بررسیرم (RAM)

بررسی رم Corsair Vengeance RGB DDR5 6000: بهینه شده برای Zen 4

با ارائه گواهی EXPO اورکلاک حافظه سفارشی AMD، فروشندگان و تولیدکنندگان رم کیت‌های حافظه جدیدی رو برای جذب صاحبان Ryzen 7000 آماده و روانه بازار کردن. برند آمریکایی Corsair هم شروع به ارائه کیت‌های رم از سری Vengeance و Dominator Platinum این شرکت کرده. همونطور که می‌دونید در چند سال گذشته این سری رم‌ها، بسیار پرطرفدار بودن. خانواده Vengeance، به‌ویژه، گزینه‌های متنوعی از DDR5-5200 تا DDR5-6400 رو با ظرفیت‌های متفاوت از ۳۲ گیگابایت (۲×۱۶ گیگابایت) تا ۶۴ گیگابایت (۲×۳۲ گیگابایت) به خریداران ارائه می‌ده. تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.

فناوری EXPO (نمایه‌های توسعه‌یافته برای اورکلاک) AMD با پردازنده‌های Ryzen 7000 این برند آغاز شد. EXPO، معادل Intel XMP، باعث سهولت اورکلاک خودکار میشه. به این معنی که یک کلیک کاربر برای فعال کردن نمایه‌های (پروفایل) EXPO داخلی کافیه. بنابراین، جفت کردن تراشه Zen 4 خود با کیت حافظه EXPO اجباری نیست. با این حال، انجام این کار مفیده چون رم‌های دارای گواهی EXPO برای Ryzen 7000 بهینه شدن، پس لازم نیست نگران سازگاری باشید.

ماژول‌های رم Vengeance RGB DDR5

ظاهر نسخه EXPO ماژول‌های رم Vengeance RGB DDR5 مشابه نمونه‌های قبلی این شرکته. این رم‌ها دارای یک پخش کننده حرارت آلومینیومی که روی آن طرح‌های مثلثی کوچک و یک ناحیه آلومینیومی برس خورده در وسط رم وجود داره که نام سری Vengeance  روی اون نوشته شده. Corsair ترجیح داده که زیبایی‌شناسی رو روی ماژول‌های حافظه در سطح مینیمال نگه داره. به همین دلیل هیچ علامت تجاری EXPO روی این رم‌ها یعنی Vengeance RGB DDR5 پیدا نمیشه. این علامت تجاری روی بسته‌بندی این رم وجود داره. در غیر این صورت نمی‌تونید اون رو از حافظه استاندارد Vengeance RGB DDR5 تشخیص بدید.

Vengeance RGB DDR5 دارای ۵۶ میلی‌متر (۲.۲ اینچ) ارتفاعه. ماژول‌های حافظه با یک نوار نوری مجهز به نوردهی RGB ارائه شدن که می‌تونید ده LED RGB رو به‌صورت جداگونه کنترل کنید. علاوه‌بر این، نرم‌افزار iCUE Corsair گزینه‌های زیادی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار میده.

کیت حافظه RGB Vengeance ظرفیت کلی ۳۲ گیگابایتی رو ارائه می‌ده، بنابراین شما با خرید Vengeance RGB DDR5 دو ماژول حافظه ۱۶ گیگابایتی DDR5 رو دریافت می‌کنید. ماژول‌های رم Vengeance RGB DDR5 دارای طراحی single-rank هستند. مدارهای مجتمع (IC) روی این رم دارای مارک Corsair و دارای علامت R048M8FDCGHYM0142236 هستند. این روشیه که شرکت برای پنهان کردن این آی سی های SK hynix M-die انجام میده.

در ابتدا این حافظه با DDR5-4800 پیش‌فرض با زمان‌بندی ۴۰-۴۰-۴۰-۷۷ برای حداکثر سازگاری اجرا می‌شه. این رم فقط فقط یک پروفایل EXPO داره که کیت حافظه را روی DDR5-6000 تنظیم می‌کنه. زمان‌بندی تبلیغ شده برای DDR5-6000 30-36-36-77ـه که برای حفظ پایداری به ولتاژ DRAM 1.4V نیاز داره.

