محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیپردازنده

بررسی پردازنده intel Core i9 12900KS + بنچمارک

امروز می‌خوایم قدرتمندترین پردازنده نسل ۱۲ اینتل یعنی ۱۲۹۰۰KS رو ریویو کنیم. در بررسی پردازنده i9 12900KS هشتصد دلاری اینتل، از دیتای رسانه Techspot و Gamers Nexus استفاده کردیم تا یه دیتای کامل با اطلاعات دقیق در اختیارتون بذاریم. اگر قصد خرید پردازنده i9 12900KS رو دارید با بنچفا همراه باشید.

بنچفا در این بررسی چه کاری انجام داده؟

در این مقاله یعنی بررسی پردازنده i9 12900KS، ما از دیتای رسانه‌های دیگه استفاده کردیم. ما در این مقاله دو هدف داریم؛ اول اینکه شما بتونید این دیتا رو به زبان فارسی مطالعه کنید، و دوم اینکه سعی کردیم اصطلاحات سخت افزاری و تخصصی که این سایت‌ها استفاده میکنن رو براتون با زبان ساده تری توضیح بدیم، اینجوری شما می‌تونید درک بهتری از مطالب داشته باشید

قبل از اینکه بریم سراغ بررسی پردازنده باید بدونید که تمام مقالات ما با در نظر داشتن این دو هدف منتشر می‌شن. خوشحال می‌شیم که نظرتون درمورد این مقاله رو با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بذارید.

پردازنده ۱۲۹۰۰KS: پول پرستی این شکلیه دوستان!

اینتل در نوامبر ۲۰۲۱ بالاخره با معرفی نسل ۱۲ نشون داد که AMD تنها تولیدکننده پردازنده خوب نیست و همه محصولاتش مثل پردازنده‌های نسل ۱۱ هدر رفت شن نیستن. پردازنده‌های نسل ۱۲ همگی قدرتمند و خوش قیمت بودن و به زودی محبوبیت زیادی پیدا کردن. پرچمدار این سری هم پردازنده ۱۲۹۰۰K بود، که ۸ هسته P core و ۸ هسته E core داشت. ۶ ماه پس از عرضه این سری اینتل از مدل “Special Edition” یا خاص این پردازنده با نام ۱۲۹۰۰KS رونمایی کرد، که ۳۰۰ دلار از ۱۲۹۰۰K معمولی گرون‌تر بود! حالا باید ببینیم که آیا یک S بیشتر ارزش ۳۰۰ دلار رو داره یا نه!

اول بریم یه بار دیگه نگاهی به معماری نسل ۱۲ اینتل بندازیم. اینتل به جای اینکه سراغ استفاده از چیپلت‌ها بره تا به تعداد هسته‌های بالا برسه، از معماری هیبرید هسته‌ها استفاده کرد. در این معماری، پردازنده از تعدادی هسته P core که سرعت بالایی دارن و تعدادی هسته E core که سرعت پایین‌تری دارن، و هر ۴ هسته E core به اندازه یک هسته P core روی پردازنده جا می‌گیره. این به اینتل اجازه میده با استفاده از هسته‌های کم مصرف تر از هسته‌های اصلی، تعداد هسته‌ها رو بالا ببره. این کار باعث شد چیپ پردازنده‌ به صورت فیزیکی بزرگ‌تر شه. این پردازنده‌ها بر پایه لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل تولید تولید شدن، و از سوکت LGA 1700 استفاده می‌کنن، که فرم مستطیلی داره، و تمام مزایا و مشکلاتی که به همراه داشت. پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل، از رم DDR4-3200 و رم DDR5-4800 ساپورت می‌کنن، و ۲۰ خط PCIe 5.0 دارن، ۴ خط برای SSD و ۱۶ خط برای کارت گرافیک. شما می‌تونید این پردازنده‌ها رو به رم DDR4 مجهز کنید تا هزینه کلی سیستمتون رو پایین بیارید؛ اینکار در نسل ۱۳ باعث میشه که عملکرد پردازنده افت شدیدی داشته باشه، اما در نسل ۱۲ تفاوت‌ها خیلی چشمگیر نیستن.

