بررسیکارت گرافیک

بررسی و مقایسه کارت گرافیک Zotac Gaming Nvidia RTX 2060

امروز قراره باهم نگاهی به کارت گرافیک Geforce RTX 2060 داشته باشیم، کارتی که ۷ ژانویه سال ۲۰۱۹ با قیمت پایه ۳۵۰ دلار عرضه شد، و همچنان تولید اون ادامه داره. ما برای نوشتن این بررسی از دیتای فنی رسانه Techspot استفاده کردیم، و به بررسی مدل Zotac Gaming RTX 2060 پرداختیم. تمام مدل‌های RTX 2060 باید عملکردی شبیه به همین کارت داشته باشن، و تنها تفاوت بین سازنده‌های متفاوت در دما و نویز فن‌هاست. اگه قصد خرید کارت RTX 2060 رو دارید، با بنچفا همراه باشید.

بنچفا در این مقاله چیکار کرده؟

در این مقاله، ما از دیتای سایت‌های دیگه استفاده کردیم. ما در این مقاله دو هدف داریم؛ اول اینکه شما بتونید این دیتا رو به زبان فارسی مطالعه کنید، و دوم اینکه سعی کردیم اصطلاحات سخت افزاری و تخصصی که این سایت‌ها استفاده میکنن رو براتون با زبان ساده تری توضیح بدیم، اینجوری شما می‌تونید درک بهتری از مطالب داشته باشید.

تمام مقالات ما با در نظر داشتن این دو هدف منتشر میشن. خوشحال میشیم که نظرتون درمورد این مقاله رو با ما در کامنت‌ها به اشتراک بذارید.

کارت گرافیک RTX 2060: اولین میان رده مجهز به RTX

کارت گرافیک Nvidia Geforce RTX 2060 کارت گرافیک میان رده از سری ۲۰ کارت های انویدیاست، که بر پایه معماری Turing با استفاده از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری TSMC ساخته شده. RTX 2060 از ۱۹۲۰ هسته کودا بهره می‌بره، ۱۲۰ واحد TMU و ۴۸ واحد ROP، و مهم‌ترین قسمت کارت های سری RTX، یعنی ۳۰ واحد RT برای ری تریسینگ با استفاده از سخت افزار در پردازنده گرافیکی. از سری ۲۰ بود که کارت گرافیک های Nvidia توان ارائه ری تریسینگ سخت افزاری داشتن که انقلاب بزرگی برای بازی‌ها و بازی‌سازها به حساب میاد. با استفاده از ری تریسینگ، به جای اینکه مثل روش های قدیمی تمام نورها رو با توجه به حالت بازی تنظیم کنن تا به سمت خاصی بتابه و برای اون به صورت جدا سایه تنظیم کنن، این کارها رو تا حدودی به کارت گرافیک می‌سپارن، و کارت گرافیک با توجه به موقعیت نور در بازی، تمام جزئیات نوری و بازتاب و سایه‌ها رو بازسازی می‌کنه.

این کارت از PCIe 3.0 x16 بهره می‌بره، و ۱۶۰ وات مصرف برق داره که مجموعا ۱۶۰ وات برق مصرف می‌کنه. فرکانس بوست پردازنده گرافیکی کارت گرافیک Geforce RTX 2060، معادل ۱۶۸۰ مگاهرتز، و فرکانس حافظه گرافیکی، ۱۷۵۰ مگاهرتزه؛ با این فرکانس‌ها، کارت گرافیک RTX 2060 به تنها یک کانکتور ۶+۲ پین PCIe برای استفاده احتیاج داره، و برخی کارت‌های اورکلاک شده که از فرکانس بالاتری بهره می‌برن، ممکنه از دو کانکتور استفاده کنن. مدل ZOTAC Gaming  کارت RTX 2060 از تنها یک کانکتور ۶+۲ پین استفاده می‌کنه، اما کارت‌هایی مثل مدل ROG STRIX OC از ایسوس یا AMP Extreme زوتک، از یک کانکتور ۶+۲ و یک کانکتور ۶ پین استفاده می‌کنن، چون مصرف برق کارت گرافیک، یا پردازنده و رم، باعث میشه مصرف برق اون بالا بره. در هر حال، با هر میزان استفاده‌ای، برای استفاده از کارت گرافیک RTX 2060 به پاور قدرتمندی نیاز ندارید، و پاور پیشنهادی برای این کارت گرافیک یک پاور ۴۵۰ واته. البته اگه پردازنده قدرتمندی هم دارید، بهتره سراغ پاورهای بهتری برید، و چون مصرف برق کارت گرافیک ثابت نیست و ممکنه سریعا بالا بره، بهتره از پاوری با حجم بالاتر و گواهینامه بهتر استفاده کنید. کارت گرافیک هر چقدر هم که ضعیف باشه، گرون‌ترین قطعه در یک سیستمه و باید از اون محافظت کنید.

