بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti + بنچمارک بازی

امروز قصد داریم کارت گرافیک GeForce RTX 4060 رو با برادر بزرگترش از یک سیلیکون مختلف، یعنی کارت گرافیک RTX 4060 Ti، مقایسه کنیم تا ببینیم آیا نسخه Ti ارزش اضافی ۱۰۰ دلار رو داره یا نه. یا اینکه باید این مبلغ رو صرفه‌جویی کرد و برای قطعات دیگه در نظر گرفت؟ در این مقایسه کارت گرافیک بنچفا قصد داریم به این سوال به‌طور کامل جواب بدیم. همچنین در ادامه بنچمارک‌ بازی برای مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti رو می‌بینیم و تحلیل می‌کنیم. اگه قصد خرید کارت گرافیک‌های گفته شده رو دارید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

تفاوت مشخصات کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti

تفاوت مشخصات کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti

به‌عنوان یک خلاصه سریع در مورد اختلافات این دو کارت گرافیک باید بگیم که RTX 4060 بر اساس سیلیکون کوچکتر AD107 به مساحت ۱۵۹ میلی‌متر مربع ساخته شده در حالی که مدل ۴۰۶۰ Ti از AD106، یک سیلیکون ۱۸۸ میلی‌متر مربعی استفاده می‌کنه. این به این معنیه که اینها در اصل دو محصول متفاوت هستن و یه سیلیکون رو به اشتراک نمی‌ذارن. بنابراین، کارت گرافیک RTX 4060 فقط نسخه کاهش یافته مدل Ti با تعدادی هسته غیرفعال نیست.

همونطور که انتظار می‌رفت، کارت گرافیک RTX 4060 محصولی ضعیف‌تر با هسته‌های کمتر و پهنای باند حافظه کمتره. ظرفیت حافظه کش L2 به مقدار ۲۵٪ کاهش‌یافته و همراه با اون شما ۲۹٪ هسته‌های CUDA و TMU کمتری دریافت می‌کنید، اگرچه هنوز ۴۸ ROP مثل قبل باقی می‌مونه.

کلاک بوست هسته هم به مقدار ۳٪ کاهش یافته، اما همون ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 روی یک باس حافظه ۱۲۸ بیتی باقی مونده. مدل ۴۰۶۰ از حافظه ۱۷ گیگابایت بر ثانیه‌ای کمتر استفاده می‌کنه که منجر به کاهش 6 درصدی پهنای باند به ۲۷۲ گیگابایت بر ثانیه می‌شه.

این افت در مشخصات با یک کاهش ۲۵٪ در قیمت توجیه شده، اما با وجود این، کارت گرافیک GeForce RTX 4060 همچنان حدود ۱۰۰ دلار بالاتر نسبت به اونچه می‌پسندیدیم، قیمت‌گذاری شده. این موضوع مسخره‌ست و به همین دلیل ما پیشنهاد می‌دیم که Radeon RX 6700 XT در حدود ۳۲۰ دلار رو  به‌جای هر دوی این کارت‌ گرافیک‌ها انتخاب کنید. البته این داستان توی ایران متفاوته و ممکنه قیمت کارت گرافیک AMD هم قیمت و یا بیشتر از قیمت کارت‌های انویدیا باشه. عالیه نه؟ :))

با این حال، اگر در منطقه خود دسترسی به کارت‌ گرافیک RDNA2 با قیمت مناسب نداشته باشید یا در زمان مرور این بررسی، موجودی نسل‌های قبلی تموم شده باشه، آیا مدل Ti 4060 به اندازه نسخه معمولی یعنی کارت گرافیک ۴۰۶۰ ارزش خرید داره؟ در ادامه با مقایسه کارت گرافیک بنچفا همراه ما باشید.

مشخصات سیستم تست مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti

مشخصات سیستم تست مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti

برای تست و مقایسه کارت گرافیک، CPU مورد استفاده Ryzen 7 7800X3D بوده که با مادربرد Gigabyte X670E Aorus Master و ۳۲ گیگابایت حافظه DDR5-6000 CL30 ترکیب شده. در ادامه نمودارها و به خلاصه/تجزیه و تحلیل اصلی عملکرد این کارت گرافیک‌ها توی بازی‎‌های محبوب می‌پردازیم. رزولوشن مورد توجه در اینجا ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p هستن،

نتایج بنچمارک مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti

 بدون معطلی بریم سراغ نتایج بنچمارک مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti.

