بررسیپردازندهراهنمای خرید قطعات
منتخب بنچفا

بررسی پردازنده intel Core i5 12400F + بنچمارک

در این مقاله می‌خوایم به بررسی پردازنده intel Core i5 12400F بپردازیم. یک پردازنده میان‌رده نسل دوازدهمی. پردازنده قدرتمندی که با یک قیمت منطقی، کارایی پرچمدار‌های نسل قبل رو براتون فراهم میکنه :))

اگر قصد خرید i5 12400F رو دارید، در ادامه با بنچفا همراه باشید تا این پردازنده رو بررسی کنیم.

Image credit: Techspot

بررسی پردازنده i5 12400F، آیا ارزش خرید داره؟

پردازنده i5-12400F با رنج قیمتی حدود ۱۵۵-۱۸۰ دلار (رنج قیمتی در آمازون و Newegg در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲)، یکی از ارزشمندترین CPU هاییه که تو این محدوده میشه خرید.

میشه گفت این پردازنده نسخه ضعیف‌شده‌ی i5 12600K هستش. پردازنده ۱۲۶۰۰K چهار تا هسته افیشنت یا همون E Core داره که ما اونارو در ۱۲۴۰۰ و ۱۲۴۰۰F نداریم. همچنین کش سطح سه از ۲۰MB به ۱۸MB کاهش داده شده. سرعت کلاک پردازنده یا همون فرکانسش، نسبت به ۱۲۶۰۰K حدود ۱۰% کاهش داشته و توان مصرفی روی حالت پایه از ۱۲۵W به ۶۵W کاهش داده شده. به قول تک‌سپات، این کاهش‌ها مواردی نیستن که این پردازنده رو برای ما خاص کنن، بلکه چیزی که این پردازنده رو خاص میکنه، قیمتشه!

بررسی پردازنده i5 12400F، آیا ارزش خرید داره؟

اینجا دوباره می‌خواستم یه مقایسه از ۱۲۴۰۰F با پردازنده فعلی خودم یعنی ۱۰۷۰۰K بنویسم ولی دیگه تکراری میشد، اگر علاقه‌مند هستید، می‌تونید «بررسی پردازنده i3 12100F» رو بخونید اونجا نصیحت‌های کاربردی زیادی براتون نوشتم حتما بدردتون میخوره :))


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


بنچفا در این مقاله دقیقا چه کاری انجام داده؟!

از اینجا به بعد، از دیتایی که سایت تک‌سپات در اختیارمون گذاشته استفاده می‌کنیم. تک‌سپات پردازنده i5 12400F رو کامل بررسی کرده و در ادامه قراره بنچمارک ها و نتایج تست هارو براتون بیاریم. البته مدلی که تک‌سپات تست کرده مدل غیر F هست ولی خب فرقی نداره در هر صورت.

هدف از نوشتن این بررسی اینه که اولا به‌روزترین و معتبرترین بررسی های دنیای سخت افزار رو به زبان فارسی داشته باشیم و ثانیا اگر در منابع اصلی موارد خاصی بود که یک مقدار تخصصی بودن، اونهارو خیلی روون و با زبان ساده براتون توضیح بدیم. حتما نظرتون رو در مورد بررسی های این مدلی بنچفا بنویسید :))

مشخصات کلی پردازنده i5 12400F

این پردازنده و نسخه غیر F‌اش، یعنی i5 12400 مشخصات کاملا مشابهی دارن، چون فرق نسخه F و غیر F فقط تو داشتن گرافیک مجتمع (آن‌برد | OnBoard) هستش (اینکه بتونید از پردازنده بدون کارت گرافیک، تصویر بگیرید).

