محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 با Radeon RX 6600 در ۵۰ بازی مختلف

کارت گرافیک همیشه جزو قطعاتی بوده که جایگاه خوبی در بازار کامپیوتر داشته. چون همیشه عرضه و تقاضای زیادی برای اون هست. در این بین، کارت گرافیک هایی که قیمت متعادل‌تری دارن و توی دسته پایین‌رده و میان‌رده قرار می‌گیرن طرفدارای بیشتری دارن. در حال حاضر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید کارت گرافیک میان‌رده، بین کارت گرافیک RTX 3050 و RX 6600 و البته چند مدل دیگه از پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دیه. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم به مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 با Radeon RX 6600 بپردازیم. 


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 با Radeon RX 6600 در 50 بازی مختلف

هر دوی این کارت گرافیک‌ها قیمتی زیر ۳۵۰ دلار دارن. ما توی این مطلب، بنچمارک بازی‌های محبوب رو برای شما قرار دادیم تا بتونید بهترین انتخاب رو داشته باشید. 

در ادامه نتیجه بنچمارک این دو پردازنده گرافیکی رو در ۵۰ بازی با رزولوشن‌های ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p با استفاده از پردازنده Ryzen 7 5800X3D و ۳۲GB حافظه دوکاناله می‌بینید. نسخه درایورهای استفاده شده هم عبارتند از Radeon Adrenalin Edition 22.6.1 و GeForce GPU Game Ready 516.59.


بنچمارک بازی در مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 با RX 6600

بدون معطلی بریم سراغ بنچمارک‌های گرفته شده و مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 با RX 6600.

بازی Fortnite 

با بازی Fortnite شروع می‌کنیم. در بنچمارک این بازی با استفاده از تنظیمات کیفیت متوسط (medium quality)، می‌بینیم که هر دو کارت گرافیک نرخ فریم‌ها رو در رزولوشن ۱۰۸۰p و حتی ۱۴۴۰p بالای ۱۰۰ فریم در ثانیه نگه می‌دارن. با این حال، می‌بینیم که Radeon 6600 در رزولوشن ۱۰۸۰p تا ۲۰% سریع‌تره. این یک مزیت قابل توجه در عملکرد به حساب میاد که از چشم گیمرها پنهون نمی‌مونه.

بازی Tiny Tina’s Wonderlands

بازی Tiny Tina's Wonderlands

حال به بازی Tiny Tina’s Wonderlands که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد، می‌پردازیم و واقعاً باید با توجه به این نتایج اعتراف کنیم که عملکرد RTX 3050 با استفاده از تنظیمات کیفیت بالا واقعا بد بود، به ویژه در مقایسه با Radeon RX 6600.

عملکرد ۶۶۰۰XT در این بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p حدود ۶۶% و در رزولوشن ۱۴۴۰p حدود ۴۴% قدرتمندتر از ۳۰۵۰ هستش. ما در این مورد با برتری کارت گرافیک RX 6600 روبرو هستیم که نتیجه ناپسندی برای Nvidia در این عنوان به حساب میاد.

بازی God of War

بازی God of War

کارت گرافیک RTX 3050 در بازی God of War هم به شدت شکست می‌خوره. در رزولوشن ۱۰۸۰p، پردازنده گرافیکی Radeon 6600 با سرعتی دیوانه‌وار ۶۳% سریعتره و میانگین نرخ فریم رو از ۶۰ فریم در ثانیه به ۹۸ فریم در ثانیه افزایش می‌ده. این عملکرد خیلی خوبی برای یه کارت در مقایسه با رقیبش به حساب میاد. همونطور که در نمودار مشخصه وضعیت برای RTX 3050 در رزولوشن ۱۴۴۰p فقط بدتر میشه. 

بازی Forza Horizon 5 

بازی Forza Horizon 5 

این مسئله در بازی Forza Horizon 5 هم ادامه داره و RX 6600 با ارائه ۶۰% عملکرد بیشتر در رزولوشن ۱۰۸۰p و تقریباً ۵۰% در رزولوشن ۱۴۴۰p، به طور کامل RTX 3050 رو پشت سر میذاره. البته، باید توجه داشت که RTX 3050 هنوز هم عملکرد خوبی با استفاده از تنظیمات کیفیت بالا ارائه می‌ده، اما با کارت گرافیک Radeon شما عملکرد بسیار بالاتری رو دریافت خواهید کرد، به این معنی که می‌تونید یا کیفیت رو بالاتر ببرید یا تجربه‌ای با نرخ بروزرسانی بالاتر رو داشته باشید.

بازی PUBG 

طی تجربه‌ای که طی این سال‌ها از بازی پابجی به دست آوردیم، همواره PUBG مناسب‌ترین گزینه برای سخت‌افزارهای انویدیاست و اگرچه Radeon 6600 همچنان در اینجا برنده‌ست، اما تفاوت بسیار کمی بین این دو پردازنده وجود داره و به نتیجه‌ای می‌رسیم که بیشتر شبیه به تساویه. کارت گرافیک Radeon در رزولوشن ۱۰۸۰p تنها ۵% سریع‌تر و در رزولوشن ۱۴۴۰p هم ۹% سریع‌تر بود که این میزان از اختلاف عملاً تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کنه.

