بررسیپردازندهراهنمای خرید قطعات
منتخب بنچفا

بررسی پردازنده intel Core i3 12100F + بنچمارک

در این مقاله می‌خوایم به بررسی پردازنده intel Core i3 12100F بپردازیم. یک پردازنده نسبتا ارزان ولی کارامد. در نگاه اول شاید فکر کنید که یک پردازنده i3 هستش و شاید کار زیادی از دستش بر نیاد، اما اشتباه فکر می‌کنید :))

اگر قصد خرید i3 12100F رو دارید، در ادامه با بنچفا همراه باشید تا این پردازنده رو بررسی کنیم.

intel i3 12100F
Image credit: Techspot

مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


بررسی i3 12100F، آیا ارزش خرید داره؟

پردازنده i3-12100F با رنج قیمتی حدود ۸۵-۱۱۰ دلار، یکی از ارزشمندترین پردازنده هایی هست که با این قیمت میشه خرید.

اگر بخوایم از نسل های قدیمی یه مقایسه ریز بریم، میشه i7 7700K و i7 8700K رو مثال زد. پردازنده i7 7700K حدود ۳۰ درصد از i3 12100F ضعیف‌تره. پردازنده ۸۷۰۰K رو هم میشه گفت معادل ۱۲۱۰۰F هستش و این دوتا تقریبا قدرت یکسانی دارن.

پس با دونستن این موارد، باید به قدرت این پردازنده پی ببرید و بدونید که با بالا اومدن نسل پردازنده ها؛ قیمت، توان مصرفی و دمای تولید شده توسط پردازنده کاهش و در عوض قدرت افزایش پیدا میکنه. پس تا جایی که می‌تونید، موقع خرید پردازنده بالاترین نسل رو انتخاب کنید.

بنچفا در این مقاله دقیقا چه کاری انجام داده؟!

از اینجا به بعد مقاله، قراره دیتایی که سایت تک‌سپات در اختیارمون گذاشته رو استفاده کنیم ازش. تک‌سپات پردازنده i3 12100F رو کامل بررسی کرده و در ادامه قراره بنچمارک ها و نتایج تست هارو براتون بیاریم.

هدف از ایجاد این مقاله اینه که اولا بتونید به‌روزترین و معتبرترین بررسی های دنیارو به زبان فارسی مطالعه کنید و ثانیا اگر در منابع اصلی از اصطلاحات تخصصی استفاده شده بود، اونهارو خیلی روون و با زبان ساده براتون توضیح میدیم. حتما نظرتون رو در مورد بررسی های این مدلی بنچفا بنویسید :))

مشخصات کلی پردازنده i3 12100F

این پردازنده و نسخه غیر F‌اش، یعنی i3 12100 مشخصات کاملا مشابهی دارن، همونطور که می‌دونید فرق نسخه F و غیر F فقط تو داشتن گرافیک آنبرد یا همون گرافیک مجتمع هستش (اینکه بتونید از سیستم بدون کارت گرافیک، تصویر بگیرید).

باقی مشخصات کاملا مشابه همدیگه هستن. پردازنده i3 12100/F دارای ۴ تا هسته قدرتمند یا همون پرفورمنس (پی کور | P Core) هستش که فرکانسشون تا ۴.۳GHz بالا میره و از هایپرثردینگ هم پشتیبانی میکنن. پس ما ۸ تا هسته مجازی از نوع پی کور می‌تونیم داشته باشیم. تو این پردازنده خبری از هسته های افیشنت یا همون E Core نیست و همه پی کور هستن. این پردازنده ۱۲ مگابایت کش سطح ۳ داره و نسخه غیر افش، گرافیک مجتمع intel UHD 730 رو با خودش همراه داره. حداکثر مصرف این پردازنده در حالت توربو هم ۸۹ وات هستش.

سیستم تست استفاده شده برای بررسی i3 12100F

تک‌سپات در تست و بررسی پردازنده i3 12100F از مادربرد MSI B660M Mortar Wi-Fi DDR4 با ۳۲ گیگابایت رم دوال رنک و دوال چنل با فرکانس ۳۲۰۰MHz استفاده کرده. CL رم هم ۱۴ بوده.

Image credit: Techspot

شما می‌تونید بررسی پردازنده Core i3-13100 رو هم در بنچفا بخونید.


