بررسیپردازنده

بررسی پردازنده AMD Ryzen 5 7600X + بنچمارک

امروز قصد داریم یکی از پردازنده‌‌های سری Ryzen 7000 یعنی Ryzen 5 7600X رو بررسی کنیم. تصمیم گرفتیم با ارزون‌ترین پردازنده‌ این سری شروع کنیم چون حدس می‌زنیم این مدل بیشتر از همه شما رو جذب می‌کنه، اما نگران نباشید چون به‌زودی بررسی مدل‌های ۷۷۰۰X ،۷۹۰۰X و ۷۹۵۰X رو هم می‌تونید در بنچفا بخونید. اگه قصد خرید پردازنده Ryzen 5 7600X رو دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 


مشخصات کلی پردازنده Ryzen 5 7600X

قبل از اینکه به بررسی پردازنده بپردازیم باید درباره مشخصات اون صحبت کنیم. پردازنده Ryzen 5 7600X یک پردازنده ۶ هسته‌ای و ۱۲ رشته‌ایه که با فرکانسی بین ۴.۷ گیگاهرتز و ۵.۳ گیگاهرتز کار می‌کنه. این پردازنده از یک سی‌سی‌دی (Core Complex Die) 5 نانومتری و یک (I/O Die) 6 نانومتری تشکیل شده. همچنین ۳۲ مگابایت حافظه کش L3و شش مگابایت حافظه کش L2 داره. از حافظه DDR5 و ۲۸ خط PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کنه. توان مصرفیش حداکثر ۱۰۵ واته و برای سوکت جدید AM5 طراحی شده.

بررسی پردازنده AMD Ryzen 5 7600X

در مقایسه با معماری Zen 3، پردازنده‌های جدید Zen 4 با افزایش فرکانس کاری به ۵.۷ گیگاهرتز حدود ۱۶٪ سریع‌تر عمل می‌کنن. همچنین در این پردازنده‌ها IPC رو ۱۳٪ بهبود بخشیدن و ظرفیت حافظه کش L2 هم دو برابر شده. علاوه بر این از یه معماری RDNA2 یکپارچه بهره می‌برن و با استفاده از فرآیند ۵ نانومتری TSMC ساخته شدن.

پردازنده Ryzen 5 7600X با قیمت ۳۰۰ دلار عرضه شده بنابراین یک پیشنهاد اقتصادی به حساب میاد. اگرچه برخی ممکنه بگن ۳۰۰ دلار برای تنها ۶ هسته زیاده اما برای پاسخ به سوال باید اول سراغ بنچمارک‌ها بریم تا بتونیم این پردازنده‌ رو با رقیب‌های خودش و مدل‌های نسل پیش مقایسه کنیم.


روش تست و بنچمارک پردازنده Ryzen 5 7600X

برای پلتفرم AM4، مجموعه‌ای از پردازنده‌های Zen 2 و Zen 3 رو داریم که مدل‌های محبوب اون رو در ادامه با پردازنده Ryzen 5 7600X مقایسه می‌کنیم؛ پردازنده‌هایی مثل Ryzen 5 3600 ،Ryzen 7 3700X و البته Ryzen 5 5600X.

ما برای نوشتن این تحلیل و بررسی از نتایج آزمایش‌های انجام شده در لابراتوارهای تخصصی خارج از ایران استفاده کردیم. 

در پلتفرم Intel، تعدادی از مدل‌های Intel Core نسل ۱۰ و ۱۲ رو داریم. تصمیم گرفتیم نسل ۱۱ رو نادیده بگیریم :) پردازنده‌های نسل ۱۲ از سری Core با پشتیبانی از حافظه DDR4-3200 dual-rank CL14 و حافظه DDR5-6400 single-rank CL32. یعنی از Core i3-12100 تا Core i9-12900K برای مقایسه در نظر گرفته شدن.

پردازنده Ryzen 5 7600X برای تست روی مادربرد MSI MEG X670E ACE قرار گرفته. AMD تاکید کرد که همه کسایی که قصد تست و بررسی این پردازنده رو دارن از حافظه DDR5-6000 CL30 استفاده کنن که برای این تست هم از رم DDR5-6400 استفاده شده. کارت گرافیک سیستم تست هم کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti در نظر گرفته شده. 