تصویری از جلوی کارت گرافیک Zotac Geforce RTX 2060

کارت گرافیک RTX 2060 Zotac چهار خروجی تصویر داره؛ سه پورت DisplayPort 1.4 و یک پورت HDMI 2.0، با قابلیت اتصال همزمان ۴ مانیتور! این مدل، یکی از کوچک‌ترین مدل‌های کارت گرافیک RTX 2060 به حساب میاد، و ۲۰۹.۶ میلی‌متر طول، ۱۱۹.۳ میلی‌متر عرض و ۴۱ میلی‌متر ضخامت داره، و در تقریبا تمام کیس‌های موجود در بازار نصب میشه. این کارت توسط ۲ فن ۹۰ میلی‌متری خنک میشه، و هیت‌سینک اون، جریان هوای جلو به عقب داره، به این معنا که گرما رو از قسمت جلو و عقب کارت که جای خروجی مانیتور هست به بیرون هدایت می‌کنه. برای برق هم این کارت از یک کانکتور PCIe 6+2 پین استفاده می‌کنه، که در قسمت جلوی بیرونی مادربرد، به سمت بیرون قرار داره.

تصویری از اتصالات تصویر کارت گرافیک Zotac Geforce RTX 2060

پردازنده گرافیکی کارت گرافیک RTX 2060، پردازنده TU106‍ه که در RTX 2070 و RTX 2060 Ti هم قرار داره، اما در مدل RTX 2060 نسبت به هر دو هسته‌های کودای کمتری داره.

تمام کارت های گرافیک سری RTX 20 از DirectX 12 Ultimate پشتیبانی می‌کنن، تا بتونن به روزترین بازی‌ها رو اجرا کنن. همچنین از نسل دوم هسته‌های تنسور بهره می‌برن؛ هسته‌های تنسور به این کارت‌ها این قابلیت رو میدن که با استفاده از هوش مصنوعی و با کمک DLSS که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، بازی‌ها رو در رزولوشن پایین‌تری رندر و به رزولوشن دلخواه آپسکیل کنن، و در نتیجه فریم ریت بالاتری رو ارائه بدن.

کارت گرافیک Nvidia Geforce RTX 2060 در ابتدا با ۶ گیگابایت حافظه VRAM عرضه شد، که با استفاده از باس ۱۹۲ بیتی، ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه اطلاعات انتقال می‌داد. در سال ۲۰۲۱ و به خاطر تقاضای بالای کارت گرافیک، انویدیا این کارت رو دوباره عرضه کرد اما این بار با ۱۲ گیگابایت حافظه، اما همچنان باس ۱۹۲ بیتی. ۱۲ گیگابایت حافظه برای رزولوشن‌های بالاتر از ۱۰۸۰p خیلی خوبه، اما متاسفانه باس ۱۹۲ بیتی، عملکرد اون رو محدود کرده و این کارت در خیلی مواقع عملکرد بهتری از مدل ۶ گیگابایتی ارائه نمیده، که در بنچمارک‌ها خواهیم دید.