بازی Cyberpunk 2077

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti در سایبرپانک

با آغاز بازی Cyberpunk 2077، متوجه می‌شیم که مدل Ti در ۱۰۸۰p به اندازه ۲۶٪ و در ۱۴۴۰p به اندازه ۳۱٪  سریع‌تره. به نظر میاد که در این مثال، پهنای باند اضافی و حافظه کش L2 مدل ۴۰۶۰ Ti به تغذیه هسته‌های اضافی در ۱۴۴۰p کمک می‌کنه و منجر به افزایش پرفورمنس در وضوح بالاتر می‌شه.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti در سایبرپانک

با این حال، وقتی ری تریسینگ رو فعال می‌کنیم، مشاهده میشه که عملکرد تغییر زیادی میکنه. در حالی که نسخه Ti در ۱۰۸۰p به اندازه ۲۹٪ و در ۱۴۴۰p فقط ۱۹٪ سریع‌تره. البته هیچ کدام قادر به ارائه عملکرد قابل بازی نبودن، اما ما معتقدیم که پهنای باند حافظه عامل محدود کننده اصلیه و در حالی که مدل ۴۰۶۰ Ti در این ویژگی بهتره به نظر نمیاد که حافظه کش اضافی در این مورد خیلی مفید باشه.

بازی Call of Duty Modern Warfare II

بازی Call of Duty Modern Warfare II

نتایج بازی Call of Duty Modern Warfare II به نظر معمولی میاد. کارت گرافیک RTX 4060 Ti در رزولوشن ۱۰۸۰p به اندازه ۲۳٪  و در ۱۴۴۰p به اندازه ۲۹٪ عملکرد بیشتری ارائه می‌ده. بنابراین، برخی بهبود‌ها در این عنوان دیده میشه هرچند، ارزش افزوده کاملی رو اینجا نمی‌بینیم.

بازی Fortnite 

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti بازی Fortnite 

مقیاس رزولوشن در بازی Fortnite با استفاده از حالت DirectX 11 بسیار سازگاره. اینجا کارت گرافیک RTX 4060 Ti در ۱۰۸۰p به اندازه ۲۱٪ و در ۱۴۴۰p به اندازه ۲۲٪ سریع‌تر بود. 

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti بازی Fortnite 

بازی Resident Evil 4

بازی Resident Evil 4

حال به بازی Resident Evil 4 می‌پردازیم که نتایج جالبی داره. کارت گرافیک RTX 4060 Ti در رزولوشن ۱۰۸۰p به اندازه ۲۷٪ سریع‌تر بود. اما در رزولوشن ۱۴۴۰p به اندازه ۴۲٪ سریع‌تر بود و به نظر میرسه که حافظه کش اضافی مدل Ti در اینجا به کار هسته‌های اضافی کمک می‌کنه.

بازی Resident Evil 4

فعال کردن ردیابی نور باعث می‌شه کارت گرافیک RTX 4060 Ti در هر دو وضوح تست شده ۴۳٪ سریع‌تر باشه که بدون شک نتیجه بهتری برای مدل Ti محسوب میشه.

بازی Marvel’s Spider-Man Remastered 

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti در بازی Marvel's Spider-Man Remastered 

از نتایج بهتر به نتایج بد بازی Marvel’s Spider-Man Remastered می‌رسیم، که در ۱۰۸۰p فقط ۱۵٪ سریع‌تر بود، اگرچه این اختلاف در ۱۴۴۰p به ۱۹٪  افزایش یافت.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti در بازی Marvel's Spider-Man Remastered 

با فعال کردن ردیابی نور، نتایج مشابهی مشاهده می‌شه. اینجا کارت گرافیک RTX 4060 Ti در ۱۰۸۰p به اندازه ۱۴٪  و در ۱۴۴۰p تا ۱۸٪ سریع‌تر بود، بنابراین نتایج بسیار ناامیدکننده نسبت به مدل پایه هستن.

بازی Doom Eternal 

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti در بازی Doom Eternal 

می‌دونیم که بازی Doom Eternal یک بازی خیلی حساس به حافظه‌ست، یعنی پهنای باند حافظه و دسترسی به VRAM بیشتر برای اجرای بهتر این بازی تاثیر زیادی داره. این یک مشکل بزرگ برای مدل ۴۰۶۰ و ۱۲۸ بیت پهنای باند محسوب میشه. با وجود عملکرد خوب، میشه راحت دید که این گرافیک‌ها از نظر حافظه کم میارن و بازی دوم با کارت گرافیک ۴۰۶۰ Ti و ۴۰۶۰ عملکرد تقریبا مشابهی دارن.

