SSD/HDDبررسی

بررسی حافظه Samsung 990 Pro SSD

شاه اس اس دی‌های PCIe 4.0؟

قبل از خرید Samsung 990 Pro حتما این بررسی رو بخونید :)

سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده حافظه‌های پرسرعت SSD هست و حافظه‌های تولید شده توسط این شرکت، همیشه عنوان بهترین‌ها رو یدک می‌کشن. حافظه ۹۹۰ Samsung Pro هم یکی از بهترین SSDهای این شرکته که با سرعت و طول عمر بالا، تمام رقبا رو کنار زده و جانشین بر حق حافظه پرطرفدار ۹۸۰ Pro شمرده میشه. با بنچفا برای بررسی این حافظه تمام عیار  همراه باشید.

حافظه پرسرعت 990 Pro سامسونگ در کنار جعبه

نگاه اول

حافظه ۹۹۰Pro از سخت افزار قدرتمندی بهره می‌بره، که با توجه به قیمت اون، خارج از تصور نیست. ۹۹۰ Pro می‌تونه به سرعت نوشتن و خوندن ترکیبی ۶۹۰۰ مگابایت بر ثانیه و ۷۴۵۰ مگابایت بر ثانیه برسه که اونو به یکی از پرسرعت‌ترین حافظه‌های دنیا تبدیل می‌کنه، البته حافظه‌های PCIe 5.0 به سرعت‌های بیشتری هم رسیدن، اما سرعت به تنهایی ملاک بهترین بودن این حافظه نیست. سامسونگ این حافظه رو به رمزنگاری TCG Opal مجهز کرده که کمتر در اس‌اس‌دی هایی با این رنج قیمت با هدف بازار دسکتاپ دیده میشه. سامسونگ ۹۹۰ Pro رو در سه مدل ۱، ۲ و ۴ ترابایت عرضه کرده که قیمت اون‌ها برای مدل‌های ۱ و ۲ ترابایت به ترتیب ۱۷۰ و ۲۹۰ دلاره. مدل ۴ ترابایت هنوز وارد بازار نشده و قیمتی از اون در دسترس نیست. این حافظه‌ها با هیت‌سینک مجهز به RGB معرفی شدن، که اگه اون رو می‌خواید، باید ۲۰ دلار اضافه‌تر هزینه کنید . این هیت‌سینک سایز استاندارد PCI-SIG D8 داره و در تمام دستگاه‌ها با نهایت ارتفاع ۸.۸ میلی‌متر جا میشه. این هیت‌سینک ۹۹۰ Pro رو به حافظه‌ای خیلی خوب برای پلی‌استیشن ۵ تبدیل میکنه.

تصویری از هیت سینک زیبای حافظه 990 Pro سامسونگ
هیت سینک زیبای حافظه ۹۹۰ Pro

قطعات داخلی

از اونجا که سامسونگ از تولیدکننده‌های بزرگ چیپ‌ها و کنترلرهای حافظه‌ست، ۹۹۰ Pro از قطعات تولیدشده توسط سامسونگ بهره می‌بره. این حافظه از کنترلر جدید این شرکت یعنی Samsung Pascal استفاده می‌کنه. این کنترلر از لیتوگرافی ۸ نانومتری سامسونگ استفاده می‌کنه، که باعث میشه این حافظه با مصرف برق کمتر، سرعت بالاتری نسبت به ۹۸۰ Pro که از کنترلر Elpis استفاده می‌کرد داشته باشه. طبق گفته‌های سامسونگ، Pascal از تکنولوژی hardware automation استفاده می‌کنه که باعث میشه این کنترلر دسترسی سریع‌تر و بهینه‌تری به اطلاعات ذخیره شده روی حافظه داشته باشه. همچنین با سیستم جدید cache algorithm، سرعت خوندن اطلاعات بالاتر رفته.