تصویری از قاب پشتی کارت گرافیک Zotac Geforce RTX 2060

بنچمارک‌ها

بریم سراغ بنچمارک‌ها و ببینیم کارت گرافیک ZOTAC Geforce RTX 2060 در استفاده چه می‌کنه. در این بنچمارک‌ها، هر دو مدل ۶ و ۱۲ گیگابایتی این کارت با استفاده از پردازنده Ryzen 9 5950X و ۳۲ گیگابایت حافظه DDR4-3200 CL14 بررسی و با کارت‌های سری ۲۰ و ۳۰ انویدیا و همچنین برخی کارت‌های همرده AMD مقایسه شدن. هدف اصلی این بنچمارک‌ها، بررسی عملکرد کلی کارت گرافیک RTX 2060 در بازی‌های مختلفه، و رقیب اصلی این کارت، دو کارت RTX 3060 و کارت ۶۶۰۰XT هستن، که از کارت RTX 2060 جدیدترن، اما حدود قیمتیشون تفاوت بالایی نداره، و همچنین کارت‌های جدیدتر موجودی بیشتری دارن. برای تست هم صرفا سراغ بازی‌ها رفتیم، و دو رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p رو بررسی کردیم. بریم ببینیم این کارت چطوری عمل کرده.

با بازی Assassin’s Creed Valhalla شروع می‌کنیم، و همونطور که می‌بینید، هر دو مدل RTX 2060 عملکرد یکسانی رو ارائه دادن. کارت RTX 2070 حدودا ۱۶% از اون‌ها سریع‌تره و تقریبا با جانشین سری ۳۰ این کارت یعنی RTX 3060 برابر بوده. کارت‌هایی مثل RX 6700 XT و RTX 3070 به ۱۰۰ فریم بر ثانیه در این عنوان می‌رسن، اما قیمت بالاتر هم نسبت به بقیه کارت‌ها دارن.

در رزولوشن ۱۴۴۰p شاهد نتایجی یکسان هستیم، و تغییرات زیادی در این لیست دیده نمیشه، با وجود اینکه به خاطر VRAM بیشتر مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 2060 باید از مدل ۶ گیگابایتی در رزولوشن بالاتر بهتر باشه.

در رزولوشن ۱۰۸۰p بازی Cyberpunk 2077 تفاوت بین مدل ۶ و ۱۲ گیگابایتی زیاد میشه، و مدل ۱۲ گیگابایتی ۱ فریم بیشتر ارائه میده. در مقایسه، RTX 2070 و RTX 3060 تا ۱۵% عملکرد بهتری ارائه میدن.

در رزولوشن ۱۴۴۰p تفاوت‌ها کمرنگ‌تر میشه، و حالا RTX 3060 تنها ۹% قوی‌تره. این بازی جزئیات سنگینی داره به همین خاطر روی کارت گرافیک های میان رده، عملکرد خوبی ارائه نمیده و برای رزولوشن‌های بالا، به DLSS یا FSR نیاز دارید.

بازی Death Stranding بالاخره تفاوت بین مدل ۶ گیگابایتی و ۱۲ گیگابایت رو نشون میده، و مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 2060 تونسته ۵% فریم ریت بیشتری ارائه بده. اینجا RTX 2070 حدود ۸% و RTX 3060 حدود ۱۶% از مدل ۶ گیگابایتی RTX 2060 قوی‌تر بوده.

در رزولوشن ۱۴۴۰p، کارت RTX 2060 در رده آخر جدول باقی می‌مونه، و تفاوت بین مدل ۶ گیگابایتی و ۱۲ گیگابایتی از ۵% به ۲% رسیده، که نشون میده پهنای باند محدود روی رزولوشن‌های بالاتر چقدر عملکرد کارت رو کاهش میده، و RTX 3060 فاصله ۱۶ درصدی رو حفظ می‌کنه.

در عنوان Horizon Zero Dawn مدل ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 2060 در بین مدل ۶ گیگابایتی این کارت و کارت RTX 2060 Super قرار گرفته، و RTX 2070 با تفاوت کمتری نسبت به تست‌های قبل، ۸% و کارت RTX 3060، تقریبا ۱۷% برتری نسبت به مدل ۶ گیگابایتی RTX 2060 دارن.