بنچمارک رم‌ Vengeance RGB DDR5

بنچمارک رم‌ Vengeance RGB DDR5

رم‌های Vengeance RGB DDR5 را با دو پلتفرم اینتل و AMD تست می‌کنیم. سیستم اینتلی که با اون قصد تست رم‌های Vengeance RGB DDR5 رو داریم پردازنده Core i9-13900K و مادربرد MSI MEG Z690 Unify-X داره. در مقابل، بستر آزمایشی AMD از پردازنده Ryzen 7 7700X و ASRock X670E Taichi استفاده شده.

خنک کننده‌ای هم که برای این سیستم‌ها در نظر گرفته شده یکسانه. خنک کننده مایع ال سی دی CUE H100i Elite Corsair دمای پردازنده Raptor Lake و Zen 4 را در یک راستا نگه می‌داره. علاوه بر این، MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming Trio به عنوان پردازنده گرافیکی توی این تست بنچ قرار داره.

ویندوز ۱۱، نرم افزار‌های بنچمارک و بازی‌ها هم روی درایوهای SSD MX500 Crucial نصب شدن، در حالی که پاور کورسیر RM650x کل سیستم ما را با قدرت لازم تغذیه می‌کنه.

بررسی ماژول‌های رم Vengeance RGB DDR5 با پردازنده اینتل

در این تست رم RGB DDR5 Vengeance در بالای نمودار عملکرد سیستم اینتلی قرار گرفت. در بسیاری از زمینه‌ها، از جمله کاربری مثل گرفتن رندر برتری داشت.

بررسی ماژول‌های رم Vengeance RGB DDR5 با پردازنده amd

کیت حافظه Vengeance RGB DDR5 که برای پلتفرم AMD دارای گواهینامه بهینه‌سازی بود توی تست انجام شده در وسط نمودار قرار گرفت.

اورکلاک و تنظیم تاخیر رم‌های Vengeance RGB DDR5

اورکلاک و تنظیم تاخیر رم‌های Vengeance RGB DDR5

Corsair کیت حافظه رو روی ۱.۴ ولت قرار داده و فضای کمی برای تغییر اون برای ما باقی گذاشته تا با ولتاژ بازی کنیم. علاوه بر این، حداکثر ولتاژ برای PMIC در ۱.۴۳۵ ولت قفل شده. ما ولتاژ رو با مادربرد MEG Z690 Unify-X خود یکمی زیاد کردیم، اما ولتاژ اضافی به بهبود اورکلاک کمک نکرد. بنابراین، باید به همون ۱.۴۳۵ ولت اکتفا کرد.

در نهایت هم توی نتایج دیدیم که با آزمایش‌های انجام شده حافظه‌ی Vengeance RGB DDR5 رو میشه به DDR5-6133 افزایش داد. برای تثبیت اورکلاک، باید زمان‌بندی tRCD، tRP و tRAS رو توی دوتا سیکل کلاک افزایش داد.

جمع‌بندی نویسنده

در سال‌های اخیر رم‌های کورسیر در جهان و هچنین در ایران تونستن مورد توجه کاربرا قرار بگیرن. دلیل محبوبیت این برند آنریکایی هم کیفیت و عملکرد خیلی خوب محصولاتش بوده در عین حال که قیمت مناسبی نسبت به رقبا دارن.

رم Vengeance RGB DDR5 هم تونستن عملکرد خیلی خوبی همراه با پردازنده اینتل و AMD داشته باشن. حافظه Corsair معمولاً برتری جزئی نسبت به رقبا داره. با این حال، Vengeance RGB DDR5-6000 C30 با قیمت ۲۱۲.۹۹ دلار به فروش می رسه. بنابراین در بخشی که گزینه های مشابه DDR5-6000 C30 بین ۱۵۹.۹۹ تا ۲۴۹.۹۹ دلار قیمت دارن، این کیت حافظه قیمت بالایی نداره. علاوه بر این، کیت‌های حافظه آماده EXPO موجود در بازار بسیار زیاده و Corsair یک گزینه متقاعدکننده با مدل Vengeance RGB DDR5-6000 C30 به کاربرهاش ارائه می‌کنه.

نقاط قوت

  • عملکرد مناسب
  • طراحی و ساخت خوب
  • سازگاری با AMD

نقاط ضعف

  • محدود به ۱.۴ ولت
  • اورکلاکر بد

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×