محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیپردازنده

بررسی پردازنده intel Core i5 12600K با رم DDR4

امروز قصد داریم به بررسی پردازنده میان‌رده نسل ۱۲ اینتل، یعنی بررسی پردازنده Core i5 12600K با استفاده از رم DDR4 بپردازیم. هدفمون در این بررسی پردازنده، اینه که ببینیم این سی پی یو چه عملکردی داره و در مقایسه با پردازنده‌های دیگه، به خصوص پردازنده‌های سری AMD 5000 چه نتایجی داره. اگه قصد خرید پردازنده intel Core i5 12600K رو دارید، با بنچفا همراه باشید.

معرفی پردازنده intel Core i5 12600K

نسل ۱۲ اینتل، جواب این شرکت به موفقیت‌های AMD با استفاده از چیپلت بود. اینتل به جای اینکه سراغ استفاده از چیپلت‌ها بره تا به تعداد هسته‌های بالا برسه، از معماری هیبرید هسته‌ها استفاده کرد.

در این معماری، پردازنده از تعدادی هسته P core که سرعت بالایی دارن و تعدادی هسته E core که سرعت پایین‌تری دارن، و هر ۴ هسته E core به اندازه یک هسته P core روی پردازنده جا می‌گیره. این به اینتل اجازه میده با استفاده از هسته‌های کم مصرف تر از هسته‌های اصلی، تعداد هسته‌ها رو بالا ببره.

این کار باعث شد چیپ پردازنده‌ به صورت فیزیکی بزرگ‌تر شه. این پردازنده‌ها بر پایه لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل تولید تولید شدن، و از سوکت LGA 1700 استفاده می‌کنن، که فرم مستطیلی داره، و تمام مزایا و مشکلاتی که به همراه داشت. پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل، از رم DDR4-3200 و رم DDR5-4800 ساپورت می‌کنن، و ۲۰ خط PCIe 5.0 دارن، ۴ خط برای SSD و ۱۶ خط برای کارت گرافیک. این تفاوت باعث میشه شما بتونید هزینه کلی سیستمتون رو کاهش بدید اما در عوض، استفاده از رم DDR4 سرعت سیستم رو پایین میاره. این تفاوت همونطور که در بررسی ۱۲۹۰۰K دیدیم در نسل ۱۲ چشمگیر نیست، و تنها در برخی جاها شما متوجه اون می‌شید؛ به خاطر همین در بررسی امروز، ۱۲۶۰۰K رو با رم DDR4 بررسی می‌کنیم.

بررسی پردازنده intel Core i5 12600K با رم DDR4

پردازنده مد نظر امروزمون، ۱۲۶۰۰K‍ه که ۶ هسته P core و ۴ هسته E core داره، ۱۶ ترد پردازش و ۲۰ مگابایت کش L3. سرعت پایه این پردازنده ۲.۸ گیگاهرتز برای هسته‌های E core این پردازنده و ۳.۷ گیگاهرتز برای هسته‌های P core‍ه، که بدون اورکلاک در حالت بوست به ۳.۶ گیگاهرتز در هسته‌های E core و ۴.۹ گیگاهرتز در هسته‌های P core می‌رسه.

دیگه حرف زدن از اعداد و ارقام کافیه و بریم سراغ بنچمارک‌ها

بنچمارک‌ و بررسی پردازنده Core i5 12600K

پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل همونطور که گفتیم از هر دو رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنن. در نسل ۱۳ استفاده از رم DDR5 باعث میشه عملکرد پیشرفت چشمگیری داشته باشه. اما درنسل ۱۲ اینطور نبود و به جز در برخی مواقع، عملکرد یکسانه. به همین خاطر، بنچمارک‌های این پردازنده تنها با استفاده از رم DDR4 انجام شده. با توجه به اینکه این پردازنده نسبت به بقیه پردازنده‌های سری K اینتل ارزون‌تره، استفاده از رم DDR4 هم معقوله و شما می‌تونید هزینه سیستم رو پایین‌تر بیارید. همچنین در این تست‌ها، از ویندوز ۱۱ استفاده شده. ویندوز ۱۱ با امکاناتی برای بهره بردن از طراحی هیبرید پردازنده‌های نسل ۱۲ عرضه شد و هم پردازنده‌های اینتل و هم AMD، عملکرد بهتری با استفاده از این سیستم عامل نسبت به ویندوز ۱۰ دارن. کارت گرافیک مورد استفاده هم، Radeon RX 6900XT‍ه. بریم سراغ بنچمارک‌ها.