پردازنده ۱۲۹۰۰KS از ۸ هسته P core و ۸ هسته E core و مجموع ۲۴ ترد پردازشی به همراه ۳۰ مگابایت کش بهره می‌بره. آشنا به نظر میاد نه؟ چون آشناست! این مشخصات دقیقا مشخصات پردازنده ۱۲۹۰۰K و ۱۲۹۰۰‍ه که تا ۳۸۰ دلار قیمت پایین‌تری دارن! اگه بخوایم عدالت رو برقرار کنیم، باید بگیم که ۱۲۹۰۰KS سرعت بوست بالاتری داره؛ ۱۰۰ مگاهرتز سرعت بوست بیشتر در E coreها و ۳۰۰ مگاهرتز در هسته‌های P core، یعنی ۴ گیگاهرتز سرعت بوست E core و ۵.۵ گیگاهرتز سرعت بوست P core. همین!

در واقع اینتل موقع بررسی و اعتبارسنجی پردازنده‌ها، اون‌هایی که سرعت و امتیاز بالاتری داشتن رو از باقی ۱۲۹۰۰Kها جدا کرده، سرعت اون‌ها رو بالا برده و با نام ۱۲۹۰۰KS برای ۳۰۰ دلار قیمت بیشتر عرضه کرده.

البته این کار در بازار چیپ‌های الکترونیکی چیز جدید و عجیبی نیست. چیپ GA102 پردازنده گرافیکی کارت RTX 3090‍ه، و انویدیا چیپ‌های مرغوب‌تر این مدل رو روی RTX 3090 Ti نصب و اون رو با قیمت ۵۰۰ دلار بیشتر عرضه کرد. AMD هم پردازنده‌های بدون پسوند X رو با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنه، اما هیچکدوم قابل مقایسه با این کار اینتل نیستن. اینتل عملا همون پردازنده رو در کارخونه اورکلاک کرده و با قیمت بالاتری می‌فروشه. اگه بخوایم یکم به اینتل حق بدیم باید بگیم که این پردازنده به خاطر مرغوبیت بالاتر چیپ، برای اورکلاک مناسبه، اما این همون دلیلیه که اینتل برای فروش سری K هم داره!

این قطعه خیلی احمقانه‌ست. بریم سریع‌تر بررسیش کنیم ببینیم ارزش این قیمت بالا رو داره یا نه.

بنچمارک نرم‌افزاری در بررسی پردازنده intel Core i9 12900KS

این پردازنده رقیب مستقیم ۵۹۵۰X و ۱۲۹۰۰K محسوب میشه، و رقابت سختی داره چون هر دو عملکرد خیلی خوبی دارن.

بررسی پردازنده intel Core i9 12900KS

بهتره اول بریم سراغ تست تک هسته‌ای Cinebench R23. اینجا این پردازنده عملکرد خیلی خوبی رو ثبت کرده و ۱۲۹۰۰K رو با برتری ۶ درصدی شکست داده. پردازنده‌های AMD هم در تست‌های تک هسته‌ای مثل همین هیچوقت نتایج خوبی نداشتن.

بررسی پردازنده intel Core i9 12900KS

در تست چند هسته‌ای Cinebench، پردازنده ۱۲۹۰۰KS بهترین امتیاز رو ثبت کرده و با ۲۹۰۹۵ امتیاز، ۵% از ۱۲۹۰۰K و ۲۰% از ۵۹۵۰X قدرتمندتره، آماری که قطعا ارزش ۹۰۰ دلار قیمت رو داره و این پردازنده‌ها چون به پای اون نمی‌رسن اصلا به صرفه نیستن!

بررسی پردازنده intel Core i9 12900KS

در تست فشرده سازی ۷-Zip، پردازنده ۱۲۹۰۰KS از ۵۹۵۰X حدود ۶% کندتر بوده، و ۴% سریع‌تر از ۱۲۹۰۰K. پردازنده‌های AMD معمولا در تست‌های فشرده‌سازی و استخراج عملکرد بهتری از اینتل دارن.

