محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیفن و خنک کننده

بررسی خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 + بنچمارک

شرکت دیپ کول در سال ۱۹۹۶ در پکن تأسیس شد و در سال‌های اخیر با محصولاتی مانند خنک کننده پردازنده Assassin و AK620 که از بهترین خنک‌کننده‌های CPU در بازار به شمار میرن تونسته شهرت خوبی در بازار خنک کننده‌ها به‌دست بیاره. خط تولید این شرکت شامل ایرکولرها، AIO و همچنین کیس‌های کامپیوتر، کیبورد منبع تغذیه و سایر لوازم جانبیه.

با توجه به اینکه جدیدترین پردازنده‌های AMD و اینتل به سیستم خنک‌کنندگی قوی‌تری نیاز دارن، DeepCool با خنک‌کننده هوای AK500 سعی کرده این نیاز کاربران رو پاسخ بده. خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 یک رادیاتور chungus و یک فن ۱۲۰ میلی‌متری FK120 داره؛ اما آیا این برای مهار کردن پردازنده داغ ۱۲۹۰۰K اینتل و کسب جایگاهی در لیست بهترین کولرهای کافیه؟ ما توی این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 بپردازیم. بنابراین اگر قصد خرید خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 رو دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.


ما برای نوشتن بررسی خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 از داده‌ها و نتایج تست و بنچمارک‌های انجام شده در لابراتورهای تخصصی سخت‌افزار در خارج از ایران استفاده کردیم. بعد اون رو به زبان فارسی و یک تحلیل دقیق و جزئی با توجه به بازار ایران نوشتیم. حتماً نظرتون رو توی کامنت‌ها برامون بنویسید. همچنین شما می‌تونید بررسی خنک کننده پردازنده DeepCool AK620 رو در بنچفا بخونید.

جدول مشخصات در بررسی خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 

در ادامه می‌تونید جدول مشخصات خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500  ببینید.

مدل خنک کنندهDeepCool AK500
قیمت پیشنهادی سازنده$۵۹.۹۹ USD
ابعاد هیت سینک بدون فنmm 127×۹۰×۱۵۸
ابعاد هیت سینک با فنmm 127×۱۱۷×۱۵۸
وزن۱۰۴۰ گرم
پشتیبانی از سوکت‌های IntelLGA2066/2011-v3/2011/1700/1200/1151/1150/1155
پشتیبانی از سوکت‌های AMDAMD AM4/AM5
سطح نویزUp to 31.5 dB(A)
هیت‌پایپ(x5) 0.6 mm copper heatpipes
امتیاز TDPUp to 240w with a Core i9-10900k CPU

جعبه و محتویات خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 

خنک کننده پردازنده AK500 دیپ کول همونطور که در تصویر می‌بینید در یک جعبه با اندازه متوسط، با مقوا و فوم برای محافظت از کولر در زمان حمل‌ونقل بسته‌بندی شده. 

 محتویات خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 شامل موارد زیر میشه:

  • هیت سینک 
  • ۱ عدد فن DeepCool FK120
  • پایه‌های همه سوکت‌های CPU مدرن، از جمله AM5 و LGA1700
  • یک لوله با اندازه کامل از خمیر حرارتی
  • کتابچه راهنما
  • پیچ‌گوشتی
  • آداپتور فن کم سرعت

نگاه نزدیک به خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500

لوله‌های حرارتی در  خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 دارای یک افست زاویه‌دار هستن که امکان سازگاری با رم بلند رو فراهم می‌کنه؛ بنابراین نباید نگران ارتفاع رم باشید. چون همونطور که می‌دونید باید برای خرید کولر به سازگاری و نحوه قرارگیری اون روی مادربرد توجه کنید. چون ممکنه که درصورت شونه بلند بودن رم‌هانتون با اون‌ها برخورد کنه.  دیپ کول درباره این کولر یعنی خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 می‌گه که ساختار مویرگی داخلی لوله‌های حرارتی برای رسیدن به عملکرد خنک‌سازی بهتر، بدون توجه به جهت خنک‌کننده، چه به صورت عمودی یا افقی، بهینه شده.

نگاه نزدیک به خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500

علاوه‌بر این براکت فلزی برای اطمینان از سازگاری مناسب با آخرین پلتفرم‌های اینتل و AMD بهینه شده.

در حالی که کولر AK500 یک جفت گیره فن اضافی هم برای علاقه‌مندانی که قصد دارن یک فن دوم برای حداکثر عملکرد خنک کننده اضافه کنن، هم درون بسته‌بندی قرار داره که یه امکان خیلی خوب از این کولر رو نشون میده.

