بررسیفن و خنک کننده

بررسی خنک کننده پردازنده Asus TUF Gaming LC 240 ARGB + بنچمارک

ایسوس محصولات بسیار متنوعی به بازار عرضه می‌کنه. این شرکت با قطعات سخت افزاری و لوازم جانبی خودش تونسته به جایگاه خیلی خوبی توی بازار ایران و جهان برسه. این شرکت سعی می‌کنه تا نیازهای مختلف کاربران رو برطرف کنه و برای همه نیازهای اون‌ها راه‌حلی داشته باشه. ما در این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB بپردازیم. بنابراین اگه قصد خرید خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB رو دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

ایسوس در سری TUF خنک کننده مایع هم تولید کرده که ما قصد داریم درباره خنک کننده پردازنده TUF GAMING LC 240 ARGB صحبت کنیم. خنک کننده مایع دو فن ایسوس روی کاغذ ویژگی‌های خیلی خوبی داره. حالا ما می‌خوایم ببینیم که این کولر در بنچمارک‌ها چطور عمل می‌کنه و چه نتایجی به‌دست میاره.

نگاه نزدیک به خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 RGB

ما برای نوشتن تحلیل و بررسی خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB از داده‌ها و تست‌های انجام شده و نتایج اون‌ها در لابراتوارهای حرفه‌ای تست سخت افزار استفاده کردیم.

نگاه نزدیک به خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB

خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 RGB با یک بسته‌بندی با کیفیت به رسم همیشه ایسوس به همراه لوگو و طراحی سری تاف وارد بازار میشه. نوشته‌های خاکستری رنگ همراه با رنگ مشکی و نارنجی که مشخصه بارز سری تافه هم روی جعبه دیده میشه. طراحی این بسته‌بندی جوریه که باعث میشه توی حمل‌ونقل، کولر آسیبی نبینه. 

مشخصه که خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB به دلیل رنگی که داره با کیس‌های مشکی ترکیب بهتری رو می‌سازه. بر خلاف ROG STRIX LC 360 ARGB ، خنک کننده مایع جدید TUF دارای یک پیکربندی فن دوتاییه که تا حدودی جمع‌وجورتره و تطبیق پذیری بیشتری رو در زمان نصب ارائه میده.

حالا بیاید اجزای سازنده این خنک کننده رو یکی یکی بررسی کنیم و از قلب TUF GAMING LC 360 RGB، یعنی بلاک یا پمپ آب شروع کنیم. قطر این بلاک ۸۰ میلی‌متر – بدون احتساب گیره‌ها – و ارتفاع اون ۴۵ میلی‌متره که باعث می‌شه مانور دادن اون روی مادربردها بدون فضای زیاد در ناحیه CPU کاملاً محتاطانه و آسون باشه. چرا اینو می‌گیم؟ چون توی مادربردهای اخیر، مخصوصا ماردبردهای تولید شرکت ایسوس حتی در سری‌های اقتصادی شاهد هیت سینک‌های قوی‌تر و بزرگ‌تر هستیم.

در مورد متریال هم باید بگیم، این کولر از پلاستیک اما قسمت تماس اون با پردازنده از مس ساخته شده که از قبل مقدار خوبی خمیر حرارتی روی اون اعمال شده و نیاز شما رو برای اضافه کردن خمیر حرارتی جدا برطرف می‌کنه.

اگر به قسمت بالای واتر بلاک بریم سیلک اسکرین برند رو پیدا می‌کنیم که نورپردازی RGB داره. این ویژگی می‌تونه برای بعضی از کاربرها خیلی جذاب باشه، اما بسیاری از اوقات کاربرها فراموش می‌کنن که چه چیزی رو در صفحه نمایش به اشتراک بذارن.

رادیاتور ۱۲۱خنک کننده پردازنده  TUF Gaming LC 240 ARGB دارای عرض عرض x 272 طول x 27 میلی‌متر ارتفاعه. این ابعاد تقریباً محدودیت‌های اسمبل رو کاهش میده. فقط باید پیش از خرید به اندازه رم‌ها دقت کنیم تا تداخلی با نصب رادیاتور و فن‌های روی اون نداشته باشه. بیشتر متریال این بخش هم از آلومینیوم صیقلی ساخته شده.