سرعت کلاک پردازنده AMD Ryzen 5 7600X

قبل از اینکه به سراغ نمودارهای مربوط به بنچمارک‌های پردازنده Ryzen 5 7600X بریم، نگاهی به رفتار فرکانس در Cinebench R23 بندازیم. پس از یک ساعت اجرای تست، پردازنده ۷۶۰۰X با استفاده از خنک کننده مایع be quiet! Pure Loop 2 FX 360mm که در داخل کیس Silent Base 802 نصب شده، فرکانس همه هسته‌ها رو در حدود ۵.۲ گیگاهرتز حفظ کرد.

سرعت کلاک پردازنده AMD Ryzen 5 7600X

با وجود این ادعا که حداکثر فرکانس افزایشی این پردازنده ۵.۳ گیگاهرتزه، مشاهده کردیم که ۷۶۰۰X به طور منظم با فرکانس هسته‌ها در حدود ۵.۴۵ گیگاهرتز در حین اجرای Cinebench R23 عمل می‌کنه. این نتیجه روی مادربرد MSI MEG X670E ACE به‌دست اومد.


بنچمارک نرم افزار

با بررسی نتایج تست چند هسته‌ای Cinebench R23، مشاهده می‌کنیم که ۷۶۰۰X تقریباً با پردازنده ۵۸۰۰X هم‌سطحه. یک پردازنده با معماری Zen 3 با ۸ هسته و ۱۶ رشته. بنابراین، با وجود اینکه ۵۸۰۰X دارای ۳۳٪ هسته بیشتریه، فرکانس و بهبود IPC در ۷۶۰۰X مبتنی بر Zen 4 موجب می‌شه که این مدل با مدلی با تعداد هسته بیشتر عملکرد مشابهی داشته باشه.


بنچمارک CineBench R23 – چند هسته

با نمره‌ای بیش از ۱۵،۰۰۰ امتیاز، پردازنده ۷۶۰۰X حدود ۲۴٪ سریع‌تر از ۳۷۰۰X و به طور شگفت‌انگیزی فقط ۶٪ کندتر از Core i9-10900K با ۱۰ هسته و ۲۰ رشته‌ست.

بنچمارک CineBench R23

با این حال، ۱۲٪ کندتر از Core i5-12600Kـه. بنابراین برای کاربری‌هایی که نیاز به هسته‌های بیشتری دارن، پردازنده ۷۶۰۰X دچار مشکل میشه.


بنچمارک CineBench R23 – تک هسته

همونطور که انتظار می‌رفت، عملکرد یک هسته‌ای بسیار عالی به نظر می‌رسه و با پردازنده های نسل ۱۲ هم‌سطحه. در مقایسه با ۵۶۰۰X، ما با یک بهبود ۲۸٪ در عملکرد تک هسته‌ای و تقریباً ۶۰٪ افزایش نسبت به پردازنده قدیمی‌تر Ryzen 5 3600 روبه‌رو هستیم.

بنچمارک CineBench R23

بنچمارک  Corona 1.3 

در بنچمارک Corona 1.3 هم همین الگو مشاهده میشه. در اینجا پردازنده ۷۶۰۰X تنها کمی کندتر از ۵۸۰۰X، اما تقریباً ۴۰٪ سریع‌تر از ۵۶۰۰X عمل کرده.

متاسفانه، این پردازنده ۸٪ کندتر از ۱۲۶۰۰Kـه که خیلی عدد قابل توجهی نیست ولی با این‌حال برای طرفداران AMD ناراحت کننده‌ست. 

بنچمارک  Corona 1.3 در بررسی پردازنده 7600X

بنچمارک Premiere Pro 2022

برای جابه‌جایی در تایملاین و پخش فیلم‌های ۴K در Premiere Pro 2022، پردازنده ۷۶۰۰X به عنوان یک پردازنده ۶ هسته‌ای بسیار قدرتمنده و در بنچمارک Puget Systems، پردازنده Core i9-12900K، از ۵۸۰۰X پیشی می‌گیره.

