محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
بررسیراهنمای خریدراهنمای خرید قطعاتکارت گرافیک

مقایسه کارت گرافیک RTX 3060 و RTX 3060 Ti + بنچمارک بازی

در حال حاضر که کارت گرافیک‌های سری ۴۰ انویدیا در بازار موجودی شدن و البته قیمت زیادی هم دارن، انتخاب از بین پردازنده‌های گرافیکی نسل قبلی می‌تونه برای خیلی‌ از افراد انتخاب خوبی باشه. سری کارت‌ گرافیک‌های RTX 3000 از Nvidia، دارای مدل‌ها و اسامی مختلفی هستند که اگه به دنبال خرید کارت گرافیک باشید حتماً باید آشنایی خوبی با اون‌ها داشته باشید. دو مدل از کارت گرافیک‌های محبوب انویدیا در سری ۳۰ کارت گرافیک‌های RTX 3060 و RTX 3060 Ti هستن که اگه قصد خرید یک کارت گرافیک میان رده با عملکرد خوب رو دارید احتمالا بین این دو تردید دارید. ما در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو کارت گرافیک  Rtx 3060 و RTX 3060 Ti بپردازیم. تا انتهای این مطلب با بنچفا همراه باشید. 

کارت گرافیک RTX 3060 Ti

مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


کارت‌ گرافیک‌های سری GeForce 30 یک نقطه ورود عالی برای کسانی هستن که تازه وارد دنیای کارت‌ گرافیک‌ها شدن و نیاز به کارت جدید دارن. سری Nvidia GeForce به مدت طولانی به خاطر طراحی با کیفیت و عملکرد قدرتمند خودشون شناخته شدن و سهم بیشتر بازار رو به دست دارن. RTX 3060 و RTX 3060 Ti به خصوص اعضای قابل توجهی از خانواده این پردازنده‌های گرافیکی هستن.

ما قصد داریم که شما در انتهای این مطلب بتونید به خوبی بین این دو کارت گرافیک انتخاب کنید و تصمیم درستی بگیرید. ممکنه ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی VRAM کارت RTX 3060 شما رو ترغیب کنه که این کارت بهتریه اما ۳۰۶۰ Ti ممکنه با وجود حافظه کمتر ۸ گیگابایتی همچنان عملکرد بهتری داشته باشه. به هرحال ما در آخر و بعد از مشاهده همه بنچمارک‌ها و تحلیل‌های اون‌ها، برنده رو اعلام می‌کنیم. 

جدول مقایسه مشخصات کارت گرافیک RTX 3060 و RTX 3060 Ti

جدول مقایسه مشخصات کارت گرافیک RTX 3060 و RTX 3060 Ti

RTX 3060RTX 3060 TiRTX 3060 Ti (2023)
GPU DieGA106GA104GA104
معماریAmpereAmpereAmpere
هسته‌های کودا۳,۵۸۴۴,۸۶۴۴,۸۶۴
هسته‌های RT۲۸۳۸۳۸
هسته‌های Tensor۱۱۲۱۵۲۱۵۲
VRAM۱۲GB GDDR6۸GB GDDR6۸GB GDDR6X
Memory Bus۱۹۲-bit۲۵۶-bit۲۵۶-bit
Core/Boost Clock۱,۳۲۰ MHz/1,777 MHz۱,۴۱۰ MHz/1,665 MHz۱,۴۱۰ MHz/1,665 MHz
تعداد ترانزیستور۱۲.۰۰ billion۱۷.۴۰ billion۱۷.۴۰ billion
TDP (W)۱۷۰۲۰۰۲۲۵
اینترفیسPCIe 4.0PCle 4.0PCle 4.0

با استفاده از جدول بالا، می‌تونیم تغییرات این دو کارت گرافیک RTX 3060 و RTX 3060 Ti رو به خوبی ببینیم. جدول نشون می‌ده که RTX 3060 Ti از نظر عملکرد جلوتر از همتای غیر Ti خودشه. در حالی که تکنولوژی ۸ نانومتری سامسونگ در هر دو کارت استفاده شده، تفاوت در تعداد ترانزیستور‌ها باعث میشه که خیلی باهم فرق کنن. فرق بین ۱۲ میلیارد ترانزیستور RTX 3060 و ۱۷.۴ میلیارد ترانزیستور RTX 3060 Ti خیلی چشم‌گیره.