بنچمارک ها – نرم افزار

خب تک‌سپات کلی بنچمارک از این پردازنده گرفته و تست هاشم متنوع هستن تا هم گیمر ها به نتیجه برسن و هم کسایی که سیستم برای کارای ادیت و… میخوان.


Cinebench R23 Multi-Core

اولین بنچمارک، Cinebench R23 Multi-core هستش. تک‌سپات پردازنده های مختلفی رو در شرایط استاندارد با این نرم افزار بنچمارک گرفته و نتایجش رو داخل تصویری که براتون این پایین گذاشتم، قرار داده:

CBR23 MULTI CORE 12100F BENCHMARK
Benchmark credit: Techspot

همونطور که داخل نتایج می‌بینید، پردازنده i3 12100F با ۴ هسته، همانند پردازنده های ۶ هسته ای i5 10600K و Ryzen 5 3600 عمل کرده. علت این برابری چیزی نیست جز IPC. آی پی سی یا  Instructions Per Cycle/Clock مشخص میکنه که هر هسته‌ی پردازنده ما چه قدرتی داره و چه مقدار دستورات رو در یک کلاک یا چرخه کامل می‌تونه اجرا کنه. مثلا پردازنده قدیمی X هر هسته اش ممکنه n تا دستور در هر چرخه پردازش کنه و پردازنده جدید y هر هسته اش میتونه ۳n تا دستور رو در هر چرخه پردازش کنه. اینجوری هر هسته از پردازنده y قدرتی برابر با سه تا هسته از پردازنده X داره. آره دیگه اینجوریاس :)))

با دیدن نتایج CB R23 متوجه میشیم که پردازنده i3 12100F برای انجام کارهای سبک کاملا مناسبه. منظور از کارهای سبک همون ادیت ویدیو و پروژه‌های نه چندان سنگین، ادیت عکس با فتوشاپ یا گیم زدن با کارت گرافیک هایی مثل RTX 3050 یا RTX 2060 هستش.

یه نکته خیلی جالبی که تک‌سپات بهش اشاره کرده اینه که این پردازنده در دو حالت دیفالت و توربو بوست، تفاوت عملکردی خاصی نداشته (تو نمودار مشخصه). مصرف برق این پردازنده در این دو حالت یعنی توربوی خاموش و روشن به ترتیب ۵۸ وات و ۸۹ وات هستش. این یعنی فعال کردن توربو بوست در این پردازنده در اکثر مواقع شاید تاثیر خاصی نذاره. پس اگر از کولر استوک استفاده می‌کنید، خاموش کردن توربو بوست میتونه به کاهش دمای پردازنده کمک کنه، اما در پایان مقاله، تست دما با کولر باکس رو هم داریم و اونجا نتایج جالبی به دست اومده.


Cinebench R23 Single-Core

خب خب خب، این تست، تستیه که قشنگ تفاوت IPC پردازنده های نسل دوازدهمی رو با نسل های قبلی نشون میده. اینجا چون بنچمارک CB R23 رو در حالت تک هسته داریم، دیگه فارغ از اینکه هر پردازنده بصورت کلی چند تا هسته داره، فقط یکی از هسته هاش زیر فشار میره و امتیاز یک هسته رو داریم می‌بینیم چقدره. اینجاست که ۱۲۱۰۰F توی این نمودار میاد بالاتر از پردازنده هایی مثل i7 10700K یا Ryzen 7 5800X قرار میگیره!

CBR23 Signle CORE 12100F BENCHMARK
Benchmark credit: Techspot

این اختلاف قدرت در هر هسته، باعث میشه که ۴ هسته پردازنده i3 12100F با ۶ هسته پردازنده i5 10600K برابری کنه.


Corona 1.3 Benchmark

corona 1.3 12100F BENCHMARK
Benchmark credit: Techspot

اینجا می‌بینیم که توربو بوست پردازنده i3 12100F یک تاثیری گذاشته و تونسته حدود ۱۱ ثانیه تایم رندر Corona 1.3 رو کاهش بده. اگر با i3 دو نسل قبل خودش یعنی ۱۰۱۰۰F مقایسه‌اش کنیم، حدود ۳۹ درصد سریع‌تره. پس اگر بودجتون میرسه، بین این دوتا پردازنده ۱۲۱۰۰F بسیار ارزش خریدش نسبت به قیمت بالاتره. چون من همین الان (۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) که دارم این مقاله رو می‌نویسم، این پردازنده حدود ۱۵ درصد از ۱۰۱۰۰F گرون‌تره ولی حدود ۴۰ درصد قوی‌تره. پس ما با پرداخت ۱۵ درصد مبلغ بیشتر، ۴۰ درصد قدرت بیشتری می‌گیریم.


