محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیپردازندهراهنمای خرید قطعات

بررسی پردازنده Core i9 12900K با رم DDR4 و DDR5 + بنچمارک بازی و نرم افزار

امروز می‌خوایم قصد داریم به بررسی پردازنده Core i9 12900K یعنی قدرتمندترین پردازنده نسل ۱۲ اینتل یعنی با استفاده از دو کانفیگ رم DDR4 و DDR5 بپردازیم. این نسل پردازنده‌های اینتل به جهات زیادی خاصه، و امروز می‌خوایم تمام این جنبه‌ها رو بررسی کنیم. اگر قصد خرید intel Core i9 12900K رو دارید، با بنچفا برای بررسی پردازنده همراه باشید.

نحوه چیدمان چیپ 12900K در داخل پردازنده
نحوه چیدمان چیپ ۱۲۹۰۰K در داخل پردازنده

معرفی قبل از بررسی پردازنده Core i9 12900K

نسل ۱۲ اینتل، جواب این شرکت به موفقیت‌های AMD با استفاده از چیپلت بود. اینتل به جای اینکه سراغ استفاده از چیپلت‌ها بره تا به تعداد هسته‌های بالا برسه، از معماری هیبرید هسته‌ها استفاده کرد. در این معماری، پردازنده از تعدادی هسته P core که سرعت بالایی دارن و تعدادی هسته E core که سرعت پایین‌تری دارن، و هر ۴ هسته E core به اندازه یک هسته P core روی پردازنده جا می‌گیره. این به اینتل اجازه میده با استفاده از هسته‌های کم مصرف تر از هسته‌های اصلی، تعداد هسته‌ها رو بالا ببره. این کار باعث شد چیپ پردازنده‌ به صورت فیزیکی بزرگ‌تر شه. این پردازنده‌ها بر پایه لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل تولید تولید شدن، و از سوکت LGA 1700 استفاده می‌کنن، که فرم مستطیلی داره، و تمام مزایا و مشکلاتی که به همراه داشت. پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل، از رم DDR4-3200 و رم DDR5-4800 ساپورت می‌کنن، و ۲۰ خط PCIe 5.0 دارن، ۴ خط برای SSD و ۱۶ خط برای کارت گرافیک. این تفاوت باعث میشه شما بتونید هزینه کلی سیستمتون رو کاهش بدید اما در عوض، استفاده از رم DDR4 سرعت سیستم رو پایین میاره. هرچند که این تفاوت در نسل ۱۲ خیلی چشمگیر نیست، اما باز هم حس میشه؛ در بررسی امروز می‌خوایم پردازنده ۱۲۹۰۰K رو با استفاده از DDR4 و DDR5 بررسی و مقایسه کنیم و تفاوت این پردازنده در استفاده از رم رو ببینیم.

پردازنده 12900K نصب شده در سوکت LGA 1700، عکس از Techspot
پردازنده ۱۲۹۰۰K نصب شده در سوکت LGA 1700

پردازنده ۱۲۹۰۰K، از ۸ هسته P core با سرعت بیس ۳.۲ گیگاهرتز، و ۸ هسته E core با سرعت بیس ۲.۴ گیگاهرتز بهره می‌بره، که هایپرترد شدن و مجموعا ۲۴ ترد پردازشی دارن، به همراه ۳۰ مگابایت کش L3. 24 عدد عجیبیه، و به این دلیله که هسته‌های E core هایپرترد نمیشن و تنها یک ترد دارن. همچنین هسته‌های P core این پردازنده به ۵.۲ گیگاهرتز بوست میشن، درحالیکه هسته‌های E core تنها به سرعت ۳.۹ گیگاهرتز می‌رسن.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


بریم سراغ بنچمارک‌ها ببینیم این غول چیکار می‌کنه.

بنچمارک‌ پردازنده Core i9 12900K

پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل همونطور که گفتیم از هر دو رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنن. در این بررسی از هر دو رم استفاده کردیم تا ببینیم استفاده از رم DDR4 چه تفاوتی با رم DDR5 ایجاد می‌کنه. همچنین در این تست‌ها، از ویندوز ۱۱ استفاده شده؛ ویندوز ۱۱ با امکاناتی برای بهره بردن از طراحی هیبرید پردازنده‌های نسل ۱۲ عرضه شد و هم پردازنده‌های اینتل و هم AMD، عملکرد بهتری با استفاده از این سیستم عامل نسبت به ویندوز ۱۰ دارن. کارت گرافیک مورد استفاده هم، Radeon RX 6900XT‍ه. رقیب اصلی ۱۲۹۰۰K، پردازنده‌های سری ۵۰۰۰ شرکت AMD‍‍ه، مخصوصا پرچمداران این سری یعنی پردازنده ۱۶ هسته‌ای ۵۹۵۰X و تا حدودی پردازنده ۱۲ هسته‌ای ۵۹۰۰X، که چندماه زودتر از نسل ۱۲ عرضه شدن.