تراشه GPU GA104 که در RTX 3060 Ti استفاده میشه، اندازه بزرگتری داره که باعث کاهش تمرکز حرارت میشه. سطح حافظه‌ VRAMی که برای هرکدوم در دسترسه، یک تفاوت کلیدی محسوب میشه. ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 در ۳۰۶۰ وجود داره، اما در ۳۰۶۰Ti این حافظه فقط ۸ گیگابایته.

علاوه بر اون، مدل ۳۰۶۰ کلاک افزایشی بالاتری یعنی ۱۷۷۷ مگاهرتز داره نسبت به ۱۶۶۵ مگاهرتز ۳۰۶۰Ti، که نشون میده ممکنه کارت گرافیک قوی‌تری باشه. با این حال، برعکسش درسته. چرا؟ چون تعداد هسته‌های SM و کودا در نسخه Ti این کارت گرافیک خیلی بیشتره و همین اختلاف قدرت رو ایجاد می‌کنه.

با این حال، RTX 3060 Ti با کمترین حافظه‌ VRAM و بوست کلاک کمتر، عملکرد رو بهبود می‌بخشه. حافظه‌ کمتر ۱۹۲ بیتی کارت گرافیک ۳۰۶۰ نسبت به حافظه‌ ۲۵۶ بیتی کارت گرافیک ۳۰۶۰ Ti یک عامل مهمه. این یعنی سرعت انتقال داده کمتر برای کارت گرافیک ۳۰۶۰. 

کارایی کلی یک کارت به جزئیات سیستم خنک کننده‌اش هم بستگی داره. علاوه‌بر اون، پاور پیشنهادی برای کارت گرافیک ۳۰۶۰، ۶۰۰ واته که ۱۷۰ وات اون برای کارت گرافیک استفاده میشه. برای کارت گرافیک ۳۰۶۰Ti هم پاور پیشنهادی ۶۵۰ واته که ۲۰۰ وات اون برای کارت گرافیک مصرف میشه. دمای حداکثر هر دو GPU قابل مقایسه است. بنابرین کارت گرافیک ۳۰۶۰Ti نیاز به توان بیشتری داره. همچنین این یعنی که کارت گرافیک ۳۰۶۰Ti بیشتر داغ میشه. 

بنچمارک‌ها در رزولوشن ۱۴۴۰p

بعد از مقایسه مشخصات کارت‌های گرافیک RTX 3060 و RTX 3060 Ti وقتشه که اون‌ها رو در بخش عملکرد مقایسه کنیم. دونستن عملکرد دقیق یک کارت گرافیک به اندازه‌ قیمتش مهمه. ساده‌تر بگم، ما باید بدونیم عملکرد یک GPU نسبت به قیمتی که داره، ارزشش رو داره یا نه. 

نسبت عملکرد به قیمت با قدرت نمایش سریع مهم‌ترین اولویت بنچمارک‌هاییه که در ادامه می‌بینید. در اینجا، ما بنچمارک‌های Testing Games رو بررسی می‌کنیم. در ادامه مشخصات سیستم تست رو برای مقایسه کارت گرافیک  RTX 3060 و RTX 3060 Ti می‌بینید:

  • پردازنده: Intel i9 10900K
  • مادربرد: MSI MPG Z490 GAMING PLUS
  • خنک کننده: Zalman CNPS10X Performa
  • کارت‌ گرافیک‌ها: GeForce RTX 3060 (MSI VENTUS 2X) و Geforce RTX 3060 Ti (MSI VENTUS 3X)
  • حافظه رم: ۳۲GB DDR4 3600
  • منبع تغذیه: CORSAIR RM850i 850W

اگه به مشخصات بالا نگاه کنید می‌بینید برای مقایسه این کارت‌گرافیک‌ها از قطعات بالارده استفاده شده که البته مربوط به نسل دهم پردازنده‌های اینتل هستن. Intel i9 تو اون زمان یکی از بهترین پردازنده‌هاست، با ترکیب با Z490. 

MSI روی تعدادی رویکرد نوآورانه و قوی تاکید کرده تا بتونه پشتیبانی کافی رو برای این پردازنده‌ها با مادربردهای Z490 خودش ارائه بده. برای برآورده کردن نیازهای TDP، توان و فرکانس بالاتر نسل ۱۰ پردازنده I9، معماری VRM قوی‌تر و راهکارهای خنک کنندگی بهتری داره. MSI روی تعدادی رویکرد نوآورانه و قوی تاکید کرده تا بتونه پشتیبانی کافی رو برای این پردازنده‌ها ارائه بده.