بازی Dying Light 2

بازی Dying Light 2 هم یکی دیگه از بازی‌های سال ۲۰۲۲ـه که RX 6600 از RTX 3050 توی اجرای اون بهتر عمل می‌کنه. در اینجا کارت AMD در رزولوشن ۱۰۸۰p با ۴۹% فریم بیشتر و در رزولوشن ۱۴۴۰p با ۳۴% عملکرد بهتر ظاهر میشه. این تفاوت‌ها به ویژه در رزولوشن ۱۰۸۰p بسیار قابل توجه هستن. چون RTX 3050 توانایی دستیابی به ۶۰ فریم در ثانیه رو نداشت، در حالی که Radeon 6600 میانگین ۷۹ فریم در ثانیه داشت.

بازی Far Cry 6

بازی Far Cry 6

بازی  Far Cry 6 در اواخر سال گذشته منتشر شد. لازمه بگم این بازی توسط AMD پشتیبانی‌های زیادی ازش شده. با این حال عملکرد بین کارت‌های گرافیک Radeon و GeForce رقابتیه. اینجا کارت گرافیک RTX 3050 عقب افتاده و در رزولوشن ۱۰۸۰p با ۳۰% تفاوت و در رزولوشن ۱۴۴۰p با ۲۸% عقب مونده.

بازی Apex Legends

بازی Apex Legends

برسیم به بازی Apex Legends که شباهت زیادی به بازی  PUBG داره. نتایج در اینجا هم نسبتاً رقابتیه و Radeon 6600 در رزولوشن ۱۰۸۰p تنها ۱۵% سریع‌تر و در رزولوشن ۱۴۴۰p تنها ۸% سریع‌تر بود. تفاوت در رزولوشن ۱۴۴۰p بسیار کمه اما ۱۵% در رزولوشن ۱۰۸۰p تفاوت عملکرد قابل توجهی به حساب میاد.  

بازی Counter-Strike

هر دو کارت گرافیک در آزمون Counter-Strike به حدود ۳۵۰ فریم در ثانیه محدود شدن. در حالی که RX 6600 در رزولوشن ۱۴۴۰p تا ۱۸% سریع‌تر بود. همونطور که انتظار می‌رفت، هر دوی اون‌ها عملکرد خوبی رو برای این عنوان قدیمی ارائه دادن. اما کارت Radeon 6600 تحت فشار بیشتر, عملکرد بهتری داشت.

بازی Assassin’s Creed Valhalla 

بازی Assassin's Creed Valhalla 

شهرت Assassin’s Creed Valhalla به عنوان یک بازی مناسب برای سخت‌افزار AMD شناخته شده و در این مقایسه هم همینطوره. در اینجا Radeon RX 6600 با ۴۲% عملکرد بیشتر در رزولوشن ۱۰۸۰p و ۳۳% برنده در رزولوشن ۱۴۴۰p روبرو شد. 

بازی Watch Dogs Legion 

بازی Watch Dogs Legion 

اگرچه Watch Dogs Legion یک عنوان پشتیبانی شده توسط انویدیاست اما RTX 3050 هیچ نوع مزیتی در این بازی هم نداره. به جای آن، یک برد آسون دیگه برای Radeon RX 6600 به دست میاد. این کارت عملکرد ۴۱% بیشتری در رزولوشن ۱۰۸۰p و ۲۹% بیشتری در رزولوشن ۱۴۴۰p ارائه می‌ده.

باز Red Dead Redemption 2

باز Red Dead Redemption 2

Red Dead Redemption 2 با استفاده از تنظیمات متوسط اجرا شد. این بازی شاید برای RTX 3050 سنگین باشه. این کارت همونطور که نمودار رو مشاهده می‌کنید نتونست به ۶۰ فریم در ثانیه در رزولوشن ۱۰۸۰p برسه. اما کارت گرافیک Radeon RX 6600 موفق شد با میانگین ۷۰ فریم در ثانیه حداقل ۶۰ فریم در ثانیه رو برای رزولوشن ۱۰۸۰p داشته باشه و در نتیجه ۳۵% سریع‌تر و در رزولوشن ۱۴۴۰p هم حدود ۲۷% سریع‌تره.

بازی Sniper Elite 5

بعداز همه این عنوان‌ها به بازی Sniper Elite 5 می‌رسیم. برای این کارت‌های گرافیک میان‌رده، از تنظیمات کیفیت متوسط استفاده شده که. توی این بازی RTX 3050 در رزولوشن ۱۰۸۰p موفق شد به ۱۴۴ فریم در ثانیه برسه. با این حال، با استفاده از RX 6600 می‌توان عملکرد رو حدود ۳۰% افزایش داد و در رزولوشن ۱۴۴۰p هم ۲۸% عملکرد بهتری می‌بینیم.