سیستم تست استفاده شده برای بررسی i5 12400F

تک‌سپات در تست و بررسی پردازنده i5 12400F از مادربرد MSI B660M Mortar Wi-Fi DDR4 با ۳۲ گیگابایت رم Dual Rank و Dual Channel با فرکانس ۳۲۰۰MHz استفاده کرده. CL رم هم ۱۴ بوده. اگر دوال چنل و دوال رنک براتون سواله که چیه، به زودی تو دوتا مقاله جدا توضیح می‌دمشون.

Image credit: Techspot

بنچمارک ها – نرم افزار

تک‌سپات بنچمارک های متنوعی از این پردازنده گرفته تا هم گیمر ها و هم کسایی که سیستم برای کارای ادیت، برنامه نویسی و… میخوان رو پوشش بده. البته این تست ها از نسخه غیر F این پردازنده هستن و از اونجایی که F فقط به معنای گرافیک آنبرد روی پردازنده هست و تاثیری در قدرتش نداره، ما همین تست هارو برای ۱۲۴۰۰F استفاده کردیم. درواقع اگر قصد خرید ۱۲۴۰۰ چه نسخه F و چه غیر F رو دارید، این مقاله برای شما نوشته شده.


Cinebench R23 Multi-Core

اولین بنچمارک، Cinebench R23 Multi-core هستش. تک‌سپات پردازنده های مختلفی رو همراه با i5 12400F در شرایط استاندارد با این نرم افزار بنچمارک گرفته و نتایجش رو قرار داده:

Benchmark credit: Techspot

همونطور که مشاهده می‌کنید، پردازنده i5 12400F با ۶ هسته و ۱۲ رشته، حدود ۳۰ درصد امتیاز کمتری نسبت به پردازنده i5 12600K داده. این ۳۰ درصد بخاطر همون مواردی هستش که تو بالاتر توضیح داده بودم. یعنی نداشتن ۴ تا هسته افیشنت، TDP پایینتر، کلاک کمتر و حافظه کش کمتر.

حالا اگر قیمت این دو پردازنده رو هم باهم مقایسه کنیم، می‌بینیم که پردازنده ۱۲۴۰۰F در همین حدود ۳۰-۳۵% از ۱۲۶۰۰K ارزون‌تره (البته درصد برحسب کمتر به بیشتر هستش، اگر برعکس حساب کنیم، ۱۲۶۰۰K حدود ۴۵ درصد سریع‌تره و قیمتش هم ۴۰-۴۵ درصد بیشتر از ۱۲۴۰۰F هستش). پس اگر پردازنده ۱۲۶۰۰K، پردازنده جذابی باشه، ۱۲۴۰۰F هم جذاب خواهد بود چون با این نسبت اختلاف قدرت و قیمت یکسان، انگار دارید یک تیکه از پردازنده ۱۲۶۰۰K رو می‌خرید و هزینه اضافی بابت قدرتی که براتون اضافه هست و به کار نمیاد نمی‌دید. پس اینجا باید به توقع و بودجتون نگاه بندازید و ببینید که کدوم پردازنده برای شما مناسبه.


Cinebench R23 Single-Core

درست مشابه توضیحی که در مقاله بررسی i3 12100F نوشتم، اینجا هم پردازنده های نسل دوازده در تست تک هسته، از همه پردازنده های دیگه بهتر عمل کردن. دلیلش هم همونطور که گفتم، IPC بالاتر پردازنده های نسل دوازده هستش. اینجا می‌بینیم که i5 12400 حتی از آی‌سون نسل قبل خودش هم بهتر عمل کرده.

Benchmark credit: Techspot

Corona 1.3 Benchmark

در تست Corona 1.3 روشن کردن توربو بوست پردازنده نتونسته تاثیر خاصی روی نتیجه بذاره، درحالی که همین تست در i3 12100F تونسته بود زمان رندر رو ۱۱ ثانیه کاهش بده. یک پردازنده برای اینکه بخواد پردازش انجام بده، فرایند‌های پیچیده‌ای رو طی میکنه و نمیشه گفت صرفا روشن کردن توربو یا برداشتن پاورلیمیت، حتما کاراییش رو افزایش میده.

