محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Ti با GeForce RTX 3080

امروز قصد داریم کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Ti رو با کارت گرافیک GeForce RTX 3080 10GB که مربوط به نسل قبله و دو سال و نیم از زمان عرضه‌ش گذشته مقایسه کنیم. این مقایسه توی ۵۰ تا بازی انجام شده و در بعضی موارد هم از تنظیمات مختلف، مثلاً استفاده از تکنولوژی ردیابی پرتو و بالا بردن رزولوشن تصویر، برای هر بازی استفاده شده. خلاصه که تا انتهای این مقاله می‌خوایم دیتای مربوط به این دوتا کارت رو بهتون بگیم و اون‌ها رو باهم مقایسه کنیم. تا آخر این مطلب با بنچفا همراه باشید.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


شاید بدونید که چرا این مقایسه کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Ti با GeForce RTX 3080 مهمه. در حالی که RTX 4070 Ti و RTX 3080 که در دو نسل و دو کلاس مختلف قرار دارن و شاید مقایسه کردن این دو کارت خیلی کار منطقی نباشه. ولی خب ما می‌خوایم توی این مطلب زیروبم اطلاعات و بنچمارک‌های مربوط به این دوتا GPU رو بیاریم بیرون. اولین چیزی که لازمه بدونید اینه که این‌ها فقط یک سری اسمه تا شما کارت‌هارو با توجه به نام‌گذاریشون بشناسید اما واقعیت اینه که شرکت‌هایی مثل Nvidia و AMD اغلب از خانواده محصولات قدیمی خودشون برای ارائه کارت گرافیک‌های جدید و اقتصادی به گیمرها استفاده می‌کنن. میشه گفت دقیقاً همین اتفاق در اینجا هم رخ داده. چون طبق گزارش‌ها و اطلاعات فاش شده توی این مدت فهمیدیم که RTX 4070 Ti و RTX 3080 شباهت بسیار زیادی به هم دارن.

مقایسه کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Ti با GeForce RTX 3080

زمانی که GeForce RTX 3080 با قیمت ۷۰۰ دلار به بازار عرضه شد، درست قبل از شروع فعالیت‌های مربوط کریپتو به خصوص ماینینگ، خریدن یک کارت گرافیک به این قیمت تقریباً غیرممکن بود. همچنین که توی اون زمان به شدت کمبود کارت گرافیک توی بازار وجود داشت. بعدها Nvidia تصمیم گرفت از شرایط بازار بهره ببره و با افزایش کمی مشخصات فنی، چیپ‌های GA102 و GA104 رو دوباره به بازار عرضه کنه و برای RTX 3080 Ti به قیمت ۱۲۰۰ دلار و برای RTX 3070 Ti به قیمت ۶۰۰ دلار، برچسب قیمت تعیین کرد.

با این حال، هنوز بسیاری از گیمرها هستن که کارت گرافیک GeForce RTX 3080 رو با ۱۰ گیگابایت حافظه خریدن و احتمالاً به ارتقا اون به سری RTX 40 فکر می‌کنن. اما مشکل اینجاست که قیمت خیلی زیاد شده. GeForce RTX 4070 Ti از قیمت ۸۰۰ دلار (MSRP) شروع می‌شه و بیشتر مدل‌ها در فروشگاه‌ها با برچسب قیمتی ۸۵۰ دلار یا بیشتر به فروش می‌رسن. و بدتر از اون این که وقتی این کارت گرافیک‌ها وارد ایران می‌شن قیمت اون‌ها از معادل دلاری اون‌ها خیلی بیشتر میشه. عالیه نه؟!