علاوه‌بر این‌ها لوله لاستیکی رو می‌بینیم که با جریان آب سرد به کولینگ سیستم کمک می‌کنه. لوله‌هایی که پمپ و رادیاتور رو به هم وصل می‌کنن و با لاستیک پوشیده شدن و طول هر کدوم هم ۳۸۰ میلی‌متره. این اندازه کاملاً استاندارده و مشکلی تز نظر مدیریت فضا درون کیس به وجود نمیاره. در نهایت، همونطور که اشاره کردم، به سراغ فن‌ها می‌ریم. ۱۲۰mm x 120mm و ارتفاع ۲۵mm. این فن‌ها می‌تونن به سرعت ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ RPM برسن.

سطح نویزی که خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB تولید می‌کنه، تا ۲ دسی‌بل می‌رسه. به این معنی که این کولر میشه گفت تقریبا بی‌صداست چون نسخه‌های دیگه‌ای وجود دارن که نویز اون‌ها تا ۳۵ دسی‌بل می‌رسه.

مورد بعی که باید درباره اون صحبت کنیم جریان هواست. جایی که ایسوس تونسته با تولید خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 RGB به ۶۷ فوت مکعب در دقیقه، علاوه بر ایجاد فشار ساکن ۳.۰ H2o، دست پیدا کنه.

اسمبل خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB

در بخش اسمبل هیچ پیچیدگی برای نصب خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 RGB وجود نداره. چون اندازه رادیاتور، فن‌ها و لوله‌ها که چندان سفت و سخت به نظر نمی‌رسن زمان اسمبل TUF Gaming LC 240 ARGB خیلی راحت داخل کیس قرار می‌گیرن.

اگر ترس دارید که کامپیوتر شما با سوکت خنک کننده این کولر سازگار نیست، باید بگیم که به احتمال خیلی زیاد به مشکلی برنمی‌خورید. چون اکثر سوکت‌های چند سال اخیر با همه خنک‌کننده سازگارن.

تست و بررسی خنک کننده ASUS TUF Gaming LC 240 ARGB

مشخصات سیستم تستی که این کولر در کنار اون‌ها کار می‌کنه در ادامه آورده شده:

  • پردازنده: Intel Core i9-12900K
  • خنک کننده: TUF GAMING LC 240 ARGB
  • مادربرد: ASUS Maximus Hero Z690
  • کیس: Asus Tuf Gaming GT501
  • حافظه: ۳۲ گیگابایت (۸ گیگابایت در ۴) Kingston Fury DDR4
  • پردازنده گرافیکی: ASUS ROG STRIX 3080 TI OC
  • فضای ذخیره سازی: Kingston FURY RENEGADE M.2 PCIe 4.0 NVMe 2TB
  • PSU: ROG THOR 1200W
  • ویندوز ۱۱
  • درایور: NVIDIA Game Ready Driver

قبل از اینکه سراغ تست‌ها و نتیجه اون‌ها بریم، به این نکنه اشاره کنیم که توی این آزمایش، ۴ کولر مختلف یعنی GAMING Asus TUF LC 240 ARGB، ROG Strix LC II، ROG Ryujin II 360 و CoolerMaster Hyper 212 ARGB تست شدن. هر ۴ تای این کولرها تست Blender Barcelona Pavilion با یک سیستم مشخص تو یک زمان مشخص به آخر رسوندن که به ترتیب کولرمستر با ۲۶۸ ثانیه، تاف با ۲۵۸ ثانیه، ROG Strix با ۲۵۷ ثانیه و ROG Ryujin II 360 با ۲۵۳ ثانیه این تست رو پشت سر گذاشتن. حالا نوبت به تحلیل نمودارها در بررسی خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB می‌رسه.

