بررسیمادربرد

بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4

اگر قصد دارید یک کامپیوتر جدید با استفاده از پردازنده Intel Core نسل دوازدهم یا سیزدهم جمع‌ کنید، دو مسیر پیش روی شما وجود داره. می‌تونید سیستمتون رو با استفاده از جدیدترین نسل حافظه DDR5 انتخاب کنید یا حافظه‌های نسل قبل یعنی DDR4 که کمی کندتر و در عین حال مقرون به صرفه‌تر هستند رو تهیه کنید. فراموش نکنید که DDR4  هنوز می‌تونه جواب نیاز خیلی از افراد باشه. خوشبختانه، پردازنده‌های Alder Lake و Raptor Lake می‌تونن با هر دو نسل DDR4 و DDR5 کار کنند. یک مادربرد خوب و پریمیوم برای کسایی که می‌خوان از DDR4 استفاده کنن، مادربرد ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WiFi D4 محسوب میشه. با طراحی جذاب سیاه و سفید و تعداد زیادی ویژگی، ممکنه این مادربرد دقیقا همون چیزی باشه که شما به دنبالش هستید. ما توی این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 بپردازیم بنابراین اگه قصد خرید مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 رو دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

ما برای نوشتن تحلیل و بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 از داده‌ها و تست‌های انجام شده و نتایج اون‌ها در لابراتوارهای حرفه‌ای تست سخت‌افزار استفاده کردیم.

نگاه نزدیک به مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4

برای شروع از طراحی جذاب این مادربرد شروع می‌کنیم. مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 با رنگ سفید و نقره‌ای خودش، با لوگوی بزرگ ROG که با نورپردازی RGB در پوشش ورودی/خروجی روشن شده، فوق‌العاده به‌نظر می‌رسه. 

این مادربرد با توجه به طراحی و رنگ خاصی که داره به انتخاب خیلی از کاربرها تبدیل شده. به خصوص کسایی که به دنبال جمع کردن یک سیستم به رنگ تماماً سفید هستن. فروش مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 هم توی بازار خیلی خوب بوده و با استقبال زیادی روبه‌رو شده.

Intel Z790Chipset
Intel LGA1700CPU socket
۴ slots: max 128GB DDR4 (up to 5333MHz)ساپورت رم
One 16x PCI-E 5, two 16x PCI-E 4, one 1x PCI-E 3اسلات‌های توسعه
۸-channel ROG SupremeFX ALC4080صدا
۱ x Realtek 2.5 Gigabit LAN, 802.11ax Wi-Fiشبکه
Eight 4-pin fan headers, VRM heatsinks, M.2 heatsinksخنک‌کننده
۴ x SATA 6Gbps, 4 x M.2 PCI-E 4, 3 x USB 3.2 Gen 2 Type-A, 4 x USB 3, 2 x USB 2, 1 x USB 3.2 Gen 2×۲ Type-C, 1 x USB 3.2 Gen 2 Type-C, 1 x USB 3.2 Gen 2×۲ Type-C header, 3 x surround audio outپورت‌ها
۳۰۵×۲۴۴ابعاد (mm)



با اینکه این مادربرد ممکنه خیلی فراتر از نیاز خیلی‌ها باشه اما ما باید به عنوان یک مادربرد قدرتمند با چیپست بالارده و سری پریمیوم ایراداتی که به اون وارد هست رو بهتون بگیم. اول اینکه هیچ پشتیبانی از Thunderbolt 4 وجود نداره و در حالی که هدر Type-C USB 3.2 Gen 2×۲ Strix در مقابل ۶۰ وات مدل Hero، تنها ۳۰ وات قدرت داره. مهم‌تر از اون پشتیبانی از PCI-E 5 SSD وجود نداره. این مادربرد تنها با یک اسلات ۱۶x PCI-E 5 که استاندارد جدید رو تامین می‌کنه همراهه. در عوض چهار درگاه PCI-E 4 M.2 وجود داره که همگی با هیت‌سینک پوشیده و تزئین شدن و شیار بالایی هم یک خنک‌کننده دو طرفه ارائه می‌ده.

مدار تنظیم کننده ولتاژ

سیستم برق‌رسانی کمتر تجملاتیه، اما همچنان شامل یک طراحی فاز ۱۶+۱ با ۷۰ آمپر برای هر VRM میشه و همه اون‌ها به جای یک هیت‌سینک پیوندی عظیم که در مدل Hero دیده میشه توسط دو هیت‌سینک جداگانه خنک می‌شن. با این حال، ایسوس با پوشش پلاستیکی بزرگ و نورپردازی RGB به زیبایی ظاهری این مادربرد اضافه کرده. اگر می‌خواید اطلاعات بیشتری درمورد VRM کسب کنید، پیشنهاد می‌کنم به مقاله‌ی «ولتاژ رگولاتور ماژول (VRM) چیست؟» مراجعه کنید. 😎

صدا و شبکه

همچنین در مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 پشتیبانی از Wi-Fi 6E، با آنتن موجود در جعبه و اترنت ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه وجود داره، بنابراین تمام نیازهای شبکه شما پوشش داده می‌شه. همین موضوع در مورد صدا هم صدق می‌کنه. این مادربرد از کدک Realtek ALC4080 استفاده می‌کنه و شما مکمل کامل خروجی‌های صوتی میشه. با استفاده از مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 چهار پورت SATA 6Gbps دریافت می‌کنید که احتمالاً برای اکثر افراد کافیه.