در این مورد، پردازنده  7600X به راحتی برنده میشه و با یک اختلاف ۲۶٪ نسبت به ۱۲۶۰۰K به پیروزی می‌رسه.

شما می‌تونید «بررسی پردازنده Core i9 12900K» رو در بنچفا بخونید.

بنچمارک Premiere Pro 2022 در بررسی پردازنده 7600X

بنچمارک Photoshop 2023

پردازنده ۷۶۰۰X هم در بنچمارک Puget Photoshop نتایج قابل توجهی رو به خودش اختصاص داده. این پردازنده کمی پایین‌تر از ۱۲۹۰۰K قرار گرفته و این به معنای سرعتی ۱۶٪ بیشتر از ۱۲۶۰۰K با حافظه DDR5-6400 هستش. این یک بهبود عظیم ۳۰ درصدی نسبت به ۵۶۰۰X و یک بهبود ۶۱ درصدی نسبت به Ryzen 5 3600 محسوب میشه.

بنچمارک Photoshop 2023 در بررسی پردازنده 7600X

بنچمارک After Effects 2022

در آخرین آزمون نرم‌افزارای ادوبی، یعنی After Effects، پردازنده ۷۶۰۰X عملکرد بسیار خوبی داشت و تمامی پردازنده‌های Zen 3 رو شکست داد و مقداری از Core i5-12600K پیشی گرفت و تنها در مقابل ۱۲۷۰۰K و ۱۲۹۰۰K شکست خورد.

به طور خلاصه، ما با یک بهبود ۳۶٪ نسبت به ۵۶۰۰X و یک بهبود ۵۷٪ نسبت به ۳۶۰۰ روبرو هستیم.

بنچمارک After Effects 2022 در بررسی پردازنده 7600X

بنچمارک بازی در بررسی پردازنده AMD Ryzen 5 7600X

حالا وقت این رسیده که بریم سراغ بنچمارک بازی‌ها. در ادامه می‌تونید نتایج بنچمارک بازی‌های پرطرفدار و مهم  رو با پردازنده ۷۶۰۰X ببینید.


بازی Factorio 

بازی Factorio 

با آزمون بازی Factorio که به حساسیت بالای کش نیاز داره و تنها به عملکرد تک هسته توجه می‌کنه، بنچمارک بازی پردازنده ۷۶۰۰X رو شروع می‌کنیم.

پردازنده ۷۶۰۰X فقط ۶٪ کندتر از ۱۲۹۰۰K با استفاده از حافظه DDR5-6400 بود و ۱۲٪ سریع‌تر از ۱۲۶۰۰K، که اون هم DDR5 استفاده می‌کنه. در مقایسه با پردازنده ۵۶۰۰X، ما با یک بهبود ۱۹٪ و سپس یک افزایش ۶۳٪ شگفت‌انگیز نسبت به Ryzen 5 3600 قدیمی روبرو هستیم.


بازی Watch Dogs: Legion

حالا نتایج Watch Dogs: Legion رو ببینیم. باید بگییم که در اینجا شروع خوبی داشتیم. با ۱۴۳ فریم در ثانیه، می‌تونیم این پردازنده رو در کنار ۵۸۰۰X3D و ۱۲۶۰۰K با استفاده از DDR5 قرار بدیم.

این پردازنده ۹٪ کندتر از ۱۲۹۰۰K عمل کرد، اما با توجه به قیمت، می‌تونیم بگیم که این یک نتیجه فوق‌العاده‌ست. همچنین، این نتیجه ۲۰٪ بهتر از پردازنده ۵۶۰۰X و ۱۴٪ بهبود نسبت به ۵۹۵۰X محسوب میشه.


بازی Hitman 3

بازی Hitman 3

توی بازی Hitman 3 پردازنده ۷۶۰۰X به خوبی قدرتش رو به نمایش می‌ذاره. این پردازنده در این بازی بسیار سریع عمل می‌کنه و با استفاده از حافظه DDR5-6400 با میانگین ۲۳۰ فریم در ثانیه، ۱۲۹۰۰K رو شکست میده.

