بررسیکارت گرافیک

بررسی کارت گرافیک ASUS Dual RTX 3050 OC + بنچمارک بازی

کارت گرافیک RTX 3050 انویدیا در رقابت با AMD RX 6500 XT به بازار عرضه شد. این یه کارت اقتصادی محسوب میشه و جزء ارزون‌ترین مدل‌های انویدیاست که از فناوری DLSS پشتیبانی می‌کنه. این کارت می‌تونه انتخاب خوبی برای ورود به دنیای گیمینگ باشه. ما در این مطلب از بنچفا قصد داریم به بررسی کارت گرافیک ASUS Dual RTX 3050 OC بپردازیم. اگه قصد خرید این کارت رو دارید تا انتها با ما همراه باشید تا هرچیزی که باید پیش از خرید بدونید رو بهتون بگیم.


بررسی کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC
Image Credit: Benchfa

نگاه نزدیک به کارت گرافیک ASUS Dual RTX 3050 OC

کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC برای افرادی مناسبه که از کارت‌های قدیمی مثل سری GTX 16 یا RX 900 استفاده می‌کنن. کارت گرافیک Dual RTX 3050 با آخرین فناوری‌های به‌روز شده در ساختار مدرن و معماری جدید همراهه که باعث میشه ارزش خرید اون نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر مثل ۱۶۶۰ زیاد بشه. قطعاً پشتیبانی از ری‌تریسینگ و DLSS انویدیا که فقط در کارت‌های RTX قابل استفاده‌ست باعث میشه که عملکرد این کارت گرافیک توی بازی‌هایی که از این فناروی‌ها پشتیبانی می‌کنن از چیزی که باید باشه و انتظار دارید بهتر باشه. 

کارت گرافیک‌های سری دوال، ساده‌ترین مدل در مجموعه محصولات ایسوسه. ولی به این معنی نیست که ظاهر یا کیفیت خوبی نداره و کلا باید از لیست حذفش کنیم. طراحی این کارت بسیار ساده‌تر از سری‌های گیمینگ ایسوسه اما با توجه به قیمیتی که داره و اختلافش با مدل‌های بالارده‌تر منطقی به‌نظر می‌رسه.


مقایسه مشخصات فنی RTX 3050 با RTX 3060 و RX 6500 XT

نگاه نزدیک به کارت گرافیک ایسوس Dual RTX 3050 OC

همچنین می‌تونید «بررسی کارت گرافیک RTX 3050 MSI Gaming X» رو در بنچفا بخونید.


ویژگی‌های ظاهری

کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC در یک جعبه با لوگوی ایسوس، مدل کارت گرافیک و باقی مشخصات عرضه میشه. این کارت به خوبی در جعبه‌ی خودش قرار گرفته و با فوم‌هایی که توی اون قرار داده شده مطمئن باشید که داخل جعبه هیچ‌جوره حرکت نمی‌کنه. فوم‌ها باعث میشن که کارت گرافیک جاش ثابت باشه.

کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC با مصرف پایین و اندازه کوچیکی که داره برای کیس‌های اقتصادی تا میان رده انتخاب خوبیه. از طرفی در طولانی مدت نگرانی از بابت وزن اون وجود نداره. 

Image Credit: Benchfa

این کارت گرافیک دو تا اسلات رو اشغال می‌کنه، بنابراین می‌تونید ازش توی کیس‌های کوچیک استفاده کنید.
کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC از نظر متریال ساخت هم خوب به نظر می‌رسه. توی ساخت این کارت از فلز و پلاستیک استفاده شده. همچنین، بک‌پلیتی که ایسوس برای این کارت در نظر گرفته به استحکام اون کمک می‌کنه. روی بک پلیت هم می‌تونیم عبارت Geforce RTX و لوگوی ایسوس رو ببینیم.

کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC، نسخه‌ی اورکلاک شده‌ی این کارته. اصلی‌ترین تفاوت با نسخه‌ی استاندارد، سرعت کلاک بالاتره. حالت اورکلاک (بالاترین نرخ ممکن) تا ۱۸۵۲ مگاهرتز می‌رسه و حالت گیمینگ تا ۱۸۲۲ مگاهرتز. در مقایسه با حداقل نرخ تنظیم شده که تا ۱۷۷۷ مگاهرتزه، بدون شک بالاترین نیست و مدل استریکس به ۱۸۶۰ مگاهرتز می‌رسه.

