بررسیپردازندهراهنمای خرید قطعاترم (RAM)

تست و بنچمارک i3-12100 با رم‌های DDR4 و DDR5

برای سیستم اقتصادی رم DDR5 بهتره یا DDR4؟

تا قبل از معرفی پردازنده‌های نسل ۱۲ و چیپست‌های سری ۶۰۰ اینتل، چالش کاربران برای انتخاب رم، فرکانس‌های مختلف رم‌های DDR4 بود. اینکه مثلا رم فرکانس ۳۲۰۰ بهتره یا ۳۶۰۰ یا ۴۰۰۰؟ اما الان رم‌های DDR5 هم به بازار اومدن و این افزایش تنوع در رم‌ها، یک مقدار کار کاربران رو در انتخاب رم برای سیستم گیمینگ یا رندرینگشون سخت‌تر کرده. در این مقاله سعی می‌کنیم تا با ارائه اطلاعاتی مفید، مسیر رو برای شما هموار‌تر کنیم :)

اخیرا وب‌سایت TECHSPOT یک مقاله منتشر کرده با عنوان “Should You Buy DDR5 for Your Next Budget PC Build؟” به معنای اینکه «آیا باید برای سیستم اقتصادی جدیدتون، رم DDR5 بخرید؟» و ما این مقاله رو انتخاب کردیم تا اطلاعاتی که وب‌سایت تک‌سپات منتشر کرده رو براتون تحلیل کنیم و با شرایط اقتصادی و بازار کامپیوتر ایران تطابقش بدیم و در نهایت یک نتیجه‌گیری کنیم که آیا خرید رم DDR5 برای یک سیستم اقتصادی منقطی هست یا نه؟

هدف این مقاله چیه؟

تک‌سپات در بررسی که انجام داده، اومده یک کیت رم ارزان‌قیمت و اقتصادی DDR5 از برند Crucial با فرکانس ۴۸۰۰MT/s انتخاب کرده. این رم از نظر قیمتی، تقریبا با یک کیت DDR4 رده حرفه‌ای برابری می‌کنه. البته در بنچمارک‌هاش از رم‌های مختلفی مثل رم اقتصادی DDR4 با فرکانس ۲۴۰۰ هم استفاده کرده تا بتونیم یک نتیجه‌گیری کامل و جامع داشته باشیم.

هدف کلی TECHSPOT اینه که الان می‌تونه وقت مناسبی باشه تا هنگام خرید سیستم جدید، به جای یک رم DDR4 رده حرفه‌ای، یک رم DDR5 ارزان‌قیمت انتخاب کنیم. با دو هدف، یکی اینکه در آینده با عرضه شدن نرم‌افزار و بازی‌های جدید، احتمالا نیاز به رم‌های DDR5 بیشتر میشه و اگر الان تفاوت خاصی بین DDR4 و DDR5 نمی‌بینیم، شاید اونموقع اختلاف‌ها دیده بشه، دومین هدف هم اینه که الان رم‌های DDR5 جدید هستن و در آینده با اومدن کیت‌های جدید، می‌تونه عملکرد این نسل ارتقا پیدا کنه و اگر ما الان سیستم با مادربرد DDR5 ببندیم، می‌تونیم در آینده با تعویض رم هامون با مدل‌های جدید، اون افزایش کارایی رو دریافت کنیم.

حالا در ادامه می‌ریم نتایج و بنچمارک هارو با شرایط بازار و قدرت خرید در ایران تحلیل کنیم و ببینیم که آیا بصورت کلی چه برای کاربران دنیا و چه برای کاربران ایرانی، این انتخاب درستی هست یا نه؟

شرایط تست و بنچمارک

تک‌سپات از پردازنده Intel Core i3-12100 و کارت‌گرافیک RTX 3090 Ti استفاده کرده، برای مادربرد هم از MSI PRO B660M-A در دو نسخه DDR4 و DDR5 که حدود ۳۰ دلار باهم اختلاف قیمتی دارن. مدل رم‌هارو هم این پایین براتون نوشتم:

G.Skill’s Trident Z5 RGB 32GB DDR5-6400 CL32-39-39-102 kit •

Crucial 8GB DDR5-4800 • •

G.Skill’s Trident Z Neo DDR4-3600 CL14-15-15-35 •

Corsair Vengeance RGB Pro DDR4-4000 CL19-23-23-45 •

G.Skill’s Trident Z RGB DDR4-3200 CL14-14-14-34 kit •

البته یک رم DDR4 باس ۲۴۰۰ هم تو تست‌ها هست که تک‌سپات مدلش رو نگفته. خیلی هم مهم نیست، حالا بریم نتایج رو ببینیم.


Watch Dogs: Legion

خب در تست بازی Watch Dogs: Legion می‌بینیم که رم‌های DDR4 هم در مقدار میانگین و هم در LOW %1 عملکرد بهتری نسبت به رم اقتصادی DDR5 از برند Crucial داشتن و تقریبا با کیت پریمیوم و رده حرفه‌ای DDR5 که اختلاف قیمتی خیلی زیادی هم داره، عملکرد مشابهی می‌بینیم


Rainbow Six Extraction

در تست بازی Rainbow Six Extraction باز هم می‌بینیم که رم‌های DDR4 عملکرد بهتری دارن ارائه میدن، اما بصورت کلی نتایج به‌هم خیلی نزدیک هستش، البته اختلاف زیادی بین کیت DDR4-3600 با DDR5-4800 مشاهده می‌شه. در ادامه پشت‌سرهم چند‌تا بنچمارک دیگه رو هم ببینید و بعدش می‌ریم سراغ تحلیل نتایج و پاسخ به سوالی که اول مقاله بهش پرداختیم


Hitman 3


Tiny Tina’s Wonderlands


F1 22


Spider-Man Remastered


Shadow of the Tomb Raider


Horizon Zero Dawn


Cyberpunk 2077


Assetto Corsa Competizione


The Riftbreaker


Counter-Strike: Global Offensive


میانگین کلی بین ۱۲ بازی


نتیجه گیری و جمع بندی نهایی

در نهایت، با مشاهده نتایج، این نتیجه حاصل می‌شه که اختلاف خیلی محسوسی درحال حاضر بین رم‌های DDR4 و DDR5 مشاهده نمی‌شه، بعضی جاها DDR4 بهتر عمل کرده، بعضی جاها DDR5 و نقطه قوت رم DDR5-6400 در این تست‌ها، بالاتر بودن مقدار ۱% LOW بوده که این رو فقط در کیت با فرکانس ۶۴۰۰ مشاهده کردیم.

اگر بخوایم یک نتیجه‌گیری کلی داشته باشیم، برای سیستم‌های اقتصادی با شرایط ایران، خرید رم DDR5 می‌تونه منطقیی باشه یا نباشه، بستگی داره به اینکه هدفتون از خرید سیستم چیه، اگر قصدتون اینه که نهایت صرفه‌جویی در هزینه و قیمت رو داشته باشید، قطعا سراغ DDR4 برید، اما اگر می‌خواید به مدت طولانیی، مثلا ۴-۵ سال سیستم رو نگه دارید، فعلا  علی‌الحساب می‌تونید رم‌های اقتصادی و ارزان قیمت DDR5 رو بخرید تا روی مادربرد DDR5 تون قرار بدید، یکی‌ دو سال بعد که رم‌های جدید DDR5 با عملکرد بهتر اومد، نرم افزار‌های جدید بهینه‌شده با DDR5 اومد، بازی‌های جدید که طوری طراحی شدن تا از رم‌های DDR5 بتونن بهتر بهره ببرن، اونوقت با یک تعویض ساده رم می‌تونید سیستمتون رو قوی‌تر کنید و نیازی به تعویض مادربرد نباشه. دیگه انتخاب بین این دو با خودتون :)

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×