بنچمارک‌های نرم افزاری پردازنده Core i5 12600K


Cinebench R23 Multi-Core

بنچمارک پردازنده Core i5 12600K

با Cinebench R23 شروع می‌کنیم. در تست چند هسته‌ای این برنامه، می‌تونیم تاثیر هسته‌های E core اینتل رو ببینیم، که باعث شدن ۱۲۶۰۰K حدود ۱۳% سریع‌تر از ۵۸۰۰X باشه. البته این چارت نشون‌دهنده نهایت امتیاز پردازنده نیست، و فقط پردازنده زیر فشار گذاشته شده تا عملکردش مشخص بشه.

در مقایسه با نسل قبل، ۱۱۶۰۰K حدود ۶۰% عملکرد ضعیف‌تری داشت! ۶۰% پیشرفت برای تنها یک نسل پیشرفت چشمگیریه و می‌تونیم ببینیم که اینتل با بهبود معماری و استفاده از روش جدیدتر، چه پیشرفتی رو تونسته ثبت کنه.


Cinebench R23 Single-Core

بنچمارک پردازنده Core i5 12600K

در تست تک هسته ای Cinebench R23، پردازنده‌های اینتل معمولا عملکرد بهتری دارن، و اینجا هم این اتفاق مشخصه. پردازنده ۱۲۶۰۰K با ۱۲۷۰۰KF امتیاز برابری رو ثبت کرده و از هر دو پردازنده ۵۸۰۰X و ۵۶۰۰X عملکرد بهتری داره.


Compress: 7-Zip File Manager

بنچمارک پردازنده Core i5 12600K

پردازنده‌های AMD در تست‌های فشرده‌سازی و استخراج خیلی قدرتمند ظاهر میشن. همونطور که می‌بینید، پردازنده ۸ هسته‌ای ۵۸۰۰X پردازنده ۱۲ هسته‌ای ۱۲۷۰۰K (8 هسته P core و ۴ هسته E core) رو در تست فشرده سازی شکست بده. در اینجا ۱۱۷۰۰K هم از ۱۲۶۰۰K جلو زده، که نشون میده هسته‌های E core اینجا تاثیر خاصی ندارن و این پردازنده با ۵۶۰۰X تقریبا برابر بوده.


Decompress: 7-Zip File Manager

بنچمارک پردازنده Core i5 12600K

در تست استخراج هم نتایج تقریبا شبیه تست قبله، و ۱۲۶۰۰K با ۵۶۰۰X باز برابر بوده، و هردو حدود ۳۰% از ۱۲۷۰۰K ضعیف‌تر بودن.


Adobe Premiere Pro 2021

بنچمارک پردازنده Core i5 12600K

پردازنده ۱۲۶۰۰K یکی از بهترین پردازنده‌ها برای کارهای رندرینگ محسوب میشه. در تست Premiere Pro هر دو پردازنده ۵۸۰۰X و ۵۶۰۰X رو با برتری ۱۶ و ۳۸ درصدی شکست داده و تنها ۱۴% کندتر از ۱۲۷۰۰K بوده.


Adobe Photoshop 2022

بنچمارک پردازنده Core i5 12600K

در فتوشاپ هم رتبه اول و دوم جدول دست اینتله. اما پردازنده‌های AMD عملکردشون در فتوشاپ نسبت به پریمیر بهتره و اینجا ۵۸۰۰X برابر با ۱۲۶۰۰K بوده.


Adobe After Effects 2022

بنچمارک پردازنده Core i5 12600K

Adobe After Effects بیشتر از برنامه‌های دیگه این شرکت به رم پرسرعت وابسته‌ست. با استفاده از رم DDR5 شما می‌تونید عملکرد بهتری رو از پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل شاهد باشید. ۱۲۶۰۰K در این تست از ۵۸۰۰X و ۵۶۰۰X قوی‌تر ظاهر شده، و حدود ۱۵% از ۱۱۶۰۰K، و ۳۷% از ۱۰۶۰۰K نسل ۱۰ قدرتمندتره و یکی از بهترین پردازنده‌ها برای عملیات‌های رندر و طراحیه.


