بررسیپردازنده

بررسی پردازنده Ryzen 7 7800X3D: بنچمارک، مقایسه و راهنمای خرید

بهترین پردازنده برای بازی!

امروز می‌خوایم پردازنده Ryzen 7 7800X3D رو باهم بررسی کنیم، پردازنده‌ای که در مسیر موفقیت‌های قبلی AMD با استفاده از کش سه بعدی حرکت می‌کنه. برای این بررسی، از دیتای رسانه‌های Techspot و Gamers Nexus استفاده کردیم که بررسی کامل و دقیقی از این پردازنده و پردازنده‌های دیگه دارن. اگر قصد خرید Ryzen 7 7800X3D رو دارید، با بنچفا همراه باشید.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


معرفی پردازنده Ryzen 7 7800X3D

کش سه‌بعدی رو AMD اولین بار روی پردازنده Ryzen 7 5800X3D در تاریخ ۲۰ آوریل عرضه شد که باعث شده بود این پردازنده با سرعت و دمایی پایین‌تر، عملکردی خیلی بهتر در بازی‌ها ارائه بده. البته به‌خاطر سرعت پایین‌تر، این پردازنده عملکرد خیلی ضعیف‌تری در کارهای دیگه مثل رندر و انکود داشت.

AMD با این پردازنده نشون داد که برای عملکرد بهتر، نیازی نیست که حتما سرعت پردازنده بالاتر بره و با یک کلک هوشمندانه، تونست جایگاه خودش به عنوان بهترین پردازنده گیمینگ سال ۲۰۲۲ رو به دست بیاره. این پردازنده به قدری در بازی‌ها قدرتمند بود که پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل و یا سری ۷۰۰۰ خود AMD هم به سختی با اون رقابت می‌کردن!

حالا AMD تصمیم گرفته که پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ مجهز به این تکنولوژی رو عرضه کنه. این بار، سه پردازنده بالارده این شرکت یعنی ۷۹۵۰X3D، ۷۹۰۰X3D و حالا ۷۸۰۰X3D رو با کش سه بعدی روانه بازار کرد. علت اینکه چرا این‌بار سه پردازنده با کش سه بعدی وارد بازار شدن رو در بررسی ۷۹۵۰X3D توضیح دادیم؛ به طور کلی، AMD می‌خواست این پردازنده‌ها برای افرادی غیر از گیمرها هم مناسب باشه، اما حالا که ۷۸۰۰X3D عرضه شده، ۷۹۵۰X3D عملا ارزشش رو از دست داده و هیچکس حاضر نیست برای این پردازنده ۷۰۰ دلار هزینه بکنه!

پردازنده ۷۸۰۰X3D در سمت چپ و ۷۹۵۰X3D در سمت راست

مشخصات پردازنده Ryzen 7 7800X3D

پردازنده Ryzen 7 7800X3D یک سی پی یو ۸ هسته‌ای با ۱۶ ترده. این پردازنده از معماری زن ۴ AMD و طراحی چیپلت بهره می‌بره، با یک CCD حاوی ۸ هسته و یک IOD که تمام کارهای دیگه این پردازنده رو انجام میده. پردازنده‌های ۷۹۵۰X3D و ۷۹۰۰X3D هرکدوم ۲ CCD داشتن، که تنها یکی از اون‌ها به کش سه بعدی مجهز بود و در بازی‌ها، ویندوز یکی از این CCDها رو خاموش می‌کرد تا مشکلی در بازی به وجود نیاد. این یعنی ۷۹۵۰X3D تنها از نیمی از هسته‌هاش یعنی ۸ هسته در بازی‌ها استفاده می‌کرد، و ۷۹۰۰X3D تنها از ۶ هسته. ۷۸۰۰X3D در واقع همون ۷۹۵۰X3D به حساب میاد، بدون CCD دوم که می‌تونه به سرعت ۵.۷ گیگاهرتز برسه. این همچنین به این معنیه که ۷۸۰۰X3D از ۷۹۰۰X3D در بازی‌ها قدرتمندتر خواهد بود، چون در بازی‌ها از دو هسته بیشتر از اون بهره می‌بره.

