SSD/HDDبررسی

بررسی SSD Samsung 980 Pro؛ بهترین انتخاب؟!

انتظارات از اس‌اس‌دی Samsung 980 Pro بسیار بالاست. سامسونگ سال‌هاست به عنوان برند اصلی برای SSDهای با کیفیت بالا شناخته شده و حتی در حال حاضر، سری‌های Samsung 970 Evo هم هنوز جزو بهترین SSDهایی هستن که برای ذخیره‌سازی PCIe 3.0 می‌تونید اون‌ها رو بخرید. اما دنیا در حال تغییره و ظهور PCIe 4.0 باعث شده که انتقال داده‌های سری ۹۷۰ یکم ضعیف به نظر برسن. البته همونطور که می‌دونید در حال حاضر یعنی سال ۲۰۲۳ ما SSDهایی رو می‌بینیم که از PCI-e 5.0 پشتیبانی می‌کنن. اما هنوز قیمت این اس‌اس‌دی‌ها بسیار بالاست و شاید بهتر باشه تا پایین اومدن قیمت اون‌ها به PCIe 4.0 فکر کنیم. توی این مطلب از بنچفا می‌خوایم به بررسی حافظه Samsung 980 Pro بپردازیم. اگه قصد خرید SSD Samsung 980 Pro رو دارید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


مزیت اصلی SSD Samsung 980 Pro اینه که دو برابر عملکرد درایوهای PCIe 3.0 رو ارائه میده و تا ۱۲ برابر سریع‌تر از SSDهای ساتاست. این خود به خود یک ویژگی خوبه، اما می‌دونیم که توی دنیای اس‌اس‌دی‌ها دیگه سامسونگ تنها بازیکن مهم نیست. شرکت‌هایی مانند Sabrent ،Addlink ،Gigabyte ،Corsair و Silicon Power از مدتی پیش درایوهای PCIe 4.0 تولید و وارد بازار کردن و همه مدل‌ها معمولا با قیمت‌های بسیار رقابتی در دسترس قرار می‌گیرن که انتخاب رو خیلی سخت می‌‎کنه.

بررسی حافظه Samsung 980 Pro SSD

اما همه این تولیدکنند‌ها یه چیز مشترک دارن: همه بر اساس کنترل‌کننده Phison E16 ساخته شدن که سرعت خواندن و نوشتن اون به ترتیب تا ۵۰۰۰ مگابایت بر ثانیه و ۴۴۰۰ مگابایت بر ثانیه‌ست. این ارقام با حداکثر ظرفیت انتقال داده‌ها از سوکت PCIe که ۸۰۰۰ مگابایت بر ثانیه است، کمی اختلاف داره و از اون کمتره.

در این شرایط، اعداد متوالی SSD Samsung 980 Pro به ترتیب ۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه و ۵۰۰۰ مگابایت بر ثانیه خوب به نظر می‌رسن و به همین دلیل تنها این ارقام می‌تونن کافی باشن تا یوزرها خودشون رو متقاعد کنن تا ۹۸۰Pro رو بخرن و به بقیه فناوری‌ها و ویژگی‌های درایوهای دیگه فکر نکنن.

اما انتقال متوالی تنها یک بخش کوچک از داستان SSD محسوب میشه و جابه‌جایی فایل‌های کوچکتر و درخواست‌های دسترسی تصادفی (essential random access requests) مهم‌ترین بخش برای وظایف روزانه‌ست. خبر خوب اینه که سامسونگ در این بخش بهبودهایی داشته.

سامسونگ ۱،۰۰۰K IOPS برای خواندن و نوشتن تصادفی در QD32 رو اعلام کرده که قابل توجه‌تر از مدل‌هاییه که یکم پیش گفتم. می‌دونیم که بهترین‌ مدل‌ها تا حدود ۷۵۰K محدود می‌شن و در بیشتر موارد برای درایوهای با قیمت مقرون‌به‌صرفه حدود ۵۰۰K در نظر گرفته میشه. البته این نکته رو بگم که این ارقام مربوط به درایوی با ظرفیت ۱ ترابایته، ولی درایوی با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت، سرعت خواندن متوالی کمی کمتر که حدودا برابر با ۶,۹۰۰MB/s داره و IOPS هم به ۸۰۰K می‌رسه.