Adobe Premiere Pro 2021

premiere pro 2021 12100F BENCHMARK
Benchmark credit: Techspot

نتایج بنچمارک پیجت‌بنچ از Premiere Pro 2021 به ما نشون میده که این پردازنده می‌تونه در رنج قیمتی خودش، بهترین انتخاب باشه. اگر قصد خرید پردازنده در رنج قیمتی ۱۰۰ دلار رو دارید، i3 12100F می‌تونه جز بهترین انتخاب‌ها باشه.

اینجا اگر امتیاز i3 12100F رو با i7 10700K مقایسه کنیم، یه اختلاف ۲۲ درصدی می‌بینیم. علت اینکه با ۱۰۷۰۰K مقایسه‌اش کردم اینه که پردازنده خود من در این لحظه که دارم این مقاله رو می‌نویسم، همینه.

من تقریبا اکثر نرم افزار های ادوبی مثل پریمیر، فتوشاپ، افترافکت، اودیشن و ایلستریتور رو کار میکنم باهاشون و این پردازنده همیشه همه‌جا جواب بوده، حالا اگر از قدرتش ۲۲ درصد کم کنیم اتفاق خاصی نمیوفته، اما اگر از نظر قیمتی بهش توجه کنید، پردازنده من بیش از ۲ برابر یا حتی ۳ برابر ۱۲۱۰۰F قیمتشه. یعنی شما باید تا ۲۰۰ درصد بیشتر هزینه کنید و فقط ۲۲ درصد افزایش کارایی بگیرید. (البته که الان خرید پردازنده ۱۰۷۰۰K با قیمت فعلیش منطقی نیست و باید سراغ نسل ۱۲ یا ۱۳ رفت).

علاوه بر اون ۲۰۰ درصد، پردازنده ۱۰۷۰۰K هم کولر و هم مادربرد گرون‌تری لازم داره و با احتساب اونها، حدود ۳۰۰-۴۰۰ درصد هزینه‌تون بالاتر میره، شگفت آور نیست؟ وقتی به بازار سخت افزار مسلط باشید دیگه ممکن نیست چنین اشتباه هایی کنید.

چرا ۱۲۱۰۰F رو با ۱۰۷۰۰K مقایسه کردم؟

از این مقایسه خواستم این نتیجه رو بگیرم که اگر بودجه محدودی دارید، پردازنده ۱۲۱۰۰F یا ۱۲۴۰۰F می‌تونن کاملا جوابگو کار شما باشن. اگر هم کارتون حرفه‌ایه و در زمینه کاری خودتون حرفی برای گفتن دارید، احتمالا بودجتون هم خیلی محدود نیست و می‌تونید سراغ رده‌های بالاتر برید. اما این نکته رو بازهم میگم که همیشه موقع خرید پردازنده، بالاترین نسل موجود تو بازار رو خریداری کنید.

نمونش ۱۲۴۰۰F که هزینه کلی بستن سیستم با این پردازنده نصف ۱۰۷۰۰K هم نمیشه اما امتیازش تو این نمودار بالاتر از پردازنده منه! راستی با مراجعه به صفحه «بررسی پردازنده i5 12400F» می‌تونید درمورد ۱۲۴۰۰ اطلاعات بیشتری کسب کنید.


Adobe Photoshop 2022

تو این تستی که تک‌سپات گرفته برای مقایسه عملکرد پردازنده ها در فتوشاپ، بخاطر تک هسته محور بودن این نرم افزار، می‌بینیم که پردازنده ۱۲۱۰۰F با کمال پررویی! بالاتر از پردازنده i7 10700K ایستاده. پس اصلا به اسم‌ها توجه نکنید که این پردازنده آی‌تریه و اون پردازنده آی‌سونه. تازه درباره آی‌سون خیلی قدیمی هم حرف نمی‌زنیم مثل نسل ۶ و ۷، نسل دهه! اما به راحتی پایین‌تر از پردازنده آی تری نسل دوازده ایستاده.