برای خنک کردن پردازنده در طول بنچمارک‌ها و جلوگیری از افت سرعت به علت گرم شدن، از خنک کننده Zalman CNPS10X Performa استفاده شده. 

بازی Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077

بازی Cyberpunk 2077 که توسط شرکت CD Projekt RED توسعه داده شده، شاید معروف‌ترین بازی اکشن نقش آفرینی جهان باز اخیر باشه. این بازی روی منابع گرافیکی و پردازشی خیلی سنگینی استواره. شرکت CDPR از موتور RED نسل بعدی خودش با قابلیت ریتریسینگ، سایبرپانک ۲۰۷۷ رو زنده کرده. CDPR قصد داشت تا این بازی رو به عنوان پیروزی بزرگ خودش معرفی کنه.

بنابراین تلاش زیادی برای ارائه بصری بازی به علاوه مکانیک‌های بازی شده. سایبرپانک برای کنترل فناوری‌های روز دنیا ساخته شده مثل ریتریسینگ به صورت real time که سایه‌ها و بازتاب‌ها رو در زمان واقعی با عمق و واقعیت نشون میده. سایبرپانک بازی خیلی سنگینیه که می‌تونه بهترین بازی نسل حال حاضر باشه درحالی که ریتریسینگ داره.

از اونجایی که این بازی خیلی سنگینه، حتی GPUهای با کیفیت بالا هم در تست این بازی مشکل دارن. در این تست همه تنظیمات رو حالا High قرار گرفته تا بیشترین خروجی از هر دو GPU گرفته بشه. علاوه بر اون، ریتریسینگ رو روشن و تنظیماتش روی Ultra قرار گرفته. همچنین، حالت کیفیت برای DLSS انتخاب شده.

اگه میزان فریم در ثانیه (FPS) این کارت‌ها رو در بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ مقایسه کنیم، فرق زیادی وجود نداره. همونطور که می‌بینید، فقط ۷ فریم در ثانیه فرق در میانگین FPS بین دو کارت وجود داره. RTX 3060 Ti می‌تونه بازی رو با ۴۰ فریم در ثانیه بدون وقفه اجرا کنه و حتی برای یک لحظه هم زیر ۳۰ فریم در ثانیه نمی‌ره. در حالی که RTX 3060 می‌تونه بعضی از فریم‌ها رو از دست بده و حتی تو صحنه‌های سنگین زیر ۳۰ فریم در ثانیه برسه.

به همین خاطر، اگه می‌خواید بازی رو با تجربه‌ای روون اجرا کنید، شاید نیاز داشته باشید تنظیماتتون رو روی حالت High و تو رزولوشن ۱۴۴۰p بذارید. در این تنظیمات، میانگین فریم در ثانیه یک تفاوت ۱۸.۹۱ درصدی بین این دو کارت وجود داره. به یاد داشته باشید که این دو کارت تفاوت قیمتی زیادی با هم دارن که ۱۷.۵ محاسبه میشه. به طور کلی، نسبت قیمت به عملکرد هردوی این کارت گرافیک‌ها یکسانه. بنابراین، اگه به دنبال یک کارت گرافیک هستید که بتونه سایبرپانک ۲۰۷۷ رو با تنظیمات Ultra در رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا کنه، بهتره برید سمت RTX 3060 Ti.

بازی Shadow of the Tomb Raider

بازی Shadow of the Tomb Raider

یه نگاه سریع به تریلرها و عکس‌های این بازی بهمون میگه که این بازی نیاز به تست‌های زیادی داره؛ ماجراجویی‌های لارا کرفت در این بازی، با اون همه جنگل سبز GPU رو راحت نمی‌ذاره. توی تنظیمات این بازی، ۱۵ انتخاب در منوی گرافیک وجود داره. 

جلوه‌های بصری بازی Shadow of the Tomb Raider شگفت‌انگیزه. یکی از واقع‌گرایانه‌ترین تصاویر جنگلی توی بازی‌های ویدیویی با جزئیات دقیق به تصویر کشیده شده. شخصیت اصلی لارا خیلی مورد اهمیت قرار گرفته و هم اکنون یکی از منحصربه‌فردترین سیستم‌های انیمیشن روی PC رو داره. اگرچه بازی یه کم قدیمی شده، باز هم برای اجرای درست به سیستم به نسبت قوی نیاز داره. تنظیمات استفاده شده برای این تست، میکس بین حالت‌های بالا و التراست و تمامی عناصر دیگه هم روشن هستن.

