محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

پشتیبانی از رم DDR5 در راه مادربردهای سری H610!

مادربردهای H610 به‌خاطر قیمت پایینشون، محبوبیت بالایی دارن و برای کسایی که قصد خرید یه سیستم اقتصادی دارن، انتخاب خیلی خوبیه. این مادربردها رو شما می‌تونید با قیمت ۸۰ دلار خریداری کنید، کمتر از خیلی از کیس‌های موجود در بازار!

 پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل، هم از رم DDR4 پشتیبانی می‌کنن و هم DDR5، اما شرکت‌های سازنده مادربرد، برای پایین نگه داشتن قیمت مادربردها و در نتیجه هزینه برای یک سیستم پایین‌رده، سری H610 رو تنها با پشتیبانی از رم DDR4 روانه بازار می‌کردن.

پشتیبانی مادربردهای سری H610 از رم DDR5

به گزارش VideoCardZ از چند منبع چینی، اینتل میخواد تولید چیپست‌های سری ۶۰۰ رو کاهش بده و بیشتر چیپست‌های سری ۷۰۰ تولید کنه، اما چون اینتل چیپستی برای جایگزین کردن H610 معرفی نکرد، تولید این سری کاهش تولید نخواهد داشت. سازنده‌ها برای اینکه مادربردهای جدیدی به بازار عرضه کنن، می‌خوان این مادربردها رو با یک آپگرید، با پشتیبانی از رم DDR5 عرضه کنن.

این اتفاق در سال قبل به‌خاطر قیمت بالای رم‌های DDR5 صرفه اقتصادی نداشت، اما حالا که قیمت این رم‌ها افت شدیدی رو تجربه کرده و بازار پر از رم‌های خوش قیمت و باکیفیته، استفاده از رم‌های DDR5 منطقی‌تره. همچنین قیمت رم‌های پرسرعت DDR4 هم بالاتر رفته!

قیمت 32 گیگابایت رم DDR5 کورسیر، مدل Corsair Vengeance در 120 روز گذشته - منبع: pcpartpicker
قیمت ۳۲ گیگابایت رم DDR5 کورسیر، مدل Corsair Vengeance در ۱۲۰ روز گذشته

همونطور که در نمودار بالا می‌بینید، کورسیر در چندماه گذشته قیمت کیت ۳۲ گیگابایت رم DDR5 رو از ۳۱۰ دلار، به ۱۷۰ دلار کاهش داده. این کاهش شدید قیمت دو علت داره: اول اینکه هزینه ساخت رم DDR5 پایین اومده، دوم اینکه در چندماه گذشته به طور کلی بازار کامپیوتر با افت تقاضا مواجه شده، و کورسیر باید قیمت‌ها رو پایین بیاره تا در انبارگردانی به مشکل نخوره.

استفاده از رم‌های پرسرعت DDR5 باعث میشه پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ عملکرد بهتری رو به شما ارائه بدن. همونطور که دیدیم، حتی پردازنده ۱۲۱۰۰ هم در استفاده از رم‌ DDR5 عملکرد بهتری ارائه میده، که نشون میده چقدر استفاده از رم پرسرعت می‌تونه روی عملکرد سیستم شما تاثیر بذاره. همچنین باعث میشه اگه می‌خواید بعدا سیستمتون رو ارتقا بدید، بتونید از همین رم‌ها در سیستم بعدی استفاده کنید و نیازی به تهیه رم جدید نیست، حرکتی که در بلندمدت به شدت اقتصادیه.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×