این پردازنده سرعت پایه ۴.۲ گیگاهرتز و سرعت بوست ۵ گیگاهرتزی داره، ۴۰۰ مگاهرتز کمتر از مدل پایه این پردازنده یعنی ۷۷۰۰X، اما ۵۰۰ مگاهرتز بیشتر از ۵۸۰۰X3D، که به این معنیه که ۷۸۰۰X3D عملکرد بهتری در کارهای غیر از بازی نسبت به ۵۸۰۰X3D داره.

۹۶ مگابایت کش سطح ۳

و اما چیزی که ۷۸۰۰X3D رو نسبت به ۷۷۰۰X و پردازنده‌های دیگه متمایز می‌کنه، ۶۴ مگابایت کش L3 اضافه‌ست که باعث میشه این پردازنده مجموعا ۹۶ مگابایت کش L3 داشته باشه. این کش اضافه به طور مستقیم روی CCD پردازنده نصب میشه و به اون این امکان رو میده که بتونه اطلاعات بیشتری رو کش کنه و نیازی نباشه برای هر ذره‌ای از اطلاعات، به رم مراجعه کنه که هم کندتره و هم خارج از محیط پردازنده‌ست، که باعث تاخیر در تحویل نتیجه میشه. این کش تنها در بازی‌ها به کار میاد و در مواقع دیگه عملا هیچ کاری انجام نمیده، و چون به گرما حساسه، AMD سرعت و مصرف برق این پردازنده رو کاهش داده تا آسیبی بهش وارد نشه.

دیگه اطلاعات کافیه. بریم ببینیم این پردازنده در عمل چیکار می‌کنه.

بنچمارک‌های پردازنده Ryzen 7 7800X3D

نتایج بنچمارک تا حدودی مشخصه، این پردازنده CCD دوم ۷۹۵۰X3D رو نداره، و تنها قراره در بازی‌ها عملکرد خوبی داشته باشه. اما بریم دقیق بررسی کنیم ببینیم این پردازنده چه عملکردی نشون میده. تست‌ها توسط Techspot با استفاده از رم DDR5 6000 برای پلتفرم AM5 و رم DDR5 7200 برای اینتل به همراه کارت گرافیک RTX 4090 انجام شده. استفاده از این کارت به این خاطر بوده که شاهد محدود شدن عملکرد توسط کارت گرافیک نباشیم.

بنچمارک‌ها رو این بار با بازی‌ها شروع می‌کنیم، چون نقطه قوت و تنها دلیل که خرید این پردازنده پیشنهاد میشه، برای بازیه.

عملکرد پردازنده Ryzen 7 7800X3D در بازی‌ها


Hogwarts Legacy

بازی Hogwarts Legacy به خوبی بهینه‌سازی شده، و با توجه به اینکه ما از کارت RTX 4090 استفاده می‌کنیم با همه پردازنده‌ها شاهد عملکرد خوبی هستیم. در مقایسه با ۷۹۵۰X3D، پردازنده ۷۸۰۰X3D حدود ۳ درصد فریم‌ریت کمتری میده، اما با ۲۵۰ دلار قیمت کمتر! مصرف برق ۷۸۰۰X3D هم به شدت کمتره، که بعدا بهش نگاه می‌کنیم. هیچکدوم از پردازنده‌های اینتل هم عملکرد بهتری از این پردازنده ندارن، و پردازنده هم قیمت ۱۳۷۰۰K، حدود ۱۰ درصد عملکرد ضعیف‌تری داره. برای یک مقایسه بین نسلی هم در مقایسه ۷۸۰۰X3D با ۵۸۰۰X3D شاهد پیشرفت ۴۰ درصدی هستیم! آماری خیلی خوب برای AMD. البته بخش زیادی از این موفقیت، به‌خاطر استفاده از رم‌های DDR5 و سریع‌تر در سری ۷۰۰۰ هست.

این چارت خیلی جالبه! در این چارت مصرف برق سیستم در هنگام ارائه همون نتایج بالاست. طبق مصرفی که در این چارت می‌بینیم، ۷۸۰۰X3D در حالی ۳ درصد عملکرد بهتری نسبت به ۱۳۹۰۰K ارائه داده که سیستم ۲۴ درصد برق کمتری مصرف کرده! این آمار مصرف برق بد اینتل رو بار دیگه زیر سوال می‌بره.