کنترلر پاسکال، که صرفا برای این 990 Pro طراحی و تولید شدن
کنترلر پاسکال، که صرفا برای این ۹۹۰ Pro طراحی و تولید شدن

هرچی اس اس دی ها پیشرفته‌تر و ذخیره‌سازی اون‌ها پیچیده‌تر میشه، میزان سرعت نوشتن و خوندن اون‌ها کندتر میشه. hardware automation به این حافظه‌ها کمک می‌کنه مسیریابی اطلاعات به حافظه و سرعت نوشتن اطلاعات بالاتر بره.

برای عملکرد بهتر این کنترلر، سامسونگ از حافظه DRAM هم روی ۹۹۰ Pro استفاده کرده. در حافظه‌هایی مثل Corsair MP600 GS این حافظه وجود نداشت، البته با توجه به قیمت و موقعیت اون جای تعجبی نیست. حافظه LPDDR4 سامسونگ روی ۹۹۰ Pro وجود داره که روی مدل ۱ ترابایت، یک گیگابایت و روی مدل ۲ ترابایت ۲ گیگابایته. حافظه DRAM نقشه‌ای کلی از محل ذخیره شدن فایل‌ها روی حافظه در خودش ذخیره می‌کنه تا کنترلر سریع‌تر بتونه به این اطلاعات دسترسی داشته باشه.

چیپ‌های حافظه فلش استفاده شده روی ۹۹۰ Pro، چیپ‌های ۱۷۶ لایه TLC NAND هستن. این اولین باره که سامسونگ از چیپ‌های نسل هشتمش روی SSDها استفاده می‌کنه، که نسبت به فلش ۱۲۸ لایه استفاده شده روی ۹۸۰ Pro پیشرفت بزرگیه. این حافظه‌های فلش از سیستم‌های جدید طراحی ۴ صفحه (four-plane) و سلول روی حاشیه (Cell-on-Periphery) بهره می‌برن. صفحه‌های بیشتر، به معنی فرکانس بالاتر و در نتیجه سرعت بیشتره. سلول روی حاشیه هم باعث میشه مساحت چیپ کمتر و مصرف برق کاهش چشمگیری پیدا کنه. این تکنولوژی مشکلاتی در توزیع برق برای سامسونگ به وجود آورد که این شرکت با بازطراحی خازن‌های مورد استفاده، این مشکل رو حال کرد. این باعث شد مصرف برق این حافظه کمتر و سرعت چیپ‌ها بیشتر بشه.

تصویری از مموری‌های 176 لایه TLC NAND حافظه 990 Pro سامسونگ
مموری‌های ۱۷۶ لایه TLC NAND حافظه ۹۹۰ Pro سامسونگ

فناوری بی نتیجه، هیچ فایده‌ای نداره. باید این حافظه‌ها رو زیر تست گذاشت تا ببینیم چند مرده حلاجن. بریم سراغ بنچمارک‌ها که توسط رسانه Tom’s Hardware انجام شده، تا ببینیم این حافظه در استفاده‌های روزمره چه عملکردی داره.

بنچمارک های Samsung 990 Pro

تست اول، تست عملکرد حافظه ۳DMark هست که روی عملکرد حافظه در محیط بازی‌ها تمرکز داره. کار این تست، زیر فشار گذاشتن حافظه با کارهاییه که سیستم‌ها گیمینگ به طور معمول انجام میدن؛ سرعت سیو و لود بازی‌ها، سرعت نصب فایل بازی‌ها، و شبیه‌سازی استریم و ضبط بازی.

نتایج تست 3DMark از چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

چارت بالا، امتیاز کلی این حافظه در تست‌ ۳DMark رو نشون میده. همونطور که می‌بینید، ۹۹۰ Pro سامسونگ بالاترین امتیاز ممکن رو بین تمام اس اس دی‌های این چارت ثبت کرده و حتی از حافظه‌های پرسرعت WD SN850X و Hynix Platinum P41 که دوتا از بهترین اس اس دی‌های دسکتاپ هستن هم بهتر ظاهر شده. در این چارت دو نتیجه از ۹۹۰ Pro وجود داره، یکی تنظیمات استاندارد، و یکی حالت Full Power Mode که از طریق اپلیکیشن Samsung Magician که اپ کنترل اس اس دی‌های سامسونگ هست قابل کنترله. این تنظیمات به اس اس دی اجازه میده از نهایت توانش استفاده کنه، و همونطور که می‌بینید، اینطوری ۹۹۰ Pro سامسونگ، ۷ درصد سریع‌تر از WD SN850X  و ۳۹ درصد سریع‌تر از پرچمدار قبلی سامسونگ یعنی ۹۸۰ Pro ظاهر شده. آماری فوق‌العاده برای سامسونگ!