Benchmark credit: Techspot

اگر این پردازنده رو با یک کارت گرافیک نسبتا خوب مثل RTX 3050 و ۱۶ گیگ رم ۳۲۰۰MHz ترکیب کنید، تقریبا میشه گفت که هیچ محدودیتی در کار کردن با نرم افزار فتوشاپ نخواهید داشت!


Adobe After Effects 2022

هرچی توضیح برای فتوشاپ نوشتم رو اینجا باز برای خودتون تکرار کنید :)))

Benchmark credit: Techspot

قطعا برای کسانی که افترافکت بصورت حرفه‌ای کار میکنن، پردازنده ۱۲۱۰۰F انتخاب مناسبی نیست. اما این پردازنده هم حرفی برای گفتن داره و تونسته از آی‌سونی که دوسه سال پیش همه براش سر‌و‌دست می‌شکوندن و پردازنده پرچمدار اون سال رو می‌خریدن، قوی‌تر عمل کنه!


Chromium Code Compile

اینجا چون دوباره برگشتیم به تستی که پردازنده رو بصورت چند هسته درگیر میکنه، ۸ هسته بودن پردازنده i7 10700K به کمکش اومده و با داشتن دوبرابر هسته (۸ هسته در مقابل ۴ هسته)، تونسته حدود ۴۰ درصد سریع‌تر از ۱۲۱۰۰F عمل کنه. این تست نشون میده که این پردازنده می‌تونه برای شروع برنامه نویسی و ادامه مسیرش انتخاب خوبی باشه، حالا اگر اونقدر کدهاتون سنگین شد که دیگه این پردازنده تو کامپایل کردنش به مشکل خورد، قطعا حسابی وضعتون خوب شده و می‌تونید یه پردازنده پرچمدار برای کارتون بخرید :)))

Benchmark credit: Techspot

Blender Open Data

دیگه گفتنیا رو گفتم، همچنان اینجا هم مشاهده می‌کنید که ۱۲۱۰۰F با یک سوم قیمت ۵۸۰۰X، نصف کارایی این پردازنده رو به شما ارائه میده.

Benchmark credit: Techspot

بنچمارک ها – گیم

در ادامه براتون تست های گیم تک‌سپات از این پردازنده رو می‌ذارم. چون اکثر مواردی که باید توضیح می‌دادم رو تا اینجا گفتم، دیگه تو این بخش پرحرفی نمی‌کنم و اگر چیز جدیدتری برای گفتن وجود داشت براتون می‌نویسم.


F1 2021 [DX12]

Benchmark credit: Techspot

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

Benchmark credit: Techspot

Watch Dogs: Legion

Benchmark credit: Techspot

Shadow of the Tomb Raider

Benchmark credit: Techspot

The Riftbreaker

Benchmark credit: Techspot

Hitman 3

Benchmark credit: Techspot

Age of Empires IV

Benchmark credit: Techspot

Far Cry 6

Benchmark credit: Techspot

Horizon Zero Dawn

Benchmark credit: Techspot

Cyebrpunk 2077

Benchmark credit: Techspot

جمع‌بندی نتایج بنچمارک بازی ها

بصورت کلی اگر دقت کرده باشید، پردازنده i3 12100F داخل یک سری از تست ها مشابه ۱۰۷۰۰K عمل کرده بود، یک سری تست ها ضعیف‌تر و یک سری تست ها هم قوی‌تر. علت این اختلاف‌ها همه برمی‌گرده به اینکه اون بازی ها چه مدل استفاده‌ای از پردازنده دارن. هرچقدر نرم افزار و بازی هایی که اجرا می‌کنید تک هسته محور‌تر باشن، عملکرد ۱۲۱۰۰F نسبت به رقبای پرچمدار نسل قبل بهتر میشه و هرچقدر به سمت پردازش چند هسته بریم، چون تعداد هسته هاش کمتره، عملکردش نسبت به اونها میاد پایین‌تر. بصورت کلی با دیدن FPS ها باید به این نتیجه رسیده باشید که برای کاربری گیمینگ هم این پردازنده، پردازنده به شدت مناسب و خوش قیمتیه!