Spider-Man Remastered

بازی Spider-man Remastered هم مثل Hogwarts Legacy آمار خیلی خوبی نشون میده و اینجا پردازنده‌ها فاصله بیشتری می‌گیرن. ۷۸۰۰X3D حدود ۱۰ درصد فریم‌ریت بهتری نسبت به رقیب اصلیش یعنی ۱۳۷۰۰K داره، و نسبت به ۵۸۰۰X3D هم ۳۳ درصد بهتره. به جز پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ مجهز به کش سه بعدی AMD باقی پردازنده‌ها عملکرد یکسانی ارائه میدن و تفاوت زیادی بینشون نیست.


Shadow of the Tomb Raider

در بازی Shadow of the Tomb Raider، پردازنده Ryzen7 7800X3D حتی از ۷۹۵۰X3D هم بهتر ظاهر شده و ۶ درصد فریم ریت بهتری ارائه داده. این به این خاطره که این پردازنده، تنها یک CCD داره و در انتقال دیتا بین دو CCD تاخیری وجود نداره. درسته که در ۷۹۵۰X3D دومین CCD موقع بازی خاموش میشه، اما همچنان در بازی‌ها اختلال ایجاد می‌کنه.

در این عنوان ۷۸۰۰X3D حدود ۱۷ درصد نسبت به ۱۳۷۰۰K و ۲۵ درصد نسبت به ۵۸۰۰X3D، و ۲۷ درصد نسبت به ۷۷۰۰X فریم ریت بهتری داره. با توجه به اینکه این بازی جدید نیست، فریم ریت در تمام پردازنده‌های نسل جدید خیلی خوبه و بررسی اون‌ها کمی بیهوده‌ست.


Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction

رفتار بازی Rainbow Six Extraction کمی عجیبه. در این بازی پردازنده Ryzen7 7800X3D با ۵۰۱ فریم نوک چارت رو تصاحب کرده، اما ۷۹۵۰X3D به دلایل نامشخصی با ۱۰۰ فریم کمتر در انتهای لیسته. به هرحال، این بازی با وجود فریم ریت هایی که در دنیای فیلم‌برداری صحنه آهسته به حساب میان، روی پلتفرم AMD به خصوص پردازنده‌های تک CCD عملکرد بهتری دارن. مقایسه این پردازنده‌ها فقط هدر دادن وقته چون شما در هر حالتی دارید تصویری با فریم ریت بیشتر از فریم ریت مانیتورتون می‌بینید.


Watch Dogs: Legion

در بازی Watch Dogs Legion، دو پردازنده کش سه بعدی AMD باز هم در ابتدای لیست هستن (و تظاهر می‌کنیم ۷۹۰۰X3D اصلا عرضه نشده) و ۷۸۰۰X3D حدود ۱۹ درصد فریم ریت بهتری نسبت به ۱۳۷۰۰K و ۵۸۰۰X3D ثبت کرده. در مقایسه با مدل پایه همین پردازنده یعنی ۷۷۰۰X هم شاهد ۲۴ درصد فریم ریت بیشتر هستیم.


Hitman 3

بازی Hitman 3 عملکرد خوبی روی تمام پردازنده‌ها داره، اما روی پلتفرم اینتل بهتر اجرا میشه. در این عنوان، می‌بینیم که کش سه بعدی کمک زیادی به ۷۸۰۰X3D نمی‌کنه و این پردازنده تنها ۳ درصد فریم ریت بهتری نسبت به ۷۷۰۰X ارائه میده و در مقایسه با نسل قبل، ۱۵ درصد فریم ریت بیشتری نسبت به ۵۸۰۰X3D رو شاهد هستیم. ۱۳۷۰۰K در این عنوان با ۸ درصد فریم ریت بهتر نسبت به ۷۸۰۰X3D در رده دوم قرار گرفته، بردی برای اینتل.