12900K در سمت راست و 5950X در سمت چپ، عکس از Techspot
۱۲۹۰۰K در سمت راست و ۵۹۵۰X در سمت چپ

حالا بریم سراغ بنچمارک‌ پردازنده Core i9 12900K.

اپلیکیشن‌های بنچمارک در بررسی پردازنده ۱۲۹۰۰K

اپلیکیشن‌های بنچمارک در بررسی پردازنده 12900K

با Cinebench R23 شروع می‌کنیم. از همین اول پیشرفت‌های نسل ۱۲ مشخصن و همونطور که می‌بینید، ۱۲۹۰۰K تا ۷۶% از ۱۱۹۰۰K قدرتمندتره! این آمار برای نسل ۱۱ واقعا آبرو ریزیه و نشون میده که این پردازنده چقدر در زمان خودش بد بوده. در مقایسه عملکرد DDR4 و DDR5 هم تفاوتی دیده نمیشه، البته این رفتار Cinebech‍‍ه نه تمام اپ‌ها.

در مقایسه با رقبا، ۱۲۹۰۰K تونسته تا ۱۳% بهتر از ۵۹۵۰X عمل کنه، با ۵۰ دلار قیمت کمتر.

اپلیکیشن‌های بنچمارک در بررسی پردازنده 12900K

در تست تک هسته ای Cinebench، آمار تقریبا یکیه و باز هم ۱۲۹۰۰K در صدر چارته، و بزرگ‌ترین تفاوت اینه که حالا ۱۱۹۰۰K به رده دوم رسیده، و هر دو پردازنده ۵۹۰۰X و ۵۹۵۰X رو پشت سر گذاشته.

اپلیکیشن‌های بنچمارک در بررسی پردازنده 12900K

اینجاست که تفاوت DDR4 و DDR5 مشخص میشه! در تست فشرده‌سازی ۷-Zip، ۱۲۹۰۰K با استفاده از رم DDR5 برتری ۴ درصدی نسبت به ۵۹۵۰X، در صدر جدول قرار گرفته، در حالیکه با استفاده از رم DDR4 عملکرد این پردازنده افت ۵۰% رو تجربه می‌کنه! این افت بزرگیه که به راحتی نمیشه اونو نادیده گرفت و باعث میشه این پردازنده از هر دو پرچمدار AMD و حتی پرچمدار نسل قبل این شرکت یعنی ۳۹۵۰X ضعیف‌تر باشه!

اپلیکیشن‌های بنچمارک در بررسی پردازنده 12900K

در تست‌های استخراج پردازنده‌های AMD عملکرد بهتری دارن، و همونطور که می‌بینید، ۵۹۵۰X با برتری ۴۸ درصدی نسبت به ۱۲۹۰۰K در صدر جدول قرار گرفته، و در این تست ۵۹۰۰X هم اون رو شکست داده. در استفاده از رم DDR4 و DDR5 هم در این تست تفاوتی دیده نمیشه.

اپلیکیشن‌های بنچمارک در بررسی پردازنده 12900K

تست Premire Pro یکی از مهم‌ترین تست‌هاست، چون اکثر کسایی که سراغ پردازنده در این رده میرن، هدفشون تولید محتواست. در این تست ۱۲۹۰۰K با استفاده از رم DDR5 مقام اول رو گرفته، و با استفاده از رم DDR4، شاهد افت ۴ درصدی عملکرد هستیم. ۵۹۵۰X با ۳% عملکرد ضعیف‌تر در رتبه دومه، و ۱۱۹۰۰K بدترین امتیاز رو کسب کرده و از تمام پردازنده‌های چارت ضعیف‌تر بوده، و ۱۲۹۰۰K حدود ۱۳ درصد نسبت  به اون قوی‌تر بوده. ۱۳% به عنوان پیشرفت بین نسلی خیلی خوبه، اما اگه به ۱۰۹۰۰K نگاه کنیم، می‌بینیم که تنها ۷% تفاوت عملکرد وجود داره.

اپلیکیشن‌های بنچمارک در بررسی پردازنده 12900K

در تست After Effects، ۱۲۹۰۰K با استفاده از رم DDR5 رتبه اول رو گرفته، و استفاده از رم DDR4 عملکرد رو حدود ۷% کاهش داده، اما همچنان هیچ پردازنده‌ای نزدیکش نشده. ۵۹۵۰X با افت ۱۹ درصدی عملکرد در رده دومه، و در فاصله‌ای نه چندان دور از ۱۱۹۰۰K قرار داره.

