بررسیکارت گرافیک
منتخب بنچفا

بررسی کارت گرافیک RTX 4060 Ti 8GB: شوخی مسخره انویدیا!

امروز می‌خوایم نگاهی به عملکرد کارت گرافیک میان رده جدید انویدیا، کارت گرافیک RTX 4060 Ti داشته باشیم. این کارت گرافیک در دو مدل معرفی شد: مدل ۸ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت. مدل ۱۶ گیگابایت این کارت قراره در ماه جولای عرضه بشه، یک ماه و نیم دیگه، و امروز فقط نگاهی به مدل ۸ گیگابایت داریم. اگه قصد خرید کارت گرافیک RTX 4060 Ti رو دارید، با بنچفا همراه باشید تا منصرفتون کنیم XD.

همین چند روز پیش انویدیا خانواده کارت گرافیک های RTX 4060 رو معرفی کرد و قیمت کارت گرافیک های RTX 4060 و RTX 4060 TI مشخص شد، و مدل ۸ گیگابایتی این کارت گرافیک دوم خرداد به بازار عرضه شد. این کارت گرافیک از چیپ AD106 استفاده می‌کنه، و ۴۳۵۲ هسته کودا داره. بزرگ‌ترین مشکل این کارت گرافیک، اینه که ۸ گیگابایت حافظه GDDR6، از باس ۱۲۸ بیتی بهره می‌برن! انویدیا در مصاحبه‌ای با Gamers Nexus، اعلام کرده که با اضافه کردن حافظه کش، ترافیک حافظه کم شده و در نتیجه پهنای باند مفیدتر از قبله! این دلیل از نظر مهندسی دلیل قابل قبولیه، و هزینه تولید رو برای انویدیا پایین میاره، اما سنگین بودن تکسچرها نه تنها در بازی‌های جدید بلکه در عناوین قدیمی، مشکلاتی رو ایجاد می‌کنن.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


انویدیا گفته که کارت گرافیک RTX 4060 Ti با هدف رزولوشن ۱۰۸۰p طراحی شده و عملکردی در حد RTX 3070 رو با قیمتی کمتر در اختیارتون می‌ذاره. ما در تست‌ها خواهیم دید عملکرد این کارت گرافیک چطوریه، اما RTX 3070 هم در عناوین جدید مشکل داشت و ۸ گیگابایت حافظه VRAM، اونم با باس ۲۵۶ بیتی، برای اجرای بازی‌های به روز کافی نیست. این هم باید بگیم که رزولوشن هدف RTX 3070، رزولوشن ۱۴۴۰p بود، نه ۱۰۸۰p! انویدیا برای قانع کردن مردم به اینکه RTX 4060 Ti برای خیلی از کاربران کافیه، گفته که همچنان بیش از ۷۰% گیمرهای استیم از رزولوشن ۱۰۸۰p استفاده می‌کنن، که بله درسته، اما همین شرکت تا ۲ سال پیش درحال تبلیغات برای ۸K بود و می‌گفت این رزولوشن در آینده‌ای نزدیک قراره به رزولوشن نورمال و مورد استفاده خیلی از مردم باشه! حالا انویدیا بدون نگاه کردن به گذشته، داره کارت گرافیکی با ضعیف‌ترین جزئیات رو به بازار عرضه می‌کنه و میگه ۱۰۸۰p همچنان محبوب‌ترین رزولوشنه! در واقع، کارت گرافیک RTX 4060 Ti بیشتر از سیاست‌ها و مشکلات مارکتینگ انویدیا رنج می‌بره تا اینکه خودش محصول ضعیفی باشه.

علت اینکه باس این کارت به ۱۲۸ بیت محدوده، اینه که از ۴ ماژول حافظه ۲ گیگابایتی استفاده شده، و هر ماژول از ۳۲ بیت باس استفاده می‌کنه. اگه تعداد ماژول‌ها بیشتر باشه، نیاز به مجموع باس بیشتریه، و این باعث میشه اندازه چیپ سیلیکون کارت گرافیک بزرگ‌تر باشه. هرچی چیپ سیلیکون بزرگ‌تر باشه، روی هر ویفر سیلیکون پردازنده‌های کمتری جا میشه و در مجموع، هزینه انویدیا بالاتر میره. انویدیا گفته که در این سری از کارت گرافیک ها، حافظه کش L2 رو بالا برده که باعث میشه در عملکرد حافظه تاثیری به وجود نیاد و به دلیل کم شدن کار حافظه، عملکرد افتی نداشته باشه.