نتایج تست سرعت 3DMark از چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

چارت دوم تست ۳DMark، نشون‌دهنده سرعت پهنای باند اس اس دی بر مبنای مگابایت بر ثانیه رو نشون میده. در این تست ۹۹۰ Pro سامسونگ در حالت نورمال ۷۹۳ مگابایت بر ثانیه رو ثبت کرده و در حالت Full Power Mode، به سرعت ۸۱۸ مگابایت بر ثانیه رسیده، ۳۷ درصد سریع‌تر از ۹۸۰ Pro.

نتایج تست تاخیر 3DMark از چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

چارت آخر، نشون‌دهنده تاخیر پاسخگویی حافظه‌ست. در این تست هم با فعال کردن Full Power Mode، شاهد عملکردی بهتر هستیم و ۹۹۰ Pro سامسونگ همچنان پیشتاز چارت‌هاست.

بنچمارک بعدی، PCMark 10 هست. این بنچمارک، مجموعه تست‌هایی از عملیات‌هایی که کاربران به طور روزمره انجام میدن رو انجام میده.

نتایج تست PCMark از چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

این‌بار هم مثل ۳DMark، حافظه ۹۹۰ Pro سامسونگ عملکردی خیره‌کننده ثبت کرده و تا ۲۰ درصد از دومین SSD لیست یعنی Hynix Platinum P41 امتیاز بهتری گرفته! اینجا حالت Full Power Mode تفاوتی ثبت نکرده و به نسبت ۹۸۰ Pro، ۵۸ درصد پیشرفت در عملکرد رو شاهد هستیم!

نتایج تست تاخیر PCMark از چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

تست تاخیر این بنچمارک هم عملکردی مشابه داره و ۹۹۰ Pro سامسونگ با تفاوت بزرگی صدرنشینه.

دیسک‌بنچ، بنچمارکی برای تست سرعت حافظه در انتقال فایله. در این تست هزاران فایل مثل عکس و ویدیو رو منتقل می‌کنه و سرعت انتقال رو به شما میگه.

نتایج تست نوشتن Diskbenchاز چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

در این تست می‌بینیم که تمام حافظه‌های PCIe 4.0 توسط اینترفیس محدود شدن، پس بررسی این چارت بی‌فایده‌ست، چون آمار پرتی رو ثبت کرده.

نتایج تست کپی Diskbench از چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

اما در بررسی سرعت کپی فایل ۵۰ گیگابایتی، می‌بینیم که این حافظه عنوان سریع‌ترین SSD رو از دست میده و حافظه Hynix Platinum P41 با ۶ درصد برتری بر ۹۹۰ Pro سامسونگ، در بالای این چارته.

بنچمارک CrystalDiskMark مجموعه تست‌هایی داره که شرکت‌های تولیدکننده معمولا از همین بنچمارک برای اعلام سرعت حافظه‌هاشون استفاده می‌کنن.

نتایج تست خوندن Crystal Disk Mark چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

تست اول، نهایت سرعت ثبت شده خوندن ترکیبی حافظه‌هاست. در این تست ۹۹۰ Pro سامسونگ از گفته‌های این شرکت ضعیف‌تر عمل کرده، اما این می‌تونه به خاطر تفاوت در مراحل تست و سیستم انجام شده باشه، پس نکته مهمی نیست. همچنین می‌بینیم که Hynix Platinum P41 با تنها چندین مگابایت فاصله، در ابتدای این لیسته.

نتایج تست نوشتن Crystal Disk Mark چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

در تست سرعت نوشتن ترکیبی، سامسونگ دوباره به صدر جدول میده و این‌بار ۲ درصد برتری نسبت به Hynix Platinum P41 ثبت کرده. تفاوت فاحشی هم با ۹۸۰ Pro سامسونگ داره، ۳۷ درصد!