کنترل‌کننده جدید Elpis در حافظه SSD Samsung 980 Pro


SSD Samsung 980 Pro اولین اس اس دی سامسونگه که از کنترل‌کننده جدید Elpis استفاده می‌کنه. این کنترل‌کننده می‌تونه همزمان به پردازش ۱۲۸ صف I/O بپردازه؛ چهار برابر بیشتر از کنترل‌کننده قبلی Phoenix. همچنین، سامسونگ به فلش V-NAND نسل ششم خودش روی آورده که تعداد سلول‌ها رو نسبت به نسل قبلی حدود ۴۰ درصد افزایش میده، توی عمل خواندن و نوشتن ۱۰ درصد سریع‌تره و در عین حال مصرف برق کمتری داره.

SSD Samsung 980 Pro همچنین از Intelligent TurboWrite 2.0 سامسونگ استفاده می‌کنه که دارای بافری پنج برابر بزرگتر نسبت به نسل قبلیه (۹۰GB در مقابل ۲۲GB). این قابلیت به درایو کمک می‌کنه تا سرعت نوشتن ۵,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه داشته باشه. پس از استفاده کامل از بافر هوشمند، عملکرد درایو به سرعت ۱,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه در مدل ۵۰۰ گیگابایتی، یا ۲,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه در مدل ۱ ترابایتی برمی‌گرده. این درایو ۵۰۰ گیگابایتی هم ۵۱۲ مگابایت از حافظه LPDDR4 رو به عنوان حافظه کش برای کمک به سرعت در نظر گرفته.

سامسونگ قبلاً درایوهای SSD خودش رو به دو برند Pro و Evo تقسیم می‌کرد که فناوری اصلی استفاده شده در این محصولات به عنوان عامل تفاوت بین دو مدل محسوب می‌شد. به عنوان مثال، ۹۷۰Pro از فلش MLC دو بیتی در حالی که Evo از فلش MLC سه بیتی (TLC) استفاده می‌کرد. با عرضه این درایو، ترکیب محصولات تغییر کرده به طوری که Pro اکنون به معنای عملکرد بالاست، Evo برای کاربرانی با کاربری معمولی‌تر و درایوهای QVO برای کسایی که بودجه محدودی دارن مناسبه.


یکی از آمار و ارقامی که توی مشخصات Samsung 980 Pro وجود داره و توجه‌کمتری به خودش جلب می‌کنه مربوط به طول عمرشه که حدود ۳۰۰TBW هستش. خوبه که الان ما ضمانت نامه ۵ ساله رو این محصولات می‌بینیم (قاعدتا خارج از ایران) و به عنوان یک ویژگی استاندارد در بازار تعریف شده، اما اگر این مقدار ۳۰۰ ترابایت رو در طول پنج سال در نظر بگیرید، به میانگین ۱۶۸ گیگابایت در روز می‌رسید که بدون شک برای استفاده عادی کافیه (کی هر روز ۱۶۸ گیگ فایل روی SSD می‌ریزه؟! ((: ).

نرم افزار Samsung 990 Pro SSD

حالا که سامسونگ طی چند سال اخیر تونسته به جایگاه خیلی خوبی توی بازار SSDها برسه اجازه بدید ما هم یکمی از نرم‌افزار Magician تعریف کنیم. این نکته ممکنه کوچیک به نظر برسه، اما نرم‌افزار همراه درایو سامسونگ خیلی عالیه و اطلاعات خیلی مفید و زیادی در مورد سلامت درایو شما ارائه میده و همچنین شامل بنچمارک هم میشه. بنابراین می‌تونید با استفاده از این نرم‌افزار به‌راحتی مطمئن شید که درایو شما تو چه وضعیتی به سر می‌بره.

همچنین می‌تونید سطوح Overprovisioning رو تنظیم کنید (پیش‌فرض ۱۰ درصد ظرفیت درایوه). علاوه‌بر چیزایی که گفتم می‌تونید با استفاده از نرم‌افزار سامسونگ مجیشن درایو Samsung 980 Pro رو به‌طور امن فرمت کنید یا رمزگذاری کنید. بدون هیچ شکی میشه گفت نرم‌افزار ارائه شده سامسونگ برای این اس اس دی بهترین نرم‌افزار تو حوزه خودش محسوب میشه.

عملکرد SSD Samsung 980 Pro

عملکرد در بررسی SSD Samsung 980 Pro


وقت بررسی SSD Samsung 980 Pro در بخش عملکرد رسیده. در تست ATTO Disk Benchmark و در شروع مجموعه آزمون‌های این ابزار بنچمارک SSD Samsung 980 Pro برخی از تست‌های اولیه رو خیلی راحت پاس کرد که نشون‌دهنده بهترین حالت برای خواندن و نوشتن متوالیه. ممکنه که به زودی درایوهای جدیدی از Adata و Sabrent عرضه بشن که عملکرد به مراتب بهتری داشته باشن، اما در حال حاضر، این یکی از سریع‌ترین درایوهای SSD بازاره. بدون شک تفاوت بیشتری در حالت read وجود داره، اما سامسونگ هنوز هم تو بخش write بهترین نتایج رو به خودش اختصاص داده.