همونطور که در تصویر بالا می‌بینید، می‌تونیم تفاوت قابل توجهی رو بین مصرف وات بین دو کارت گرافیک تشخیص بدیم. RTX 3060 Ti حدود ۱۹۵ وات برق مصرف می‌کنه. در حالی که RTX 3060 فقط حدود ۱۵۰ وات مصرف می‌کنه. این نشون میده که RTX 3060 برتری در مصرف برق نداره و احتمالا به سرعت گرم میشه.

RTX 3060 Ti به طور میانگین ۱۰ فریم بیشتر نسبت به RTX 3060 ارائه میده. تفاوت عملکرد بین این دو کارت ۱۷.۵% محاسبه میشه که اگه به تفاوت قیمتشون هم توجه کنی، منصفانه‌ست. هر دو کارت از پردازنده و رم با کارایی بالا استفاده می‌کنن در حالی که دماشون از یه اندازه‌ای بیشتر نمیشه. RTX 3060 Ti موفق میشه از مرز ۶۰ فریم در ثانیه عبور کنه. اما کارت گرافیک RTX 3060 کمی کم میاره. در نتیجه، تو این مسابقه، RTX 3060 Ti به راحتی برنده‌ست که البته از اول هم دور از ذهن نبود.

بازی Forza Horizon 4

بازی Forza Horizon 4

هیچ شکی نیست که Forza Horizon 4 از نظر بصری یک بازی ویدیویی زیباست. Playground Games با ساختن یک بازی مسابقه‌ای به همون اندازه واقع‌گرایانه در کنترل و گیم‌پلی، استانداردهای بالای این سری رو حفظ کرده. طبیعتاً این باعث نگرانی درباره عملکرد سیستم میشه، از کنترل‌های بسیار ساده مثل فیلتر کردن آنیسوتروپیک و کیفیت تکسچر، تا جزئیات ریز مانند سطوح بازتاب‌دهنده‌ی پنجره، سطوح بازتاب‌دهنده‌ی کلی، و قابلیت هندسی اشیاء ثابت و پویا.

به علاوه در این بازی ما یک منوی گرافیکی پیشرفته داریم که بیش از ۲۰ تنظیمات متفاوت برای بازی‌کردن به شما ارائه می‌کنه. برای تجربه بهتر بازی Forza، می‌تونید از این مجموعه ابزارهای عالی استفاده کنید و بازی رو به دلخواه خودتون سفارشی کنید. Forza Horizon نسبت به بازی‌های AAA که در حال حاضر منتشر می‌شن، خیلی هم سنگین نیست. سیستم‌های میان‌رده تا خوب می‌تونن به‌راحتی این بازی رو اجراش کنن. 

تنظیمات این بازی اکثرا روی حالت Ultra هستن و فقط چند تاشون روی High قرار گرفتن. در عین حال، همه گزینه‌های پیشرفته روشن هستن. در نتیجه، کارت‌های RTX 3060 و ۳۰۶۰ Ti عملکرد شگفت‌انگیزی در Forza Horizon 4 دارن. سیستم با بیش از ۱۰۰ فریم در ثانیه روی هر دو کارت به انجام رسیده. علاوه بر اون، اگه به تفاوت نرخ فریم‌ها بپردازیم، RTX 3060 Ti به طور میانگین ۱۳۸ فریم در ثانیه رو ارائه میده. در حالی که RTX 3060 به ۱۱۵ فریم در ثانیه می‌رسه. در نتیجه، RTX 3060 Ti 16.66% بهتر از RTX 306ـه.

در آخر، در هر دو کارت عملکرد قابل توجهی در نرخ فریم ارائه میدن. اگرچه گاهی اوقات RTX 3060 نمی‌تونه نرخ فریم رو بالا و ثابت نشون بده. این می‌تونه زمانی که با مانیتوری با نرخ تازه‌سازی بالا بازی می‌کنید و می‌خواید نرخ فریم‌ها به نزدیک‌ترین نرخ تازه‌سازی مانیتورتون برسه، مشکل براتون ایجاد کنه. به‌طور کلی، RTX 3060 Ti عملکرد و ارزش بهتری نسبت به RTX 3060 داره.