دلیل کم شدن مسیرهای PCIe کارت گرافیک ۴۰۶۰ Ti از ۱۶ مسیر به ۸ مسیر هم همین صرفه‌جویی در سطح سیلیکونه، چون باس حافظه و مسیرهای PCIe فضای بیشتری روی چیپ مصرف می‌کنن. چیپ کارت گرافیک از لیتوگرافی ۴ نانومتری استفاده می‌کنه، که قیمت اون نسبت به لیتوگرافی ۸ نانومتری نسل قبل بالاتره، و کارت گرافیک RTX 4060 Ti، از چیپ AD106 به اندازه ۱۹۰ میلی‌متر مربع استفاده میکنه. برای مقایسه، چیپ GA104 کارت گرافیک RTX 3060 Ti، بزرگتر بود و ۳۹۲ میلی‌متر مربع مساحت داشت! بیش از دو برابر چیپ جدیدتر. AD106 جدیدتره و به لطف پیشرفت لیتوگرافی، در مساحت خیلی کمتری، ۲۲.۹ میلیارد ترانزیستور داره، درحالیکه چیپ GA104، با مساحت بیشتر، ۱۷.۴ میلیارد ترانزیستور داشت. هرچی لیتوگرافی به‌روزتر و کوچک‌تر، باعث میشه تعداد ترانزیستور بالا بره و در نتیجه قدرت پردازشی بالا بره، در حالیکه مصرف برق پایین میاد.

صحبت‌های تخصصی دیگه کافیه بریم سراغ بنچمارک‌ها ببینیم انویدیا چه گلی کاشته.

بنچمارک کارت گرافیک RTX 4060 Ti

بنچمارک‌های این کارت گرافیک از رسانه Techspot هستن، و ما در بنچفا این بنچمارک‌ها رو بررسی و ترجمه کردیم تا شما به راحتی به اون دسترسی داشته باشید. سیستم مورد استفاده این بنچمارک‌ها، پردازنده Ryzen 7 7800X3D با ۳۲ گیگابایت حافظه DDR5-6000 انجام شدن. همونطور که انویدیا فرمودن، این کارت گرافیک مناسب رزولوشن ۱۰۸۰p‍ه و با توجه به باس محدود، نباید ازش انتظار بیشتری داشته باشیم. در این بنچمارک‌ها، رزولوشن ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p مد نظرمونه، تا بتونیم بهتر این کارت رو با کارت‌های دیگه مقایسه کنیم. رقبای اصلی این کارت گرافیک، RTX 3060 Ti، هم‌رده نسل قبل همین کارت با همین قیمت، RX 6700 XT که الان با زیر ۲۰ میلیون تومان در بازار ایران موجوده و ۱۲ گیگابایت حافظه داره، و RTX 3070 هستن که خود انویدیا گفته باید عملکردی یکسان با RTX 4060 Ti داشته باشه. بریم سراغ بنچمارک‌ها.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti در بازی Fortnite

بنچمارک‌ها رو با رزولوشن ۱۰۸۰p در بازی Fortnite با استفاده از DX11 و بالا بردن تمام تنظیمات گرافیکی شروع می‌کنیم. اینجا، می‌بینیم که RTX 4060 Ti شروعی طوفانی داره و ۶% قوی‌تر از RTX 3060 Ti بوده و ۳% از RTX 3070 ضعیف‌تر. کارت گرافیک RTX 4070 که ۵۰% قیمت بالاتری از RTX 4060 Ti داره، ۳۱% قوی‌تر بوده، که نشون میده این کارت گرافیک نسبت به نسل جدید بد نیست، اما نسبت به نسل قبل، اصلا پیشرفتی ثبت نشده و ۶% عملکردیه که شما با اورکلاک ۳۰۶۰ Ti بهش می‌رسید!