بنچمارک Blender Barcelona Pavilion در حالت ۱۰۰ درصد – برحسب توان

نمودار Wattage به ما نشون میده که توان مصرفی پردازنده تا چه حد می‌تونه بالاتر بره. بنابراین توی این بنچمارک می‌تونیم تاثیر عملکرد کولر رو روی پردازنده ببینیم. توی این نمودار کولر Hyper 212 ARGB که بین باقی کولرهای تست شده ایرکولره و می‌بینیم و نمودار زرد رنگ نشون میده که پردازنده داره حدود ۴۰ وات کمتر برق مصرف می‌کنه چون محدود شده. بعد از اون خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB قرار داره و بعد از اون کولر ROG Strix LC II 240 و کولر ROG Ryujin II 360 تقریبا عملکردی شبیه به هم دارن.

بنچمارک Blender Barcelona Pavilion در حالت ۱۰۰ درصد – برحسب دما

توی این نمودار که باز هم مقایسه ۴ تا کولر اشاره شده‌ست، می‌بینیم که همه‌شون به ۱۰۰ درجه رسیدن. البته می‌دونیم که کولر مستر Hyper 212 ARGB توی این دما درحالیه که پردازنده داره توان کمتری مصرف می‌کنه. (طبق نمودار قبل)

بنچمارک Blender Barcelona Pavilion – نمودار بر حسب توان

توی بنچمارک Blender Barcelona Pavilion می‌بینیم که کولر ROG Ryujin II 360 پایدارترین و بهترین عملکرد رو داره. اما همونطور که می‌بینید هر سه تای این کولرها در یک نقطه بر هم منطبق شدن. اما بعد از اون شروع به افت کردن که البته کولر ROG Ryujin II 360 اینطور نیست. اولین کولری که با افت مواجه میشه خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGBـه و بعد از اون کولر ROG Strix LC II. دلیل این تفاوت بین مدل ریوجین هم اینه که این کولر سه تا فن داره، درصورتی که دوتا خنکگ کننده دیگه هردو دارای دو فن هستن. بیشتر این اختلاف به دلیل داشتن فن اضافه‌ست. چون هر سه تای این کولرها با اینکه از سری‌ و لاین‌های متفاوت هستن، اما کیفیت ساخت خیلی خیلی نزدیک به همی دارن. (ایسوس دوست نداره با اینو بگیم)

بنچمارک ۳DMark – Firestrike – بر حسب توان و دما

توی این بنچمارک می‌بینیم که هر سه کولر تقریبا و البته به طور میانگین دارن توی یک کانال حرکت می‌کنن. یعنی این سه کولر عملکردی نزدیک به هم دارن. یعنی اگر کولر فرصت اینو داشته باشه که هوای گرم رو خارج کنه ما تقریبا عملکرد یکسانی می‌بینیم. این تست برخلاف تست Blender Barcelona Pavilion که دائماً درحال مصرف توان بالای پردازنده‌ست اجازه میده که یه وقتایی فشار روی پردازنده کم بشه و به همین دلیل کولر فرصت داره که سی‌پی‌یو رو خنک کنه. دلیل این هم اینه که این تست یک تست ترکیبی بین CPU و GPUعه.

جمع‌بندی نویسنده از بررسی خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB

خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB با توجه به ویژگی‌ها و قیمت اون یک محصول خوب و با ارزش به حساب میاد. هرچند کولرهایی با قیمت کمتر هم در بازار وجود داره که می‌تونید موقع انتخاب به اون‌ها هم فکر کنید. اما اگر جزو طرفداران سری تاف ایسوس هستید و دوست دارید یک سیستم فول تاف داشته باشید یا کلا قطعات این سری رو داخل Setup خودتون جا بدید خنک کننده پردازنده TUF Gaming LC 240 ARGB انتخاب مناسبیه. چون کولر TUF Gaming LC 240 ARGB همه چیزهایی که برای لذت بردن از یک تجربه بهتر نیاز دارید رو داره. 

یکی دیگه از ویژگی‌های مثبت این خنک کننده که برای کاربرها اهمیت زیادی داره میزان تولید نویز این کولره که همونطور که در بررسی بالا اشاره شد به ۲ دسی‌بل میرسه و میشه گفت که این خنک کننده نسبت به رقبا، یک کولر بی‌صدا به حساب میاد.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×