در همین حال، پنل ورودی/خروجی پشتی یک پورت USB 3.1 Gen 2×۲ Type-C و یک درگاه Type-C دیگه رو تنها با پشتیبانی از USB Gen 2 ارائه می‌کنه. همچنین دو درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A، چهار پورت USB 3 و دو درگاه USB 2 وجود داره که مجموع پورت‌های Type-A رو به هشت عدد می‌رسونه. ایسوس دکمه‌های USB BIOS FlashBack و CMOS-clear رو هم در این قسمت قرار داده. اگرچه شما فقط LED‌های اصلی رفع اشکال رو روی PCB دریافت می‌کنید و هیچ دکمه روشن/خاموش و تنظیم مجدد یا LED POST وجود نداره. 

یکی از ویژگی‌هایی که ما از دیدن اون در مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 خیلی خوشحال شدیم دکمه انتشار سریع PCI-E است. دیدن این که ایسوس این ویژگی عالی رو در تعداد بیشتری از محصولات خودش قرار داده واقعا خوبه. همچنین استفاده از روش «بدون ابزار» برای نصب SSD های M.2 بر روی مادربرد هم قاعدتا روی این مادبرد وجود داره. چون در سری‌های اقتصادی هم دیده میشه.

در مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 ویژگی‌های اضافی برای کاستوم واترکولینگ وجود نداره، اما یک سنسور حرارتی وجود داره که به شما این امکان رو می‌ده که یک پروب حرارتی رو متصل کنید و از ورودی دمای اون برای کنترل فن‌های رادیاتور، به عنوان مثال، بر اساس دمای مایع خنک‌کننده استفاده کنید. 

بایوس و نرم‌افزار هم اجازه میدن که VRM، چیپست و مادربرد رو به عنوان منبع دما برای کنترل فن‌ها به جای پردازنده انتخاب کنید.

عملکرد مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4

عملکرد صوتی ROG Strix Z790-A Gaming با توجه به بررسی تست‌های انجام شده عالی بوده و در حد ROG Maximus Z790 Hero با سطح نویز -۱۱۴dBA، محدوده دینامیکی ۱۱۵.۵dBA و THD 0.0016 بود. کارت صدای باکیفیت این مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 یکی از نقاط مثبت و ویژگی‌ مهم این قطعه به حساب میاد و برای کسایی که قصد ضبط صدا از طریق کامپیوتر خودشون رو دارن خیلی کاربردیه و نیاز اون‌ها رو برطرف می‌کنه.

ایسوس ROG Strix Z790-A گیمینگ WiFi D4 با دمای VRM برادر گرون‌تر خودش مطابقت نداشت، اما نرم‌افزار پس از تست استرس ۱۰ دقیقه‌ای اوج دمای ۶۳ درجه سانتی‌گراد رو گزارش کرد.

اورکلاک کردن هم خیلی ساده بود. CPU فرکانس بوست تمام هسته‌ای ۵.۷ گیگاهرتز با ولتاژ ۱.۴ ولت داشت و  امتیاز ویرایش تصویر از ۸۷۸۴۲ به ۹۳۰۲۵ و امتیاز Cinebench چند رشته‌ای از ۳۹۷۴۷ به ۴۱۱۴۰ افزایش پیدا کرد.

جمع‌بندی نویسنده از بررسی مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4

اگر قصد دارید یک سیستم Raptor Lake رو با بودجه‌ کم اسمبل کنید، این مادربرد برای شما مناسب نیست و بهتره سراغ سر‌ی‌های اقتصادی مثل پرایم و تاف برید و یک مادربرد با چیپست سری ۶۰۰ تهیه کنید و بایوس رو به‌روزرسانی کنید. با این حال، اگر به دنبال مادربردی هستید که کمی جدیدتر و پریمیوم‌تره اما نمی‌تونید پول هنگفتی رو  برای ROG Maximus Z790 Hero بپردازید، این مادربرد در این حالت برای شما انتخاب خوبیه. Z790-A گیمینگ WiFi D4 از بسیاری جهات به‌خوبی مدل ROG Maximus Z790 Heroـ عمل می‌کنه و خیلی از ویژگی‌های اون رو داره.

شما با تهیه مادربرد ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 صدای درجه یک، خنک‌کننده عالی M.2 و همچنین متریال خوب و قابلیت اورکلاک رو دریافت می‌کنید. فقط ویژگی‌های گران‌قیمتی مانند پشتیبانی Thunderbolt 4 و PCI-E 5 M.2 توی این برد وجود نداره. این مادربرد با توجه به بررسی بنچمارک‌ها میشه گفت عملکردی عالی و بیشتر از نیاز داره و دارای یک EFI خوبه. با همه این حرف‌ها باز هم ASUS ROG STRIX Z790-A GAMING WIFI D4 قطعه گرونی محسوب میشه و با توجه به نداشتن پشتیبانی از کاستوم واترکولینگ شاید توی بازار ایران انتخاب خیلی هوشمندانه‌ای نباشه. مگه اینکه به چشن سرمایه‌گذاری به اون نگاه کنید که باز هم با توجه به پشتیبانی از رم‌های نسل قبلی DDR4 این هم خیلی منطقی نیست. در نهایت بودجه شماست که قطعه رو انتخاب می‌کنه اما باید با همه ویژگی ‌های اون و تفاوت این مادربرد با سری‌های ارزون‌تر آگاه بشید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×