بنچمارک های طولانی‌مدت

تست‌های بالا، تست‌های سریعی بودن که حافظه‌ها در زمان کوتاهی اون‌ها رو انجام میدن. برای اینکه نگاه دقیق‌تری به سرعت حافظه SSD زیر کارهای سنگین در طولانی‌مدت داشته باشیم، باید نگاهی به بنچمارک‌های سنگین‌تر داشته باشیم.

اکثر SSDها از کش موقع نوشتن استفاده می‌کنن، که باعث میشه اطلاعات تا زمانی که در اون کش نوشته میشن، سرعت بالایی به ما بدن. در تست‌های طولانی‌مدت، این کش پس از مدتی پر میشه و SSD به سراغ استفاده از فلش‌های حافظه میرن. تامز هاردور برای بررسی بهتر حافظه زیر چنین استفاده‌ای، ۱۵ دقیقه تمام اطلاعات داخل حافظه‌ها می‌ریزه تا عملکرد اون‌ها رو بسنجه.

نتایج تست طولانی مدت چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

در این تست می‌بینیم که ۹۹۰ Pro سامسونگ برای حدود ۳۹ ثانیه، سرعت ۶.۲ گیگابایت بر ثانیه‌ای در نوشتن داره، که یعنی حافظه کش این SSD، ۲۴۰ گیگابایته. این حافظه از تکنولوژی TurboWrite 2 پشتیبانی می‌کنه، که کش ۲۴۰ گیگابایتی روی مدل ۲ ترابایت بخشی از این تکنولوژیه. این کش معماری هیبرید داره که ۱۰ گیگابایت اون استاتیک و حدود ۲۳۰ گیگابایت داینامیکه. این معماری که در حافظه‌های امروزی استفاده میشه، باعث میشه SSD هم سرعت نوشتن بالایی داشته باشه و هم این سرعت رو بتونه در طولانی‌مدت حفظ کنه.  

بعد از اینکه این کش پر میشه، ۹۹۰ Pro مستقیما اطلاعات رو روی فلش TLC می‌نویسه، که سرعت پایین‌تری از کش داره و در تمام طول تست، سرعت ثابت ۱.۴ گیگابایت بر ثانیه رو حفظ کرده. شما در استفاده‌های معمولی احتمالا هیچوقت شاهد پر شدن کش و رسیدن SSD به این سرعت نخواهید بود، مگر اینکه این حافظه رو تا خرخره پر کنید. SSDها هرچقدر پر تر باشن، کندتر هستن و مصرف برقشون هم بالا میره.

تست مصرف برق و دما

SSD ها مصرف برق پایینی دارن، اما به هرحال در مقایسه مصرف برق SSDها شاهد نتایج جالبی خواهیم بود. همچنین اگه قصد خرید یک حافظه SSD برای لپتاپ دارید، بهتره از حافظه‌های بهینه‌تر استفاده کنید چون هر میلی‌آمپر ساعت باتری لپتاپ مهمه. همچنین حافظه‌های SSD روی idle رفتارهای متفاوتی دارن و ممکنه مصرفشون با هم تفاوت بالایی داشته باشه.

نتایج تست بهینگی چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

همونطور که در چارت بالا می‌بینید، ۹۹۰ Pro سامسونگ عملکرد خیلی بهینه‌ای داره و به ازای هر وات مصرف، تا ۴۶۷ مگابایت بر ثانیه توانایی کپی فایل داره؛ اما به هرحال آمار متوسطیه و همونطور که می‌بینید Hynix Platinum P41 بهینه‌تر از این حافظه‌ست.