Benchmark credit: Techspot

Adobe Premiere Pro 2021

Benchmark credit: Techspot

اگر می‌خواید یک سیستم کاملا نرمال و کار راه‌انداز بدون هیچ محدودیت خاصی برای ادیت با پریمیر جمع کنید، پردازنده i5 12400F کاملا جوابگو کار شماست. میشه گفت پردازنده های قوی‌تر از i5 12400F دیگه قرار نیست برای شما محدودیت آزاد کنن، یعنی شما هیچ محدودیتی با این پردازنده ندارید. فرق پردازنده های قوی‌تر نسبت به این پردازنده صرفا افزایش سرعته. سریع‌تر رندر میگیره، سریع‌تر پری‌ویو میکنه، سریع‌تر ویدیوتون لرزشگیری میشه (همون Warp Stabilizer) و….


Adobe Photoshop 2022

فتوشاپ نرم افزار سنگینی نیست و خیلی فشار نمیاره به پردازنده، از همین جهت پردازنده ۱۲۴۰۰ در دو حالت پاورلیمیت (محدود کردن پردازنده به ۶۵W) و بدون لیمیت، تفاوت خاصی نداشتن. همچنین اختلاف پردازنده های مختلف به همین دلیل خیلی کمه تو این لیست. بنابراین اگر قصد خرید i5 12400F برای فتوشاپ رو دارید، بدونید که تقریبا ۹۰ درصد کار پردازنده های قوی‌تر و گرون‌تر رو براتون انجام میده و هیچ محدودیتی نخواهید داشت.

Benchmark credit: Techspot

Adobe After Effects 2022

کلا نرم افزار های ادوبی بیشتر براشون کارت گرافیک مهمه تا پردازنده، بنابراین باز اینجا می‌بینیم اختلاف زیادی بین قوی‌ترین پردازنده این لیست یعنی i7 12700KF و i5 12400F نیستش. پس اگر می‌خواید کارایی بهتری بگیرید، بیشتر بودجتون رو بذارید روی کارت گرافیک.

Benchmark credit: Techspot

Chromium Code Compile

در تست کامپایل کردن کد، رقابت بر حسب زمانه، اینجاست که جمله با پول نمیشه زمان رو خرید، نقض میشه :)))

همین تست رو پردازنده i3 12100F در حدود ۸۷۰۰ ثانیه (۱۴۵ دقیقه) انجام داده. پردازنده ۱۲۴۰۰ در حدود ۶۰۷۰ ثانیه (۱۰۱ دقیقه) و قوی‌ترین پردازنده لیست یعنی i7 12700KF در حدود ۳۸۹۲ ثانیه (۶۵ دقیقه).

میشه گفت پردازنده i5 12400F جوابگو برنامه نویسی تا سطوح نیمه حرفه‌ای یا حتی حرفه‌ای هم می‌تونه باشه، بستگی داره پروژه‌هایی که ران می‌کنید چقدر سنگین باشن.

Benchmark credit: Techspot

Blender Open Data

در آخرین تستمون هم یعنی بلندر می‌بینیم که i5 12400F پردازنده هایی مثل R5 5600X و i5 11600K رو شکست داده.

Benchmark credit: Techspot

بنچمارک ها – گیم

در ادامه براتون تست های گیم تک‌سپات از i5 12400 رو می‌ذارم. چون اکثر مواردی که باید توضیح می‌دادم رو تا اینجا گفتم، دیگه تو این بخش پرحرفی نمی‌کنم و اگر مورد جدیدی بود براتون می‌نویسم.


