بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G + بنچمارک

علی‌رغم قیمت بالا در مقایسه با نسخه قبلی کارت گرافیک RTX 4080 همچنان دومین پردازنده گرافیکی قدرتمند انویدیاست که اگه قصد خرید RTX 4090 رو نداشته باشید این کارت بهترین گزینه‌ست. تو این مطلب از رسانه بنچفا قصد داریم به بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G بپردازیم. بنابراین اگه قصد خرید کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G رو دارید تا انتها با ما همراه باشید.

بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G 

مشخصات کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G 

در ادامه می‌تونید جدول مشخصات کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G رو مشاهده کنید.

سازندهایسوس
ابعاد۷۲.۶×۱۵۰×۳۴۸.۲ میلی‌متر
تعداد فن۳
نورپردازیARGB
مدل پردازندهAD103
لیتوگرافی۴ نانومتر
هسته CUDA۹۷۲۸ واحد
فرکانس پایه۲۵۹۵ مگاهرتز
فرکانس افزایشی۲۶۲۵ مگاهرتز
حجم حافظه۱۶ گیگابایت
نوع حافظهGDDR6X
سرعت حافظه۲۲.۴ گیگابیت بر ثانیه
پهنای باند حافظه۷۲۰GB/s
رابط حافظه۲۵۶bit
خروجی HDMI۲ عدد
خروجی DisplayPort۳ عدد
پاور پیشنهادی (حداقل)۷۵۰ وات

نگاه اولیه و بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G

در این بررسی، ما نگاهی به کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4080 OC Edition داریم که یکی از کارت گرافیک های برند ایسوس از لاین گیمینگ اقتصادی‌تر اون یعنی تاف محسوب میشه. این مدل نسبت به سری ROG Strix قیمت کمتری داره اما می‌دونیم که از نظر عملکرد خیلی نزدیک به هم هستن.

از نظر طراحی، کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G تقریباً مشابه TUF Gaming GeForce RTX 4090ـه و یک خنک کننده سه فن بزرگ و با پوششی کامل که شبیه یک قاب فلزی صنعتی به نظر می‌رسه، طراحی شده. به‌طور کلی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G و مدل ۴۰۹۰ از نظر ظاهر خیلی خیلی شبیه به هم هستن و این مورد توی لاین ROG هم دیده میشه.

نگاه اولیه و بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G

کارت گرافیک TUF RTX 4080 ابعاد ۳.۶۵ ۳۴۸.۲ میلی‌متر داره و حدود ۱.۹ کیلوگرم وزن داره. به همین دلیل که اگر تصمیم دارید کارت رو به صورت افقی قرار بدید، ASUS یک نگهدارنده GPU رو به کارت اضافه کرده. اگرچه می‌تونید سه سوراخ پیچ در انتهای کارت پیدا کنید، که برای برخی از براکت‌های نگهدارنده خاص برای تحمل وزن کارت در نظر گرفته شده.

طراحی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 نسبت به نسل قبلی یعنی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3080 تفاوت‎‌هایی داره. این کارت طراحی کمی ظریف‌تر و مینیمال‌تری داره که من ترجیح میدم در صورت امکان، همین رویکرد رو در مادربردهای TUF Gaming هم ببینیم.

در مورد نیاز برق کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G مطابق با گفته ایسوس در صفحه رسمی محصول، به یک منبع تغذیه ۷۵۰ وات نیاز داریم. از اونجایی که همه کارت‌های سری RTX 40 در حال حاضر از کانکتور جدید ۱۲VHPWR استفاده می‌کنن، برای اتصال به پاور باید از یک تبدیل PCIe به ۱۲VHPWR استفاده کنید یا اینکه پاورتون خودش از ATX 3.0 پشتیبانی کنه (پاورهای جدید پشتیبانی می‌کنن اکثرا) که در اون صورت تبدیل نمی‌خواد و مستقیم وصل میشه (که این حالت خیلی بهتره).