Horizon Zero Dawn

بهترین نتایج در بازی Horizon Zero Dawn برای پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ مجهز کش سه بعدی AMD بوده، با این‌حال مدل ۴۵۰ دلاری ۶ فریم بیشتر از مدل ۷۰۰ دلاری ارائه داده! در مقایسه با پردازنده‌های دیگه، ۷۸۰۰X3D حدود ۷ درصد بهتر از ۱۳۷۰۰K عمل کرده، اما تفاوت‌ها به حدی کوچیکه که ارزش مقایسه نداره. بزرگ‌ترین پیشرفت نسبت به نسل قبله، که پردازنده جدیدی AMD حدود ۱۷ درصد از ۵۸۰۰X3D عملکرد بهتری ارائه داده، اما این پردازنده همچنان در بازی‌ها پرقدرته.


Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077 با ری تریسینگ روی حالت Ultra تست شده، و می‌بینیم که به خاطر سنگینی این بازی، کارت گرافیک محدودمون کرده. تمام پردازنده‌ها عملکردی تقریبا یکسان داشتن، اما ۱% حداقل فریم‌ها روی پلتفرم اینتل خیلی محسوس‌تر هستن. پردازنده ۱۳۷۰۰K عملکردی یکسان در این بازی ارائه میده، اما در حداقل فریم‌ها ۹% ضعیف‌تر از ۷۸۰۰X3D هست.

محسوس‌ترین آمار رو ۵۸۰۰X3D ارائه داده، که ۷۸۰۰X3D در این عنوان ۲۱% سریع‌تر از اون ظاهر شده. البته بخش زیادی از تفاوت در این عنوان، به‌خاطر استفاده از رم DDR4 در پردازنده‌های سری ۵۰۰۰ هست نه پیشرفت پردازنده.

اما بیاید نگاهی هم به مصرف برق سیستم هنگام این عملکرد داشته باشیم. ۱۳۹۰۰K در حالی عملکردی برابر با ۷۸۰۰X3D ارائه داده که ۲۵% مصرف برق بیشتری داشته! این آمار واقعا ضعیفی برای نسل ۱۳ اینتل به حساب میاد.


CS:GO

بازی CS:GO نمونه عنوانیه که از سرعت بالاتر و تاخیر کمتر پردازنده بیشتر از کش سه بعدی بهره می‌بره، و همونطور که می‌بینید، ۷۷۰۰X از ۷۸۰۰X3D با ۲۳% عملکرد بهتر در بالای چارت قرار گرفته. پردازنده هم قیمت ۱۳۷۰۰K هم ۱۰% عملکرد بهتری ارائه داده.

در مقایسه با ۵۸۰۰X3D، شاهد ۱۹ درصد پیشرفت هستیم، که بخش زیادی از اون به‌خاطر ۵۰۰ مگاهرتز افزایش سرعت پردازنده‌ست.


A Plague Tale: Requiem

عنوان A Plague Tale Requiem از E core های پردازنده‌های اینتل بهتر استفاده می‌کنه و تنها پردازنده‌های کش سه بعدی AMD عملکرد بهتری رو نشون دادن. تفاوت ۷۸۰۰X3D و ۱۳۷۰۰K تنها ۳ فریمه، و نیازی به مقایسه اون‌ها نیست.

در مقایسه با باقی پردازنده‌های AMD، ۷۸۰۰X3D حدود ۱۳% فریم ریت بهتری نسبت به ۷۷۰۰X ارائه داده، که اهمیت کش سه بعدی در این عنوان رو نشون میده. ۵۸۰۰X3D هم حدود ۳۱% ضعیف‌تره.

نتیجه بنچمارک‌ها

چارت بالا میانگین ۱۲ بازی مختلف با استفاده از پردازنده‌های نسل اخیر اینتل و AMD رو نشون میده. همونطور که می‌بینید، پردازنده‌های کش سه بعدی AMD رده اول و دوم چارت رو تصاحب کردن، و با اختلاف پردازنده‌های ۱۳۹۰۰K و ۱۳۷۰۰K. تمام پردازنده‌ها عملکرد قابل قبولی داشتن، اما به هرحال کش سه بعدی تفاوت زیادی در بازی ایجاد می‌کنن.