بازی Horizon Zero Dawn

بازی Horizon Zero Dawn

بازی Horizon Zero Dawn اولین بار در فوریه ۲۰۱۷ روی پلی‌استیشن ۴ منتشر شد. تیم هلندی Guerrilla Games مسئول توسعه و توزیع بازی بودن. بازی Horizon Zero Dawn دومین انحصاری پلی‌استیشن بود که راهش رو به PC پیدا کرد. گرافیک بصری بازی خیلی شگفت‌انگیزه. وقتی بازی می‌کنید واقعا سخته چشم از جزئیات فوق‌العاده، منظره‌ها و شخصیت‌ها بردارید.

به علاوه، تکسچرها خیلی متمایز و واضحن. موتور Decima پایهٔ بازی Horizon Zero Dawn و بازی‌های کنسولی زیادیه، از جمله Death Stranding، ولی با مشخصات فنی متفاوت. موتور نسخه PC از DirectX 12 استفاده می‌کنه. به طور متضاد با Death Stranding، بازی Horizon Zero Dawn از NVIDIA DLSS یا RTX Raytracing پشتیبانی نمیکنه.

به نظر ما این بازی در زمان خودش یکی از بهترین بازی‌های AAAست به خاطر گرافیک شگفت‌انگیز و داستان پرهیجانی که داره. با این حال، برای اجرای بازی به یک کامپیوتر قوی نیاز دارید. این نیاز به کارت گرافیک و پردازنده قدرتمند داره. به خصوص برای رندر کردن تصاویر جنگلی زیادی که در بازی وجود داره. برای این مقایسه، تنظیمات روی کیفیت الترا قرار داده شده تا بیشترین خروجی از هر دو کارت گرافیک گرفته بشه.

در نتایج می‌بینیم که کارت گرافیک RTX 3060 Ti به طور میانگین موفق به رندر ۷۸ فریم در ثانیه میشه. در حالی که RTX 3060 تنها می‌تونه نرخ فریم رو بالای مرز ۶۰ فریم در ثانیه نگه داره. بنابراین، RTX 3060 Ti عملکردی ۱۶.۶۶% بیشتر از رقیبش ارائه میده. این امکان رو هم به دلیل هسته‌های بیشتر داره. این کارت‌ها می‌تونن بهتون گیم پلی نرم و روون با رزولوشن ۱۴۴۰p و با تنظیمات Ultra بدن. پس تفاوتی بین این دو کارت در مورد تنظیمات وجود نداره.

با این حال، RTX 3060 Ti انرژی بیشتری مصرف می‌‍کنه و ممکنه سیستم رو در طول سشن بازی بسیار داغ کنه، همچنین در مقایسه با آزمایش RTX 3060، دمای CPU بالاتری داره. به علاوه، RTX 3060 Ti عملکرد بیشتری نسبت به نسخه دیگه ارائه میده و نسبت قیمت به عملکردش باعث میشه بهترین کارت برای این شرایط باشه. البته توجه کنید این نتیجه مخصوص این بازیه و این اختلاف دما در بازی‌های دیگه به چشم نمی‌خوره.

بازی Red Dead Redemption 2

بازی Red Dead Redemption 2

از نظر عملکرد، بازی Red Dead Redemption 2 به سخت افزار قوی نیاز داره و سیستم‌های ضعیف نمی‌تونن این بازی رو به خوبی اجرا کنن. اگه می‌خواین بازی رو با فریم ریت قابل قبولی اجرا کنید، به یک کارت گرافیک میان رده رو به خوب و یا در بهترین حالت یک کارت گرافیک پرچم دار نیاز دارید. بازی بزرگ بعدی Rockstar پس از سری Grand Theft Auto، Red Dead Redemption این بازی بود که تونست نظر خیلی از گیمرها رو به خودش جلب کنه. این بازی نه تنها از نظر بصری زیباست، بلکه گیم پلی و داستان خیلی جذابی داره.

به خاطر داشته باشید که Red Dead Redemption 2 بازیی واقعا سنگینیه. مشابه Grand Theft Auto V که در گذشته برای کامپیوترها کمی مشکل‌ساز بود و توی اجرای اون به مشکلان زیادی برمیخوردیم. با این حال در این بازی تنظیمات گرافیکی متنوعی وجود داره بتونید اون‌ها رو متناسب با سخت افزارتون شخصی‌سازی کنید. با استفاده از یک اسلایدر ساده، می‌تونید تنظیمات سیستمتون رو به دلخواه خودتون در RDR 2 تغییر بدید. گزینه‌های مختلف در محدوده تنظیمات کیفیت موجود هستن؛ شش حالت Performance هفت پروفایل Balanced و هفت تنظیم Quality.