این یعنی که این پردازنده ۱۴٪ سریع‌تر از ۱۲۶۰۰K با استفاده از DDR5 و ۱۷٪ سریع‌تر از ۵۸۰۰X3Dست. در حالی که نسبت به پردازنده ۶ هسته‌ای قبلی یعنی AMD، ۵۶۰۰X، با یک اختلاف ۳۲٪ پیشی گرفته.


بازی The Spider-Man Remastered 

بازی The Spider-Man Remastered 

عملکرد بازی Spider-Man Remastered هم با وجود اینکه ۷۶۰۰X فقط با پردازنده ۱۲۶۰۰K مقایسه می‌شه و کمی کندتر از ۱۲۹۰۰Kست، قابل توجهه. با این حال، این پردازنده ۵۸۰۰X3D رو شکست داد. در مقایسه با ۵۶۰۰X، پردازنده ۷۶۰۰X با یک اختلاف قابل توجه ۲۴٪ سریع‌تر عمل کرد.


بازی Shadow of the Tomb Raider

بازی Shadow of the Tomb Raider در بررسی پردازنده 7600X

پردازنده ۷۶۰۰X با میانگین ۱۸۹ فریم در ثانیه در بازی Shadow of the Tomb Raider با پردازنده ۵۸۰۰X3D هماهنگ شد و با ۱.۵٪ کندتر از پردازنده‌های Alder Lake عمل کرد، که این اختلاف رو میشه با استفاده از حافظه DDR5-6400 جبران کرد. عملکرد کلی قابل قبوله و ما با یک بهبود ۱۳٪ نسبت به ۵۶۰۰X روبرو هستیم.


بازی Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077 در بررسی پردازنده 7600X

یکی از بازی‌هایی که معمولاً Ryzen توی اون عملکرد خاصی نداره، بازی Cyberpunk 2077ـه و همچنان این وضعیت برای ۷۶۰۰X صادقه. نتیجه کلی هنوز خوبه و با یک اختلاف ۶٪ نسبت به ۵۸۰۰X3D و ۱۰٪ نسبت به ۵۶۰۰X عمل می‌کنه. با این حال، در مقایسه با Alder Lake، نتایج یکم غیرمطلوبه چون این پردازنده با استفاده از DDR5 از ۱۲۶۰۰K با یک اختلاف ۵٪ و از ۱۲۹۰۰K با یک اختلاف ۱۵٪ کندتر ظاهر می‌شه.


بازی Counter-Strike: Global Offensive

بنچمارک بازی Counter-Strike: Global Offensive در بررسی پردازنده 7600X

Counter-Strike: Global Offensive هم یکی از بازی‌هاییه که پردازنده ۷۶۰۰X خیلی خوب ظاهر میشه و با استفاده از RTX 3090 Ti، حدود ۴۸۷ فریم در ثانیه تولید می‌کنه.

این نتیجه، مشخص می‌کنه که پردازنده Zen 4 8٪ سریع‌تر از ۱۲۹۰۰K با استفاده از DDR5 و ۳۲٪ سریع‌تر از ۱۲۶۰۰Kـه. این بازی یک بازی وابسته به پردازش‌های تک هسته‌ایه که به عملکرد تک رشته‌ای هم وابسته‌ست و به همین دلیل پردازنده ۷۶۰۰X عملکرد خوبی از خودش نشون میده و احتمالاً ساختار کش هم به طرز قابل توجهی به این نتیجه کمک می‌کنه.


مصرف برق پردازنده Ryzen 5 7600X

مصرف برق در بررسی پردازنده 7600X

با نگاهی به مصرف کلی سیستم، با توجه به فرکانس عملکرد بسیار بالای پردازنده ۷۶۰۰X، متوجه می‌شیم که این CPU با پردازنده ۵۸۰۰X مصرف برق مشابهی داره و در مجموع مصرف سیستم ۲۲۶ واته.

بنابراین به دنبال عملکرد قابل مقایسه در هر وات با Zen 3 و همچنین معماری Alder Lake اینتل هستیم، حداقل در مقایسه بین ۱۲۶۰۰K و ۷۶۰۰X.


جمع‌ب‏ندی از بررسی پردازنده Ryzen 5 7600X

پردازنده Ryzen 5 7600X می‌تونه از طرفی یک پردازنده بسیار قدرتمند که عملکرد خیلی خوبی توی بازی‌ها داره باشه در عین حال که قیمتش بسیار رقابتیه و از طرفی هم می‌تونه از نظر خیلی‌ها راضی کننده نباشه. 