نتایج مصرف برق چندین اس اس دی از جمله 990 Pro سامسونگ

به طور میانگین، ۹۹۰ Pro سامسونگ ۳.۹ وات با پروفایل استاندارد و ۴.۰۳ وات با پروفایل Full Power Mode در کپی فولدر ۵۰ گیگابایتی داره. این‌ها آمار بدی نیستن، اما در مقایسه با حافظه‌های دیگه با این همه تمرکز سامسونگ روی بهره‌وری انرژی، تعجب‌آور نیستن و همونطور که می‌بینید، حتی از ۹۸۰ Pro سامسونگ هم مصرف برق بیشتری داره.

نتایج مصرف برق چند اس اس دی و 990 Pro سامسونگ در حالت idle

روی idle، حافظه ۹۹۰ Pro سامسونگ مصرف برق خیلی کمی داره و تنها ۸۳۹ میلی‌وات مصرف داره، که از بهترین حافظه این چارت یعنی Hynix Platinum P41 حدود ۱۱ درصد بیشتره. پیشنهاد می‌کنیم از حالت Full Power Mode مگر در حالتی که مصرف برق براتون مهم نیست استفاده نکنید، چرا که در این تست عملکرد خیلی متفاوتی ثبت نکرده و حتی در idle هم مصرف برق بیشتری رو ثبت کرده.

دمای ۹۹۰ Pro در حالت idle، چیزی  بین ۳۶ تا ۴۰ درجه سانتیگراد بوده، البته دمای ثبت شده توسط سنسور دقیق نیست و دمایی که تامز هاردور توسط دماسنج لیزری ثبت کرده، ۴۵ درجه بوده. زیر مصرف سنگین و نوشتن  ۱.۶ ترابایت اطلاعات، این SSD دمای ۷۲ درجه لو ثبت کرده، که همچنان برای ۹۹۰ Pro سامسونگ دمای مناسبیه و با حداکثر دما فاصله داره. البته ین نتایج بدون استفاده از هیت‌سینک سامسونگ و یا هیت‌سینک مادربرده، سیستم تست هم اپن‌بنچ بوده و جریان هوای اون به قدرتمندی یک دسکتاپ نیست. قطعا در سناریوهای مختلف، این اس اس دی نتایج دمای مختلفی رو ثبت می‌کنه، اما نتایج همین باقی می‌مونه، چرا که در طول تست توسط گرما تست مختل نشده.

جمع‌بندی بررسی Samsung 990 Pro

اس اس دی ۹۹۰ Pro سامسونگ از سریع‌ترین حافظه‌های PCIe 4.0 دنیاست و با عملکرد فوق‌العاده در شرایط و استفاده‌های مختلف، هر کاربری با هر استفاده‌ای رو راضی می‌کنه.بزرگ‌ترین مشکل این حافظه،قیمت بالای اونه، البته برای سرعت و کیفیتی که ارائه میده، قیمت خیلی خوبیه. همچنین به خاطر بالا بودن تولید سامسونگ و کم شدن تقاضا در چند ماه گذشته، قیمت این حافظه پایین‌تر از قیمتیه که سامسونگ برای اون اعلام کرده و شما می‌تونید مدل ۱ ترابایت این اس اس دی رو با قیمت ۱۲۰ دلار از آمازون و یا از ۷ میلیون تومن در ایران خریداری کنید و خودتون رو با سرعت بالا و عملکرد فوق‌العاده اون برای چند سال بیمه کنید. ۹۹۰ Pro  سامسونگ یکی از بهترین حافظه‌های PCIe 4.0 و در کل یکی از بهترین SSDهای عرضه شده در تمام تاریخه و با پشتیبانی عالی سامسونگ و برنامه پرتوان Samsung Magician، این حافظه رو به یکی از بهترین انتخاب‌ها در سال ۲۰۲۳ تبدیل می‌کنه.

Samsung Magicain، که ابزارهای کاملی برای حافظه‌های شرکت سامسونگ مخصوصا 990 Pro سامسونگ داره منبع عکس: بنچفا
اپلیکیشن Samsung Magician، این اپ مجموعه لوازم کاملی برای استفاده از حافظه‌های سامسونگ داره

نظر شما درمورد این حافظه چیه؟ آیا تاحالا از SSDهای سامسونگ استفاده کردید؟ برای ۹۹۰ Samsung Pro SSD چقدر حاضرید هزینه کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×