F1 2021 [DX12]

Benchmark credit: Techspot

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

Benchmark credit: Techspot

Watch Dogs: Legion

Benchmark credit: Techspot

Shadow of the Tomb Raider

Benchmark credit: Techspot

The Riftbreaker

Benchmark credit: Techspot

Hitman 3

Benchmark credit: Techspot

Age of Empires IV

Benchmark credit: Techspot

Far Cry 6

Benchmark credit: Techspot

Horizon Zero Dawn

Benchmark credit: Techspot

Cyebrpunk 2077

Benchmark credit: Techspot

جمع‌بندی نتایج بنچمارک بازی ها

اگر دقت کرده باشید، پردازنده i5 12400 داخل یک سری از تست ها مشابه ۱۱۷۰۰K عمل کرده بود، یک سری تست ها ضعیف‌تر و یک سری تست ها هم قوی‌تر. علت این اختلاف‌ها همه برمی‌گرده به اینکه اون بازی ها چه مدل استفاده‌ای از پردازنده دارن. هرچقدر نرم افزار و بازی هایی که اجرا می‌کنید تک هسته محور‌تر باشن، عملکرد ۱۲۴۰۰ نسبت به رقبای پرچمدار نسل قبل بهتر میشه و هرچقدر به سمت پردازش چند هسته‌ای بریم، چون تعداد هسته ها کمتره، عملکردش نسبت به اونها میاد پایین‌تر. اما با دیدن نتایج، میشه گفت که این پردازنده برای گیم کاملا جوابه و شمارو اصلا محدود نمی‌کنه. دیگه بستگی به کارت گرافیکی داره که می‌خرید، من نهایت تا RTX 3080 رو با این پردازنده پیشنهاد می‌کنم. تو سری چهل هم تا کارت گرافیک RTX 4070 TI.


نمودار میانگین ۱۰ بازی تست شده

Benchmark credit: Techspot

دمای i5 12400 با کولر باکس (Laminar RM1)

بر اساس تست های تکسپات، این پردازنده در حالت پاور لیمیت (۶۵W) ماکسیمم دمای ۷۵ درجه رو داشته. با برداشتن محدودیت و بالاتر رفتن فرکانس و مصرف پردازنده، دما تا ۸۲ درجه هم رسیده. با جایگزین کردن کولر استوک یا همون کولر باکس با یک کولر مایع از برند کورسیر مدل H100i، دما در حالت بدون پاورلیمیت، حداکثر ۵۴ درجه بوده. اما خب این کولر خیلی برای ۱۲۴۰۰ قویه و نیازی نیست همچین هزینه‌ای براش بکنید. یک ایرکولر متوسط می‌تونه جوابگو این پردازنده باشه. کولر داخل جعبه این پردازنده رو فقط به کاربرانی پیشنهاد می‌کنم که مصرف مداوم و سنگین از این پردازنده ندارن. اگر مداوم پردازنده شما روی لود ۱۰۰ درصدی باشه، هم دمای بالایی می‌گیرید، هم صدای خیلی زیادی میده این کولر RM1 اینتل. در نتیجه کار درستی نیستش و بهتره یک کولر مناسب براش تهیه کنید.

intel Laminar RM1
Image credit: Techspot

جمع بندی بنچفا

پردازنده intel Core i5 12400/F یک پردازنده قدرتمند و معادل آی‌سون سری کا دو نسل قبل خودش، یعنی i7 10700K و نسخه ضعیف شده i5 12600K هستش. اختلاف قیمتی و قدرتی بین ۱۲۴۰۰ و ۱۲۶۰۰K تقریبا برابره، پس اگر قصد خرید i5 12600K رو دارید، اینو بدونید دقیقا اندازه پول بیشتری که میدید، آش می‌خورید و بلعکس!

پردازنده i5 12400F می‌تونه با یک مادربرد از چیپست B660 یا حتی H610 کارش راه بیوفته، کارت گرافیک تا نهایت RTX 3080 یا RTX 4070 TI می‌تونه باهاش ترکیب بشه. اما سعی کنید همیشه روی لب مرز حرکت نکنید. اینکه من میگم RTX 4070 TI یا ۳۰۸۰ یعنی دیگه این مدل‌ها لب‌مرزی هستن و حتی ممکنه یکم این پردازنده در برخی شرایط کم بیاره. اما بصورت کلی محدوده کار دستتون میاد.

