بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 Ti با RTX 3060 Ti + بنچمارک

در این مقاله می‌خوایم به بررسی و مقایسه کارت گرافیک RTX 3060 Ti و RTX 4060 Ti بپردازیم. دو کارت گرافیک میان‌رده و پرطرفدار، اما چالش‌برانگیز. اگر قصد خرید کارت گرافیک RTX 4060 Ti یا RTX 3060 Ti رو دارید، در ادامه با بنچفا همراه باشید.


مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 Ti با RTX 3060 Ti در یک نگاه


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


کارت گرافیک RTX 4060 Ti یا RTX 3060 Ti، کدومش ارزش خرید داره؟

کارت گرافیک RTX 3060 Ti در این لحظه یعنی سوم خرداد ماه ۱۴۰۲، در حدود ۲۲ تا ۲۹ میلیون تومن (بسته به برند سازنده و گارانتی) قیمتشه و تقریبا میشه میانگین قیمتیش رو در حدود ۲۷ میلیون تومن در نظر گرفت. کارت گرافیک RTX 4060 Ti با ورود به بازار سخت افزار ایران، احتمالا قیمتی در محدوده ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومن خواهد داشت و در ابتدای عرضه باید قیمت بالایی داشته باشه.

چون همیشه کالاهای جدیدی که به بازار میان، اول قیمتشون بالاست و کم‌کم بعد از چند ماه تا یک سال به قیمت منطقی‌شون می‌رسن. علتش هم مشخصه، اول اینکه اختلاف قیمت زیاد باعث بشه کالای نسل قبلی فروش بره و دوم اینکه افرادی که همیشه دوست دارن جز اولین خریدارهای یک کالا باشن، باید سود بیشتری به فروشنده و واردکننده بپردازن! این دو قانون در هر بازاری مثل سخت افزار، موبایل، گجت و… وجود داره.


بنچفا در این مقاله دقیقا چه کاری انجام داده؟!

با توجه به اینکه هنوز کارت گرافیک RTX 4060 Ti به خوبی وارد بازار نشده و تست های زیادی ازش صورت نگرفته. البته استیو از گیمرز نکسوس دیروز (۲ خرداد) یک ویدیو منتشر کرد و ما از اطلاعاتش در این مقاله استفاده کردیم. در این مقاله از بنچفا به بررسی و توضیح از روی اطلاعات موجود و تجربه‌ای که از سری ۳۰ و ۴۰ داریم پرداختیم و به‌زودی با رسیدن اطلاعات بیشتر از تست کارت ۴۰۶۰ و ۴۰۶۰Ti، مقالات بررسی جدیدی براتون منتشر میکنیم.


مشخصات فنی در مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 Ti با RTX 3060 Ti

در ادامه مشخصات فنی در مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 Ti با RTX 3060 Ti رو در قالب یک جدول می‌بینیم.

NVIDIA RTX 3060 Tiمدل کارت گرافیکNVIDIA RTX 4060 Ti
GA104چیپ پردازندهAD106
۸GBحافظه VRAM۱۶GB / 8GB
۳۸Streaming Multiprocessors۳۴
۴۸۶۴هسته CUDA۴۳۵۲
۱۵۲هسته Tensor۱۳۶
۳۸هسته RayTracing۳۴
۲۰۰WTGP۱۶۰W
بسته به مدل و برند سازندهتعداد فنبسته به مدل و برند سازنده
بسته به مدل و برند سازندهنورپردازیبسته به مدل و برند سازنده
بسته به مدل و برند سازندهپورت های تصویربسته به مدل و برند سازنده
PCIe 4.0 x 16رابط PCIePCIe 4.0 x 8
بسته به مدل و برند سازندهابعادبسته به مدل و برند سازنده
پشتیبانی از انکودر AV1
Samung 8NلیتوگرافیTSMC 4N
۴۴۸GB/sپهنای باند حافظه۲۸۸GB/s
۴MBکش سطح ۲ (L2)۳۲MB
۱۷.۴Bتعداد ترانزیستور۲۲.۹B
۱,۶۶۵MHzبوست کلاک۲,۵۴۰MHz
۲۵۶bitرابط حافظه۱۲۸bit

تکنولوژی DLSS 3، تنها برگ برنده انویدیا در کارت گرافیک ۴۰۶۰Ti

تنها برتریی RTX 4060 TI 8GB، پشتیبانی از DLSS3 و Frame Generation هستش. این تکنولوژی مخصوص کارت‌های RTX-40ـه. اگر بازی هایی که قصد پلی دادنشون رو دارید از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنن، قطعا این کارت گرافیک می‌تونه با اختلاف زیااااد! از ۳۰۶۰Ti بهتر عمل کنه، اما اگر پشتیبانی نمی‌نکنن، تقریبا میشه گفت عملکرد ۴۰۶۰Ti خصوصا در نسخه ۸ گیگابایتی، با ۳۰۶۰Ti برابره و حتی گاهی اوقات می‌تونه ضعیف‌تر هم عمل کنه!