در رزولوشن ۱۴۴۰p عملکرد فقط بدتر میشه و اینجا RTX 4060 Ti با هم‌رده نسل قبل یعنی RTX 3060 Ti برابر بوده. این بدترین آماریه که می‌تونه این کارت گرافیک با دو سال فاصله و پیشرفت تکنولوژی ثبت کنه. در مقایسه با RTX 3070، آمار فقط بدتر میشه و این کارت گرافیک ۱۲% از ۴۰۶۰ Ti قوی‌تر بوده. این آمار در نتیجه باس محدود این کارته، که باعث شده وقتی رزولوشن بالا میره عملکرد کارت به شدت بدتر شه. کارت گرافیک RTX 3060 Ti باس ۱۹۲ بیتی و RTX 3070 باس ۲۵۶ بیتی دارن، که عملکرد حافظه رو به شدت بهتر می‌کنه. حالا سوال ما اینه که اگه حافظه کش هم افزایش پیدا نمی‌کرد با چه نتایجی روبرو می‌شدیم؟!

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti در بازی Resident Evil 4

در بازی Resident Evil 4 عملکرد RTX 4060 Ti بهتره، و با تنظیمات گرافیکی prioritize graphics quality که ری تریسینگ رو فعال نمی‌کنه، این کارت گرافیک تونسته ۱۴% از RTX 3060 Ti و ۵% از RTX 3070 بهتر باشه. این آمار خیلی خوبی برای این کارته، اما در قیمت یکسان با RTX 3060 Ti با تنها ۸ گیگابایت حافظه در سال ۲۰۲۳، خیلی جالب نیست.

در رزولوشن ۱۴۴۰p کارت گرافیک RTX 4060 Ti با RTX 3070 برابر بوده، و برتری ۱۴ درصدی نسبت به RTX 3060 Ti یکسان باقی مونده. RE4 از معدود عناوینیه که برتری خاصی رو نسبت به نسل قبل نشون میده.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti در بازی A Plague Tale: Requiem

در بازی A Plague Tale: Requiem کارت گرافیک RTX 4060 Ti تونسته ۹۱ فریم بر ثانیه در رزولوشن ۱۰۸۰p ارائه بده، ۶% بیشتر از ۳۰۶۰ Ti و ۳% بیشتر از RTX 3070. کارت گرافکیک RX 6700 XT تنها ۳% ضعیف‌تر از ۴۰۶۰ Ti بوده، که اونو به انتخابی خیلی خوب تبدیل می‌کنه.

در رزولوشن ۱۴۴۰p فریم‌ریت کارت گرافیک RTX 4060 Ti با RX 6700 XT و RTX 3060 Ti برابر بوده، و ۵% ضعیف‌تر از RTX 3070 بودن. این آمار برای RTX 4060 Ti واقعا افتصاحن و برابری با RTX 3060 Ti یعنی طی دو سال هیچ پیشرفتی حاصل نشده. دلیلی نداره که جنسن هوانگ تاکید داشت که قانون مور مرده و دیگه اعمال نمیشه، چون کارت‌هاش دیگه پیشرفتی ندارن!

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti در بازی F1 22

بازی F1 22 به طور پیش‌فرض ری تریسینگ رو روی پروفایل Ultra high فعال می‌کنه، که باعث میشه عملکرد خیلی کمتر از قدرت واقعی کارت باشه، اما چون خیلی‌ها به خاطر عملکرد نسبتا خوب این بازی سراغ پایین آوردن تنظیمات نیستن، بازی با همین تنظیمات تست شدن.

همونطور که می‌بینید، کارت گرافیک RTX 4060 Ti تونسته با تنظیمات پیش‌فرض، از هر دو کارت گرافیک RTX 3060 Ti و RTX 3070 با ۸ و ۶ درصد پیشی بگیره. این آمار به قدری خیره‌کننده هستن که همینجا باید RTX 4060 Ti رو بهترین پیشرفت نسبت به نسل قبل اعلام کنیم و بریم بخوابیم.

همونطور که گفتم، ری تریسینگ به طور پیش‌فرض در این بازی فعاله، و کارت گرافیک RTX 4060 Ti از نسل سوم هسته‌های RT انویدیا بهره می‌بره، اما با این حال، پیشرفتش نسبت به کارت گرافیک های نسل قبل زیر ۱۰ فریم بوده. کارت‌های دیگه سری RTX 40 عملکرد خیلی بهتری نسبت به هم‌رده نسل قبلشون در ری تریسینگ داشتن، همونطور که در چارت می‌بینید، کارت گرافیک RTX 4070 حدود ۳۵% قوی‌تر از RTX 3070 بوده، اما پیشرفت‌های RTX 4060 Ti به طرز فجیعی کمتر شده.