به پایان بررسی intel Core i5 12400/F رسیدیم، مرسی که تا انتها با بنچفا همراه بودید. امیدوارم این مقاله تونسته باشه به سوالات شما پاسخ بده و بتونید با دید بازتری سراغ خرید i5 12400/F برید.

‫۴۹ نظر

  1. سلام عزیز وقت بخیر 🌹،
    ممنون بابت این بررسی خوب و عالی،
    فقط یه سوال داشتم عزیزم ؟
    من می‌خوام سیستم رو با مشخصات زیر ببندم شما تأیید میکنید؟
    B760 M-P MSI
    ۱۲۴۰۰F
    Gammix D10 XPG 16gig 3000
    RX 580
    پاور هم کورسیر rmx 750w full magular

    خوبه بنظرتون ؟ خیلی ممنون ♥️

    1. سلام مهدیار جان وقت شماهم به خیر.
      مادربرد رو به جهت ارتقا انتخاب کردید؟ چون تقریبا میشه با نصف قیمتی که این مادربرد داره هم کار رو راه انداخت.
      همچنین رم هم میشه کورسیر LPX یا سری SL با فرکانس ۳۲۰۰ یا ۳۶۰۰ خرید اختلاف قیمتی زیادی ندارن.

        1. سلام وقت بخیر میشه بگید این پردازنده برای انیمشین سازی و۳d rendering جوابه یا نه و یه کولر مناسب برایش پیشنهاد بدید
          ممنون

      1. سلام خسته نباشید ، اول تشکر میکنم از بررسی های فوق‌العاده و پر محتواتون

        روی این cpu چه کارت گرافیکی پیشنهاد نیستید و آیا ۳۰۷۰ twin برای این پردازنده زیادی هست یا خیر

        1. سلام. ممنون از نظرتون. برای این سی پی یو تمام کارت گرافیک‌های میان‌رده و پایین‌رده مناسب هستن. ۳۰۷۰ دو فن هم می‌تونه انتخاب خوبی باشه.

  2. سلام آقا مهدیار نظرتون برای این کانفیگ چیه برای کارای طراحی گرافیک میخوامش آیا مناسبه یا نیاز به افزایش یا کاهش داره ؟
    MSI PRO B760M-P
    i5 12400
    Asus RTX 3050 OC EDITION 8gb
    Corsair VENGEANCE RGB PRO 32GB Dual 3600MHz CL18
    Ssd 980 pro 500gb
    Pwr green 700a uk

  3. سلام امیدوارم خسته نباشید
    میشه نظرتون درباره این سیستم بگید برای گیم خوبه؟؟
    پردازنده i5 12400f
    مادربرد h610
    رم corsair 8×۲ ۳۲۰۰
    پاور Asus rog gold 650
    گرافیک rx6600
    ssd و هارد samsung 970evo plus 500 و wd blue2000

  4. سلام ادمین عزیز یه سوال داشتم.
    من یه سیستم دارم با این کانفیگ
    TUF Z390 pro gaming
    i5-9400F
    ROG STRIX 2080TI OC
    ۲x8GB G.SKILL 4000Mhz
    ۵۰۰GB M.2 XPG
    وقتی بنچمارکها رو نگاه میکنم میزنه سی‌پی‌یو ۳۸درصد گلوگاهه! یعنی از کارت گرافیک جا می‌مونه. این یعنی فاجعه.
    (جالبه که گلوگاه‌یاب‌ها i9-9900KS یا حتی i9-9990XE رو پیشنهاد میدن!)
    ولی وقتی بازی های نسل هشت و نه رو اجرا میکنم هیچوقت سی‌پی‌یوم بیشتر از ۱۵-۲۰درصد زیر بار نمیره! زمان نصب نسخه های فیتگرل تا ۹۰الی۱۰۰درصد هم زیر بار می‌ره که طبیعیه ولی توی هیچ بازی‌ای حتی رِد دِد۲ و لست‌آف‌آس ریمیک و فورزا۵ و … هم روی ستینگ اولترا بالای ۲۵درصد زیر بار نمیره!
    پست داستان این سایتها و برنامه‌های گلوگاه‌یاب چیه؟ آیا چرت میگن؟ چرا روی کاغذ اونطوره و در واقعیت اینطور؟