این که تنوع زیادی برای این تنظیمات وجود داره خوبه، ولی تغییرات چشم‌گیری رو به وجود نمیارن. اصولاً این بازی جزو بازی‌های سنگین محسوب میشه و حتی پیشرفته‌ترین سخت‌افزارهای موجود در حال حاضر هم در حفظ فریم ریت مناسب در ۱۴۴۰p دچار مشکل می‌شن. 

تنظیماتی که در طول بازی استفاده شده اکثراً الترا و بالا هستن. فقط کیفیت ذرات روی متوسط قرار گرفته است. در سایر جنبه‌ها، تنظیمات گرافیکی روی بیشتری حالت قرار داده شدن. با این تنظیمات، RTX 3060 Ti در حدود ۲۰۰ وات برق مصرف می‌کنه در حالی که RTX 3060 در ۱۷۰ وات هست. با این حال، استفاده از پردازنده و حافظه در دو کارت یکسانه و هر دو کارت به نسبت ۱۰۰٪ استفاده می‌شن.

RTX 3060 Ti در این تنظیمات به طور میانگین ۷۲ فریم در ثانیه ارائه میده. در حالی که RTX 3060 میانگین ۶۰ فریم در ثانیه تولید می‌کنه. به طور قابل توجهی، هر دوی این کارت‌ها تا فریم‌ریت ۶۰ رو ارائه می‌کنن. این باعث میشه گیم پلی روونی رو که همه گیمرها به دنبالشن، تا حدی تجربه کنید. در نتیجه، RTX 3060 Ti در ارائه عملکرد نسبت به نسخه دیگه تا ۱۶٫۶۶٪ جلوتره. اگه قیمت رو هم در نظر بگیرید که تفاوت ۱۷٫۵٪ وجود داره، RTX 3060 Ti گزینه بهتریه اگه می‌خواین این بازی رو به بهترین شکل تجربه کنید.

بازی Microsoft Flight Simulator

بازی Microsoft Flight Simulator

بازی Microsoft Flight Simulator یکی از بازی‌های بسیار موفق مایکروسافته که تونسته پرواز رو به خوبی شبیه‌سازی کنه و تعداد زیادی طرفدار بین عاشقان شبیه‌سازی پرواز و هوانوردان واقعی داره. استودیوی Asobo با شرکت نرم‌افزاری بزرگ مایکروسافت همکاری کرده تا این ایده رو به واقعیت برسونه. این باعث جذب یک جمعیت جدید و مجموعه‌ای جدید از طرفداران بازی شده.

علاوه بر بهبود ظاهری که واضحه، تصاویر ماهواره‌ای بینگ مایکروسافت و فناوری محاسبات ابری آزور در ساخت زمینی کاملاً جدید و قابل کاوش استفاده شده که سری رو به سطحی جدید میبره. علاوه بر برخی نگرانی‌ها درباره عملکرد و آستانه سخت‌افزاری بالا، تجربه پرواز واقع‌گرایانه بازی Microsoft Flight Simulator مایکروسافت، بسیار لذت بخشه و اکثر کاربرها هم رای این بازی نظرهای مثبت ثبت کردن.

ابتدا، شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت مشکلات عملکردی حتی بر روی قوی‌ترین سخت‌افزارها داشت. بنابراین، این شرکت یک به‌روزرسانی در راستای بهتر شدن پرفورمنس منتشر کرد. این به‌روزرسانی باعث بهبود قابل ملاحظه‌ای در عملکرد بازی شد. جنبه‌های بصری در حقیقت کاملاً یکسان هستن. اما در نرخ فریم تفاوت قابل توجهی وجود داره. تیم توسعه‌دهنده برای افزایش کارایی شبیه‌ساز در زمینه قدرت پردازشی و حافظه زمان و انرژی زیادی صرف کردن که از نتیجه بازی و جایگاهش بین بازی‌های دیگه شبیه‌ساز مشخصه.