در رزولوشن ۱۴۴۰p هم فاصله‌ها یکسانه فقط چون تعداد پیکسل بالا رفته فریم ریت پایین اومده.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti در بازی Cyberpunk 2077

عنوان Cyberpunk 22077 عنوان سنگینیه، و حتی کارت گرافیک های بالا رده هم به سختی می‌تونن اونو با فریم ریت خوبی اجرا کنن، مخصوصا در رزولوشن‌های سنگین.

در این بازی RTX 4060 Ti کمی از RTX 3070 ضعیف‌تر بوده، و پیشرفتش نسبت به RTX 3060 Ti تنها ۸ فریم بر ثانیه بوده، مقداری که ارزش محاسبه با ماشین‌حساب نداره. نسبت به کارت RX 6700 XT، این کارت ۱۱% قوی‌تر بوده، اما نسبت به RX 6800 حدود ۱۲% ضعیف‌تر. این دو کارت با توجه به موجودی و قیمت، انتخاب‌های خیلی خوبین. RTX 4070 هم فاصله خودش رو حفظ می‌کنه، و اینجا ۲۶% بهتر بوده.

در رزولوشن ۱۴۴۰p بار دیگه RTX 4060 Ti با صورت زمین می‌خوره و این‌بار نتایج اون تقریبا با RTX 3060 Ti برابر میش و پیشرفتش نسبت به ۶۷۰۰ XT به تنها ۵ فریم بر ثانیه و RTX 3070 هم ۵ فریم بالاتر ارائه داده. RTX 4070 که برای رزولوشن ۱۴۴۰p عرضه شده، عملکرد بدی نداشته عملکرد خوبی هم نداشته، و به طور کلی ۳۰% بهتر از ۴۰۶۰ Ti بوده.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti در بازی Watch Dogs: Legion

عملکرد ۴۰۶۰ Ti در این بازی خوب بوده، و ۵% بهتر از RTX 3070 و ۱۵% بهتر از RTX 3060 Ti بوده، اما RX 6700 XT حدودا ۲% از اون بهتر بوده. اگه تمام چارت‌ها شبیه به همین بودن، کارت گرافیک RTX 4060 Ti محصولی عالی از سمت انویدیا بود.

در رزولوشن ۱۴۴۰p فاصله‌ها کمتر میشن، و اینجا RTX 4060 Ti با RX 6700 XT و RTX 3070 برابر بوده و پیشرفتش نسبت به RTX 3060 Ti، به ۱۱% کاهش پیدا کرده، باز هم اثراتی از پهنای باند محدودتر.

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti در بازی Hogwarts Legacy

عنوان Hogwarts Legacy تکسچرهای سنگینی داره و واضحه که در کش ۳۲ مگابایتی این کارت گرافیک جا نشه. به خاطر همین پهنای باند حافظه در این بازی خیلی مهمه، و به همین دلیله که RTX 4060 Ti از هر دو کارت RTX 3070 و RTX 3060 Ti ضعیف‌تر بوده، این کارت از پس این حجم برنمیاد!

RTX 3070 حدود ۱۲% و RTX 3060 Ti حدود ۵% قوی‌تر از RTX 4060 Ti بودن. کارت گرافیک RX 6700 XT هم با دو فریم از اون بهتر بوده. این یعنی کارت گرافیک جدید سال ۲۰۲۳ انویدیا، تنها از دو کارت RTX 3060 و RTX 3050 قبلی خودش قوی‌تره و هیچ پیشرفتی نسبت به هم‌رده‌های نسل قبلش نداشته.

در رزولوشن ۱۴۴۰p هم همون محدودیت‌ها تکرار شده و شاهد پسرفت زیادی نسبت به تست قبل نیستیم، و تنها می‌بینیم که RTX 4060 Ti عملکرد واقعا بدی داشته و فریم‌ریت سطح کنسول هم ارائه نداده.

البته باید حواسمون باشه که کارت گرافیک RTX 4060 Ti از تکنولوژی DLSS 3 Frame Generation هم پشتیبانی می‌کنه، که بازی Hogwarts Legacy از اون بهره می‌بره. با این تکنولوژی، فریم‌ریت بازی تا دو برابر بیشتر میشه، منتها وقتی فریم‌ریت خام بازی انقدره، باز هم فریم‌ریت بالایی به شما ارائه نمیده. البته عملکردش از خیلی از کارت‌های این چارت بیشتر میشه، اما در ازای تاخیر در نمایش و عملکرد بدتر از نسل قبل در اکثر بازی‌هایی که در تاریخ برای پیسی عرضه شده!

