار گرفته. یکی از دلیل‌های این موضوع هم تولید کیس‌های زیبا با کیفیت و قیمت مناسب بوده. کیس Lian Li Lancool 216 که از خانواده لنکول محسوب میشه از نظر ظاهر یکمی از Lancool III الهام گرفته با این حال توی نتایج تست‌ها عملکرد بهتری داشته. Lian Li Lancool 216، با دو فن ۱۶۰ میلی‌متری، یک براکت PCIe قابل چرخش و یک پایه فن GPU ارائه میشه. تا آخر این مطلب با من همراه باشید تا کیس Lian Li Lancool 216 رو بررسی کنیم.

قیمت پایه کیس Lian Li Lancool 216 حدود ۱۰۰ دلاره که خیلی قیمت خوبی به حساب میاد. اما همونطور که می‌دونید توی این رنج قیمت کیس Lian Li Lancool 216، رقیب‌های زیادی داره که باید ببینیم توی تست‌ها چطوری عمل می‌کنه.

ویژگی‌های Lian Li Lancool 216

ویژگی‌های Lian Li Lancool 216

کیس Lian Li Lancool 216 یک کیس Mid-Tower محسوب میشه که همونطور که اشاره کردم از Lancool III الهام گرفته. در واقع ممکنه در نگاه اول مشابه به نظر برسن. اما تفاوت‌های قابل توجهی مثل فن‌های جلو وجود داره. Lancool 216 با دو فن بزرگ ۱۶۰ میلی‌متری عرضه میشه.

مثل بیشتر کیس‌هایی که بر جریان هوا تمرکز دارن، جلوی کیس Lancool 2016 کاملاً مشبکه. یکی از مشکلاتی که با Lancool III داشتیم، عملکرد حرارتی بسیار ضعیف اون بود. با این حال، مدل ۲۱۶ با وجود اینکه بخشی از خانواده لنکوله، از نظر خنک کنندگی هیچ شباهتی به Lancool III نداره.

کیس Lian Li Lancool 216 یک IO مناسب داره که شامل دکمه پاور، دکمه تنظیم مجدد (ری‌استارت)، دو پورت USB 3.0 Type-A و یک USB Type-C، به علاوه یک جک ترکیبی صدا. گوشه سمت چپ پایین کیس هم بخش دیگه‌ای برای پورت‌های USB وجود داره که فضایی رو برای کنترلر RGB ایجاد می‌کنه. بله، تنها راهی که می‌تونید RGB رو روی فن‌های ۱۶۰ میلی‌متری تنظیم کنید، از طریق کنترلر RGBئه که ۱۵ دلار هزینه اضافی داره. من فک می‌کنم لیان لی برای اینکه همون قیمت جذاب ۱۰۰ دلار رو حفظ کنه اینکارو کرده که کاربر اون ۱۵ دلار اضافه رو درواقع برای یک خدمات دیگه پرداخت می‌کنه که درسته از همون اول وجود داشته باشه. درسته؟! به هرحال…

در حالی که چیزهای زیادی برای گفتن وجود داره، بهتره اول از مشکل اساسی‌ای که با کیس Lancool 216 داشتم بگم. فرآیند نصب مادربرد توی این کیس یکمی چالش داره. پایه‌ها مثل خیلی از کیس‌های دیگه از قبل نصب شدن، اما برای اینکه مادربرد به اندازه کافی بالا قرار بگیره، باید پیچ‌ها رو باز کنید و به سمت بالا ببرید تا بتونید فن PCIe/GPU رو بدون مشکل با فاصله سیم وصل کنید. برای استفاده از ویژگی خنک‌کننده پردازنده گرافیکی، باید پایه‌ها را جابه‌جا کنید و قطعه‌ای را که دور محافظ IO می‌چرخه رو بچرخونید. در حالی که انجام این کار ممکنه سخت و پیچیده به نظر برسه، ارزشش رو داره. به من اعتماد کنید. البته موقع انجام دادن متوجه می‌شید اونقدرم پیچیده نیست.

براکت فن کارت گرافیک کیس Lian Li Lancool 216

من محصولات شرکت‌هایی رو دیدم که از صفحه مادربرد قابل چرخش استفاده می‌کنن، اما یک براکت PCIe قابل چرخش ندارن که این ویژگی توی این کیس یک مزیت محسوب میشه. این نکته هم بگم که جای نگرانی نیست؛ چون حتی اگه GPU رو عمودی نصب کنید، همچنان می‌تونید از ویژگی فن PCIe استفاده کنید. چی بهتر از این؟

برسیم به پایه فن براکت Lancool 216. توی این کیس کارت گرافیک دارای یک پایه فن ۱۲۰ میلی‌متریه که در پشت براکت PCIe پیچ میشه. توضیح و ایده براکت به طور کلی ساده‌ست. یک فن رو به براکت PCIe زیر کارت گرافیک نصب می‌کنید تا هوای گرم رو از پردازنده گرافیکی بیرون بکشه.