نمودار میانگین ۱۰ بازی تست شده

Benchmark credit: Techspot

دمای i3 12100F با کولر باکس (کولر استوک)

Benchmark credit: Techspot

با کولر باکس i3 12100F یعنی کولر RS1 (که مدل ضعیف‌تر کولر RM1 موجود در باکس ۱۲۴۰۰ هستش) این پردازنده چه در حالت توربو بوست خاموش و چه روشن، از دمای ۷۸ درجه بالاتر نرفته. این دمای خطرناکی برای پردازنده نیست، اما اگر مصرفی دارید که سنگینه و مداوم پردازنده تحت فشار حداکثریه و فرصت استراحت نداره، خرید یک کولر بهتر می‌تونه عمر این پردازنده رو براتون طولانی تر کنه. البته این چیزا همه بیشتر برای آرامش فکریه وگرنه به احتمال خیلی زیاد هیچ مشکلی پیش نمیاد معمولا.

Image credit: Techspot

جمع بندی بنچفا

به جرئت میشه گفت پردازنده i3 12100F در رنج قیمتی خودش، بهترین انتخابه. در این مقایسه تک‌سپات گفته که به جای R3 3100 که تقریبا الان هم‌قیمت این پردازنده شده، از R5 3600 استفاده کرده که قیمت بالاتری داره (البته همون ۳۱۰۰ هم قیمت اصلیش بالاتره). با این حال، این پردازنده R5 3600 رو هم در اکثر تست ها شکست داد. تنها رقیب پردازنده i3 12100F می‌تونه i3 10100F باشه که قیمت پایین‌تری داره و مادربرد هم براش ارزون‌تر پیدا میشه. در نهایت باید بررسی کنید و ببینید که آیا اختلاف قدرت بین این دو پردازنده براتون کارامد هست یا نه، اگر نیست، پردازنده i3 10100F رو بخرید و پول بیشتری ذخیره کنید.

به پایان بررسی intel Core i3 12100F رسیدیم، امیدوارم این مقاله تونسته باشه به سوالات شما پاسخ بده و بتونید با دید بازتری سراغ خرید i3 12100F برید.

‫۶۲ نظر

      1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
        خاستم سوال کنم که اگه این پردازنده رو با کارت گرافیک rx580 استفاده کنم میتونه خوب توی گیم جواب بده یا خیر
        با تشکر

    1. سلام خسته نباشید. پردازنده من I5 6500 هستش با گرافیک حالا به قول شما انبرد. من اگه بخواهم نسخه غیر F. پردازنده Core I 3 12100 رو تهیه کنم قیمت چقدر میشه و اینکه آیا میشه با اون پردازنده گیم هایی مثل FiveM رو پلی داد یا ن ؟

  1. سلام سایتتون عالیه خسته نباشید، بین ۱۲۱۰۰f و ۱۲۴۰۰f ارزش داره ۳ تومن بیشتر برای ۱۲۴۰۰f هزینه کنم؟ کارم رندر هست

    1. سلام سلامت باشید ❤️
      بله ۱۲۴۰۰ اختلاف زیادی با ۱۲۱۰۰ داره. (حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد قدرت بیشتر)
      اگر کارتون رندر هست میتونید نسخه غیر F رو تهیه کنید چون تو بعضی نرم افزار های رندرینگ قابلیتش هست که هم از کارت گرافیک استفاده بشه و هم از گرافیک آنبرد پردازنده، البته اگر اختلاف قیمتش زیاد بود نیازی به خرید نسخه غیر F نیست.

      1. سلام قربان
        I3 12100f برای گیم های روز جوابگوهه با یک کارت در حد ۳۰۶۰؟
        و اینکه میگن کارت اهمیتش برای گیم بیشتر cpu و میشه با گذاشتن یا کارت قوی کنار این پردازنده هم صرفه جویی کرد هم کارایی گرفت، ممنونم از سایت خوبتون

        1. سلام عزیزم، بله کاملا درسته، پردازنده i3 12100F پردازنده ضعیفی نیست و در کنار RTX 3060 می‌تونه تجربه گیمینگ خوبی رو بهتون ارائه بده.
          اگر پردازنده رو به ۱۲۴۰۰ ارتقا بدید ولی مجبور بشید کارتی ضعیف‌تر از ۳۰۶۰ (مثلا ۳۰۵۰) انتخاب کنید، قدرت سیستم برای تجربه گیمینگ افت زیادی می‌کنه.