حالا ممکنه که شما توی این زمان داغ بودن داستان ماینینگ اصلا کارت گرافیک با قیمت‌های فضایی رو نخریده باشید. که این نشون میده باهوش بودید. حالا اگر بخواید کارت گرافیک خودتون رو ارتقا بدید می‌تونید کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Ti رو با قیمت پایه ۸۰۰ دلار یا RTX 3080 رو که با قیمت کمتر (حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ دلار) به صورت دست دوم تهیه کنید. می‌گم دست دوم چون احتمالاً نوی این کارت تو بازار به سختی پیدا میشه یا نمیشه اصلا! RTX 3080 می‌تونه برای ارتقا کارت خوبی باشه. البته با توجه به اینکه کارت قبلیتون چی بوده.

کارت گرافیک RTX 4070 Ti در مقایسه با زمانی که RTX 3080 عرضه شد، حدود ۱۴ درصد گرون‌تره. با این حال، با بهبود فرآیند TSMC N4، با قراردادن ۲۷ درصد ترانزیستور بیشتر، تونسته به‌طور قابل توجهی پیشرفت کنه.

کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Ti هشت برابر حافظه L2 کش بیشتری داره که از ۶ مگابایت به ۴۸ مگابایت افزایش پیدا کرده. این کارتگرافیک، هسته‌های CUDA کمتری هم داره اما IPC اون بهبود یافته. کارت گرافیک RTX 4070 Ti دارای ۲ گیگابایت حافظه VRAM بیشتر یعنی به طور کلی ۱۲ گیگابایت حافظه داره. اما پهنای باند حافظه به‌دلیل یک رابط ۱۹۲ بیتی به‌شدت کاهش یافته. این کاهش بزرگی نسبت به رابط ۳۲۰ بیتی کارت گرافیک RTX 3080 محسوب میشه.

کارت گرافیک RTX 4070 Ti از حافظه GDDR6X با سرعت ۲۱ گیگابایت بر ثانیه استفاده می‌کنه، اما با پهنای باند کمتر. پهنای باند به ۵۰۴ گیگابایت بر ثانیه کاهش پیدا کرده که یک کاهش ۳۴٪ی بزرگه. در نهایت، ما می‌خوایم ببینیم که ۳۰۸۰ و ۴۰۷۰ Ti در یک دامنه گسترده از بازی‌ها چطور عمل می‌کنن.

برای تست، سیستم با پردازنده Ryzen 9 7950X3D تجهیز شده، اما با غیرفعال کردن CCD دوم برای به دست آوردن حداکثر عملکرد – در واقع CPU رو به ۷۸۰۰X3D که هنوز عرضه نشده تبدیل شده. برای مادربرد از Gigabyte X670E Aorus Master با ۳۲ گیگابایت حافظه DDR5-6000 CL30 و درایورهای نمایش استفاده شده. رزولوشن‌های تست شده ۱۴۴۰p و ۴K هستن.

بنچمارک‌های مقایسه کارت گرافیک GeForce RTX 4070 Ti با GeForce RTX 3080

این دو کارت گرافیک توسط تیم تک‌سپات (TechSpot) تست و بنچمارک گرفته شده و ما براتون ترجمه و توضیحش رو داخل این مقاله آوردیم :)))

خب اولین تست تک‌سپات از این کارت گرافیک ها بازی فورتنایت هستش که در سه حالت مختلف بنچمارک گرفته شده، حالت اول و دوم با تنظیمات دیفالت و کیفیت اپیک، حالت سوم هم با یک سری تنظیمات کاستوم. فرق حالت اول و دوم در نسخه دایرکت ایکسه که تو یکی دایرکت ایکس ۱۱ و یکی دایرکت ایکس ۱۲ استفاده شده.

Benchmark Credit: Techspot

نتایج ۱۴۴۰p رو که مشاهده کنید، می‌بینید که درصد افزایش FPS تقریبا معادل درصد افزایش قیمت این دو کارت گرافیک هستش. اما در ۴K اختلاف چشمگیری مشاهده میشه و نشون میده کارت گرافیک RTX 4070 Ti در رزولوشن های بالاتر مثل ۴K بهینه‌تر پردازش می‌کنه و FPS بالاتری میده.