در بنچمارک‌های واقعی، عملکرد کمی کاهش پیدا می‌کنه، البته به بنچمارک هم بستگی داره. انتقال ۳۰ گیگابایت از فایل‌های مختلف در سراسر درایو نتیجه‌ای قابل قبول برای ۹۸۰ Pro رو به دست میاره و زمان اون حدود ۲ دقیقه و ۱۹ ثانیه‌ست. اما این SSD سریع‌ترین درایو PCIe 4.0 که اخیراً مورد بررسی قرار گرفته نیست.

بررسی حافظه Samsung 980 Pro SSD


آزمون‌های ذخیره‌سازی PCMark 10 نتایجی همگن‌تر رو نشون می‌ده. چون سامسونگ باز هم به دلیل زمان دسترسی سریع‌تر حافظه فلش V-NAND جدیدش عنوان قهرمانی رو تو این بخش کسب می‌‎کنه.

آخرین بنچمارک، بنچمارک Final Fantasy XIV: Shadowbringersـه که عملکرد گرافیکی رو آزمایش می‌کنه. البته زمان بارگذاری بخش‌ها رو هم بررسی می‌کنه. در اینجا Samsung 980 Pro عملکرد خیلی خوبی از خودش نشون می‌ده و ۹.۹۰۲ ثانیه طول می‌کشه تا تمام سطوح رو بارگذاری کنه. هرچند این کمی کندتر از درایو Sabrent Rocket PCIe 4.0 با زمان ۹.۸۷۷ ثانیه و Silicon Power US70 با زمان ۹.۷۰۵ ثانیه‌ست.

بررسی حافظه Samsung 980 Pro SSD

با این حال، یک نکته مهم در بررسی SSD Samsung 980 Pro وجود داره و اون هم مربوط به نحوه استفاده بازی‌ها از حافظه‌های SSD میشه. در حال حاضر، خیلی از عنوان‌ها واقعاً از کل ظرفیت عملکرد موجود استفاده نمی‌کنن. اما با عرضه کنسول‌های نسل بعد و معرفی فناوری Microsoft DirectStorage (و Nvidia RTX I/O)، این وضعیت قراره تغییر کنه. نمی‌تونیم با قطعیت بگیم که چه نوع ذخیره‌سازی در اینجا برنده میشه، اما بدون شک بهترین SSD باید منجر به بارگذاری سریع‌تر بازی‌ها، واکنشگرایی بیشتر و بهره‌برداری بهتر از سخت‌افزار در دستگاه‌های بشه.

بررسی حافظه Samsung 980 Pro SSD

همونطور که در بررسی Samsung 980 Pro مشاهده کردین، این یک درایو باکیفیته که از NVMe استفاده می‌کنه، اما این درایوی نبود که همه از نسخه Pro انتظار داشتن. ما امیدوار بودیم که با تغییر محسوسی در عملکرد کلی همراه باشه. هرچند در بیشتر جنبه‌ها، این درایو بهتر عمل می‌کنه، اما دلیل کافی برای این که جنگ بین SSDهای برندهای مختلف رو به پایان برسونه توی این اس اس دی دیده نمیشه. البته نکته‌ای که باید بهش توجه کنید اینه که ما توی بازار ایران خیلی از برندهای مطرح رو نداریم و بنابراین صرفا می‌تونیم توی بررسی‌هایی که می‌نویسیم اون‌ها رو از روی آمار و ارقام به دست اومده با هم مقایسه کنیم. حافظه SSD Samsung 980 Pro بدون شک یکی از بهترین انتخاب‌های حال حاضر بازار ایرانه.

همچنین می‌تونید بررسی حافظه Samsung 990 Pro SSD رو در بنچفا بخونید.

جمع‌بندی از بررسی SSD Samsung 980 Pro

در جمع‌بندی از بررسی به این سوال جواب می‌دیم که چرا باید حافظه SSD Samsung 980 Pro رو بخریم و چرا نباید بخریم؟!

