محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3060 O12G

با توجه به گرونی پردازنده‌های گرافیکی در حال حاضر، انتخاب درست برای سیستم شما کمی سخت شده. برای کاهش این مشکل، قصد داریم یکی از پردازنده‌های گرافیکی میان‌رده از شرکت ASUS به نام ROG Strix 3060 OC رو بررسی کنیم. با وجود اینکه این کارت گرافیک متوسط‌ترین کارت در لیست انویدیاست، آیا RTX 3060 OC ارزش خرید داره؟ آیا این کارت برای بازی مناسبه؟ آیا یک سرمایه‌گذاری خوب محسوب میشه؟ اگر قصد خرید گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3060 O12G رو دارید تا آخر این بررسی با بنچفا همراه باشید.

قبل از شروع و بررسی کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3060 O12G، باید بگیم که برای نوشتن این بررسی از داده‌های موجود و نتایج به‌دست اومده در لابراتوارهای مختلف استفاده کردیم. در این بررسی فقط روی عملکرد بازی کارت گرافیک ROG Strix RTX 3060 OC تمرکز می‌کنیم.

مشخصات کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3060 O12G


کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3060 OC دو پورت HDMI 2.1 و سه پورت Display Port 1.4a داره. این کارت از ۳ شیار روی مادربرد استفاده می‌کنه و به همین دلیل کارت گرافیک نسبتاً ضخیمی محسوب میشه.

ASUS ROG Strix RTX 3060 OC با RGB سازگاره و می‌تونید برای نمایش رنگ‌ها، اون رو شخصی‌سازی کنید. با استفاده از نرم‌افزار ASUS Armoury Crate، می‌تونید رنگ‌های RGB رو پیکربندی کنید. همچنین می‌تونید حالت‌های نورپردازی متفاوتی رو برای زیبایی بیشتر سیستم خود تنظیم کنید.

نتایج بررسی کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3060 O12G + بنچمارک

مشخصات سیستم تست و بنچمارک

AMD Ryzen 5 3600 @ 4.00GhzCPU
MSI B450 TOMAHAWK MAXMotherboard
Patriot Viper Steel 16GB DDR4 3000MhzRAM
Crucial P1 1TB 3D NAND NVMe PCIe M.2 SSDStorage
Seasonic S12III 80 Plus 750W BronzePSU

برای تست این کارت گرافیک یک سیستم میان‌رده در نظر گرفته شده. شما می‌تونید ASUS ROG Strix 3060 OC رو با یک پاور ۶۵۰ وات و شاید ۵۵۰ وات هم به‌جای ۷۵۰ وات پیشنهاد شده، اجرا کنید. توجه داشته باشید که هیچ اورکلاک دستی انجام نشده.

بنچمارک بازی در بررسی کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3060 O12G

ما می‌تونیم در اینجا تعداد فریم‌های مناسب رو با بالاترین تنظیمات ممکن برای هر دو رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p مشاهده کنیم. در حالی که میشه انتظار داشت بازی‌هایی با الگوی پیچیده‌ مثل Watch Dogs: Legion بسیار کند باشن. در این حالت باید تنظیمات رو به ۱۰۸۰p کاهش بدید. همچنین توجه داشته باشید که بازی‌های محبوب‌تری مثلCS:GO ، Fortnite و Valorant با این کارت گرافیک به هیچ مشکلی برنمی‌خورن.

برای تست عملکرد DLSS کارت گرافیک ASUS ROG Strix 3060 OC، از بازی Shadow of the Tomb Raider استفاده شد. همونطور که در تصاویر بالا مشاهده می‌کنید، با استفاده از DLSS، ما تونستیم در ۱۴۴۰p حدود ۱۰ فریم یا حدود ۱۹٪ فریم بیشتری کسب کنیم. عملکرد DLSS در هر بازی متفاوت است و بعضی از بازی‌ها ممکن است نتایج نامطلوبی داشته باشند.