  2. دوست عزیزم این سی پی یو با کارت گرافیک rx6800xt گلوگاه ایجاد میکنه و مانع لذت از بازی ها میشه ؟؟؟؟
    من میترسم این کارتو بخرم چون واقعا قویه میترسم سی پی یو کم بیاره

    1. بله خصوصا در رزولوشن ۱۰۸۰ میتونه باتلنک کنه.
      اما در رزولوشن ۱۴۴۰p میتونه هندل کنه.
      در هرصورت اگر با i5 12400 ترکیب بشه خیلی بهتره.

          1. نه در این حد، بیشتر باتلنکش از نوع افت کارایی GPU هست و درحدی نیست که CPU به ۱۰۰% برسه و بخواد فریز کنه. افت فریم یا همون FPS Drop هم ممکنه رخ بده اگر بازی مصرف CPU اش بالا باشه.

    1. سلام
      پردازنده اوکیه ولی چرا ۱۶۶۰ سوپر؟ اگر باهمون قیمت می‌تونید ۶۶۰۰xt بگیرید قطعا برید سراغش چون حتی از RTX 3050 هم قویتره. حتی ۶۵۰۰XT هم می‌تونه بهتر از ۱۶۶۰Super باشه.

  3. این پردازنده + rx 6700 xt واسه بازی خوبه؟ آخه چند جا نوشته بود گلوگاه ایجاد میشه fps تو بهترین حالت بین ۳۰ تا ۶۰؟

  4. سلام یه سوال داشتم
    شما درحال حاضر پردازنده i3 13100f رو توصیه میکنید بگیریم یا i5 11400f .
    خرید کدوم منطقی تره
    من برای گیم و ادیت سیستم میگیرم.
    ممنون

    1. سلام با توجه به قیمت و کارایی، i3 12100 بهتر از i3 13100 هست چون اختلافشون تو عملکرد تقریبا صفر هستش.
      از نظر قیمتی، خرید ۱۱۴۰۰ و ۱۲۴۰۰ اختلاف زیادی ایجاد نمیکنه، پس اگر بودجشو دارید حتما ۱۲۴۰۰ رو بگیرید.

  5. سلام یه سوالی دارم د رمورد ۱۲۶۰۰k من میخوام این پردازنده رو بیشتر برای کار رندر بگیرم با پریمیر نمیدونم برای خنک کردنش از کولر آبی استفاده کنم یا بادی خودم طرفدار بادی هستم چون تا به حال با آبی کار نکردم بادی رو بی در دسر تر میدونم نظر تون چیه ؟برای این سپیو و رندر چه کارت گرافیکی ببندم؟ممنون از شما

    1. درود عزیز. کولرهای بادی مشکلات خیلی کمتری دارن، و اخیرا شاهد کولرهای خیلی خوبی بودیم که عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش گذاشتن. ۱۲۶۰۰K رو به راحتی میشه با کولرهای بادی خنک کرد، و کولری مثل Deepcool Ak500 و AK620 و Noctua NH-U12S به خوبی می‌تونن این پردازنده رو خنک کنن. تاور کولرهای تک فن هم می‌تونن اونو خنک کنن، اما چون دما خیلی بالاست، نویز خیلی بالا میره.

    2. سلام
      ممنون از سایت عالی تون
      میخواستم بپرسم که اگه cpu i5 4590 و رم ۱۰ و گرافیک GT 610 2گیگ و ssd 256 داشته باشیم
      بازی های آفلاین و میان رده و با گرافیک متوسط رو کامل اجرا میشه؟ سرعتش چطور میشه؟
      و برای کار فتوشاپ خوبه؟
      ممنون میشم جواب بدید🌹

  6. سلام وقت بخیر ممنون از اطلاعات عالی که در اختیار ما گذاشتید.
    می خواستم بدونم برای برنامه نویسی پایتون که فقط یک هسته نیاز داره و نیازی به سایر هسته ها نیست ، پردازنده i3 1215u با ۶ هسته و ۸ رشته مناسبه و در کنار بیست گیگ رم و ۵۱۲گیگ حافظه ssd سرعت خوبی داره؟
    ممنون میشم سریعتر جواب بدید.