چرا باید SAMSUNG 980 PRO رو بخریم؟

Samsung 980 Pro یک حافظه بسیار پرسرعت و یکی از سریع‌ترین SSDهای بازاره. پس اگه می‌خواید یکی از پرسرعت‌ترین SSDهای حال حاضر رو داشته باشید این SSD برای شماست.

اگر از یک دسکتاپ سری Ryzen 3000 AMD و جدیدتر یا یک سیستم اینتل نسل ۱۰ یا جدیدتر استفاده می‌کنید، می‌تونید از سرعت پیشنهادی سامسونگ ۹۸۰ پرو نهایت استفاده رو ببرید.

همونطور که می‌دونید شما می‌تونید فضای ذخیره‌سازی PS5 رو با اضافه کردن یک SSD PCIe 4.0 افزایش بدید. اگه فکر می‌کنید ۱ ترابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی برای شما کافی نیست، SSD Samsung 980 Pro یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

چرا نباید SAMSUNG 980 PRO رو بخریم؟

درسته که سرعت “Samsung 980 Pro” نسبت به “Samsung 980” یا “Samsung 970 Evo Plus” بیشتره، اما اختلاف قیمت نسبت به اختلاف سرعت، منطقی نیست. تقریبا با ۱ میلیون تومن هزینه بیشتر، میشه به جای یک ۹۸۰ پرو یک ترابایتی، دو عدد “Samsung 970 Evo Plus 1TB” خرید که داشتن دو حافظه SSD یک ترابایتی نسبت به یک حافظه یکم سریع‌تر، انتخاب خیلی بهتریه و حتی تجربه کاربری شمارو بیشتر متحول می‌کنه. بنابراین اگر محدودیت بودجه دارید، از این طریق می‌تونید مدیریت بهتری روی هزینه‌هاتون داشته باشید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۱۴ نظر

  1. هارد دیسک ها بد سکتور می گیرن و یک جایی نوشته بود اس اس دی ها بد بلاک میگیرن. مثلا اگه یک اس اس دی بد بلاک بگیره و راهی برای درست کردن اون بد بلاک یا چندین بد بلاک وجود نداشته باشه کلا اس اس دی کارش تمومه و باید یکی دیگه بخریم یا می شه یه طوری درستش کنیم یا مثلا اون قسمت از بد بلاک ها رو کاری کنیم روش چیزی نوشته نشه. مثلا ۲۰ گیگ از یک اس اس دی بد بلاک گرفته و اون ۲۰ گیگ رو غیر فعال کنیم و از بقیه اس اس دی استفاده کنیم

    1. معمولا نمیشه درستش کرد ولی میشه با استفاده از تکنولوژی over-provisioning درصورت پشتیبانی شدن توسط SSD یه‌کاری کرد که اون بد بلاک هارو درنظر نگیره.

  2. این قسمت رو که اصلا متوجه نشدم: SSD Samsung 980 Pro همچنین از Intelligent TurboWrite 2.0 سامسونگ استفاده می‌کنه که دارای بافری پنج برابر بزرگتر نسبت به نسل قبلیه (۹۰GB در مقابل ۲۲GB). این قابلیت به درایو کمک می‌کنه تا سرعت نوشتن ۵,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه داشته باشه. پس از استفاده کامل از بافر هوشمند، عملکرد درایو به سرعت ۱,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه در مدل ۵۰۰ گیگابایتی، یا ۲,۰۰۰ مگابایت بر ثانیه در مدل ۱ ترابایتی برمی‌گرده.****** می دونستم بعضی از اس اس دی ها رم دارن برای کش ولی بافر چیه؟ مثلا من انتظار دارم samsung 980 pro 1TB همیشه سرعت خوندش روی ۷۰۰۰ و نوشتن روی ۵۰۰۰ باشه حتی وقتی ۸۰۰ گیگش پر باشه. یا iops همیشه روی عددی که اعلام کردن بمونه و کم نشه. آیا با پر شدن سرعت خوندن و نوشتن کاهش پیدا می کنه و چقدر با هر ۱۰۰ گیگ که پر بشه یااکلا یک بررسی کنید ببینیم چطوریه. حتی برای ۹۷۰ هم بررسی کنید چون سرعت اون هم ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ ولی بعدا پر بشه و سرعت بره روی ۵۰۰ مگابایت که ساتا بخریم بهتره

    1. بله، به‌صورت کلی تمام SSD ها سرعت هاشون بر اساس درایو خالی هست و وقتی پر میشن سرعتشون کاهش پیدا می‌کنه.