    1. سلام وحید عزیز. همونطور که خودتون تست کردید و دارید نتیجه رو می‌بینید، اون چیزی که سایت‌های مربوط به گلوگاه اعلام می‌کنن همیشه درست نیست و خطای بسیار بسیار زیادی دارن. البته درسته که کارت گرافیکتون نسبت به سی پی یو خیلی قدرتمندتره. اما اگه توی بازی‌های مختلف به مشکلی نمی‌خورید یا برای مثال بازی کرش نمی‌کنه، دما زیادی بالا نمیره، فریز نمیشه و از این قبیل، نگران نباشید و به بازی ادامه بدید. هرچند توی برخی از بازی‌ها و از اون مهم‌تر توی برخی تنظیمات گرافیکی ممکنه به مشکل بخورید که اون هم باز می‌تونید با تغییر توی تنظیمات به یه تعادلی برسید.

    2. سلام
      رو چه رزولوشنی بازی می کنی؟ هر چی رو رزولوشن های بالاتر بازی کنی اهمیت سی پی یو کمتر میشه،و گلوگاه کم تر و کم تر میشه

  5. سلام خسته نباشید به نظر شما کدام cpu برا سیستم بهتره
    Rx6950xt
    ماربرد b760 ایسوس tuf drr5 wifi
    ۱۶ گیگ رم ddr5 cl28
    رایزن ۵ ۷۶۰۰x
    رایزن ۷ ۵۶۰۰x
    رایزن ۹ ۳۹۰۰x
    البته میدونم با تغییر cpu باید رم مادر برد تغییر داد
    بعد شما انویدیا ۳۰۷۰ ترجیح میدین یا rx6950xt رو؟

    1. سلام و روزبخیر
      قطعا سی پی یو ۷۶۰۰ انتخاب بهتریه.
      برای کارت گرافیک هم rx6950xt به مراتب از ۳۰۷۰ قوی‌تره

  6. سلام آقا مهدیار نظرت درباره این سیستم چیه؟و آیا کولرش مناسب سی پی یو هستش؟
    CPU: CORE 15 12400

    COOLER: DeepCool AG400 LED
    DEEPCOOL GAMMAXX AG400 Led LGA1700

    MB : ASUS PRIME h610M K D4

    RAM :Corsair Vengeance LPX 16GB 8GBx2 3200MHz CL16 DDR4

    GPU: RTX 3060 TI (STOCK)

    SSD:MSI SSD M.2 Spatium M371 1TB

    PSU: GREEN 800W GED
    پردازنده هم برا اینکه ی مدتی نمیتونم گرافیک تهیه کنم نسخه بدون f رو می خوام بگیرم

  7. سلام خسته نباشید
    B760 mk asus مادربورد
    Ram : 16GB vengeance LPX Dual 3200
    CPU: i5 12400
    M.2 : WD Blue SN570 , 500GB
    Cooler : Gamedias Boreas M1-610
    Power : Coolermaster MWE 700W – V2
    گرافیک هم بعدا یدونه RTX 3060 اضافه میکنم
    کانفیگ خوبیه ؟ و اینکه کولر و پاور براش مناسبه یا میتونم بهترش رو هم بگیرم با همون مبلغ؟؟

    1. سلام عباس عزیز. این مدل پاور کولرمستر خرابی زیادی داشته. کولر هم با همین قیمت می‌تونید AG400 از برند دیپ کول رو بگیرید که عملکرد بهتری داره.