  7. سلام وقت خیر
    میخوام یه سیستم با کارت گرافیک ۳۰۵۰ ببندم. بنظرتون بین i3 12100 و i5 12400 کدوم یک بهتره واسه این کارت گرافیک؟
    باتشکر

    1. درود دوست عزیز. اگر براتون مقدوره، خب قطعا ۱۲۴۰۰ انتخاب بهتریه، و هم در بازی و هم در کارهای دیگه عملکرد بهتری رو به لطف هسته‌های بیشتر و سرعت بالاتر به نمایش می‌ذاره. با توجه به کارت گرافیک‌تون، با استفاده از ۱۲۱۰۰ به باتلنک بر نمی‌خورید، اما در بازی‌ها و عملیات‌هایی که وابسته به پردازنده هستن این پردازنده خیلی ضعیفه.

  8. سلام وقتتون بخیر

    من قصد اسمبل یک سیستم برای برنامه نویسیو دارم از هرکی شنیدم گفتن i5 یا i7 به بالا ولی با توجه به قدرت این پردازنده احتمالا بشه ازش استفاده کرد برای برنامه نویسی .

    نظر شما چیه آیا توان هندل کار برنامه نویسیو داره فعلا در حد دانشگاه و یکم بیشتر منظورم حد معموله.
    و سوال بعدیم هم اینکه اگر این cpu کافی نیست برای خرید i5 i7 باید از چه نسل هایی باشند حداقل.

    در آخر ممنون میشم جواب سوالاتم رو کامل و جامع بیان کنید🙏

  9. سلام خدا قوت
    ببخشید بنظرتون این سیپیو در کنار rtx 2060 super خوب مچ میشن یا باید سیپیو بهتری تهیه کنم؟ به پیشنهاد اقوام core i5 12400f?

    1. سلام روزتون بخیر. مشکل خاصی ایجاد نمیکنه به‌طور کلی اما قطعا core i5 12400f انتخاب بهتریه. اختلاف قیمت این دو سی پی یو ارزششو داره که مدل بهتر رو تهیه کنید.

  10. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    خاستم سوال کنم که اگه این پردازنده رو با کارت گرافیک rx580 استفاده کنم میتونه خوب توی گیم جواب بده یا خیر
    با تشکر

  11. سلام.
    به نظرتون این پردازنده با رم ۱۶ گیگ ۳۲۰۰mhz ddr4 و مادربورد h610 ، می‌تونه هارد و ssd با حجم حدود ۵ یا ۶ ترابایت رو به خوبی ساپورت کنه یا اینکه سرعت سیستم پایین میاد؟

    1. سلام حسن عزیز. سرعت هارد که کلا پایینه اما از نظر سازگاری و عملکرد مشکلی پیش نمیاد. باید دیتای مورد استفاده رو همیشه روی SSD قرار بدید و اونایی که کمتر سر میزنید رو روی هارددیسک نگه دارید.

  12. سلام وقتتون بخیر کارت گرافیک من rx580 8g هستش و قصد خرید cpu نسل ۱۲ دارم. به نظر شما واسه گیم زدن i3 12100 رو بخرم یا i5 12400? اگه i3 12100 بخرم با کارت گرافیکم ایجاد گلوگاه نمی کنه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. سلام میثم عزیز. میتونید از محاسبه‌گر باتلنک ما استفاده کنید. اما به طور کلی ۱۲۱۰۰ برای این کارت مناسبه.

  13. سلام میخواستم بپرسم که این پردازنده برای برنامه نویسب مناسبه منظورم فقط برای شروع نیست و یکمی بیشتر از شروع کردن منظورمه

  14. سلام و خسته نباشید به عوامل بنچفا ی سوال داشتم الان من روی برد ddr5 و رم های ۵۲۰۰مگاهرتزی نمیتونم این cpu رو ببندم ؟

    1. سلام دوست عزیز. مدل مادربرد چی هستش؟ این سی پی رم فرکانس بالارو ساپورت نمیکنه. البته میتونید نصب کنید اما سرعتش میاد پایین‌تر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×