      1. وقتی ۸۰ تا ۹۰ درصد sumsung 970 evo plus مثلا پر بشه سرعت خوندنش هم کاهش پیدا می کنه چون اس اس دی ها هد ندارن مثل هارد دیسک. برای من سرعت خوندن مهمه و سرعت نوشتم افت کنه مهم نیست. اگه امکان داره یک بررسی روی اس اس دی خودتون انجام بدین که در صورت پر شدن چقدر سرعت خوندن ترتیبی و تصادفی کم می شه و به چقدر می رسه و حتی سرعت نوشتن هم بررسی بشه لطفا

        1. البته این سوال بود من بد نوشتم. آیا وقتی ۸۰ تا ۹۰ درصد sumsung 970 evo plus مثلا پر بشه سرعت خوندنش هم کاهش پیدا می کنه یا نه. چون اس اس دی ها هد ندارن مثل هارد دیسک برای همین پرسیدم وقتی هد ندارن چرا سرعت کاهش پیدا می کنه چون سریعا می تونن به داده ها دسترسی داشته باشن. برای من هم سرعت خوندن خیلی مهمه که افت نکنه که پرسیدم آیا اگه ۸۰ تا ۹۰ درصد اس اس دی پر بشه سرعت خوندن هم مثل نوشتن کاهش پیدا می کنه یا نه و اگه کاهش پیدا می کنه لطفا بگید چقدر کاهش پیدا می کنه. هم در ۹۷۰ evo plus و هم ۹۸۰ pro بررسی بفرمایید

          1. به طور کلی سرعتی که برای SSD ها بیان میشه درحالت صفر خشک و بهترین شرایطه. به مرور با پر شدنش و نصب نرم‌افزار‌ها و شلوغ شدن ویندوز، کاراییشون دیگه اونی نیست که روی جعبه‌اش نوشته. طبیعی هم هست. هرچقدر نقطه ایده‌آل یک SSD پایینتر باشه (سرعت خوندن و نوشتنش در حالت صفر کیلومتر!) بعد از افت سرعت، سرعت پایینتری به شما میده.

            مثل این می‌مونه که بگیم ماشین X درحالتی که یک سرنشین داشته باشه ۲۰۰ تا میره و ماشین y در حالتی که یک سرنشین داره ۱۵۰ تا میره. حالا وقتی هردوی اینها ۴ سرنشین داشته باشن سرعت X مثلا میشه ۱۵۰ تا و سرعت y میشه ۱۰۰ تا.

            درمورد ۹۷۰EvoPlus 1TB هم اسپید تست ترتیبی که همین الان گرفتم سرعت ۱۷۴۲ مگابایت بر ثانیه برای Read و ۱۴۱۸ مگابایت بر ثانیه برای Write ثبت کرده. حدود ۳۰۰ گیگ از ظرفیت درایو خالیه.

            یه نکته هم اینکه بصورت کلی شما در عملکرد فرق خاصی حس نمی‌کنید و این تفاوت‌ها در اعداد و ارقام تاثیر محسوسی روی تجربه کاربری شما نمی‌ذاره. چیزی که مهمه پایداری و کیفیت خوب SSD هست تا با خرابی‌هاش و داستان‌هایی که می‌تونه ایجاد کنه شمارو تو دردسر نندازه، حالا فایل‌هامون ۲ ثانیه دیرتر کپی بشن مشکلی نیست!

  3. یک قسمتی در ویندوز به نام page file هست که روی ۴ گیگ تنظیم کردم و من هر بار که کامپیور روشن می کنم به طور اتوماتیک ۴ گیگ روی ssd نوشته می شه و مثلا روزی ۱۰ بار کامپیوتر روشن کنم روزی ۴۰ گیگ الکی نوشته می شه. راهکاری برای این موضوع هست چون روی اتوماتیک هم باشه در بالا اومدن ویندوز و شروع ویندوز ممکنه ۱۰۰ مکابایت نوشته بشه ولی در حال کار کردن همینجوری حجمش افزایش پیدا می کنه. شما خودتون چون ۶۴ گیگ رم دارید این page file رو کلا غیر فعال می کنید و یا به درایو اچ اچدی متقل می کنید یا راهکار دیگه ای دارید چون همه که ۶۴ گیگ رم ندارن

    1. سلام. این تنظیم بهتره روی همون حالت اتوماتیکش باشه. برای من هم روی همین حالت هست. نگران عمر SSD نباشید، مصرفش به‌طوری که نوشتید نیست، فقط ۴ گیگ رو رزرو کرده و در زمانی که رم کافی در دسترس نباشه ازش استفاده می‌کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×