  8. سلام وقت بخیر
    mb h610 ma d4 wifi
    corsair 32gb 3200 vengenc rgb
    vga rtx 3080
    cpu 12400f
    با این مشخصات به صورت ۲k بازی کزد ؟

      1. سلام این کانفینگ چطوره چقدر گلوگاه ایجاد می کنه

        پردازنده Intel Core i5 12400F

        مادربرد ASUS Prime H610M-K DDR5…

        رم
        DDR5 32GB Dual 5600MHz CL46 .

        گرافیک RTX3050 8G یا۳۰۶۰

        یه پاور ۷۰۰واتی حالا جلد کیس و فن و درایور و هارد ssd 2tra نزدیک۳۵میلیون میشه نظرتون چیه
        در سال۲۰۲۴ پردازنده مناسبه یا برای گیم کم میاره پردازنده اگه خوبه رو چه کیفیتی

        1. سلام عدنان عزیز. گلوگاه نداره اما پیشنهادم اینه رو این کانفیگ از رم D4 استفاده کنید. چون تفاوتی نداره. پردازنده اوکیه بعدا میتونید کارت هم ارتقا بدید

    1. سلام وقتتون بخیر. می‌تونه، منتها این پردازنده نیازی به رم DDR5 نداره. با یه مادربرد و رم DDR4 هم بهترین عملکردش رو میده.

  9. ببخشید میشه کارت گرافیک AMD که برای این پردازنده نهایت و به قول خودتون لب مرزی هست رو بگین؟
    و اینکه چون گفتین ۴۰۷۰ti براش لب مرزه و ازون طرف این کارت از ۶۹۰۰xt قوی‌تره، می‌شه تعبیر کرد که ۶۹۰۰xt برای ۱۲۴۰۰F هم به نحوی لب مرزی هستش یا نه؟

    1. سلام روزتون بخیر. گلوگاه این دوتا با هم متوسطه و به طور کلی به مشکل خاصی برنمی‌خورید. اما باتلنک ۶۸۰۰xt خیلی کمتره به نسبت.

  10. سلام خسته نباشید مرسی بابت اطلاعاتی که در اختیارمون میذارید
    میخواستم برای cpu 12400f
    یه مادربرد ایسوس ترجیحا از یکی از دو چیپست
    z690 یا z790 معرفی کنید
    مرسی

    1. سلام رضای عزیز. اگه بعدا قصد ارتقا نداشته باشید خرید این دو چیپست اصلا منطقی نیست. می‌تونید سراغ چیپست B760 برید. برای معرفی قطعه هم می‌تونید بودجه رو اعلام کنید

  11. سلام خسته نباشید این سیستم خوبه ؟
    مانیتور: ۱۰۸۰p سامسونگ g3 27inch
    کیس: GREEN HIWA
    ۱۶+۱۶گیگ رم: G.SKILL یا Corsair دوکانالهDDR4
    ۲ ترا حافظه: SSD WD BLUE M.2 2280 2T
    کارت گرافیک(gpu): RTX 3060ti 8g ایسوس یا گیگابایت یا ام اس آی ۳ فن
    پردازنده(cpu): Intel Core i5-12400f gen12
    پاور: GP700A-GED GREEN
    مادر بورد: Asus PRIME H610M-A WIFI D4
    خنک کننده اضافه: cooler master یا DeepCool

    1. سلام محمد عزیز. به طور کلی مشکلی ندارن. موقع خرید توجه کنید به قیمت‌ها که مثلا کارت با نسل قبلش اختلافش کم نباشه. یا مثلا میتونید کیس بهتری تهیه کنید. مدل خنک کننده هم مهمه که نگفتید.
      مثلا میتونید gammax deepcool 400v2 یا ag400 انتخاب کنید.