عملکرد کارت گرافیک RTX 4060 Ti در بازی The Last of Us Part 1

عنوان The Last of Us Part 1 عرضه پر باگی داشت و این بازی با هیچ کارتی که کمتر از ۱۰ گیگابایت حافظه داشت خوش رفتار نبود. اینجا ورژن آخر این بازی تست شده، که به طور کلی راندمان بهتری داره، اما حداقل فریم‌ها دلتای زیادی با فریم‌ریت دارن.

اینجا RTX 4060 Ti حدود ۶% نسبت به RTX 3060 Ti و ۲۲% نسبت به RTX 3070 ضعیف‌تره! با توجه به اینکه هر سه کارت ۸ گیگابایت حافظه دارن، و با نتایج RTX 4070 مطمئن میشیم که مشکل به طور کلی از این سری نیست، تنها دلیل این عملکرد ضعیف می‌تونه پهنای باند محدود باشه.

نتایج رزولوشن ۱۴۴۰p این بازی ما رو «یا ابلفضل» گویان قانع کرد که دیگه بنچمارک کافیه و بهتره از این کارت ناامیدکننده رد بشیم.

کارت گرافیک RTX 4060 Ti مثل قبل از هر دو کارت RTX 3060 Ti و RTX 3070 عملکرد ضعیف‌تری داشته، و به دلیل باگ‌های این عنوان درخشان که پس از بیش از ۱۰ سال برای پیسی پورت شده، هر سه کارت حداقل فریم‌های زیر ۱۰ فریم رو ثبت کردن. RX 6700 XT نشون میده که کارت‌های این محدوده قیمت همه عملکرد بدی ندارن، البته این کارت ۴ گیگابایت حافظه بیشتری داره.

عملکرد کلی کارت گرافیک RTX 4060 Ti در رزولوشن ۱۰۸۰p

کارت گرافیک RTX 4060 Ti برای بازی در رزولوشن ۱۰۸۰p عرضه شده، و نتایج خوبی رو در این رزولوشن ارائه داد، منتها نه به قدری خوب که نسبت به نسل قبلش بهتر باشه. این کارت با RTX 3070 برابر بوده، و ۸% قوی‌تر از RTX 3060 Ti بوده. این نتایج بد نیستن، اما به جای اینکه شبیه به یه محصول جدید با پیشرفت‌های بزرگ به خاطر تکنولوژی به‌روزتر، بیشتر شبیه به یه نسخه اورکلاک شده RTX 3060 Ti هستن، و بله، میشه RTX 3060 Ti رو تا سطح RTX 4060 Ti و یا حتی بهتر از حالت استاندارد اون اورکلاک کرد.

عملکرد کلی کارت گرافیک RTX 4060 Ti در رزولوشن ۱۴۴۰p

در رزولوشن ۱۴۴۰p برتری RTX 3070 به ۳% رسیده و RTX 3060 Ti هم فاصله‌ش رو به لطف پهنای باند بهتر کم کرده، و حالا تنها ۵% ضعیف‌تر از RTX 4060 Ti بوده.

عملکرد کلی کارت گرافیک RTX 4060 Ti در رزولوشن ۴K

رزولوشن ۴K کارت RTX 4060 Ti رو به اوج مصرفش می‌رسونه، و اینجا با RTX 3060 Ti برابر بوده د RTX 3070 برتریش رو حفظ کرده.

نتیجه‌گیری: آیا کارت گرافیک RTX 4060 Ti ارزش خرید داره؟

نه نداره. خلاصه و مختصر اینکه این کارت به هیچ وجه نسبت به نسل قبلی ارزش خرید نداره. در قیمت ۴۰۰ دلار، و برابر با RTX 3060 Ti عملا برتری خاصی نسبت به اون نداره و همونطور که گفتم، با اورکلاک اون کارت میشه کارت جدید انویدیا رو شکست داد.

RTX 4060 Ti بیشتر از هر چیزی نشون‌دهنده حرص و طمع انویدیاست، که از هیچ تلاشی برای بالا بردن سود خودش نکرده. همونطور که گفتم، مساحت پردازنده گرافیکی این کارت گرافیک نصف نسل قبله، و درسته که ویفرهای جدیدتر قیمت بالاتری دارن، اما در کل انویدیا برای بالا بردن سود خودش، این کارت رو هم قیمت نسل قبل عرضه کرده.