بریم سراغ بنچمارک های غیر گیمینگ و ببینیم پردازنده‌ها چه عملکردی دارن.


بنچمارک‌های کاری و رندرینگ و غیر گیمینگ

همونطور که گفتیم، این پردازنده با هدف عملکرد بهتر در بازی‌ها طراحی شده و کش سه بعدی در تست‌های رندر و فشرده‌سازی، استفاده‌ای نداره و این اپ ها بیشتر از فرکانس بالاتر و E core های اینتل بهتر استفاده می‌کنن.

Cinebench R23

در Cinebench نکاتی که گفتیم مشخص میشه. پردازنده‌های اینتل امتیاز بالاتری دارن، و پردازنده Ryzen 7 7800X3D حدود ۸% از ۷۷۰۰X و ۳۷% از ۱۳۷۰۰K کندتره. این پردازنده صرفا در محیط‌های گیمینگ خوبه، و خارج از اون، صرفه اقتصادی نداره.


Blender 3.3

در تست بلندر گیمرز نکسوس هم همین اتفاق باز افتاده. ۷۸۰۰X3D به خاطر سرعت پایین‌تر پردازنده کمی از ۷۷۰۰X کندتر بوده، و تفاوت زیادی رو در مقایسه با ۱۳۷۰۰K شاهد هستیم. پردازنده ۷۹۵۰X3D نتیجه خیلی بهتری رو در مقایسه با ۷۸۰۰X3D ثبت کرده، اما این به لطف ۸ هسته محدود نشده و ۲۵۰ دلار قیمت بیشتره.


Adobe Premiere Pro CC 2022

در پریمیر، ۷۸۰۰X3D همرده با ۵۹۰۰X، بالارده نسل قبل قرار گرفته و باز هم از ۷۷۰۰X و به شدت از ۱۳۷۰۰K ضعیف‌تره. حتی پردازنده ارزون‌تر ۱۳۶۰۰K هم با ۸ هسته E core این پردازنده رو شکست میده.


Adobe Photoshop 2023

در فتوشاپ، ۷۸۰۰X3D کمی از آبروی از دست رفته رو برمیگردونه و از پردازنده‌هایی مثل ۷۹۵۰X و ۱۳۶۰۰K جلو میزنه. فاصله با ۱۳۷۰۰K هم به تنها ۳% رسیده، اما این نتایج تنها برای این تسته.


Power Consumption

و اما مصرف برق این پردازنده. ۷۸۰۰X3D در حالی داشت ۱۳۷۰۰K و ۱۳۹۰۰K رو در بازی‌ها شکست می‌داد که تنها ۸۷ وات برق مصرف می‌کنه! این مصرف برق اونو از هر پردازنده به روز بالارده دیگه‌ای قدرتمندتر می‌کنه و تنها پردازنده‌ جدیدی که مصرف برق کمتری نسبت به اون داره، ۱۳۴۰۰F هست که عملکرد ضعیف‌تری نسبت به اون داره. این مصرف برق برای یک سیستم مخصوص بازی فوق‌العاده‌ست و با قدرت آبروی هر پردازنده اینتل در حوضه گیمینگ رو می‌بره، البته فقط در گیمینگ.

نتیجه گیری: آیا پردازنده Ryzen 7 7800X3D ارزش خرید داره؟

۷۸۰۰X3D بهترین انتخاب برای بازی در سال ۲۰۲۳ به حساب میاد، اما همین نقطه ضعف این پردازنده هم به حساب میاد. این سی پی یو در بازی‌ها خیلی پرقدرته و عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش می‌ذاره، اما این عملکرد به بازی‌ها محدوده و در هر کار دیگه‌ای از پردازنده‌های قدرتمند اینتل و یا خود AMD عقب می‌افته.

