محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار تکنولوژی

آیا قانون مور به پایان رسیده؟ توضیح دکتر لیسا سو، مدیر عامل AMD

مدیر عامل شرکت AMD، دکتر لیسا سو، در مصاحبه‌ای با Barron’s اعلام کرده که عمر قانون مور به پایان نرسیده، فقط روند اون کند شده و باید با تغییر روش انجام کارها، چالش‌های اقتصادی، عملکردی و مصرف برق رو مدیریت و حل کرد. به گفته دکتر لیسا سو، کارهایی مثل HBM یا نصب رم روی بلوک پردازنده در سال ۲۰۱۵، تولید چیپلت در سال ۲۰۱۷ و کش سه بعدی در سال ۲۰۲۲، نمونه‌هایی از تلاش‌های AMD برای عبور از این چالش‌ها بوده.

قانون مور توسط گوردون مور، هم بنیانگذار اینتل که در ۲۴ ماه مارس همین سال یعنی ۲۰۲۳ فوت شدن، بنیان گذاشته شد. در این قانون گفته شده که تعداد ترانزیستورها در هر IC تقریبا هر دو سال، دو برابر میشه. انویدیا در معرفی کارت گرافیک های سری ۳۰ اعلام کرد که این قانون دیگه عمرش رو کرده و به پردازنده‌های پیشرفته امروزی اعمال نمیشه، اما مدیر عامل AMD باور داره که اینطور نیست و این قانون همچنان اعمال خواهد شد.

این شرکت میگه که پکیج‌های رم و کش سه بعدی روش‌هایی هستن که فعلا از اون‌ها برای رد شدن از چالش‌های قانون مور بهشون رسیده، و روش‌های زیاد دیگه‌ای در راه هستن. AMD همچنین قراره به زودی Instinct MI300 رو به بازار عرضه کنه، یک APU قدرتمند کلاس سرور که پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و ۱۲۸ گیگابایت رم رو در یک پکیج ترکیب کرده و مجموعا ۱۴۶ میلیارد ترانزیستور داره. این پردازنده غول‌پیکر قراره نماینده AMD در بازار هوش مصنوعی در سال جاری باشه.

فکر نمی‌کنم که قانون مور تموم شده یا دیگه اعمال نمیشه، تنها سرعتش کند شده. ما باید چیزهای متفاوتی رو تست کنیم تا به اون میزان عملکرد و بهینگی برسیم.
ما به چیپلت‌ها روی آوردیم، که پیشرفت بزرگی بودن. حالا پکیج سه بعدی رو امتحان کردیم. فکر می‌کنم تعدادی نوآوری دیگه هم انجام شده.
نرم افزار ها و الگوریتم‌ها هم خیلی مهمن. به نظرم ما به تمام این قطعات نیاز داریم تا به این مسیر پیشرفت عملکردی که همگی روش هستیم ادامه بدیم. مدیر عامل AMD، دکتر لیسا سو

ایشون همچنین درمورد افزایش قیمت‌ها و مزایا و معایب تغییرات لیتوگرافی‌ها، و کم شدن پیشرفت‌ها نسبت به نسل قبل صحبت کرد:

بله، هزینه‌های ترانزیستور و میزان پیشرفت‌هایی که به نسبت به کاهش انرژی و چگالی دریافت می‌کنید، در هر نسل کمتره. اما ما همچنان در هر نسل رو به جلو حرکت می‌کنیم. ما تعداد زیادی تراشه ۳ نانومتری تولید می‌کنیم، و ما به ۲ نانومتر پس از اون هم نگاهی داریم. اما ما به استفاده از چیپلت‌ها و طراحی‌های این مدلی ادامه می‌دیم و در تلاشیم که این چالش‌های قانون مور رو پشت سر بذاریم. مدیر عامل AMD، دکتر لیسا سو

این صحبت‌ها، نشون میده AMD پس از معرفی مدل‌های لیتوگرافی ۱۸A و ۲۰A بیکار نشسته و سراغ مدل‌های پردازشی بهینه‌تر هم رفته. این شرکت همین الان محصولاتی بر پایه لیتوگرافی ۴ و ۵ نانومتر، و چند پردازنده بر پایه لیتوگرافی ۶ و ۷ نانومتر داره. انتظار میره که AMD در سال دیگه پردازنده‌های جدیدش بر پایه لیتوگرافی ۳ نانومتری رو معرفی کنه، که احتمالا بازار هدف احتمالی اون‌ها بازار سروره، و بعدا به پردازنده‌های دسکتاپ و موبایل این شرکت هم راه پیدا می‌کنن.

البته به خاطر اوضاع فعلی بازار سخت افزار، سفارشات تراشه‌های ۳ نانومتری به شرکت TSMC کاهش چشمگیری داشته، و AMD هم از شرکت‌هایی بوده که سفارشاتش رو کم کرده. باید منتظر بمونیم و ببینیم این شرکت برای نسل بعدی پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی به سراغ کدوم یکی از مدل‌های تراشه TSMC میره.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×