  12. سلام و ارادت

    ممنون از فعالین سایت و مطلب خوبتان

    دوتا سوال: اول که با وجود کارت گرافیک، سی پی یو سری غیر f , تاثیری در کار گرافیکی دارد؟ بعبارت دیگر با وجود کارت گرافیک، تفاوتی مابین سری f با سری بدون پسوند آن وجود دارد؟

    و دوم: گرافیک rx580 برای این سی پی یو خیلی ضعیف است؟

    ممنون میشم توضیح بدید.

    1. سلام مهدی عزیز. پاسخ سوال اولتون خیر هستش.
      و درمورد کارت گرافیک هم بستگی به کاربریتون داره. نه خیلی ضعیف نیست ولی خب کارت خیلی قدیمیه مسبت به پردازنده.

  13. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم درباره rx6900xt وrx6800xt می‌دونم که این دو کارت گرافیک با i5 12400 یه گلوگاه متوسطی ایجاد می‌کنند ولی rx6900xt مثلاً تو ردد۲ ۳۳درصد گلوگاه و rx6800xt هم ۲۸درصد گلوگاه داره (در رزولیشن ۱۰۸۰ البته) به نظرتون منطقیه که یه کارت دسته دوم rx6800xt رو تو بازه ۱۳تا۱۴.۵تو خرید با این که نسخه جدید این کارت rx6900xt الان قیمتش ۱۵ تا ۱۶ تومنه!!! (سوال اصلی من اینه که اگه من rx6900xt بگیرم بصرفه تره یا کلا برم سراغ rx6800xt ) لطفاً سریع پاسخ بدید واقعا موندم چکار کنم با تشکر…..

  14. سلام خسته نباشید
    به نظرتون به طور کلی core i5 12400f با rtx 2060 super عملکرد بهتری داره یا core i3 12100f با rtx 3060 ti ؟
    من قصد خریدم دومی را داشتم اما گویا rtx 3060 با core i3 12100 در ۱۰۸۰ گلوگاه ایجاد میشه.
    در کل برای رزولوشن ۱۰۸۰ کدوم ترکیب را پیشنهاد می کنید ؟

    1. سلام امیر عزیز کاربری گیم منظورتونه؟ بدون شک کارت گرافیک قوی تر در بازی بهتره. و اینکه گلوگاه core i3 12100f با rtx 3060 ti اصلا زیاد نیست. ۱۲۴۰۰ با ۳۰۶۰ یا ۴۰۶۰ هم ترکیب خوبیه.

  15. ممنون ، بله برای گیم منظورم هست .
    در کل اگه بخوام با کارت گرافیک ۳۰۶۰ ti ترکیب کنم ۱۲۴۰۰ با ۱۲۱۰۰ تفاوت قابل توجهی داره که بخوام بیشتر هزینه کنم ؟ یا در کل برای کاربری عمومی ؟

  16. سلام وقت بخیر ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
    ممنون میشم این مشخصات رو بررسی بفرمایید که برای کار با بلندر و انیمیشن سازی و رندرینگ ایا مناسبه؟
    مادربرد ASUS H610 M
    پردازنده I5 12400F
    رم ۱۶G DDR4 3200MHZ
    SSD M.2 NVME 512G
    پاور ۷۵۰W
    خنک کننده GAMMAX 200 V2
    کارت گرافیک GIGA RTX 3070 8G GDDR6

  17. سلام وقت بخیر ممنون بابت اطلاعات مفیدتون ممنون میشم این مشخصات رو بررسی بفرمایید که برای کار با بلندر و انیمیشن سازی و رندرینگ ایا مناسبه؟

    مادربرد ASUS H610 M

    پردازنده I5 12400F

    رم ۳۲G DDR4 3200MHZ

    SSD M.2 NVME 512G

    پاور ۷۵۰W

    خنک کننده GAMMAX 200 V2

    کارت گرافیک GIGA RTX 3070 8G GDDR6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×