اما مشخصات و اطلاعاتی که باید درباره این کولر بدونید به همینجا ختم نمیشه. فن قرار داده شده تأثیر قابل توجهی بر خنک کنندگی، سطوح نویز و عملکرد نهایی داره. همراه با دیپ کول AK500 یک فن ۱۲۰ میلی متری مدل FK120 هم قرار داره. در طرفین فن‌های LK120 دوتا پیکان «فلش :))» وجود داره. یک فلش جهت چرخش فن‌ها و اون یکی جهت جریان هوا رو نشون می‌ده.

نگاه نزدیک به خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500

جدول مشخصات فن FK120 در کولر پردازنده دیپ کول AK500 

مدل فنFK120
ابعاد۱۲۰×۱۲۰×۲۵ mm
سرعت فن۵۰۰-۱۵۵۰ RPM ±۱۰%
جریان هوا۶۸.۹۹ CFM
فشار هوا۲.۱۹ mmAq
سطح نویزUp to 31.5 dB(A)
نورپردازینداره

روش تست خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 

تست AK500 دیپ کول با پردازنده i9-12900K اینتل که در مادربرد z690 A PRO DDR4 MSI و کیس Quiet Silent Base 802 نصب شده انجام شده. قبلا هم به این نکته اشاره کرده بودیم که به‌دلیل افزایش تراکم حرارتی فرآیند تولید اینتل در نسل‌های جدید و همچنین تغییرات در چیدمان هسته و اجزای سازنده، خنک کردن CPU های Alder Lake و نسل بعدی اون یعنی نسل سیزدهم  نسبت به پردازنده‌های نسل قبلی پردازنده‌ها دشوارتره. 

این یعنی خنک‌کننده‌هایی که محصولات نسل‌های قبلی مثل i9-10900K رو به‌خوبی خنک نگه می‌داشتن، گاهی اوقات برای خنک کردن i9-12900K اینتل در زیر Tj max (دمای بالاتر قبل از شروع دریچه گاز CPU) کم میارن. خیلی از کولرهایی که ما قبلا بررسی کرده بودیم نتونستن به خوبی i9-12900K رو زیر TJ max نگه دارن.

برای این بررسی، در درجه اول AK500 دیپ کول با Cougar Forza 85 مقایسه شده، اما نتایج خنک‌کننده‌های مایع مختلفی رو هم در نتایج تست‌ها می‌تونید در قالب نمودار ببینید.

به‌طور کلی توجه داشته باشید که عوامل دیگه‌ای به جز خنک‌کننده پردازنده می‌تونن بر عملکرد خنک کنندگی کلی سیستم تأثیر می‌ذارن. مادربرد سیستم برای مثال یکی از قطعات دیگه در راستای تعیین کردن این موضوعه. چون بعضی از مادربردها در بازار با سوکت‌های پردازنده‌ با مشخصات Intel سازگار نیستن و در نهایت باعث انحنا یا تماس ضعیف با پردازنده میشن. همچنین، کیسی که استفاده می‌کنید نتایج خنک کنندگی کلی رو تحت تأثیر قرار میده.

با در نظر گرفتن نیازهای خنک کننده Alder Lake، کولرهای پردازنده را در ۳ سطح مختلف مورد تست و آزمایش قرار گرفتن.

  • سطح ۱: این خنک‌کننده‌ها می‌تونن پردازنده i9-12900K رو در اکثر بارها زیر TJ max نگه دارن؛ بدون محدودیت قدرت. ما انتظار داریم که فقط بهترین کولرهای مایع این استاندارد رو رعایت کنن. 
  • سطح ۲: این خنک‌کننده‌ها می تونن پردازنده i9-12900K رو زیر آستانه حداکثر TJ با محدودیت توان CPU 200 وات اعمال کنن. انتظار داریم که اکثر کولرهای مایع و بهترین ایرکولرها این استاندارد رو رعایت کنن.
  • سطح ۳: این خنک‌کننده‌ها هم می‌تونن پردازنده i9-12900K رو زیر TJ max با محدودیت توان CPU 140 وات اعمال کنن.
توضیحات مربوط به انجام بنچمارک‌های خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 

توضیحات مربوط به انجام بنچمارک‌های خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 

برای آزمایش محدودیت‌های قابلیت‌های اتلاف حرارتی خنک کننده پردازنده AK500 دو تست استرس اولیه اجرا شده. این دو بنچمارک شامل Cinebench و OCCT هستن و هرکدوم به مدت ۱۰ دقیقه اجرا شدن. اگرچه این ممکنه زمان کمی باشه، اما برای این کولر کافیه تا بیشتر خنک کننده‌های مایع و بادی رو به حداکثر خودش برسونه.

در بنچمارک Cinebench، هم با حذف محدودیت‌های توان و هم با محدودیت توان ۲۰۰ واتی پردازنده تست اجرا شده. در این راه‌اندازی آزمایشی از مادربرد Z690 A Pro DDR4 MSI و کیس Quiet Silent Base 802 استفاده شده. تنها بهترین خنک‌کننده‌ها می‌تونن با حذف محدودیت‌های برق، تست Cinebench رو پشت سر بگذارن. حالا طبق نتایج که کمی جلوتر می‌بینید می‌تونیم ببینیم این خنک کننده پردازنده خوش‌قیمت دیپ کول چند مرد حلاجه؟!!

