محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO 

کارت گرافیک میان‌رده‌ GeForce RTX 3060 عرضه شد تا جایگزین خوبی برای کسایی باشه که دارن از کارت گرافیک ۱۰۶۰ GTX یا RTX 2060 استفاده می‌کنن و حالا قصد ارتقا اون رو به نسل جدیدتر دارن تا بتونن از تمام فناوری‌های روز استفاده کنن. ما توی این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO  بپردازیم. پس اگه قصد خرید این کارت رو دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا درباره همه جزئیات و عملکرد این کارت صحبت کنیم. 


نگاه اولیه به کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO 

کارت گرافیک GeForce RTX 3060 GAMING X TRIO از MSI یکی از بهترین مدل‌های این پردازنده گرافیکیه که می‌تونید تهیه کنید. کارت گرافیک RTX 3060 با ۱۲ گیگابایت حافظه‌ GDDR6 با سرعت بالا، یه ارتقای بزرگ برای گیمرهایی محسوب میشه که GTX 1060 داشتن.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این کارت توی مقدار VRAM اونه. نکته جالب توجه اینه که ۲ گیگابایت بیشتر از کارت گرافیک بسیار پرقدرت و گرون GeForce RTX 3080 داره که فقط با ۱۰ گیگابایت حافظه عرضه میشه. داشتن VRAM بیشتر همون‌طور که می‌دونید توی عملکرد گیمینگ می‌تونه تاثیر چشمگیری داشته باشه.


نگاه اولیه به کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO

GeForce RTX 3060 یه غول واقعی برای بازی‌هایه که نیاز به حافظه بیشتر دارن. این کارت با پشتیبانی NVIDIA Reflex Low Latency که توی بازی‌هایی مثل Apex Legends، Call of Duty: Black Ops Cold War، Fortnite، Valorant و …، اعداد و ارقام خیره کننده‌ای رو به نمایش می‌ذاره. علاوه‌بر این‌ها پشتیبانی از تکنولوژی رهگیری پرتو هم دارید.

با استفاده از کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO و با قابلیت DLSS در بعضی از بازی‌ها می‌تونید بدون مشکل با بالاترین کیفیت و رزولوشن ۱۰۸۰p و با ۶۰ فریم در ثانیه بازی کنید. روی MSI RTX 3060 GAMING X TRIO می‌تونی یه کم Cyberpunk 2077 هم بزنید. 😉

کارت گرافیک میان‌رده‌ی محبوبِ نسل قبل، یعنی کارت گرافیک ۱۰۶۰، ۱۹۲۰ هسته CUDA داشت در حالی که در کارت گرافیک جدید GeForce RTX 3060، تعداد ۳۵۸۴ هسته CUDA وجود داره.

اما ارتقای بزرگ توی حافظه‌ی VRAM اتفاق می‌افته؛ حجم ۶ گیگابایتی GeForce GTX 1060 به ۱۲ گیگابایت در GeForce RTX 3060 تغییر کرده. هر دوی اون‌ها روی یک رابط حافظه ۱۹۲ بیتی هستن ولی GTX 1060 با پهنای باند حافظه ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه عرضه شد در حالی که RTX 3060 جدید پهنای باند حافظه‌ش به ۳۶۰ گیگابایت بر ثانیه می‌رسه.

بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO 

مشخصات ظاهری RTX 3060 GAMING X TRIO

جعبه‌ی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO شبیه به باقی کارت‌های گیمینگ X این شرکت طراحی شده. از نظر من MSI یکی از بهترین زبان‌های طراحی رو تو کارت گرافیک ها داره که بهترین‌هاش همیشه در سری GAMING X و GAMING X TRIO اتفاق میوفته.

سیستم خنک کننده کارت گرافیک RTX 3060 GAMING X TRIO از سه فن برای خنک کردن پردازنده گرافیکی استفاده می‌کنه که باعث میشه این کارت یه کارت گرافیک جمع‌وجور نباشه. بر اساس تجربه ما در بنچفا، فن‌هایی که MSI در این خانواده از کارت گرافیک های سری RTX-30 استفاده کرده، یک مقدار نویز بیشتری نسبت به فن‌های RTX-20 داره و این اختلاف نویز محسوس هست.

پشت این کارت رو بک‌پلیت فلزی MSI می‌پوشونه که این کارت رو مستحکم و خنک نگه می‌داره. علاوه‌بر این لوگوی MSI هم این پشت به چشم می‌خوره که به زیبایی این کارت اضافه کرده. 