اپلیکیشن‌های بنچمارک در بررسی پردازنده 12900K

در فتوشاپ عملکرد تقریبا شبیه تست قبله. بین استفاده از رم DDR4 و DDR5 با ۱۲۹۰۰K حدود ۶% تفاوت هست، که رقم زیادیه، اما با هر دو همچنان رتبه اول این تسته. ۵۹۵۰X و ۵۹۰۰X با ۲۱% عملکرد ضعیف‌تر رتبه دوم پس از ۱۲۹۰۰K هستن، و پرچمدار نسل ۱۲ تونسته پیشرفت ۳۱% نسبت به نسل قبلش ثبت کنه.

بنچمارک‌های گیمینگ در بررسی پردازنده ۱۲۹۰۰K

بریم سراغ نتایج گیمینگ و ببینیم این پردازنده در بازی چه عملکردی داره. کارت گرافیک استفاده شده برای این تست‌ها، کارت Radeon RX 6900XT‍ه، که پرچمدار سری ۶۰۰۰ کارت گرافیک های شرکت AMD‍ه.

بنچمارک بازی در بررسی پردازنده 12900K

با بازی ریسینگ F1 2021 شروع می‌کنیم. این بازی روی پلتفرم AMD عملکرد بهتری داره، و ۵۹۵۰X حدود ۵% عملکرد بهتری از ۱۲۹۰۰K داره، اما حداقل فریم‌ها روی پلتفرم AMD ضعیف‌تر از اینتل بوده. در مقایسه با نسل قبل، پردازنده ۱۲۹۰۰K از پرچمدار نسل قبل یعنی ۱۱۹۰۰K، که از ۱۰۹۰۰K هم ضعیف‌تره، حدود ۸% عملکرد بهتری داره. در این عنوان ۱۲۹۰۰K با استفاده از رم DDR4 نتایج بهتری داده! که می‌تونه به خاطر رفتار متفاوت موتور بازی‌سازی Ego باشه.

در مقایسه با نسل قبل ما می‌تونیم به خوبی پیشرفت اینتل رو ببینیم. ۱۲۹۰۰K حدود ۲۵% سریع‌تر از ۱۱۹۰۰K بوده، که اینجا هم ۱۰۹۰۰K شکستش داده.

بنچمارک بازی در بررسی پردازنده 12900K

عنوان Rainbow Six Siege به قدری فریم ریت بالایی ارائه میده که تفاوت بین پردازنده‌ها به سختی مشخص میشه. در اینجا ۵۹۵۰X و ۱۲۹۰۰K رتبه اول رو دارن، و با استفاده از DDR4 عملکرد ۲% افت پیدا می‌کنه، میزانی که به شدت واضحه و ارزش هزینه بیشتر برای DDR5 رو داره.

در مقایسه با نسل قبل ما می‌تونیم به خوبی پیشرفت اینتل رو ببینیم. ۱۲۹۰۰K حدود ۲۵% سریع‌تر از ۱۱۹۰۰K بوده، که اینجا هم ۱۰۹۰۰K شکستش داده.

بنچمارک بازی در بررسی پردازنده 12900K

بازی Horizon Zero Dawn هم به خوبی اپتیمایز شده، و عملکرد خوبی با استفاده از تمام پردازنده‌های به روز داره. در این عنوان، ۱۲۹۰۰K و ۵۹۵۰X و ۵۹۰۰X عملکردی برابر با هم ارائه دادن، و به جز تفاوت‌های کوچیک ۱ تا ۳ فریم در حداقل فریم‌ها، هیچ تفاوتی دیده نمیشه. نسبت به نسل قبل، ۱۲۹۰۰K پیشرفت ۴ درصدی نسبت به ۱۱۹۰۰K ثبت کرده، که بالاخره تونسته از ۱۰۹۰۰K جلو بزنه!

بنچمارک بازی در بررسی پردازنده 12900K

در بازی Watch Dogs: Legion می‌تونیم به وضوح تاثیر استفاده از رم پرسرعت رو ببینیم. این بازی با استفاده از رم DDR5، تونسته ۱۵% عملکرد بهتری رو ثبت کنه. با استفاده از رم DDR4 عملکرد این پردازنده هم‌رده با ۵۹۵۰X میشه، که ۲% از ۵۹۰۰X عملکرد بهتری رو ثبت کردن.

