محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

ایسوس کارت گرافیک GeForce RTX 4090 TUF OG را با خنک‌کننده RTX 3090 Ti معرفی کرد

ایسوس در یک حرکت انتحاری، عجیب و غیر منتظره، از کارت گرافیک جدیدی رونمایی کرد! این کمپانی هفته پیش طی اعلامیه‌ای گفت که اگر کسی نام GPU بعدی این شرکت رو حدس بزنه یک کارت رایگان هدیه می‌گیره. احتمالاً هیچ کس انتظار نداشت که طراحی قدیمی TUF شناخته شده از سری RTX 3090 دوباره توی این کارت گرافیک هم دیده بشه اما دیروز دیدیم که این اتفاق افتاد و RTX 4090 TUF از نظر سیستم خنک کننده شبیه به پرچم‌دار نسل گذشته‌ست. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

Asus TUF RTX 4090
Asus TUF RTX 4090 OG

ایسوس از سری جدید کارت گرافیکش، یعنی ASUS TUF GAMING OG رونمایی کرد. مشخص نیست که OG مخفف چیه، حتی ممکنه معنای خاصی نداشته باشه و ایسوس صرفا به دلیل خوش صدا بودنش از اون استفاده کنه. اولین کارت گرافیک این سری، کارت گرافیک ASUS TUF GAMING Geforce RTX 4090 OG OC Edition با یک خط نامه. ایسوس در این مدل تصمیم گرفته که کارت گرافیک پرچمدار سری ۴۰ انویدیا، یعنی RTX 4090 رو با کولری که برای RTX 3090 Ti طراحی کرده بود به بازار عرضه کنه! تمام جزئیات این مدل از RTX 4090 با مدل قبلی ASUS TUF RTX 4090 OC Edition که قبل از این وجود داشت برابره، و تنها تفاوت این مدل، استفاده از PCB کارت گرافیک RTX 3090 Ti به همراه کولر، هیت سینک و فن‌های اون کارته. مشکل ما با کارت گرافیک های سری ۴۰ ایسوس این بود که با فن‌های جدیدی که روی اون‌ها بود، ظاهری جدی و تا حدودی صنعتی به خودش گرفته بود، و حالا کمی از اون ظاهر درمیاد و بیشتر شبیه کارت گرافیکی میشه که کاربران عادی در کیس‌ها قرار میدن!

از نظر مشخصات، به نظر می‌رسه هر دو کارت گرافیک قدیمی و جدید از کلاک مشابهی استفاده می‌کنن (تا ۲۵۹۵ مگاهرتز ساعت تقویتی در حالت OC). با این حال، طراحی فیزیکی تغییر کرده. در مقایسه با طراحی جدیدتر، کارت‌های TUF OG نازک‌تر هستن (شکاف ۳.۶۵ در مقابل شکاف ۳.۲) و ۲ سانتی‌متر کوتاه‌تر (۳۴.۸ سانتی‌متر در مقابل ۳۲.۶ سانتی‌متر).


Asus TUF RTX 4090 PCB
Asus TUF RTX 4090 OG PCB

همونطور که در تصاویر بالا می‌بینید، PCB استفاده شده برای ASUS TUF RTX 4090 OG با PCB استفاده شده در مدل معمولی این کارت گرافیک متفاوته، و شبیه به PCB استفاده شده برای RTX 3090 Ti‍ه. اگه PCB اون رو ببینید متوجه شباهتشون خواهید شد. احتمالا چون این دو پردازنده گرافیکی سوکت یکسانی داشتن، این بردها روی دست ایسوس مونده بودن و تصمیم گرفت که باهاشون این مدل جدید رو بسازه.

این جزو معدود دفعاتیه که یک شرکت به این بزرگی تصمیم گرفته طراحی کولر قدیمیش رو روی یک محصول جدید نصب کنه. باید ببینیم حالا که ایسوس اینکار رو کرده، بقیه هم چنین تصمیمی می‌گیرن یا نه. فعلا باید منتظر بمونیم و ببینیم این کارت گرافیک در مقایسه با مدل پایه چه عملکردی ارائه میده.

شما فکر می‌کنید زمانی که این کارت گرافیک وارد بازار ایران بشه با چه برچسب قیمتی توی فروشگاه‌ها قرار می‌گیره؟؟!

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×