انویدیا در عرضه این کارت تمرکز سنگینی روی DLSS 3 یا فریم جنریشن کرد. حتی موقع عرضه این تکنولوژی هم انقدر به این تکنولوژی اشاره نشد. دلیل این اتفاق هم ساده‌ست؛ انویدیا با عرضه این تکنولوژی می‌تونه عملکردی سه برابر توان واقعی اون تحویل بده، پس تصمیم گرفته که یه محصولی عرضه کنه که هزینه کمتری براش داره و با یک تکنولوژی که تنها ۳۵ بازی در حال حاضر از اون پشتیبانی می‌کنن و با بالا بردن تاخیر در نمایش می‌تونه نتایج جعلی به شما ارائه بده، اون کارت رو گرون‌تر از ارزشش به فروش برسونه. استفاده از روش‌های هوشمندانه نرم‌افزاری مشکلی نداره، اما عرضه یک کارت گرافیک که بدون اون اصلا ارزش بررسی نداره، کمی احمقانه به نظر می‌رسه.

کلا کارت RTX 4060 Ti سه مزیت داره؛ کم‌مصرفه، از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنه، انکودر AV1 داره که به درد استریمرها می‌خوره.

چال کردن کارت گرافیک RTX 4060 Ti تا شاید با برگشتن شن چیپ سیلیکون به طبیعت فایده بیشتری داشته باشه.

اگه از کارت گرافیک های سری RTX 30 و یا کارت‌های بالارده RX 6000 استفاده می‌کنید، خرید RTX 4060 Ti اصلا به صرفه نیست. اگه از نسل‌های قدیمی‌تر، با کارت‌هایی مثل RTX 2060 یا RTX 2070 قصد ارتقا دارید، این کارت می‌تونه انتخاب خوبی باشه، چون جدیدتره، اما با پایین اومدن قیمت کارت‌های نسل پیش، بهتره اون کارت‌ها رو هم در نظر بگیرید.

نظرتون درمورد این کارت رو با ما در میون بذارید و بگید که آیا قصد خرید این کارتو دارید یا نه؟ اصلا موقع خرید بهش فکر می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۹ نظر

  1. سلام عزیز بنده جدیدا قصد خرید یه کامپیوتر برای بازی دارم و پیشنهاد میکنین نسخه ۸ گیگ این کارت گرافیک رو نسبت به قیمت بخرم یا ۱۶ گیگ یا کلا پیشنهاد های بهتری دارین؟

    1. سلام روزتون بخیر. این کارت عملکرد بدی نداره، اما به نسبت قیمت و پیشرفتش نسبت به نسل قبل، اصلا انتخاب خوبی نیست. فعلا زوده برای مدل ۱۶ گیگابایت اون تصمیم بگیریم، اما اون هم نسبت به ۵۰۰ دلار، ارزش نداره. پیشنهاد ما اینه که اگه ده درصد پیشرفت این براتون مهم نیست، سراغ ۳۰۶۰ Ti برید. RX 6800XT هم تو این محدوده قیمت انتخاب خوبیه، اما در ری تریسینگ عملکرد ضعیفی داره.

  2. سلام
    از نظرتون اولویت این کارت های گرافیک رو مشخص کنید از قویترین به ضعیف ترین هم در بازی ها و هم در نرم افزارهای گرافیکی . اول اینو به طور کلی مشخص کنید بعد هر کدوم که طیق مقاله شما انویدیا در تولیدش کم کاری کرده جلوش جایگزینش رو تایپ کنید که از نظر شما جای اون چی بخریم بهتره

    RTX 3050 ، RTX 3050 Ti ، RTX 3060 ، RTX 3060 Ti ، RTX 3070 ، RTX 3070 Ti ، RTX 4050، RTX 4050 Ti ، RTX 4060 ، RTX 4060 Ti 8GB ، RTX 4060 TI 16 GB

    1. سلام وقتتون به خیر، در مقاله راهنمای جامع خرید کارت گرافیک دست دوم و نو، یک لیست کامل از کارت گرافیک های مختلف داریم که امتیاز سوپرپوزیشن برای همشون به ترتیب خورده و لیست شدن، می‌تونید ازش استفاده کنید.