بازی Hunt: Showdown 

یک بازی جدید دیگه که توی لیست بازی‌ها قرار داره بازی Hunt: Showdown است. برای این بنچمارک تنظیمات کیفیت متوسط انتخاب شده. Radeon RX 6600 در رزولوشن ۱۰۸۰p به میزان ۳۱% و در رزولوشن ۱۴۴۰p به میزان ۲۱% سریع‌تر بود، که یک مزیت قابل توجه در عملکرد محسوب میشه و این یعنی امکان بازی با نرخ بروزرسانی بالا در رزولوشن ۱۰۸۰p وجود داره.

بازی Halo Infinite

بازی Halo Infinite

در بازی Halo Infinite، کارت گرافیک  Radeon RX 6600 به میزان ۲۰% در رزولوشن ۱۰۸۰p سریع‌تره و به طور مشابه در رزولوشن ۱۴۴۰p بتفاوت ۱۸% وجود داره. RTX 3050 در اینجا درسته که تفاوت خیلی زیادی با کارت AMD نداره اما توی یک قیمت رقابتی بدون شک ۲۰درصد احتلاف در عمکلرد می‌تونه تعیین کننده باشه. 

خلاصه عملکرد مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 با RX 6600

این یک تطابق نابودکننده برای Nvidia بود، اما ما تنها به تحلیل چند مورد از بازی‌ها پرداختیم. حالا بیاید تو یک جدول کامل اختلاف عملکرد GeForce RTX 3050 و Radeon RX 6600 رو توی ۵۱ بازی مقایسه کنیم. 

خلاصه مقایسه 50 بازی

در رزولوشن ۱۰۸۰p، کارت گرافیک  Radeon RX 6600 در بین ۵۱ بازی به طور میانگین ۲۹% سریع‌تر بود. تنها ۵ عنوان با میزان تفاوت تک رقمی بین دو کارت گرافیک بودند و ۷۵% از تمام بازی‌های آزمون شده با برتری Radeon به میزان ۲۰% یا بیشتر به ثبت رسیدن.

لازم به ذکره که بسیاری از بازی‌هایی که AMD نسبت به Nvidia توی اون‌ها پیروز شد عناوین جدیدی هستن که هماهنگی خوبی با Resizable BAR دارن مثل Tiny Tina’s Wonderlands، God of War، Forza Horizon 5، Dying Light 2 و Assassin’s Creed Valhalla. به طور کلی میشه گفت Radeon RX 6600 کاملا پیروز این رقابته.

خلاصه مقایسه 50 بازی

وضعیت برای RTX 3050 در رزولوشن ۱۴۴۰p بهبود چندانی نداشت و میزان تفاوت در میانگین همچنان ۲۳% به نفع RX 6600 بود. اما نتایج متفاوت‌تری وجود داشت، به عنوان مثال، RTX 3050 تونست در بازی‌های Metro Exodus، Doom Eternal و Warhammer III برتری به دست بیاره. اما در God of War کاملاً شکست خورد و با مشکلی جدی در عملکرد مواجه شد. اغلب بازی‌ها به میزان ۲۰% یا بیشتر، با Radeon 6600 بهتر اجرا شدن.

جمع‌بندی از مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 با RX 6600

خیلی حرفی برای گفتن نمی‌نونه. اگر بین مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 با RX 6600 شک دارید با خوندن این مطلب می‌تونید به راحتی و بدون فکر Radeon RX 6600 رو انتخاب کنید. با بیش از ۲۰% سرعت بیشتر و همزمان هزینه ۱۵ درصد کمتر.

در این بخش، عملکرد ریتریسینگ (Ray Tracing) زیاد ارزش بحث کردن نداره و حتی DLSS هم نمی‌تونه نجات‌دهنده باشه. چون به طور کلی در رزولوشن ۱۰۸۰p عملکرد خیلی خوبی نداره. اگرچه می‌تونه باعث بهبود عملکرد در رزولوشن ۱۴۴۰p بشه. FSR 2.0 تقریباً شبیه DLSS عمل می‌کنه. اگرچه Nvidia مزیت واضحی توی این بخش داره اما در این سطح عملکرد، این تفاوت چندان چشمگیر نیست. اما اگر در کنار بازی، قصد کار با نرم‌افزارهای ادیت و رندرینگ، مثل پریمیر یا داوینچی رو دارید، انتخاب کارت انویدیا می‌تونه بهتر باشه.

با نگاهی به مصرف برق، تغییری نسبت به بررسی اولیه‌ی این دو کارت گرافیک وجود نداره اما به طور خلاصه، GeForce RTX 3050 و Radeon RX 6600 میزان مصرف برق مشابهی دارن. برق هر دوی این کارت‌های گرافیک را می‌شه با یه منبع تغذیه ۵۰۰ وات ساده به راحتی تأمین کرد.

اگر بودجه‌ای حدود ۳۵۰ دلار دارید، می‌تونید رقیب بهتری برای RTX 3050 پیدا کنید. یعنی کارت گرافیک RX 6600 XT که که حدوداً با قیمت ۳۶۰ دلار در دسترسه. ۶۶۰۰XT حدوداً ۱۵% سرعت بیشتری نسبت به RX 6600 داره.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×