عملکرد ری‌تریسینگ در بررسی کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 3060 O12G

برای تست عملکرد ray tracing، از بازی Metro Exodus Enhanced Edition استفاده شد. بازی Metro Exodus از آخرین فناوری های Nvidia بهره می برد. هر دو حالت غیرفعال کردن و فعال کردن ray tracing در تنظیمات بازی انتخاب شد. با استفاده از ابزار بنچمارک Metro Exodus، در حالت Extreme و در رزولوشن ۱۰۸۰p، بدون فعال کردن ray tracing، بازی توانست ۳۹ فریم در ثانیه را تحویل دهد. در حالت Normal ری تریسینگ، ما تنها ۳۵ فریم در ثانیه را دریافت کردیم یعنی ۱۱ درصد کمتر از حالتی که ray tracing فعال نشده بود.

بررسی ASUS ROG Strix RTX 3060 O12G – نرم‌افزارهای بنچمارک

۳DMark Time Spy یک تست بنچمارک DirectX 12 برای سیستم‌های گیمینگ ویندوزی مناسبه. Time Spy یکی از اولین برنامه های DirectX 12 محسوب میشه که به‌طور کامل از مزایای عملکردی جدید API استفاده می‌کنه.

۳DMark Fire Strike Extreme برای سیستم‌های چند GPU و نسل‌های آینده سخت‌افزاری طراحی شده. به علاوه، افزایش کیفیت تصویر ویژگی‌های بصری رو افزایش می‌دهه.

سوپرپوزیشن یک آزمون عملکرد و پایداری بسیار شدید برای سخت‌افزار کامپیوتری از جمله کارت گرافیک، منبع تغذیه و سیستم خنک‌کننده‌ست.


بدون شک، ROG Strix RTX 3060 OC کارت بسیار خوبیه. این کارت قادر به اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۱۰۸۰p و حتی در رزولوشن ۱۴۴۰p و هم میتونه نرخ فریم قابل قبولی ارائه بده. با این حال، برای بازی در رزولوشن بالاتر بهتره به کارت‌های قوی‌تر رو انتخاب کنید.

از نظر دما، ROG Strix RTX 3060 OC یک کارت بسیار خنک به حساب میاد. این کارت به خوبی مدیریت دما رو انجام میده و حدود ۶۰ درجه سانتی‌گراد عملکرد خودش رو حفظ می‌کنه. ASUS در زمینه سیستم خنک کننده این کارت گرافیک خیلی خوب عمل کرده و این رو میشه از ظاهر کارت گرافیک ROG Strix RTX 3060 OC هم تشخیص داد. فن‌ها می‌تونن این جی پی یو رو وقتی درحالت ۱۰۰ درصد توان پردازشی قرار داره رو در چند ثانیه به دمای در حالت بیکاری برگردونن. می‌تونیم بگیم که پشتیبانی از بهترین سیستم خنک‌کننده و طراحی کلی کارت به شدت در رسیدن به دمای خنک تاثیر داشته.

با این حال، اگر تمایل داشته باشید، هنوز فضای کمی برای اورکلاکینگ این کارت وجود داره. حتی در صورت اورکلاکینگ کارت، سیستم خنک‌کننده طراحی شده توسط ASUS می‌تونه به عملکرد قوی‌تری برسه.

استفاده از سیستم خنک کننده بزرگ و پرقدرت بدون شک در اندازه و ابعاد کارت گرافیک تاثیر میذاره. به طور کلی باید گفت کارت گرافیک ROG Strix RTX 3060 OC کارت گرافیک بزرگی محسوب میشه. اونقدر بزرگ که باید حتماْ به ابعاد و اندازه کیس توجه کنید که این کارت درون اون به راحتی قرار بگیره. درصورتی هم که قصد ارتقای کارت گرافیک رو داشته باشید حتماْ ابعاد کیستون رو در نظر بگیرید. کارت گرافیک ROG Strix RTX 3060 OC با ارتفاع ۱۱.۸۱ اینچ یا ۳۰ سانتی‌متر و همچنین اشغال کردن ۳ شیار در جای خودش درون کیس قرار می‌‎گیره. حتما برای اطمینان بیشتر فضای اضافی هم در نظر بگیرید.

