محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

AMD مانند اینتل به سمت استفاده از طراحی هیبرید پردازنده‌ها خواهد رفت

شرکت AMD تایید کرد که در آینده از معاری هیبرید در پردازنده‌های کلاس مصرف‌کننده استفاده می‌کنه. این یعنی به جای روش فعلی که تنها هسته‌های پرقدرت در پردازنده‌ها جا دارن، تعدادی هسته پرقدرت Performance core و تعدادی هسته کم مصرف efficiency core خواهد داشت، مثل کاری که اینتل و ARM انجام میدن. البته کار AMD دقیقا مثل کار اینتل نیست و گفته که طراحی و طرز کار و تعداد اون‌ها تفاوت خواهند داشت. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

Mark Paperman، مدیر اجرایی تکنولوژی AMD، در مصاحبه‌ای با Tom’s Hardware اعلام کرده که پردازنده‌های این شرکت در آینده میزبان چند هسته قدرتمند و چند هسته کم مصرف خواهند بود که با acceleration ترکیب شدن. این طراحی هیبرید با توجه به نیاز هر اپلیکیشن کار می‌کنه، چون تعداد هسته‌های یک پردازنده به تنهایی نیاز کاربرانی که نیازهای متفاوتی دارن رو برطرف نمی‌کنه.

طراحی هیبرید پردازنده‌ها چند سالیه که مرسوم شده. شرکت ARM در تولید SoCهای موبایل از این طراحی استفاده می‌کنه، پردازنده M2 اپل از طراحی هیبرید بهره می‌بره، و همچنین اینتل در سال ۲۰۲۱ با معرفی پردازنده‌های نسل ۱۲ طراحی هیبرید پردازنده‌ها رو به دسکتاپ و لپتاپ آورد. این طراحی جالب و بهینه‌ایه، هم از نظر طراحی سیلیکون و هم از نظر مصرف برق. هسته‌های efficiency برق کمتری مصرف می‌کنن، هایپرترد نمیشن و روی ویفر سیلیکون جای کمتری نسبت به هسته‌های performance می‌گیرن. در پردازنده‌های اینتل، هر ۴ هسته efficiency، به اندازه یک هسته performance جای می‌گیرن! این‌کار هزینه‌های تولید رو خیلی پایین میاره.

AMD هیچ توضیح کاملی درباره نحوه استفاده از این طراحی نداده، و مشخص نیست که آیا در تمام پردازنده‌های مصرف‌کننده این شرکت، یعنی پردازنده‌های دسکتاپ و لپتاپ از اون استفاده می‌کنن یا نه. این شرکت با بهره بردن از طراحی چیپلت همین الان هم می‌تونه تعداد زیادی از هسته‌های پرقدرت رو در پردازنده‌های کلاس دسکتاپ جا بده. پردازده Ryzen 9 7950X این شرکت ۱۶ هسته داره، و پردازنده Threadripper 3990X که برای بیش از سه سال پیشه، ۶۴ هسته داره! استفاده از هسته‌های بهینه E core، به جز صرفه‌جویی در انرژی و باز گذاشتن دست پردازنده در استفاده از هسته‌های پرقدرت برای کارهای مهم، هدف دیگه‌ای نمی‌تونه داشته باشه. لیسا سو، مدیر عامل AMD در مصاحبه‌ای گفته بود که سرعت قانون مور پایین اومده و دنبال راه‌هایی برای بالا بردن اونه، و انگار این کار این شرکت هم در همین راستاست. جالب میشه ببینیم AMD با استفاده از چیپلت‌ها و طراحی هیبرید به طور همزمان، به چه عملکردی دست پیدا می‌کنه!

آقای Papermaster همچنین درمورد برنامه‌های AMD برای استفاده از هوش مصنوعی در طراحی، آزمایش و تایید کیفیت چیپ‌های تولید شده صحبت کرد و گفت که این شرکت همین الان هم از هوش مصنوعی برای پایین آوردن مصرف انرژی و بالا بردن عملکرد استفاده می‌کنه. همچنین تایید کرد که AMD می‌خواد در آینده جدی‌تر از هوش مصنوعی‌های مولد برای طراحی چیپ استفاده کنه.

در جواب سوالی راجع به اینکه آیا روزی هوش مصنوعی موفق به طراحی ریزتراشه خواهد شد یا نه، Papermaster گفت که «هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های موجود، ممکنه بتونه این‌کار رو بکنه. اون جانشین طراحان تراشه نخواهد شد، اما ظرفیت بالایی در افزایش سرعت طراحی داره.» جوابی که به نظر صرفا برای رفع نگرانی‌ها راجع به جایگزینی طراحان توسط هوش مصنوعی بود.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×