  3. سلام
    شما نوشتید RTX 4060 Ti نخرید و دلایلش رو گفتید. خب کسی که این کارت رو می خواسته بخره حالا مقاله شما رو خونده فهمیده قضیه چیه و نباید بخره و باید نسل ۳۰۰۰ بخره. ولی شما ننوشتید معادل این کارت در سری ۳۰۰۰ چیه که بره اونو بخره. من این مشکل رو در بعضی از مقاله هایی که خوندم دیدم وجود داره. یه مشکل دیگه که دیدم اینه که در سایت های بنچمارک جهانی مثلا امتیاز این کارت از تممامی مدل های همرده و زیرش در سری ۳۰۰۰ بالاتره. منظورم امتیاز کلیه که بهش دادن. اینجا برای مخاطب این مشکل به وجود میاد اگه این کارت بده و شوخی مسخره انوویدیا است چرا پس قدرتش و امتیازش بیشتره. به نظرم بهتره شما کارت های معادل سری های ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ رو با هم بررسی کنید اونم نه فقط در گیم ها بلکه در نرم افزارهای مهم جهانی هم این بررسی ها صورت بگیره البته منظورم فوتوشاپ نیست چون این مدل نرم افزارها تکلیفشون مشخصه. بیشتر منظورم روی نرم افزارهای مهندسی جهانیه که شما خودتون بهتر می دونید مخصوصا شرکت هایی مثل Autodesk و نرم افزارهای رقبای این شرکت ها. مقایسه های دو به دو از دو نسل و یا ۳ تایی خیلی جالب می شه. نکته مهم اینه مثلا من می خواستم RTX 4060 Ti بخرم و پول خرید RTX 4070 رو ندارم. بنابراین یا باید RTX 4060 بخرم که یک مدل پایین تره به اصطلاح یا اینکه معادلش رو از نسل ۳۰۰۰ بخرم

    چون پیام من طولانی شده نیازی نیست چاپش کنید و فقط پیشنهادی از طرف من بود. چون در یک کامنت نوشته بودید نظرات ما براتون مهمه من گفتم

    1. سلام سعید عزیز
      ممنون از نظرت.
      ما اصلا نمی‌گیم این کارت گرافیک رو نخرید. این کارت نسبت به پیشرفتی که طی یک نسل داشته و افزایش قیمتش در بدو ورود به ایران ارزش خرید پایینی داشت. وگرنه درسته که امتیاز بیشتری میگیره ولی با اختلاف بسیار بسیار کم. آیا اختلاف قیمتی که داره ارزش خریدش رو داره با توجه به درصد بهبود عملکردش؟ این سوالیه که ما مطرح کردیم و در زمان نوشتن این مقاله بهش پاسخ دادیم. در حال حاضر هم اگه اختلاف قیمت بین RTX 4060 ti و RTX 3060 Ti کم باشه توی بازار ایران، چرا که نه. ۴۰۶۰ تی آی جدیدتر رو تهیه کنید. صرفا بحث تغییرات و بهبودهای یک نسل و قیمت اونه. درباره بنچمارک‌های جهانی هم در زمان عرضه این کارت گرافیک اتفاقا همه نظر مشترکی درباره این کارت گرافیک داشتن.

      1. سلام
        با توجه به صحبت های شما و آقا سعید، از نظر قیمت / عملکرد کدوم کارت های گرافیک به ترتیب ارزش خریدن داره؟ لطفا در یک مقاله جداگانه درباره این مطلب بنویسید و هر دو هفته یا یک ماه با تغییر قیمت ها، لیست رو بروز رسانی کنید که یک صفحه باشه و چندین صفحه نباشه که آدم گیج بشه

  4. درود
    بین ۴۰۶۰ti و ۳۰۷۰ti کدوم رو پیشنهاد میکنید
    Cpu رو هم ۱۲۶۰۰k در نظر بگیرین
    و ایا این دو تا کارت بدرد رزولوشن ۲k می خورن یا بهتره با ۱۰۸۰ ، پلی بدم

    1. حالت خوبه شما؟! ۴۰۶۰ در مقابل ۳۰۷۶۰ ضعیف تر ظاهر شده در برخی اوقات حالا با ۳۰۷۰ ti میگی کدوم بخرم خوب معلومه ۳۰۷۰. ۴۰۶۰ یک کارت افتضاحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×