ویژگی‌های ظاهری کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC
Image Credit: Benchfa

اگه کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC رو با RX 6500 XT مقایسه کنیم، مشخصه که RTX 3050 امکانات و ویژگی‌های بیشتری داره. با نگاهی به ساختار معماری‌شون، دیده میشه که تعداد شیدرها بیشتر از دو برابره، چهار تا هسته‌ی ردیابی نوری بیشتر و ۱۶ تا TMU بیشتر داره. این باعث میشه که کارت انویدیا عملکرد بهتری نسبت به این کارت داشته باشه(که بایدم داشته باشه). رقیب اصلی RTX 3050 در AMD، کارت گرافیک RX 6600XT هستش که تقریبا قیمت یکسانی در بازار ایران دارن.


انتتخاب بین RTX 3050 و RX 6600 XT

انتخاب بین RX 6600 XT و RTX 3050 برمی‌گرده به اینکه چقدر از قابلیت‌های مخصوص انویدیا استفاده می‌کنید، مثل ری‌تریسینگ (که انویدیا بهینه‌تر پردازشش می‌کنه) و همچنین DLSS (که تعداد بازی‌های پشتیبانی شده بیشتری داره و عملکردشم کمی بهتر از FSR هستش). در پایان مقاله بیشتر درباره این قابلیت ها صحبت می‌کنیم.


دمای کارت گرافیک RTX 3050 DUAL

پردازنده گرافیکی استفاده شده در RTX 3050 فقط تا حداکثر ۱۳۰ وات توان (TDP) داره. این مقدار کلی انرژی‌ایه که این کارت می‌تونه مصرف کنه. سری Dual ایسوس، طراحی خنک‌کننده ساده‌تری داره و از دو فن برای خنک‌سازی استفاده می‌کنه. برای چیپی که کلا ۱۳۰ وات مصرف داره، همین خنک کننده کاملا کافیه و با دمای درحدود ۶۵-۶۸ درجه، عملکرد خوبی رو به ثبت می‌رسونه.

Image Credit: Benchfa

کارت گرافیک RTX 3050 DUAL یک خنک کننده کافی و به اندازه داره. همچنین با داشتن قابلیت صفر دسیبل، می‌تونه در مواقعی که استفاده خاصی از کارت گرافیک نمیشه و دماش زیر ۶۰ درجه‌اس، فن‌هاش رو خاموش نگه داره تا هم بی‌صدا باشه و هم طول عمر فن‌ها بیشتر بشه، کمتر هم خاک می‌گیره :))).

دمای این کارت هم حداکثر تا ۶۸ درجه سانتی‌گراد بالا میره که دمای خیلی خوبیه و لازم نیست برای خنک‌کنندگی بهتر، سراغ نسخه‌های گرون‌تر این کارت، مثل RTX 3050 ROG Strix برید. البته خنک‌کننده بهتر سری ROG توان اورکلاک بیشتری میده، اما اختلاف قیمتشو بدید یه کارت با چیپ بهتر بگیرید خیلی خیلی بیشتر از اورکلاک کردن، FPS میده بهتون :)).

همچنین می‌تونید «مقایسه کارت گرافیک RTX 2060 با RTX 3050 از سری ASUS DUAL» رو در بنچفا بخونید.


بنچمارک و بررسی کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC

حالا وقت بنچمارک کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC رسیده. ما برای نوشتن این بررسی از بنچمارک‌های گرفته شده در لابراتوارهای تخصصی سخت‌افزار استفاده کردیم که می‌تونید اون‌ها رو در ادامه ببینید. نتایج این تست‌ها همراه با نتایج بنچمارک کارت گرافیک RX 6500 XT ارائه شده.


آیا ASUS Dual RTX 3050 OC ارزش خرید داره؟

با توجه به بنچمارک ها، دیدیم که این کارت گرافیک در اکثر مواقع RX 6500 XT رو شکست داده. کارت گرافیک RTX 3050 با برندهای مختلفی تولید شده و ما مدل DUAL از ایسوس رو مورد بررسی قرار دادیم که دمای کاریش در حدود ۶۰-۶۸ درجه‌اس. اگر سراغ مدل‌های ROG یا TUF اش برید، دما به ۵۵-۶۰ کاهش پیدا می‌کنه.