بنچمارک‌های گیمینگ در بررسی پردازنده Core i5 12600K

پردازنده‌های کلاس i5 محبوبیت بالایی هم بین گیمرها دارن، چون قیمت خیلی خوبی نسبت به عملکردشون دارن. ۱۲۶۰۰K هم از این قاعده مستثنا نیست. بریم نگاهی به عملکرد این پردازنده در بازی‌های مختلف داشته باشیم.


F1 2021 [DX12]

بنچمارک‌های گیمینگ پردازنده Core i5 12600K

با عنوان F1 2021 شروع می‌کنیم. دو پردازنده ۵۸۰۰X و ۵۶۰۰X صدر جدول رو گرفتن، و ۱۲۶۰۰K حدود ۵% میانگین فریم کمتری نسبت به ۵۶۰۰X داره، اما یک درصد حداقل فریم‌ها ۵% بالاتره. در هر حال عملکرد ۴ پردازنده بالای چارت شباهت بالایی داره و تفاوت‌ها خیلی چشمگیر نیستن.


Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

بنچمارک‌های گیمینگ پردازنده Core i5 12600K

عنوان Rainbow Six Siege روی تمام پردازنده‌ها فریم ریت بالایی داره، و به همین خاطر تفاوت‌ها رو به خوبی نشون میده. در اینجا ۵۶۰۰X حدود ۱۰% سریع‌تر از ۱۲۶۰۰K بوده، و ۵۶۰۰X و ۵۸۰۰X توسط کارت گرافیک محدود شدن.

در مقایسه با نسل قبل، پیشرفت ۴۰ درصدی ۱۲۶۰۰K نسبت به ۱۱۶۰۰K رو شاهد هستیم. همونطور که می‌دونید این کارت ها به دلیل مشکلات معماری اینتل، برتری خاصی نسبت به نسل ۱۰ نداشت و حتی در برخی مواقع عملکرد ضعیف‌تری ارائه می‌داد.


Watch Dogs: Legion

بنچمارک‌های گیمینگ پردازنده Core i5 12600K

در بازی Watch Dogs: Legion تفاوت‌ها کمن، اما مشخصن. در این بازی ۱۲۷۰۰K با ۱۴۰ فریم رتبه اول رو داره، و ۱۲۶۰۰K با ۷% عملکرد کمتر نسبت به اون و تنها سه فریم کمتر از ۵۸۰۰X، در رده سوم ایستاده. ۵۶۰۰X تنها ۴ فریم کمتر نسبت به اون نمایش داده، که آمار بدی نیست، اما خوب هم نیست، برای AMD البته! در مقایسه با نسل قبل هم شاهد همون پیشرفت‌های قبلی هستیم، اما اکثر پردازنده‌ها عملکرد خوبی به نمایش گذاشتن.


Shadow of the Tomb Raider

بنچمارک‌های گیمینگ پردازنده Core i5 12600K

آمار بازی Shadow of The Tomb Raider خیلی جالبن. دو پردازنده ۱۲۷۰۰K و ۱۲۶۰۰K از پردازنده‌های AMD سریعترن، اما ۱% حداقل فریم‌ها در ۵۸۰۰X و ۵۶۰۰X پیشرفت چشمگیری داره، و فاصله بین میانگین و حداقل در پلتفرم AMD خیلی کمتره. در مقایسه با نسل قبل هم، i5 12600K حدود ۲۱% پیشرفت نسبت به هم‌رده نسل ۱۰ و ۱۱ خودش داره.


Hitman 3

بنچمارک‌های گیمینگ پردازنده Core i5 12600K

بازی Hitman 3 به خوبی اپتیمایز شده و روی تمام پردازنده‌های ۴ سال اخیر که در این چارت هستن، عملکرد خیلی خوبی داره. اینجا i5 12600K تنها ۳ فریم کمتر از ۱۲۷۰۰K به طور میانگین ارائه داده، ۳% میانگین فریم بیشتر نسبت به ۵۶۰۰X و ۱۹% بیشتر نسبت به ۱۱۶۰۰K داشته.