در مقایسه با نسل قبل هم باز اینتل پیشرفت خوبی رو نشون داده و ۱۲۹۰۰K تونسته ۳۶% عملکرد بهتری نسبت به ۱۱۹۰۰K ثبت کنه. با توجه به اینکه در این عنوان هم ۱۱۹۰۰K از ۱۰۹۰۰K قوی‌تر بوده، نشون میده که در این بازی، سرعت پردازنده از تعداد هسته مهم‌تره، چون ۱۰۹۰۰K دو هسته بیشتر از ۱۱۹۰۰K داره، اما سرعت پایین‌تری داره.

بازی Shadow of the Tomb Raider هم رفتاری مشابه با بازی F1 2021 داره، و در این بازی هم ۱۲۹۰۰K با استفاده از رم DDR4 از رم DDR5 با ۴% اختلاف بهتره. همونطور که گفتیم، این احتمالا به‌خاطر نحوه استفاده موتور بازی از رم و پردازنده‌ست.

در استفاده از DDR5، عملکرد این پردازنده با ۵۹۵۰X، ۵۹۰۰X و ۱۱۹۰۰K برابر میشه. تفاوت این بازی در خیلی از پردازنده‌ها تقریبا برابره.

مصرف برق پردازنده ۱۲۹۰۰K

مصرف برق نکته خیلی مهمیه. از اونجا که ۱۲۹۰۰K یه پردازنده پرچمداره، مصرف انرژی اون از پردازنده‌های دیگه بالاتره، اما بیاید نگاهی به مصرف دقیقش داشته باشیم.

۱۲۹۰۰K زیر تست رندر بلندر، که شیره پردازنده رو می‌کِشه، ۲۴۴ وات برق مصرف می‌کنه. این مصرف ۱۲۹۰۰K رو به پرمصرف‌ترین پردازنده این لیست تبدیل می‌کنه، البته اگه ۱۰۹۰۰K و ۵۹۵۰X اورکلاک شده رو در نظر نگیریم. نسبت به نسل قبل، ۱۱۹۰۰K تقریبا نصف این پردازنده مصرف می‌کرد، که البته عملکرد افتضاحی داشت، اما بازهم نهایت مصرفش از این پردازنده کمتر بود. ۵۹۵۰X بدون اورکلاک که در این بررسی رقیب سرسختی برای اینتل بود هم تنها ۱۲۰ وات برق مصرف می‌کنه، ۱۰۳% کمتر از ۱۲۹۰۰K! این باعث میشه شما برای استفاده از نسل ۱۲ اینتل هم به مادربردی با برق‌رسانی بهتر نیاز داشته باشید، و هم مصرف برقتون بالا بره.

نتیجه گیری: آیا پردازنده i9 12900K اینتل ارزش خرید داره؟

در یک کلام، بله! اگه استفاده‌های سنگینی مثل رندر و تدوین دارید، این پردازنده مناسب برای شماست. ۱۶ هسته، عملکرد خیلی خوب در تمام کارها و راه ارتقاپذیری راحت به نسل ۱۳، اونو به انتخابی خیلی خوب تبدیل می‌کنه، اما بهترین نیست. برای بهترین عملکرد در برخی زمینه‌ها، نیاز به رم DDR5 دارید، که این رم هم گرون‌تر از DDR4 هستن و هم مادربردهایی که از اون‌ها ساپورت می‌کنن گرون‌ترن. نکته دوم اینه که همونطور که گفتیم، به مادربرد خوبی برای استفاده از تمام پتانسیل ۱۲۹۰۰K نیاز دارید. مصرف برق اون زیاده، و خیلی از قابلیت‌های اون تنها روی مادربردهای Z690 موجود هستن. این درحالیه که ۵۹۵۰X، روی بردهای B550 و حتی B450 هم قابل نصب هستن و مصرف زیادی هم نداره که شما نیاز به مدار تغذیه خیلی خوبی داشته باشید، و روی تمام بردها عملکرد یکسانی داره. همچنین برای خنک کردن ۱۲۹۰۰K به کولر بهتری هم نیاز دارید، که از پس ۲۴۴ وات مصرف بربیاد، که ارزون‌ترین اون‌ها میشه AK620 دیپ کول، که این کولر هم برای خنک کردن این غول باید دائما از تمام توان فن‌ها استفاده کنه.

تصویری از پردازنده 12900K اینتل، عکس از Techspot
پردازنده ۱۲۹۰۰K اینتل، عکس از Techspot

اگه نکاتی که گفتیم براتون مهم نیست و صرفا می‌خواید بهترین پردازنده رو داشته باشید، ۱۲۹۰۰K انتخاب مناسب برای شماست، اما پردازنده‌های نسل ۱۳ اینتل و همچنین سری AMD 7000 هم عرضه شدن، پس بهتره قبل از خرید، نگاهی به اون‌ها هم داشته باشید.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×