اما اختلافی که ۳۰۵۰ با ۶۵۰۰XT در این بنچمارک داره، نشون میده که اگر RX 6600 XT رو وارد بازی کنیم، در خیلی از موارد RTX 3050 رو شکست میده یا نهایتا باهاش برابری می‌کنه. کارت گرافیک های NVIDIA یک سری ویژگی‌های خاص دارن که چندتا از کاربردی‌ترین‌هاشون رو در ادامه توضیح میدم. اگر این ویژگی‌ها براتون کارایی داشت، کارت گرافیک RTX 3050 می‌تونه نسبت به RX 6600 XT ارزش خرید بیشتری داشته باشه، اما فقط به شرطی که مواردی که در ادامه آوردم براتون مهم باشه.


پشتیبانی از DLSS

همونطور که می‌دونید، کارت گرافیک های انویدیا از DLSS پشتیبانی می‌کنن. DLSS یک قابلیت نرم‌افزاری-سخت‌افزاری هستش و درواقع نرم‌افزاریه که توسط سخت‌افزار مخصوص انویدیا، یعنی تنسور کور ها پردازش میشه. این تکنولوژی به بازی ها کمک می‌کنه که با استفاده از هوش مصنوعی، FPS رو افزایش بدن و شما تجربه بهتری از بازی ها داشته باشید. البته بسته به نوع پروفایل DLSS که در تنظیمات بازی فعال می‌کنید، می‌تونه تاثیرش روی کاهش کیفیت بازی از کم تا متوسط تغییر کنه.

AMD هم برای رقابت با انویدیا از FSR رونمایی کرد که اونم عملکردش بدک نیست اما به DLSS نمی‌رسه. مهمترین تفاوتی که DLSS و FSR دارن، اختلاف کاراییشون نیست، بلکه پشتیبانیشون از بازی های روز و پرطرفداره. میزان بازی هایی که از DLSS پشتیبانی می‌کنن خیلی بیشتر از FSRـره و در نتیجه شما در بازی های بیشتری امکان فعال‌سازی این قابلیت رو دارید.


عملکرد بهتر در ری‌تریسینگ

تمام بنچمارک هایی که مشاهده کردید در حالت بدون DLSS و بدون ری تریسینگ بودن. در بازی هایی که داخلش ری‌تریسینگ فعال بشه، کارت گرافیک های انویدیا از AMD جلو می‌زنن. علتش هم اینه که پایپ‌لاین پردازش ری‌تریسینگ در انویدیا خیلی بهینه‌تر از AMD هستش. در نتیجه اگر از دسته کاربرانی هستید که تنظیمات مربوط به ری‌تریسینگ رو داخل بازی ها فعال می‌کنید، خصوصا اگر همراه با DLSS باشه، کارت گرافیک RTX 3050 انویدیا می‌تونه تجربه بهتری رو نسبت به RX 6600 XT رقم بزنه. اما در شرایط عادی و خام، برتری قطعا در دستان RX 6600 XTـه.


نرم افزار های Adobe

انویدیا به واسطه رابط نرم‌افزاری CUDA، با نرم افزارهای ادوبی بهینه‌تر کار می‌کنه. درنتیجه اگر تولید‌کننده محتوا هستید یا از نرم‌افزار‌های Adobe زیاد استفاده می‌کنید، کارت گرافیک های انویدیا می‌تونن انتخاب بهتری باشن. نه که AMD خوب نباشه، صرفا انویدیا بهینه‌تره.


۳۰۵۰ و ۲۰۶۰ سری دوال ایسوس در کنار هم

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی کارت گرافیک Dual RTX 3050 OC پرداختیم. اگر قصد خرید کارت گرافیک کارت گرافیک Dual RTX 3050 رو دارید باید بدونید که این کارت گرافیک گزینه‌ای خوب برای شروع با عملکرد ۱۰۸۰pمحسوب میشه. نسخه ASUS Dual OC یک نسخه اقتصادی با ترکیبی کامل از عملکرد و طراحیه.

با غلبه بر رقبا و به دست آوردن بیش از ۶۰ فریم در ثانیه در ۱۰۸۰p حتی در تنظیمات حداکثری، این کارت قادر به استفاده از ردیابی پرتو و DLSS انویدیاست و می‌تونه توی سطح خودش بهترین عملکرد رو ارائه بده و امکان ورود به دنیای گیمینگ و کارهای کمی حرفه‌تر رو با قیمت پایین برای همه فراهم می‌کنه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×