بازی Hogwarts Legacy 

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti در بازی Hogwarts Legacy 

حالا به بازی Hogwarts Legacy می‌رسیم. اینجا، کارت گرافیک RTX 4060 Ti در ۱۰۸۰p به اندازه  22% سریعتر و در ۱۴۴۰p به اندازه ۲۶% سریعتر بود، پس هنوز هم این پیشرفت زیر اون افزایش ۳۳% قیمت برای مدل Ti محسوب میشه.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti در بازی Hogwarts Legacy 

نتایج جالبی با فعال کردن ریتریسینگ مشاهده می‌کنیم. دوباره، پهنای باند یک مشکل بزرگه، به خصوص برای مدل Ti، و اون کش اضافی L2 به هیچ وجه به کار نمی‌آد. در این مثال، ۴۰۶۰ Ti فقط ۶% در ۱۰۸۰p و ۵% در ۱۴۴۰p سریع‌تر بود، پس نتایج خیلی ناامید‌کننده‌ن. این یک تست دیگه‌ست که واقعا مشکلات کارت گرافیک RTX 4060 Ti رو برجسته می‌کنه.

بازی Star Wars Jedi: Survivor

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti در بازی بازی Star Wars Jedi: Survivor

آخرین بازی که می‌خوایم بررسی کنیم بازی Star Wars Jedi: Survivoـه. در اینجا، تقریبا بهترین نتیجه ممکن برای کارت گرافیک RTX 4060 Ti رو داریم، با یک افزایش عملکرد ۳۰% در ۱۰۸۰p و ۲۷% در ۱۴۴۰p. میشه گفت افزایش‌ عملکرد خوبیه ولی باز هم هماهنگی با افزایش قیمت نداره.

جمع‌بندی: آیا مدل “Ti” ارزش داره؟

جواب کوتاه: نه. قبل از ادامه هم بگم که فعلا با توجه به قیمتی که دارن فکر نمی‌کنیم هر کدوم از این محصولات ارزش قیمت فعلیشون رو داشته باشن. ولی اگر به هر دلیلی می‌خواستین بین این دو محصول انتخاب کنید، بهترین انتخاب اینه که مدل معمولی RTX 4060 رو بگیرید و اصلا به نسخه گرون‌تر Ti فکر نکنید.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti

در این مقاله به مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti پرداختیم. همونطور که توی متن چند بار اشاره شد، کارت گرافیک RTX 4060 Ti دقیقا  33% گرون‌تره (قیمت دلاری) و هرچند تعداد هسته‌ها و حافظه L2 در اون ۴۲% بیشتره. اما مشکلات از طرف دیگه زمانی شروع میشه که به سیستم حافظه دقت میکنید. افزایشی در VRAM وجود نداره، پس هنوز هم فقط ۸ گیگابایته و بدتر از اون، از یک پهنای باند حافظه ۱۲۸ بیتی محدود شده، که این یعنی افزایش واقعی در پهنای باند حافظه نداریم و تنها ۶% افزایش به علت حافظه ۱۸ گیگابیت در ثانیه داده میشه. مدل Ti هم همچنان به همان رابط PCIe 4.0 x8 محدوده، ولی این یک مسئله اهمیت کمتری داره.

همونطور که توی چندین بنچمارک بازی دیدیم، پهنای باند حافظه محدود یک مشکل مهم برای RTX 4060 Ti بود، و به علت ارزون‌تر بودن ۴۰۶۰ و تعداد کمتر هسته‌ها که باید به حافظه دسترسی داشته باشن، این مسئله کمتر مشکل ایجاد کرده بود.

مقایسه کارت گرافیک RTX 4060 و RTX 4060Ti

اگر Nvidia مشکلات حافظه RTX 4060 Ti رو نداشت، افزایش عملکرد بهتری بین این دو محصول می‌دیدیم و این موجب افزایش یک‌نواختی در عملکرد ۳۰-۴۰% بالاتر از مدل ۴۰۶۰ میشد. 