با نگاه به نتایج مقایسه، می‌تونیم ببینیم که مایکروسافت فلایت سیمولاتور از VRAM استفاده زیادی می‌کنه. هر دو کارت تونستند فریم‌ریت رو بالای ۳۰ در حالت Ultra نگه دارن. بازی بسیار از سخت افزار کار می‌کشه و از ۱۶ گیگابایت رم استفاده می‌کنه. میانگین FPS RTX 3060 Ti به اندازه ۴۴ فریم در ثانیه در ۵۷ درجه سانتیگراد ارائه میده در حالی که RTX 3060 میانگین ۳۷ فریم در ثانیه در ۵۴ درجه سانتی‌گراد تولید می‌کنه. با این نتیجه میتونیم ببینیم RTX 3060 Ti با ۱۶٪ عملکرد بهتر از رقیب خودش جلوتره. اما این تفاوت خیلی هم زیاد نیست.

همه بخش‌های دیگه تقریباً یکسان هستن به جز مصرف انرژی. RTX 3060 حدود ۱۶۷ وات برق مصرف می‌کنه در حالی که RTX 3060 Ti حدود ۲۱۲ وات. بنابراین، تفاوت قابل توجهی بین دو کارت وجود داره. نسبت قیمت به عملکرد هم با توجه به تفاوت عملکرد مساویه. پس اگر می‌خواید فریم‌ریت بیشتری در مایکروسافت فلایت سیمولاتور بدست بیاریاد باید هزینه اضافی پرداخت کنید.

بازی Assassin’s Creed Valhalla

بازی Assassin’s Creed Valhalla

اگه به دنیای گیم علاقه داشته باشید و خودتون هم بازی کنید بدون شک اسم بازی Assassin’s Creed Valhalla رو شنیدید. این سری بازی‌ها در طول سالها تغییرات زیادی رو تجربه کرده و در هر نسخه شاهد تغییرات و پیشرفت‌های زیادی برای این بازی بودیم. در چند سال اخیر، عناوین بزرگ یوبیسافت به خاطر بهینه نبودنشون مورد انتقاد قرار گرفتن. حتی کارت‌ گرافیک‌های قوی هم در اجرای Assassin’s Creed Valhalla دچار مشکل شدن.

برای اجرای بازی Valhalla باید رزولوشن انتخابیتون رو روی تنظیمات کمتر بذارید تا کارت گرافیکتون بتونه بازی رو اجرا کنه. این بازی چندین گزینه‌ی مقیاس برای رزولوشن داره و در کل عملکرد قابل قبولی رو میشه ازش گرفت. یوبیسافت یه مجموعه خوبی هم از تنظیمات بصری در اختیار کاربران قرار داده.

بازیکنا می‌تونن جنبه‌های بصری مثل  anti-aliasing ،environment features ،cluttering ،reflections realistic skies, water ،textures ،and depth of field رو تغییر بدن. همچنین می‌تونن از گزینه‌های موشکافی حرکتی و بازتاب‌های فضای صفحه هم استفاده کنن. این بازی اولین بازی Assassin’s Creedـه که از رابط برنامه‌نویسی کاربر DX12 استفاده می‌کنه و نشون میده که Assassin’s Creed Valhalla به اندازه زیادی به حافظه پردازنده وابسته نیست.

تنظیماتی که در این تست استفاده شده در حالت Ultra هست تا از تمام قدرت این کارت‌ها استفاده بشه. نگاه به بازی نشون میده که هر دو کارت می‌تونن فریم ریت مساوی ۶۰ رو بدست بیارن. میانگین فریم ریت RTX 3060 و RTX 3060 Ti به ترتیب ۶۰ FPS در ۴۹ درجه سانتیگراد و ۷۲ FPS در ۵۲ درجه سانتی‌گراد هستن. پس این تفاوت ۱۶٪ عملکرد بیشتر در RTX 3060 Ti رو نشون میده. تفاوت مصرف برق در این تست‌ها کمی کمتره. RTX 3060 از ۱۴۶ وات برق استفاده می‌کنه در حالی که RTX 3060 Ti نیاز به ۱۶۰ وات داره.

بالاخره، در صورتی که درصد FPS ۱٪ کمتری برای RTX 3060 برابر با ۴۷ FPS هست. بنابراین بعضی وقت‌ها ممکنه که زیر ۶۰ فریم برسه و بازی کمی قطع و وصل بشه. از طرف دیگه، برای RTX 3060 Ti این عدد ۵۷ـه. این تفاوت قابل توجهیه اگر می‌خواید در طول بازی قطع و وصل نشید.