تست OCCT بدون محدودیت توان تست نشده چون سعی در انجام این کار باعث افزایش مصرف توان بسته پردازنده به بیش از ۲۷۰ وات و به طور ناگهانی کاهش توان میشه، حتی با بهترین خنک کننده‌های مایع. به جای این، باید در سطح ۲۰۰ وات آزمایش انجام بشه تا به خنک کننده‌ها فرصتی برای قبول آزمون بدیم. همچنین نتایج ۱۴۰ وات رو هم ارائه می‌کنیم تا داده‌هایی نزدیک به یک پردازنده مانند Ryzen 5600X از AMD یا i5-12400 از Intel رو بدست بیاریم.

نتایج تست Cinebench در بررسی خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500

در ابتدای تست سعی شده Cinebench بدون محدودیت قدرت اجرا بشه. اگه کولر بتونه اون رو تحمل کنه نشون میده که می‌تونه جزو لیست بهترین خنک‌کننده‌های پردازنده قرار بگیره اما متأسفانه AK500 شرکت DeepCool نمی‌تونه این تست رو بدون محدودیت قدرت پاس کنه. البته که نباید از یک کولر با این قیمت همچین انتظاری داشته باشیم. اما خب ما ازونجایی که دوست دارید ته تست و آزمایشو دربیاریم :))) همه دیتاهارو بررسی کردیم تا به یک جمع‌بندی خوب برسیم که بتونه شما رو به خوبی راهنمایی و کمک کنه. 

با این حال، هنگام بنچمارک Cinebench با محدودیت توان پردازنده ۲۰۰ واتی AK500 دیپ کول میانگین دمای ۶۸ درجه سانتی‌گراد رو نسبت به محیط نشون میده که ۵ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از کولر Forza 85 کوگاره. AK500 نمی‌تونست تست ۲۰۰ وات رو با کاهش سرعت فن به ۵۰% پشت سر بذاره اما قادر به تحمل بارهای ۱۷۵ واتی با کاهش سرعت فن بود.

نتایج تست Cinebench در بررسی خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500

نتایج تست OCCT در بررسی خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 

تست OCCT در حدود ۲۰۰ وات و در حالت استاندارد انجام شده. همچنین با محدودیت قدرت ۱۴۰ وات برای نشون دادن نحوه عملکرد این خنک‌کننده‌ها با یک پردازنده که خنک کردن اون آسون‌تره مثل Intel i5-12600K یا AMD Ryzen 5800X هم آزمایش و نتایج اون منتشر شده که در ادامه می‌تونید این نتایج رو ببینید و با هم مقایسه کنید.

نتایج تست OCCT در بررسی خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 

در تست استرس OCCT  خنک کننده AK500 دیپ کول با دمای چشمگیر ۴ درجه سانتی‌گراد از Cougar Forza 85 بهتر بود (در ۲۰۰ وات). اما وقتی محدود به توان ۱۴۰ وات شد این خنک‌کننده‌ها شبیه به هم کار کردن. البته به جز زمانی که فن‌ها به ۵۰ درصد سرعت محدود شدن. در این جا AK500 برتری جزئی نسبت به Forza 85 داشت.

نتایج تست نویز و میزان صدای خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500 

برای آزمایش سطح نویز خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500، از ابزار سنجش سطح صدا SLM25TK استفاده شده که حدود  ۱۸ اینچ در پشت کیس Be Quiet Silent Base 802 قرار گرفت و این تست صبح زود انجام شده تا کمترین سطح نویز ممکن وجود داشته باشه. نمودار زیر نتایج متوسط رو نشون می‌ده که در طول ۱۰ دقیقه اندازه‌گیری شده تا تغییرات ناگهانی در اندازه گیری‌ها رو هم در نظر بگیره.

AK500 دیپ کول حتی در داغ‌ترین حجم کار با فن FK120 که با سرعت کامل کار می‌کنه (بیش از ۲۰۰ وات توان بسته CPU)، بسیار صدای کمی تولید می‌کنه.

جمع‌بندی بنچفا از بررسی خنک کننده پردازنده AK500 

خنک کننده پردازنده دیپ کول AK500  زمانی که با CPU های Alder Lake مانند i9-12900K جفت بشه عالی عمل می‌کنه و می‌تونه بارهای بیش از ۲۰۰ وات رو تحمل کنه. همچنین در حالی که خوب و بی‌صدا کار می‌کنه، CPU رو خنک نگه می‌داره. با قیمت فقط ۵۹.۹۹ دلار و حدود ۳ میلیون تومن، AK500 ترکیبی چشمگیر از سکوت، عملکرد و ارزش ارائه می‌ده که شکست دادن اون کمی سخته ;)

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×