در این صورت انتخاب شما باید همون ۳۰۶۰Ti باشه. ویژگی کاربردی دیگه‌ای که کارت گرافیک RTX 4060 Ti برای استریمرها داره، پشتیبانی از انکودر AV1 هستش که باهاش می‌تونید با کیفیت خوب و حجم پایین، استریم کنید. اگر استریمر هستید، کارت گرافیک RTX 4060 Ti به‌دلیل پشتیبانی از انکودر AV1 می‌تونه انتخاب بهتری باشه.


بنچمارک عملکرد در مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 Ti با RTX 3060 Ti

بنچمارک بازی Rainbow Six Siege در 4K/Ultra/DX11 Benchmark
Benchmark Credit: Gamersnexus

بنچمارک بازی Rainbow Six Siege در ۴K/Ultra/DX11 Benchmark

در تست‌هایی که Steve از این کارت گرافیک‌ها گرفته، DLSS 3 خاموش بوده و عملکردشون رو در حالت خام و بدون استفاده از ویژگی سخت افزاری-نرم افزاری DLSS تست کرده. در این حالت، مشاهده می‌کنید که در بازی Rainbow Six Siege و رزولوشن ۴K، کارت گرافیک RTX 4060 Ti تنها ۵ فریم‌بر‌ثانیه سریع‌تر از RTX 3060 Ti رندر گرفته.

این اختلاف واقعا ناچیزه و اصلا برای یک ارتقای بین ۲ نسل متفاوت، پذیرفته نیست. به همین دلیل انویدیا با تکیه کردن به DLSS و ارتقا ندادن قدرت اصلی کارت‌گرافیکش (به علت سود بیشتر!!) خیلی سرزنش شده و هم ما و هم منتقدین بزرگ سخت افزار در دنیا، انویدیا رو محکوم می‌کنیم.

گرچه تکنولوژی DLSS 3 واقعا روی عملکرد کارت گرافیک‌های سری ۴۰ تاثیر به‌شدت زیادی داره و می‌تونه میزان FPS رو حتی تا ۳ برابر ارتقا بده، اما این تکنولوژی در تمام بازی ها پشتیبانی نمیشه و ضمن اینکه خیلی از گیمرها بنا به دلایل مختلفی، تمایلی به روشن کردن این گزینه در تنظیمات بازیشون ندارن. بنابراین انویدیا باید علاوه‌بر DLSS 3 به ارتقای سخت افزارش هم فکر می‌کرد تا اینجوری مورد تمسخر قرار نگیره!


بنچمارک بازی Cyberpunk 2077 در 4K/Ultra/DX12 Benchmark
Benchmark Credit: Gamersnexus

بنچمارک بازی Cyberpunk 2077 در ۴K/Ultra/DX12 Benchmark

در تست سایبرپانک در رزولوشن ۴K هم می‌بینیم که کارت گرافیک ۴۰۶۰Ti تنها ۲ فریم برثانیه بهتر از ۳۰۶۰Ti عمل کرده. به‌صورت کلی، هرچقدر رزولوشن بالاتر میره عملکرد RTX 4060 Ti بدتر میشه و انتظارات رو برآورده نمی‌کنه. بنابراین لیست گیم‌هایی که قراره بازی کنید خیلی مهمه و باید چک کنید و ببینید DLSS 3 دارن یا نه، یا حداقل قراره در آینده با آپدیت براشون عرضه بشه، یانه. اگر بازی های قدیمی تو لیستتون هست، به‌احتمال زیاد هیچوقت DLSS 3 براشون فعال نمیشه.


Benchmark Credit: Gamersnexus

بنچمارک بازی Cyberpunk 2077 در ۱۴۴۰p/Ultra/DX12 Benchmark

تمام مواردی که برای دو نمودار قبلی توضیح دادم رو برای این نمودار هم میشه گفت، بنابراین بدون تکرار واضحات میریم سراغ جمع بندی!

«مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti» رو در بنچفا بخونید.

جمع بندی: آیا RTX 4060 TI ارزش خرید داره؟

پاسخ کوتاه: هم بله هم خیر! همه چیز به قیمت و نحوه استفاده شما از کارت گرافیک بستگی داره. اگر این کارت گرافیک با اختلاف قیمت نسبتا زیادی با RTX 3060 TI به بازار بیاد، به طور قطع میشه گفت که ارزش خرید نداره. اما اگر با اختلاف قیمت منطقی عرضه بشه، میشه درموردش فکر کرد. در این حالت باید دید که تکنولوژی DLSS 3 و فریم جنریشن چقدر براتون کاربرد داره و اگر رو گیم هاتون فعال هستن، RTX 4060 TI می‌تونه اختلاف FPS زیادی نسبت به RTX 3060 TI براتون رقم بزنه. اگر میخواید اطلاعات بیشتری درباره RTX 4060 TI 8GB داشته باشید، پیشنهاد میکنم مقاله‌ی «بررسی کارت گرافیک RTX 4060 TI 8GB» رو مطالعه کنید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

  1. سلام. این مقاله مال خرداد ۱۴۰۲ئه . میخواستم بپرسم که الان با توجه به اینکه خیلی وقته ۴۰۶۰ ti داخل بازار عرضه شده و به قیمت ثابتی رسیده ، توی یه جمع بندی کلی، کدومشون ارزش خرید بیشتری دارن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×