نگاه اولیه و بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G

در پشت کارت، می‌تونیم یک سوئیچ رو ببینیم که به شما این امکان رو میده تا بین بین حالت عملکرد و حالت بی‌صدا جابه‌جا بشید. من توصیه می‌کنم تمام کارها رو با حالت پرفورمنس انجام بدید چون صدای فن حتی در فاصله نزدیک به سختی قابل شنیدنه اما برای کسانی که حساسیت بیشتری به صدای فن دارن، این قابلیت خیلی به کارشون میاد و می‌تونن حالت بی‌صدا رو فعال کنن.

کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G پنج خروجی ویدئو داره. ۲ خروجی HDMI و ۳ DisplayPort که همگی از وضوح ۸K پشتیبانی می‌کنن. می‌دونیم که اکثر کارت‌های ویدئویی جدید با پردازنده NVIDIA فقط یک خروجی ویدئو HDMI دارن.

این کارت گرافیک همچنین دارای شش لوله حرارتی یا همون هیت‌پایپه که به‌طور موثر گرما رو به یک هیت‌سینک بزرگ منتقل می‌کنه.

نگاه اولیه و بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G

عملکرد و بنچمارک کارت گرافیک TUF RTX 4080

در ادامه می‌تونید بنچمارک‌های بازی رو برای کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G ببینید. ما از بنچمارک‌هایی که در لابراتوارهای تخصصی سخت افزار انجام شده برای نوشتن این بررسی استفاده کردیم و نتایج رو با استفاده از دوتا سیستم تست در ادامه براتون آوردیم.


مشخصات سیستم تست ۱:

کارت گرافیک TUF Gaming GeForce RTX 4080 در مقابل RTX 4080 Founders Edition و RTX 3090 Founders Edition تست شده.

Intel Core i9-12900KCPU
ASUS ROG Maximus Z690 APEXGPU
Kingston Fury Beast DDR5 RGB @ DDR5-6000 CL30RAM
Cooler Master M2000 Platinumمنبع تغذیه
Cooler Master MasterFrame 700کیس
RTX 3090 Founders Edition / RTX 4080 Founders Edition / ASUS TUF Gaming RTX 4080کارت گرافیک
Cooler MasterLiquid PL360 Fluxکولر پردازنده
Kingston KC3000 2TBحافظه
Windows 11سیستم عامل

بازی Assassin’s Creed Valhalla در بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G

بازی Cyberpunk 2077

بازی Far Cry 6

بازی Forza Horizon 5

بازی Hitman 3

بازی Horizon Zero Dawn

بازی Red Dead Redemption 2

بازی Watch Dogs: Legion

دما در کارت گرافیک TUF RTX 4080

حالا وقت این رسیده که درباره دما و مصرف برق این کارت گرافیک صحبت کنیم. با وجود اندازه کولر، بالاترین دمای ثبت شده ۷۲.۸ درجه سانتی گراده که حدود ۲ درجه سانتی گراد بالاتر از مدل Founders Edition محسوب میشه. دمای اتصال حافظه GPU هم اگه اون رو با مدل Founders Edition مقایسه کنیم حدود ۱۶ درجه سانتیگراد بیشتره که به طور قابل توجهی دمای بالاتری به حساب میاد.

دما در کارت گرافیک TUF RTX 4080

مورد بعدی درباره مصرف برق این کارته. در مدل‌های اورکلاک شده کارخانه‌ای مثل ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 OC Edition غالباً شاهد مصرف انرژی بالاتری هستیم. اما بالاترین مصرف انرژی ثبت شده در طول آزمایش‌ این کارت گرافیک فقط ۳۱۷ واته. با این حال، در طول بنچمارک‌های بازی، فقط در محدوده ۲۶۰-۲۸۰ وات شناوره و به سختی به ۳۰۰ وات می‌رسه.

تمام این بنچمارک‌هایی که نتایجشون رو دیدید توسط رسانه Tech-Critter انجام شده بودن. حالا در ادامه برای اینکه بررسی بهتر و دقیق‌تری داشته باشیم بریم نتایج به دست اومده توی بخش دما رو با یک سیستم تست دیگه هم ببینیم. اینم بگم که تست دوم رو TweakTown انجام داده. طبق تجربه بهتون میگم که TweakTown معمولا نتایج خیلی دقیقی داره و به‌طور کلی می‌تونه بیشتر قابل استناد باشه.