بررسی پردازنده intel Core i9 12900KS

در تست استخراج، پردازنده ۱۲۹۰۰KS از ۵۹۰۰X هم عقب میفته و تفاوتش با ۵۹۵۰X به ۴۲% برسه! در مقایسه با ۱۲۹۰۰K هم برتری ۴ درصدی رو حفظ کرده. علت این برتری باز هم به خاطر تکنولوژی برتر AMD در استخراج و فشرده‌سازیه و این برتری به این دلیله که اینتل چندوقته تلاشی برای بهبود در این زمینه نکرده.

بررسی پردازنده intel Core i9 12900KS

در تست رندر بلندر، ۱۲۹۰۰KS از همه پردازنده‌ها سریع‌تر بوده و رندر رو در ۹ دقیقه به پایان رسونده. این اون رو از تمام پردازنده‌های این چارت سریع‌تر می‌کنه، اما همچنان تفاوتش با ۵۹۵۰X و ۱۲۹۰۰K زیر یک دقیقه بوده.

بررسی پردازنده intel Core i9 12900KS

در تست Photoshop پردازنده ۱۲۹۰۰KS کمی بهتر از ۱۲۹۰۰K عمل کرده، و ۴% از اون بهتر بوده، و ۱۸% بهتر از ۵۹۵۰X بوده! این نمونه اپلیکیشنیه که سرعت بیشتر پردازنده اونو متمایز می‌کنه.

بنچمارک پردازنده intel Core i9 12900KS

در تست رندر Premiere Pro که تست کاربردی‌تری محسوب میشه، ۱۲۹۰۰K و ۱۲۹۰۰KS امتیاز یکسانی ثبت کردن، و ۶% قوی‌تر از ۵۹۵۰X بودن.

تست‌های گیمینگ

شاید بپرسید که چرا در بعضی از این تست‌ها پردازنده ۵۸۰۰X3D هایلایت شده بود درحالیکه ما داریم بررسی پردازنده i9 12900KS رو میخونیم؟ خب باید بگیم که این دو پردازنده در یک بازه زمانی عرضه شدن، اما با این تفاوت که پردازنده ۵۸۰۰X3D با هدف بازی عرضه شد. حالا می‌خوایم نگاهی به عملکرد این پردازنده‌ها در بازی داشته باشیم، چون یکی از مهم‌ترین عملیات‌های انجامی پردازنده‌ست.

بررسی پردازنده Core i9 12900KS

با Far Cry 6 شروع می‌کنیم، و از همین اول نتایج به ضرر اینتلن! پردازنده ۵۸۰۰X3D با نیمی از قیمت ۱۲۹۰۰KS، برتری ۵ درصدی در میانگین فریم ریت و از اون مهم‌تر برتری ۲۷ درصدی در حداقل مقدار فریم داره!

در مقایسه با ۱۲۹۰۰K، عملکرد ۵% بهبود داشته اما همچنان ۱۲۹۰۰KS حداقل فریم پایین‌تری ارائه داده. این ممکنه مشکلی در استفاده از هسته‌ها باشه که اینتل با به روزرسانی بایوس رفع کرده باشه، اما مطمئن نیستیم.

بررسی پردازنده intel Core i9 12900KS

فریم ریت بازی CSGO معمولا انقدر بالاست که ارزش بررسی نداره، اما برخی مواقع نتایج جالبی داره. در این عنوان سرعت پردازنده مهم‌تر از چیزهای دیگه‌ست، و به خاطر همین ۱۲۹۰۰KS تونسته رتبه اول رو از آن خودش کنه. نکته جالب اینجاست که علی‌رغم برتری این پردازنده در میانگین فریم ریت، در حداقل فریم ریت پردازنده ۵۸۰۰X3D عملکرد بهتری داره، اما به قدری نیست که به چشم بیاد.

بررسی پردازنده intel Core i9 12900KS

عنوان GTA V تا سال‌ها با تمام پردازنده‌ها عملکرد یکسانی داشت، تا اینکه اینتل با ۱۲۹۰۰K به ۱۵۴ فریم در این بازی رسید. ۱۲۹۰۰KS هم تونست ۵% بهتر از اون باشه، اما از همه جالب‌تر باز پردازنده ۵۸۰۰X3D‍ه که ۵% از اون هم قوی‌تر بوده! البته ۱۲۹۰۰KS حداقل فریم بهتری رو نسبت به تمام پردازنده‌ها به نمایش گذاشته.