به هر حال در این رقابت نهایی، RTX 3060 Ti با توجه به کمترین فریم تولید شده و ثبات اون پیروز میشه. این کارت به راحتی بیش از ۶۰ FPS رو در تنظیمات Ultra high با رزولوشن ۱۴۴۰p بدست میاره. با این حال، هر دو کارت، عملکرد قابل قبولی در اجرای این بازی دارن. 

جمع‌بندی از مقایسه کارت گرافیک RTX 3060 و RTX 3060 Ti

در این مقاله به مقایسه کارت گرافیک RTX 3060 و RTX 3060 Ti پرداختیم. پول اضافی که برای VRAM کارت گرافیک RTX 3060 خرج می‌کنید به نظر بیهوده میاد. این ممکنه یکی از عوامل نگه داشتن قیمت بالاتر RTX 3060 باشه. VRAM به هیچ شکل قابل مشاهده‌ای توی بازی‌ها استفاده نشد. به جز بازی مایکروسافت سیمولیتور که یک بازی خاص محسوب میشه و یه جورایی میشه گفت حسابش از بقیه بازی‌ها جداست.

اگر می‌خواید بازی‌های AAA رو با تنظیمات بالا اجرا کنید، حداقل نیاز شما به RTX 3060 Tiـه. از سوی دیگه RTX 3060 بهترین عملکرد رو در رزولوشن ۱۰۸۰p داره. البته دیدیم که اگر تنظیمات رو کمی کاهش بدیم، میتونه به خوبی عمل کنه. هر دوی این GPU ها انتخاب های عالی هستن، اما ما ۳۰۶۰Ti رو توصیه می‌کنیم. دلیلش هم اینه که این پردازنده با اینکه نسخه Ti همین کارت گرافیکه ولی عملکرد رو به یک سطح و رزولوشن دیگه ارتقا میده.

۳۰۶۰Ti انتخابی مناسب برای یک گزینه متوسطه چون عملکرد عالی رو در هر دو رزولوشن ۱۰۸۰P و ۱۴۴۰P ارائه می‌کنه. به هر حال، هر دوی این GPU ها گزینه‌های خوبی برای کامپیوتر شما هستن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۷ نظر

  1. مرسی از سایت خوبتون
    یه سوال داشتم،من کارت msi 3060 ti ventus x3 دارم،موقع بازی دماش ۷۶ درجه میشه،ایا این دما طبیعی هست؟یا خمیرش رو باید عوض کنم؟
    یک سال و نیم از کارت استفاده کردم

    1. سلام عزیز. این دما در مقایسه با کارت‌های دیگه بالاست، اما به حدی نیست که نگرانی خاصی به وجود بیاره. بهتره دمای hot spot رو هم بررسی کنید. اگه بین دمای hot spot و GPU اختلافی بیشتر از ۱۰ درجه وجود داره، اون موقع احتمالا مشکل از خمیره، اما چون کارت جدیدیه، فکر نمی‌کنم خمیر حرارتی مشکلی داشته باشه.

      1. اختلاف دمای gpu و hotspot در حالت عادی ۱۲ درجه است.اما در حال گیم یا استرس به اختلاف دمای ۲۷ درجه میرسه.خمیر رو عوض کنم؟

        1. بله تعویض خمیر با یه مدل خوب از برند ترمال گریزلی، خصوصا فلز مایع میتونه به دما کمک کنه، اما به طور کلی، دمای کارت شما دمای خطرناکی نیست که بخواید هزینه کنید و کارت رو هم از حالت پلمپ خارج کنید، به جاش میتونید دور فن هارو بالاتر ببرید. اما همین دمای ۷۶ هم دمای اوکی‌ای هست.

          1. تو بازی خود کارت اتوماتیک دور فن رو میبره روی ۱۰۰ درصد که دما در اون حالت میشه ۷۷ درجه و دمای هات اسپات میشه ۱۰۴ درجه،کارت هنور یک سال از گارانتیش مونده.کاش بدم نمایندگی برام تعویض کنه
            ممنون از سایت عالی تون.عشقید

    2. تقریبا دما خوبع این دما بعد از یک سال خیلی کم بالا میره که خوب عادیع ولی اگ دما گرافیکتون به ۷۹درجه رسید یه سرویس فن ببرید یا خمیر سیلیکون رو عوض کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×