با سوئیچ کردن به DX12، اف‌پی‌اس‌ها کاهش پیدا می‌کنن و این نشون میده هنوز این ورژن از دایرکت ایکس خیلی بهینه نیست و باعث میشه کارت گرافیک ها نتونن عملکرد بهینه‌ای داشته باشن. در این حالت اختلاف دو کارت خیلی کم شده.

محدودیت DX12 بر روی سخت‌افزارهای پیشرفته، هنگام فعال‌سازی Ray Tracing سخت‌تر میشه، اما در اینجا با داده‌های عجیب‌تری روبرو می‌شیم. در رزولوشن ۱۴۴۰p، کارت گرافیک RTX 4070 Ti نسبت به ۳۰۸۰ حدود ۲۳ درصد سریع‌تره که با داده‌های قبلی همخونی داره.

جالب اینجاست که عملکرد این کارت‌ها در بازی Cyberpunk 2077 حتی با غیرفعال بودن ری‌تریسینگ خیلی نزدیک به هم هستن. با استفاده از تنظیمات High و رزولوشن (۱۴۴۰p)، RTX 4070 Ti فقط ۱۰٪ سریع‌تره. اما در ۴K عملکرد تقریباً یکسانه، ۴۳ فریم در ثانیه در مقابل ۴۴ فریم در ثانیه.

در اینجا هم نتایج رو با روشن کردن ری‌تریسینگ و FSR 2.1 می‌بینیم، برام جالبه که چرا این کارت هارو با DLSS تست نکردن، عملکرد کارت گرافیک های سری ۴۰ با فعال سازی DLSS خصوصا DLSS Frame Generation به شدت افزایش پیدا میکنه و اختلافش رو تو بازی هایی که از فریم جنریشن پشتیبانی میکنن، به طور محسوسی میشه مشاهده کرد.

در تست بازی Hogwarts Legacy با ری‌تریسینگ خاموش هم نتایج خیلی نزدیک به هم هستن.

حالا با فعال کردن ری‌تریسینگ، RTX 4070 Ti امتیازش رو به ۱۲ درصد در ۱۴۴۰p افزایش داده و به طور متوسط ۶۵ فریم در ثانیه ارائه می‌ده. با این حال، ۴K حتی برای یک حافظه ۱۲ گیگابایتی VRAM بسیار سنگینه، بنابراین تحت این شرایط، هر دو مدل در تست دچار مشکل بودن.

Atomic Heart یک بازی دیگه‌ست که با افزایش رزولوشن، RTX 4070Ti نسبت به RTX 3080 بهتر عمل می‌کنه. در تنظیمات ۱۴۴۰p، کارت گرافیک RTX 4070 Ti حدود ۳۶ درصد سریع‌تر از ۳۰۸۰ـه که تفاوت محسوسی به حساب میاد.

در مرحله بعد، Call of Duty: Modern Warfare II رو داریم که کارت گرافیک RTX 4070 Ti نزدیک به ۳۳ درصد سریع‌تر از ۳۰۸۰ در تنظیمات ۱۴۴۰p و ۳۰ درصد سریع‌تر در ۴K هستش. این‌ نتایج دستاوردهای خیلی خوبی برای پردازنده گرافیکی جدید و البته گرون قیمت Ada Lovelace محسوب میشه.

خلاصه عملکرد ۵۰ بازی در مقایسه RTX 4070 Ti و RTX 3080
حالا می‌خوایم نتایج بنچمارک ۵۰ تا بازی مختلف رو توی رزولوشن ۱۴۴۰p و ۴k براتون قرار بدیم.

GeForce RTX 4070 Ti به طور متوسط ۲۱٪ سریع‌تر از RTX 3080 10GB در ۱۴۴۰p است، که یک ارتقاء قابل توجه به حساب میاد.