بنچمارک بازی پردازنده intel Core i9 12900KS

بازی Hitman 3 بیشتر فشارش روی پردازنده‌ست، و با این‌حال روی پردازنده ۱۲۹۰۰KS توسط کارت گرافیک محدود شده و عملکردی برابر با ۱۲۹۰۰K داشته، با بهبود ۲۵ درصدی حداقل فریم‌ها با فرکانس بالاتر. در این عنوان هم ۵۸۰۰X3D عقب افتاده.

بنچمارک بازی پردازنده intel Core i9 12900KS

بازی Watch Dogs: Legionهم همونطور که می‌بینید ۱۲۹۰۰KS بهبود یک فریمی نسبت به ۱۲۹۰۰Kداشته، که با استفاده از رم DDR4روی ۱۲۹۰۰K، این تفاوت به ۱۸% می‌رسه. این بار هم کش سه بعدی به کمک ۵۸۰۰X3Dنیومده، اما نسبت به بقیه پردازنده‌های نسل خودش عملکرد بهتری داشته.

بنچمارک بازی پردازنده intel Core i9 12900KS

در بازی Shadow if the Tomb Raiderپردازنده ۱۲۹۰۰KS بهبودی نسبت به ۱۲۹۰۰K نداشته، و به خاطر بهینه بودن بازی، خیلی از پردازنده ها عملکرد یکسانی دارن.

مصرف برق در بنچمارک بازی پردازنده intel Core i9 12900KS

و رسیدیم به بخش مهم بررسی پردازنده i9 12900KS یعنی عملکردش در مصرف برق که خیلی بهش توجه نمیشه. مصرف برق پردازنده‌ها در چندسال اخیر بالا و بالاتر رفته، و در نسل ۱۳ اینتل به اوج خودش رسیده. مصرف برق نسل ۱۲ کمی پایین‌تر بود، اما همچنان این پردازنده‌ها مصرف بالایی داشتن.

بنچمارک بازی پردازنده intel Core i9 12900KS

همونطور که می‌بینید، ۱۲۹۰۰KSبیشترین مصرف برق بین تمام پردازنده‌های نسل ۱۲ اینتل و AMD 5000 رو داره و ۲۷۴ وات برق مصرف می‌کنه! ۱۲% بیشتر از ۱۲۹۰۰K و ۲۵۳% بیشتر از ۵۸۰۰X3D!

نتیجه گیری: آیا پردازنده ۱۲۹۰۰KSاینتل ارزش خرید داره؟

این مهم‌ترین سوال بررسی پردازنده i9 12900KS هستش. با قیمت ۹۰۰ دلار، این پردازنده اصلا ارزش خرید یا حتی فکر کردن نداره؛ اما حالا پس از یک سال قیمت اون به ۴۹۰ دلار رسیده، تنها ۸۰ دلار بالاتر از ۱۲۹۰۰K. حالا باید پیش خودتون فکر کنید که این پردازنده با این قیمت حتما ارزش خرید داره، که باید خدمتتون عرض کنم خیر! این کاهش قیمت به خاطر عرضه نسل ۱۳ اینتل و پردازنده‌های AMD 7000بودن نه به خاطر دل رحمی اینتل، و این دو سری از پردازنده با راحتی این پردازنده رو در هر شرایطی نابود می‌کنن.

نتیجه گیری: آیا پردازنده 12900KSاینتل ارزش خرید داره؟

این پردازنده تنها در صورتی ارزش خرید داره که شما بخواید اون رو اورکلاک کنید. طبق بررسی‌ها، ۱۲۹۰۰KS عملکرد خیلی خوبی در اورکلاک داره و به راحتی می‌تونید فرکانس اونو بالاتر ببرید؛ البته حواستون باشه که این پردازنده با ۲۷۰ وات مصرف برق به شدت گرم میشه و به خنک کننده خیلی خوبی برای اون احتیاج دارید، همچنین مادربرد خیلی خوبی که تحمل این همه توان مصرفی رو داشته باشه.

توصیه ما: سمت ۱۲۹۰۰KS نرید. پردازنده های خیلی بهتری از اون هست و این ارزشش رو نداره.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×