مشخصات سیستم تست ۲:

Intel Core i9-12900KCPU
ASUS ROG Maximus Z690 ExtremeMB
Sabrent Rocket 64GB DDR5-4800 (4 x 16GB)RAM
MSI MPG A1000G Gaming Power Supply 1000Wمنبع تغذیه
InWin X-Frame 2.0کیس
RTX 3090 Founders Edition / RTX 4080 Founders Edition / ASUS TUF Gaming RTX 4080کارت گرافیک
CORSAIR iCUE H150i ELITE LCD Displayکولر پردازنده
Sabrent 8TB Rocket 4 Plus PCIe 4.0 NVMe M.2 SSDحافظه
Windows 11سیستم عامل

تصاویر کارت گرافیک RTX 4080 TUF OC


بنچمارک های RTX 4080 TUF OC در تست ۲

در اینجا چند نمونه از بنچمارک های توییک-تاون رو براتون گذاشتیم.


RTX 4080 TUF – 3DMark – FireStrike


RTX 4080 TUF – 3DMark – TimeSpy


RTX 4080 TUF – Cyberpunk 2077


دما در کارت گرافیک TUF RTX 4080

توی این نتایج می‌بینیم که دمای این کارت گرافیک در زمان انجام بازی بیشتر از ۵۸ – ۵۹ درجه نمیشه که خیلی خوب به‌نظر میرسه.

جمع‌بندی بنچفا

توی این مطلب به بررسی کارت گرافیک ASUS TUF RTX 4080 16G پرداختیم. کارت گرافیک RTX 4080 تاف واقعاً یک هیولای واقعیه. این کارت گرافیک از پس اجرای همه بازی‌های سنگین با وضوح و بالا برمیاد. بنابراین اگه می‌خواید به کارت پرچمدار و پرقدرت داشته باشید که برای چندین سال خیالتون از بابت ارتقا راحت باشه این کارت می‌تونه نیاز شمارو برطرف کنه. بر اساس امتیاز و عملکردی که جمع‌آوری کردیم، نسبت عملکرد به وات برای RTX 4080 در مقایسه با GPU های نسل قبلی RTX 30 و همچنین معرفی ویژگی جدید DLSS 3.0 واقعاً تحسین برانگیزه.

ما توی این بررسی از نتایج دو تست مختلف استفاده کردیم تا بررسی دقیق‌تری داشته باشیم. بنچمارک‌هایی که توسط tweaktown انجام شده بود دمای کمتری برای کارت ثبت شده بود. بر اساس تست‌هایی که ما از کارت گرافیک RTX 4080 گرفتیم، دمای در حدود ۵۹-۶۰ درجه برای کارت گرافیک RTX 4080 TUF منطقی تره و وقتی خودمون با این کارت کار کردیم، در گیم های مختلف و تست ۳DMARK همین دمارو داشت.

علت اینکه tech-critter دمای بالاتری (در حدود ۷۲ درجه) برای این کارت ثبت کرده دقیقا مشخص نیست. می‌تونه فرکانس بالاتر رم سیستم تست ۱ (باس ۶۰۰۰ سیستم تست ۱ در مقابل باس ۴۸۰۰ سیستم تست ۲) باعث شده باشه کارت گرافیک بیشتر زیر فشار بره و عملکرد بهتری از خودش ثبت کنه (چون FPS هم در تست‌های Tech-Critter بالاتره) در نتیجه دما بالاتر بره. همچنین شرایط تست هم متفاوته.

اما چیزی که با تجربه ما در بنچفا مطابقت داره، دمای در حدود ۶۰ درجه برای این کارت گرافیک هستش. مقدار خود FPS هارو هم ملاک قرار ندید چون مدل و کانفیگ قطعات سیستم به سیستم فرق می‌کنه. مهم اینه که یک شرایط یکسان در نظر گرفته شده تا ببینیم RTX 4080 TUF نسبت به رقباش چقدر فرق داره.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×