مصرف برق پردازنده Core i5 12600K

یکی از مهم‌ترین نکات، مصرف پردازنده‌ست که به شما در خرید کولر مناسب برای پردازنده و پاور کمک می‌کنه.

مصرف برق پردازنده Core i5 12600K

پردازنده ۱۲۶۰۰K ده هسته بر پایه لیتوگرافی ۱۰ نانومتری داره. این پردازنده در مصرف برق خیلی بهینه نیست، اما عملکرد بدی هم نداره و ۱۱۸ وات برق مصرف می‌کنه. این میزان رو به راحتی میشه با یه کولر بادی خوب خنک کرد، بدون اینکه نگران مشکلات دما بود.


نتیجه گیری: آیا پردازنده ۱۲۶۰۰K اینتل ارزش خرید داره یا نه؟

پردازنده‌های نسل ۱۲ اولین نوآوری اینتل طی چند سال اخیر بودن، و همونطور که دیدید، عملکرد خیلی خوبی نسبت به نسل‌های قبل دارن. با توجه به اینکه اینتل قیمت‌هاش رو تا حدودی پایین نگه داشت و صرفا به دلیل قدرت بالاتر قیمت رو بالا نبرد، باعث میشه i5 12600K یکی از بهترین پردازنده‌های میان رده باشه، که هم در کارهای گیمینگ و هم رندر و تدوین، عملکرد قدرتمندی رو به نمایش بذاره.

تا الان، پردازنده‌های نسل ۱۳ هم عرضه شدن، که بررسی اون‌ها روی سایت قرار گرفته. اما اگه به دنبال قیمت نهایی پایین‌تر هستید، نسل ۱۲ همچنان انتخاب خیلی خوبیه. اگر هدفتون بازی با فریم ریت بالاست و می‌خواید در کارهای دیگه هم عملکرد خیلی خوبی رو شاهد باشید، i5 12600K بهترین انتخاب نسل ۱۲ به حساب میاد. ۱۲۷۰۰K ازش قدرتمندتره، اما گرون‌تر هم هست، و تفاوت بینشون به قدری نیست که نسبت به ۱۲۶۰۰K برتری خاصی داشته باشه، مگر اینکه به تمام ثانیه‌هایی که ارائه میده نیاز داشته باشید. اگه مصرفتون صرفا بازیه، ۵۶۰۰X انتخاب بهتریه، مصرف برق کمتری هم داره و می‌تونید اونو با یه مادربرد A520 هم اسمبل کنید، اما برای ۱۲۶۰۰K به مادربرد بهتری احتیاج دارید تا شاهد تمام پتانسیلش باشید.

بررسی پردازنده intel Core i5 12600K با رم DDR4

به طور کلی، i5 12600K یکی از بهترین نسبت‌های قیمت به عملکرد رو داره، و از انتخابش پشیمون نمیشید، اما بهتره قبل انتخاب نهایی، پردازنده‌های دیگه مخصوصا سری AMD 7000 و نسل ۱۳ اینتل رو هم بررسی کنید.

در این مقابه به بررسی پردازنده Core i5 12600K پرداختیم. نظرتون درمورد این پردازنده چیه؟ آیا اونو برای سیستم خودتون انتخاب می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۲ نظر

  1. سلام ممنون از مطالبتون ،در مورد پردازنده ۱۲۶۰۰k چندتا سوال داشتم .
    اول اینکه میشه با فن بادی قوی میتونیم خنکش کنیم چه در بازی کردن یا رندر با افتر افکت ؟
    اگر میشه با چه مدلی ،لطفا اشاره ای داشته باشید .

    1. سلام دوست عزیز. دمای این پردازنده در حدی نیست که نشه اونو با خنک‌کننده بادی خنک کرد. با توجه به میزان مصرفش، شما می‌تونید اونو با خنک‌کننده Ak400 دیپ کول و یا Notus 400 گرین هم خنک کنید، اما برای عملکرد بهتر پردازنده و نویز پایین‌تر، بهتره سراغ Noctua NH-U12S و یا AK620 دیپ کول برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×