نگاه اولیه به کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO 

دو اتصال برق ۸ پین PCIe هم روی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO دیده میشه. که یکم زیادی از حد به‌نظر میاد چون بعضی از نسخه‌های سفارشی RTX 3060 فقط یه اتصال برق ۸ پینی PCIe دارن.

پورت‌های این کارت گرافیک هم شامل ۳ پورت DP 1.4 و ۱ پورت HDMI میشه.

کانکتور کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO 

تست و بنچمارک کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO 

حالا وقت این رسیده که توی بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO بریم سرغ بنچمارک‌ها و تحلیل نتایج اون‌ها. قبل از هرچیز مشخصات سیستم تست رو در ادامه می‌بینید. 

مشخصات سیستم تست

CPUAMD Ryzen 7 3800X
MBASUS ROG X570 Crosshair VIII HERO
RAMG.SKILL Trident Z NEO RGB 32GB (4x8GB)
PSUbe quiet! Dark Power Pro 11 1200W
CoolerCoolerMaster MasterLiquid ML360R RGB
SSDSabrent 2TB Rocket NVMe PCIe 4.0 M.2 2280
CaseInWin X-Frame 2.0
OSWin 10

بنچمارک ۱۰۸۰p

در تست و بنچمارک کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO با رزولوشن ۱۰۸۰p، بازی‌های زیر تست شدن:

• Shadow of War

• Shadow of the Tomb Raider

• Metro Exodus

• Assassin’s Creed: Valhalla


بنچمارک ۱۴۴۰p 

در تست و بنچمارک کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO با رزولوشن ۱۴۴۰p، بازی و نرم‌افزارهای زیر تست شدن:

• Shadow of War

• Shadow of the Tomb Raider

• Metro Exodus

• ۳DMark TimeSpy


بنچمارک ۴K

در تست و بنچمارک کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO با رزولوشن ۴K، بازی‌های زیر تست شدن:

• Shadow of War

• Shadow of the Tomb Raider

• Metro Exodus

• Assassin’s Creed: Valhalla


دمای کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO 

دمای کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO 
برای بزرگ‌نمایی روی تصویر کلیک کنید.

کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO با دمای ۵۸ درجه سانتی‌گراد بسیار عالی عمل می‌کنه. در حالی که در حداکثر اورکلاک و ۱۰۰ درصد فن‌ها، دمای کارت رو به ۴۸ درجه سانتی‌گراد می‌رسونه. چیزی جز این از یک خنک‌کننده بزرگ ۳ فن برای چیپ کم‌مصرف RTX 3060 انتظار نمیره!


جمع‌بندی

کارت گرافیک GeForce RTX 3060 از NVIDIA زمانی عرضه شد که جهان به دلیل داغ شدن بازار ماینینگ با کمبود پردازنده گرافیکی مواجه شده بود. به همین در زمان عرضه، قیمت این کالا بسیار زیاد بود. اما حالا با پایین اومدن قیمت اون، می‌تونیم به خریدش فک کنیم. 

کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X TRIO در حال حاضر توی ایران موجود نیست و نسخه دو فن اون با قیمت حدود ۲۳ میلیون موجوده. همچنین می‌تونید بررسی نسخه دو فن این کارت گرافیک رو در مقاله «بررسی کارت گرافیک MSI RTX 3060 GAMING X 12G» بخونید.

اگه از کارت‌های ضعیف‌تر استفاده می‌‌کنید، این کارت گرافیک می‌تونه ارتقای خوبی محسوب بشه. به خصوص که الان قیمت کارت گرافیک‌های سری ۴۰ واقعا نجومیه. نسخه Ti همین کارت حدود ۵ میلیون گرون‌تره و درسته که عملکرد بهتری داره اما تفاوتش توی بازی چند فریم بیشتر نیست و مثلا شما نمی‌تونید بازی رو در رزولوشن خیلی بهتر اجرا کنید. در نهایت همونطور که همیشه می‌گم بودجه مشخص می‌کنه که کدوم قطعه رو انتخاب کنیم.

بنابراین هنوز وقتی درباره MSI GeForce RTX 3060 GAMING X TRIO صحبت می‌کنیم باید به ارزش خرید این کارت در زمانی که اون رو تهیه می‌کنید فکر کنید و اون رو با مدل‌های دیگه از نظر قیمت و عملکرد مقایسه کنید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×