در رزولوشن ۱۴۴۰p باز هم نتایج تست قبلی تکرار شده، و هر دو مدل RTX 2060 با هم برابر بودن، RTX 2070 حدود ۹%، و دو کارت RX 6600 XT و RTX 3060 حدود ۲۰% قوی‌تر بودن.

برای آخرین مقایسه، سراغ بازی Watch Dogs Legion رفتیم. در این بازی، هر دو مدل کارت RTX 2060 باز هم نتایج یکسانی رو ارائه دادن، و ۲۸% ضعیف‌تر از هر دو کارت RTX 2070 و RTX 3060 بودن، کارت گرافیک RX 6600XT هم ۴۴% سریع‌تر از RTX 2060 بوده، و تقریبا با RTX 2070 Super برابر بوده.

در رزولوشن ۱۴۴۰p، اهمیت حافظه گرافیکی یا VRAM بیشتر به وضوح مشخصه، و مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 2060 حدود ۸% از مدل ۶ گیگابایتی قوی‌تر بوده. در مقایسه با مدل ۶ گیگابایتی، کارت RTX 2070 و RTX 3060 حدود ۴۸% قوی‌تر بودن، و کارت گرافیک RX 6600 XT، کمی فریم ریت بهتری ارائه داده و ۵۰% قوی‌تر بوده.

جمع بندی: آیا کارت گرافیک RTX 2060 در سال ۱۴۰۲ ارزش خرید داره؟

از زمان معرفی سری ۲۰ کارت گرافیک های انویدیا، ۵ سال می‌گذره. در طول این زمان، هم انویدیا و هم AMD کارت‌های خیلی خوبی رو عرضه کردن، اما با این حال کارت گرافیک RTX 2060 همچنان کارت خوبی محسوب میشه، البته به شرطی که قصد خرید نوی اون رو نداشته باشید! در تاریخ نوشتن این مطلب، کارت گرافیک ZOTAC Gaming RTX 2060 با قیمت بالای ۱۰ میلیون تومان معامله میشه؛ در این قیمت این کارت اصلا کارت بدی نیست و بهترین کارت به روزیه که با این قیمت میشه خرید، اما با تنها یک مقدار هزینه بیشتر، می‌تونید کارت بهتری تهیه کنید. در مقایسه RTX 2060 با RTX 3050 دیدیم که RTX 3050 از کارت RTX 2060 ضعیف‌تر بود، اما روی پلتفرمی به روزتر، با مصرف برق بهینه‌تر تولید شده. کارت گرافیک RTX 3060 قیمت خیلی بالاتری از اون داره، و عملکردش به اندازه قیمتش نسبت به RTX 2060 بهتر نشده. کارت گرافیک RX 6600 XT انتخاب خیلی خوبی به حساب میاد، و تفاوت قیمتی این کارت با RTX 2060 کمتر از ۵۰ درصده.

تصویری از جلوی کارت گرافیک Zotac Geforce RTX 2060 روی جعبه محصول

اگه بودجه شما به قدریه که می‌تونید به جای RTX 2060 کارت به‌روزتر و قدرتمندتری بگیرید، بهتره سراغ این کارت نرید چون ۴ سال از عرضه اون گذشته و نسبت به همرده‌های امروزش، ضعیف‌تره. اما به خودی خود با توجه به قیمت فوق‌العاده اون، کارت گرافیک خیلی خوبیه و در بازی‌ها به هیچ وجه کم نمیاره. همچنین این کارت از DLSS پشتیبانی می‌کنه، که می‌تونه تجربه شما از بازی‌ها رو خیلی بهتر کنه. به زودی روی عملکرد DLSS و FSR در بازی‌ها هم کار می‌کنیم.

و اما مدل ۱۲ گیگابایت. به طور خلاصه، این کارت رو نخرید. از مدل پایه گرون‌تره، و به خاطر پهنای باند محدود عملکرد بهتری نسبت به اون ارائه نمیده. این کارت رو انویدیا با در نظر گرفتن ماینرها تولید، و به اسم حمایت از گیمرها عرضه کرد. به خاطر همین هیچ تفاوت واضحی بین دو مدل وجود نداره.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×