عالی در وضوح ۱۰۸۰pخوب در وضوح ۱۴۴۰p

کارت گرافیک ASUS ROG Strix 3060 OC براساس نتایج تست‌های بازی نشون داد که عملکرد خوبی داره. یک چیزی که توی همه نتایج مشخصه دمای این کارته که در حالت تحت فشار هم دمای اون از ۶۵ درجه بالاتر نمیره. می‌تونیم فرض کنیم که این کارت گرافیک از نظر توان پردازشی در سطح میان‌رده قرار می‌گیره اما برای سیستم خنک‌کننده اون ایسوس تصمیم گرفته از یک سیتسم خنک کننده بالارده مثل RTX 3080 استفاده کنه.

بدون شک، کارت گرافیک ASUS ROG Strix 3060 OC یک کارت با ارزش خرید بالاست و سرمایه‌گذاری خوبی محسوب میشه و در ۱۰۸۰p عملکر خیلی خوب و همچنین در ۱۴۴۰p عملکرد خوبی داره. اگر مانیتور خوبی دارید که قابلیت نمایش بیش از ۶۰ هرتز رو داره، این پردازنده گرافیکی می‌تونه بهترین انتخابتون باشه.


بررسی ASUS ROG Strix RTX 3060 OC – قیمت و قابلیت دسترسی

ROG Strix RTX 3060 OC در زمان عرضه با قیمت ۳۶۰ دلار آمریکا لیست شد. اما همونطور که می‌دونید همزمان با عرضه کارت گرافیک های سری ۳۰۰۰ انویدیا با داغ شدن بازار ماین در سراسر جهان با کمبود مارت گرافیک مواجه شدیم. به همین دلیل کارت‌های موجود در بازار با افزایش قیمت خیلی شدیدی روبه‌رو شدن. برای همین این کارت الان یعنی در سال ۲۰۲۳ انتخاب خیلی خوبی به حساب میاد. به این دلیل که با افت قیمت خیلی زیادی مواجه شده.

جمع بندی نویسنده

این کارت گرافیک ایسوس RTX 3060 استریکس گیمینگ اُسی (ASUS GeForce RTX 3060 STRIX Gaming OC)، یکی از بهترین کارت‌ گرافیک‌های حال حاضر بازاره. این کارت از پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 3060 و حافظه GDDR6 12GB استفاده می‌کنه. تکنولوژی‌های خفن NVIDIA DLSS، NVIDIA Reflex و NVIDIA Broadcast رو هم داره.

طراحی این کارت گرافیک خیلی مدرن و جذابه و علاوه بر قدرت پردازشی مورد نیازتون ظاهر خیلی خفنی هم به کیس‌تون میده. همچنین یه سیستم خنک کننده با فن‌های بزرگ و RGB داره که دما رو کاهش می‌ده و کارایی رو بهبود می‌بخشه.

با مقایسه با کارت‌های گرافیکی نسل قبلی، این کارت گرافیک RTX 3060 ایسوس عملکرد بهتری داره. این کارت گرافیک با تکنولوژی‌های Ray Tracing و AI پردازشی، تصاویر خیلی واقع‌گرایانه‌تری ارائه می‌ده. همچنین با وجود قابلیت‌های مثل HDMI 2.1 و DisplayPort ۱.۴a، امکان اتصال به صفحه‌نمایش با رزولوشن بالا رو هم فراهم می‌کنه.

به طور کلی، این کارت گرافیک ASUS GeForce RTX 3060 STRIX Gaming OC، یکی از بهترین کارت‌های گرافیکی تو بازاره و مناسبه برای کاربرایی که به دنبال کارت گرافیک با عملکرد قوی و تصاویر با کیفیت واقع‌گرایانه هستن و بودجه برای خرید یک کارت بالارده رو ندارن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×