تنها موقعی که خرید این پردازنده صرفه اقتصادی داره، وقتیه که شما اونو صرفا برای بازی بخواید. ۷۸۰۰X3D می‌تونه کارهایی مثل رندر و تدوین رو براتون انجام بده، اما هدف اصلیش نیست و در این کار از پردازنده هم قیمت ۱۳۷۰۰K به شدت عقب می‎افته، و حتی پردازنده ۱۳۶۰۰K که ۱۵۰ دلار از اون ارزون‌تره هم در این کارها از اون بهتره. البته ناگفته نمونه که مصرف برق این پردازنده، اونو هم به شدت بهینه می‌کنه، هم باعث میشه خنک کردن اون کار راحتی باشه و نیاز به بهترین خنک‌کننده‌ها ندارید. شما می‌تونید این پردازنده رو روی ارزون‌ترین مادربردهای AM5 هم نصب کنید، و همچنان بهترین عملکرد اون رو شاهد باشید. درحالیکه برای پردازنده‌های سری K اینتل، به مادربردهایی با تغذیه خیلی خوب نیاز دارید تا عملکرد پردازنده افت نداشته باشه.

AMD vs intel

اگه مصرفتون صرفا بازیه، این پردازنده بهترین پردازنده‌ایه که می‌تونید بخرید. اگه هم بازی و هم عملکرد خیلی خوب در رندر و کارهای دیگه می‌خواید، می‌تونید سراغ ۷۹۵۰X3D برید، اما قیمت بالای اون، پیشنهادش رو سخت می‌کنه. پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل درسته که مصرف برق بیشتری دارن، اما همچنان پردازنده‌های قدرتمندی هستن و مصرفشون تنها به بازی محدود نمیشه. یکی از مزایای دیگه ۷۸۰۰X3D، طول عمر بالاتر پلتفرمه. پلتفرم AM5 تازه عرضه شده و به گفته AMD، تا ۲۰۲۵ قصد استفاده از این پلتفرم رو داره، پس شما به راحتی می‌تونید از مادربردی که برای این پردازنده می‌خرید تا چندسال استفاده کنید، درحالیکه اینتل هر سوکت رو تنها ۲ سال ساپورت می‌کنه، و پلتفرم LGA 1700 به زودی توسط پلتفرم جدیدی جایگزین میشه.

به انتهای این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این بررسی لذت برده باشید. نظرتون در مورد کش سه بعدی AMD چیه؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۱۱ نظر

  1. سلام مطلب مفیدی بود یه سوال داشتم به نظرتون برای گیم ۷۸۰۰x3d بگیرم یا i7 14700k؟ کدوم عملکرد بهتری میده برای بازی تو رزولوشن ۲k و ۴k؟ ممنون میشم بدون تعصب جواب بدید. صرفاً هم اولویت اولم گیمه و ادیت سبک

    1. سلام پوریای عزیز. عملکرد این دو سی پی یو در بازی‌ها میشه گفت نزدیک به همه و در هر بازی متفاوته. برای مثال در بازی سایبرپانک ۱۴۷۰۰k در رزولوشن های مختلف عملکرد بهتری داره. در بازی استارفیلد در رزولوشن ۱۰۸۰ باز هم ۱۴۷۰۰ با اختلاف خیلی خیلی کم جلوتره ولی در رزولوشن های بالاتر ۷۸۰۰x3D خیلی بهتر عمل می‌کنه. میشه گفت در هر عنوان متفاوته ولی اگه بنچمارک‌هارو ببینید تفاوت‌ها بسیار جزئیه و نهایتا تا ۲۰ فریم روی ۱۵۰ فریم به بالا فرق میکنه.

  2. سلام برای cpu 7800x3d چه خنک کننده معرفی میکنین اگه امکانش هس لطفا خنک کننده بادی معرفی کنیین؟؟

    1. سلام وحید عزیز. برای این مدل بهتره از لیکوییدکولرهای ۳۶۰ مثل مدل ریو ایسوس یا مدل‌های کورسیر تهیه کنید. اما اگه حتما ایرکولر بخواید مدل MASTERAIR MA824 STEALTH انتخاب بدی نیست.

    1. سلام رضای عزیز. خیر تا به حال هیچ خبر رسمی درباره سوختن این مدل به صورت گسترده وجود نداشته

    1. رم ddr5 از برندهای مختلف خوب بازار مثل کورسیر. با فرکانس ۶۰۰۰ و حافظه ترجیحا ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×