برای خریدارانی که به ارزش قیمت هر قطعه حساس هستن، پلتفرم AM5 در حال حاضر جذابیت زیادی نداره. چون هزینه‌های پردازنده‌ها و حافظه DDR5 با کیفیت بالا، به علاوه هزینه مادربردهای X670 همگی به قیمت نهای اضافه میشه که عدد زیادتری میشه. بنابراین خیلی از افراد هنوز به AM4 یا نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل توجه بیشتری می‌کنن. با توجه به اینکه در حال حاضر میشه یک مادربرد B660 مناسب و پردازنده Core i5-12400F انتخاب کرد در حالی که هزینه کمتر از قیمت ۷۶۰۰X میشه.

برای خریداران حرفه‌ای، رایزن ۵ ۷۶۰۰X یک انتخاب عالی از نظر ارزش و عملکره. اگرچه تنها ۷-۱۰ درصد سریع‌تر از ۱۲۶۰۰K محسوب میشه اما ما فکر می‌کنیم این نمودار تصویر جذابی از از Zen 4 رسم می‌کنه. دلیل هم اینه که در تقریباً نیمی از بازی‌های آزمایش شده، ۷۶۰۰X به طور قابل توجهی سریع‌تر عمل می‌کنه و ما موارد بسیاری رو می‌بینیم که اختلاف تا ۲۰ درصد یا بیشتری دارن.

بررسی پردازنده AMD Ryzen 5 7600X + بنچمارک

دلیل اصلی برای عدم علاقه نسبت به AM5 در زمان عرضه، قیمت مادربرده. اگر قیمت پیشنهادی برای مادربردی که برای سیستم تست داشتیم از MSI نزدیکی ۲۰۰ دلار بود، خرید رایزن ۷۶۰۰X انتخاب بدون‌فکری بود. قیمت‌گذاری برای مادربوردهای X670 بدون شک تا مدتی دیگه کنترل میشه، اما با احتمال زیاد تا پایان امسال قیمت بسیار بالایی خواهن داشت. AMD قول داده که مادربوردهای AM5 از قیمت ۱۲۵ دلار عرضه بشن و ما انتظار داریم که این اتفاق در نهایت با مادربردهای B650 رخ بده. در حال حاضر هم مادربردهای B650 و B650E با قیمتی حدود ۱۵۰ دلار پایین‌تر در دسترس هستن. 

یک مسئله مهم وجود داره که اون هم پشتیبانی پلتفرمه. یعنی چی؟ ما انتظار داریم که اینتل پس از Raptor Lake، پلتفرم فعلی خودش رو حذف کنه و برای پردازنده‌های نسل ۱۴ یک سوکت جدید معرفی کنه. بنابراین برای ارتقای بعدی باید مادربرد هم تعویض بشه. در همین حال می‌دونیم که AMD قبلاً گفته که سوکت AM5 حداقل تا سال ۲۰۲۵ تغییر نمی‌کنه. با توجه به این حداقل دو نسل دیگه از پردازنده‌ها رو روی AM5 می‌بینیم.

به عبارت دیگه، در حالی که قیمت مادربردهای AM5 ممکنه بالا باشه، خرید یک مادربورد مناسب در حال حاضر با انتظار نصب یک پردازنده نسل بعدی برای یک ارتقای قابل توجه گزینه جذابیه. زیرا ما این رو در چند سال گذشته با پلتفرم AM4 تجربه کردیم.

ار طرفی حافظه DDR5 هم در طول سال جاری به سرعت کاهش قیمت داشته. این نکته هم ارزش داره که بدونید فقط ۸ ماه پیش، یک کیت DDR5-6400 با CL32 تا ۶۱۰ دلار رسید، اما حالا به ۲۹۰ دلار رسیده. به عبارت دیگه، کاهش قیمت حدود ۵۰ درصدی در کمتر از یک سال. با توجه به این روند، انتظار می‌ره تا پایان سال ۲۰۲۳ حافظه DDR5 به یه تعادل قیمت برسه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×