به طور کلی کارت گرافیک RTX 4060 Ti محصولی با محدودیت‌های زیاده و به صورت کلی ارزش خرید پایین‌تری داره

متاسفانه، نسخه ۱۶ گیگابایتی RTX 4060 Ti همه مشکلاتش رو حل نمی‌کنه. به‌طور کلی، عملکرد خیلی مشابهی داره.

به اختصار، GeForce RTX 4060 Ti با حافظه ۱۶ گیگابایتی در حد قیمت ۳۵۰ دلاری محصول قابل قبولی بود و مدل ۸ گیگابایتی در حد قیمت ۳۰۰ دلاری قابل تحمل خواهد بود که برای RTX 4060 لازمه که به ۲۴۰ دلار برسه. همچنین، از نظر ما قیمت فقط یک مشکل نیست. چون فکر می‌کنیم که کارت گرافیک ۴۰۶۰ و ۴۰۶۰ Ti باید به نام‌های ۴۰۵۰ و ۴۰۵۰ Ti نسبت به نسل قبلی سری ۳۰ GeForce نامیده می‌شدن.

هر چند ما توی بنچفا کمتر به نام محصولات توجه می‌کنیم و بیشتر به نسبت قیمت به عملکرد توجه داریم. اما اعتراف می‌کنیم که Nvidia توی این نسل نام‌گذاری محصولات رو برای گمراه کردن مصرف‌کنندگان دستکاری کرده…

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

  1. سلام ، بطور کلی نتایجی که گرفته شده غلطه ، من از نسخه Ti استفاده میکنم و حتی بدون استفاده از Frame Generation روی Max Setting و Ray Teacing الترا (رزولوشن ۱۰۸۰) فریم میانگین ۹۰ تا ۱۰۰ میگیرم و در صورت فعال کردن FG حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰
    باس رابط بر خلاف نسخه های قدیم بخاطر افزایش شدید L2 کش بی اهمیته و در عمل از ۳۰۷۰ با ۳۰۶۰TI با باس رابط ۲۵۶ قوی تر عمل میکنه
    حتی داخل گیم های نسل قدیم مثل R6:Siege این تفاوت بیشتر ب چشم میاد بطوری که روی بالاترین تنظیمات حتی ۳۰۸۰Ti با باس رابط ۳۸۴ بیت مغلوب ۴۰۶۰ti میشه (اف پی اس میانگین ۴۰۰ در مقابل ۴۵۰ با Dx11) ، بنظرم دلیل این افت Fps و این نتایج سیستم نا بهینه ایه ک استفاده شده با یک سرچ کوچیک داخل یوتوب هم متوجه این ارقام خواهید شد

    1. دوست عزیزم بهتره نگاهی به دیدگاه اکثر رسانه های معتبر جهانی بندازید و ببینید که درباره سری چهل شصت چه نظری دادن…
      شما نباید بحث Frame Generation رو وسط بیارید چون این قابلیتیه که کل سری چهل داره و شما چه ۴۰۶۰ بخرید چه ۴۰۹۰ این قابلیت روی تمام این نسل فعال هست و دلیلی نمیشه که انویدیا بخواد بخاطر یک ارتقای نرم افزاری که بصورت محدود فقط برای بعضی از بازی ها فعاله، از ارتقا دادن سخت افزار کارتش جلوگیری کنه، جدای بحث کش L2 و باس ریت، این کارت گرافیک ارتقای سخت افزاری چندانی نسبت به نسل قبل خودش نداشته، البته شما باید تجربه بیشتری در سخت افزار داشته باشید و وقتی که ما از پیشرفت صحبت میکنیم، دقیقا منظور رو دریافت کنید که پیشرفت بین یک نسل یعنی چقدر و چند درصد ارتقا، بصورت میانگین کارت گرافیک ۴۰۶۰ti نسبت به نسل قبل خودش درحالت پردازش خام و بدون DLSS 3 حدود ۸-۹ درصد بهتر بوده درحالی که این عدد باید حدود ۳۰-۴۰ درصد باشه تا ما و کل رسانه های معتبر دنیا بخوایم از نتایج راضی باشیم. مثلا اگر برگردید به سری ۳۰، میبینید که کارت گرافیک ۳۰۶۰ نسبت به نسل قبل خودش یعنی ۲۰۶۰ بدون هیچ قابلیت نرم افزاری خاصی، بصورت خام حدود ۳۴ درصد ارتقای عملکرد داشته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×