بزرگ‌ترین برد برای RTX 4070 Ti در Forza Horizon 5، Atomic Heart، Modern Warfare II، Dying Light 2 بدون ری‌تریسینگ، Gears 5، Halo Infinite، Hitman 3 و The Callisto Protocol به دست اومد.

کوچک‌ترین بردها عمدتاً زمانی مشاهده شد که CPU محدود به بازی‌هایی مثل ACC، CSGO، PUBG، War Thunder و Hogwarts Legacy با غیرفعال کردن RT شده بود.

جمع‌بندی

به طور متوسط بسته به رزولوشن، GeForce RTX 4070 Ti حدود ۱۹٪ از RTX 3080 10GB سریع‌تره. در این تست ها شاهد هیچ بازیی نبودیم که RTX 3080 در اون RTX 4070Ti رو شکست بده. اما چند تا بازی هم وجود داشت که این دو کارت گرافیک داخلش عملکرد یکسانی داشتن.

در حال حاضر RTX 4070 Ti حدود ۸۵۰ دلار قیمت داره، که باعث میشه در مقایسه با RTX 3080 قدیمی، ۲٪ هزینه بیشتری برای هر فریم پرداخت کنید. من فکر نمی‌کنم که کسی خیلی ترغیب بشه که مثلا به جای ۳۰۸۰، کارت ۴۰۷۰ Ti بخره.
برای اینکه خرید RTX 4070 Ti منطقی باشه، باید در حال حاضر حداقل کارت گرافیک RTX 2080 یا ۲۰۸۰ Super داشته باشید. این کارت‌ گرافیک‌ها قبلاً ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار در MSRP قیمت داشتن. حالا رفتن از کارت گرافیک سری ۲۰۸۰ به ۴۰۷۰ Ti تقریباً با همون پول، ارتقاء عظیمی به حساب میاد.

یک دلیل دیگه ای که میتونه ارتقا از RTX3080 به RTX4070TI رو منطقی کنه، فناوری DLSS 3 انویدیاست که مخصوص سری RTX-40 هستن، در این فناوری ما DLSS Frame Generation رو داریم که درحال حاضر بازی‌های زیادی ازش پشتیبانی نمی‌کنن، اما به مرور تعدادشون بیشتر میشه. وقتی که پشتیبانی بازی‌ها از فریم جنریشن به خوبی نسخه قبلی DLSS یعنی DLSS Super Resolution برسه، می‌تونیم بگیم ارتقا از RTX3080 به RTX4070TI منطقی هستش. چون تاثیر فریم جنریشن روی FPS بازی ها به شدت زیاده، طوری که میتونه به طور کامل نتایج این مقاله رو متحول کنه. تجربه‌ای که ما در بنچفا داشتیم، در بازی سایبرپانک به این صورت بود که FPS بازی با DLSS 2 در حدود ۱۰۰ فریم بود و وقتی اپدیت DLSS 3 این بازی اومد و با همون کارت و همون تنظیمات دوباره تستش کردیم، نرخ فریم ریت بازی از ۱۰۰ به ۲۰۰ افزایش پیدا کرد، چیزی حدود ۱۰۰ فریم بیشتر با فعال سازی فریم جنریشن از داخل تنظیمات گرافیکی بازی Cyberpunk 2077. این خیلی نکته مهمیه و در آینده بیشتر بهش توجه میشه.

همچنین همونطور که در مقدمه گفتم، اگر پردازنده گرافیکی بسیار قدیمی‌تری دارید و قصد دارید از بازار دست دوم خرید کنید، RTX 3080 با قیمتی در حدود ۵۵۰ دلار انتحاب جذابیه، همانطور که سایر پردازنده‌های گرافیکی مشابه در خانواده Radeon AMD هستن.

حالا شما نظر خودتون رو درباره این کارت گرافیک‌ها بهمون بگید؟! به نظر شما در حال حاضر با این قیمت نوسانی دلار، خرید کدوم یکی از این کارت گرافیک‌ها انتخاب بهتریه؟!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×