ایده پایه فن GPU جالب و کاربردیه، اما دسترسی به هر اسلات PCI زیر GPU رو مسدود می‌کنه، همانطور که در تصویر زیر می بینید. اگر اینکارو انجام بدید دیگه نمی‌تونید یک کارت صدای اختصاصی یا یک کارت گرافیک دیگه نصب کنید. اما این اصلا ایراد این کیس محسوب نمیشه. چون کسی که ۱۰۰ دلار برای کیس در نظر گرفته احتمالاً قصد اضافه کردن کارت گرافیک دوم رو نداره.

چیدمان داخلی کیس Lancool 216

چیدمان داخلی کیس Lancool 216

کیس Lancool 216 دارای ابعاد ۱۹.۴*۹.۲۵* ۱۹ اینچه که برای یک کیس مید تاور بزرگ محسوب میشه، اما سقف اون یکمی کوتاه‌تر از Lancool IIIئه.

هارد درایوها در جایی که باید یعنی زیر پوشش PSU در یک محفظه قرار می‌گیرن. این محفظه می‌تونه دو درایو ۲.۵ یا ۳.۵ اینچی رو داخل خودش جا بده.

اگر قصد دارید از یک خنک کننده بزرگ استفاده کنید، Lancool 216 می‌تونه تا ۱۸۰ میلی‌متر (۷.۱ اینچ) رو پشتیبانی کنه که که خیلی عالیه. همین موضوع در مورد پردازنده‌های گرافیکی هم صدق می‌کنه، چون این کیس می‌تونه کارت‌هایی تا ۳۹۲ میلی‌متر (۱۵.۴ اینچ) را در خودش جای بده.

در حالی که ویژگی اصلی این کیس، فن‌های بزرگ جلویی ۱۶۰ میلی‌متری اون و براکت فن PCIe هستن، لیان لی دست شمارو برای اتصال فن‌ها باز می‌ذاره (تقریباً). فن‌های جلویی رو میشه به جای ۳×۱۲۰ یا ۲×۱۴۰ میلی‌متری برای قرار دادن رادیاتور جدا کرد. قسمت بالای کیس هم می‌تونه همین پیکربندی رو داشته باشه.

تست سخت افزار کیس Lian Li Lancool 216

تست سخت افزار کیس Lian Li Lancool 216

برای تست سخت افزار کیس Lian Li Lancool 216 از پلتفرم نسل دوازدهم Alder Lake اینتل استفاده شده. توی این بنچمارک پردازنده Core i7-12700KF در نظر گرفته شده که توسط یک ایرکولر مدل Noctua U12s خنک میشه. کارت گرافیک Gigabyte RTX 3070 Ti Gaming OC و مادربرد هم MSI Pro Z690-A WIFI.

نتایج آکوستیک برای کیس Lian Li Lancool 216


تست آکوستیک ما شامل سه سناریو میشه. در سناریوی اول CPU در حالت Full Load (حداکثر فشار)، در سناریو دوم کارت گرافیک و پردازنده در حالت حداکثر فشار و در سناریوی آخر یک حالت بهینه‌سازی شده در نظر گرفته شده. در تست فول لود پردازنده فن‌های کیس با حداکثر سرعت کار می‌کنن. برای تست فول لود CPU و GPU، سرعت فن‌های کارت گرافیک Gigabyte RTX 3070 Ti Gaming OC روی ۷۵٪ تنظیم شده، چون داخل بازی، فن‌ها هیچوقت روی ۱۰۰ درصد کار نمی‌کنن و وقتی هم کار کنن خیلی پرسروصدان.

برای حالت بهینه‌سازی شده، سرعت فن GPU روی ۳۰ درصد و فن‌های کیس هم با کمترین سرعت می‌چرخن.

به طور کلی نتایج اینجوری بود که کیس Lancool 216 نسبت به مدل Lancool III توی تست آکوستیک بهتر ظاهر شد و تونست اون رو شکست بده. این کیس نسبت به قیمتی که داره عملکرد قابل قبولی نسبت به کیس‌های رقیب از خودش نشون میده.

جمع‌بندی نویسنده

در حدود یک سال گذشته، محبوب‌ترین کیس‌های موجود توی بازار به جای تمرکز بر روی RGB، بر جریان هوا تمرکز کردند. (خوشبختانه) با این اوصاف، خیلی از کیس‌ها شبیه بهم شدن و بررسی مردن یک سری واقعا خسته‌کننده بود. اما این در مورد Lian Li Lancool 216 صدق نمی‌کنه، چون لیان لی بعضی از ویژگی‌های خوب کیس Lancool III و O11D Evo رو توی این مدل یعنی لنکول ۲۱۶ ارائه و یک فن مفید PCIe هم اضافه کرده.

فراموش نکنیم که Lancool 216 فقط ۱۰۰ دلار قیمت داره (به علاوه ۱۵ دلار اگر می‌خواید یک کنترلر خوب RGB هم اضافه کنید)، که اون رو بسیار رقابتی می‌کنه. با وجود بسیاری از کیس‌های گران‌قیمت که امسال عرضه شدن بسیار خوب است که می‌بینید برای داشتن عملکرد و کیفیت فوق‌العاده نیازی به هزینه خیلی زیاد نیست. با در نظر گرفتن این موضوع، من حاضرم مشکلات کوچیکی که با کیس داشتم رو نادیده بگیرم چون بدون شک یکی از بهترین محصولاتیه که این اواخر نسبت به قیمت دیدیم.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×