@benchfa_team
اخباراخبار سخت افزار

شرکت OpenAI در حال ساختن یک مدل هوش مصنوعی پیشرفته است که توانایی اتصال ۱۰ میلیون GPU NVIDIA را با هم دارد

رقابت در حوزه‌ هوش مصنوعی در حال حاضر کاملا داغه و شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سعی دارن به همدیگه در این زمینه برتری‌هایی ببخشن. از این رو، NVIDIA و OpenAI دارن روی یک مدل هوش مصنوعی کار می‌کنن که نه هزاران، بلکه میلیون‌ها GPU رو با هم ترکیب می‌کنه. تا آخر این خبر درباره همکاری OpenAI و انویدیا با بنچفا همراه باشید.


OpenAI و NVIDIA می‌تونن یک مدل GPU هوش مصنوعی بسازن که همه‌ی مدل‌ها رو از بازی خارج کنه

همکاری OpenAI و انویدیا برای اتصال ۱۰ میلیون پردازنده گرافیکی NVIDIA

تا حالا، NVIDIA و OpenAI در پروژه ChatGPT با هم همکاری کردن. گزارش شده که NVIDIA حدود ۲۰٬۰۰۰ GPU هوش مصنوعی جدید خودش رو برای OpenAI تامین کرده که در ماه‌های آینده تعدادشون از این هم بیشتر میشه. اما این فقط قسمت کوچیکی از معادله‌ست.

به گفته وانگ ژیائوچوان، تاجر و بنیانگذار موتور جستجوی چینی Sogou، گفته شده که ChatGPT در حال حاضر روی یک مدل محاسباتی هوش مصنوعی پیشرفته‌تر کار می‌کنه که از روش‌های آموزشی بسیار پیشرفته‌تری استفاده می‌کنه. گفته می‌شه این مدل قابلیت اتصال ۱۰ میلیون GPU هوش مصنوعی رو به هم داره.

رسیدن به حتی ۱۰۰٬۰۰۰ GPU مثل یه کار بزرگ به نظر میاد، ولی بیش از میلیون GPU هوش مصنوعی تا همین اواحر شبیه به یک رویای دور به نظر می‌رسید. وانگ خودش هم در یک شرکت هوش مصنوعی جدید به نام Baichuan Intelligence که در چین به عنوان یک رقیب اصلی برای OpenAI در این کشور شناخته می‌شه، سرمایه‌گذاری کرده. باید توجه داشت که این شرکت به تازگی مدل زبان Baichuan-13B خودش رو منتشر کرده که قادر به اجرا بر روی سخت‌افزار مصرف‌کننده مانند GPU NVIDIA GeForce RTX 3090 هست. اما امکان برتری OpenAI در آینده به وجود اومده و به همین دلیل اون در حساب Weibo خودش پیشنهاد میده که چین به OpenAI خودش احتیاج داره.

مدیر ارشد شرکت انویدیا

۱۰ میلیون GPU هوش مصنوعی برای قدرت مدل‌های زبانی آینده OpenAI از لحاظ مقیاس، خیلی خیلی بیشتر از انتظاراته. با توجه به ظرفیت فعلی NVIDIA، این شرکت فقط می‌تونه یک میلیون GPU هوش مصنوعی تولید کنه، پس این یعنی نیاز به ۱۰ سال زمان برای تحقق ویژن واقعی این پروژه عظیمه.

اما NVIDIA داره با TSMC کار می‌کنه تا تامین رو بیشتر کنه و تولید به زودی می‌تونه به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کنه. اگرچه چیزهای دیگه‌ای هم می‌تونه مشکل‌ساز بشه؛ مثل هزینه، مصرف برق و بیشتر از همه، روش‌های اتصال این همه مقدار بزرگ GPU همدیگه. این احتمالاً فقط یه رویاست، اما اگه واقعاً یک سیستم با یک میلیون GPU هوش مصنوعی داشته‌باشیم، واقعاً یه شگفتی فنی واقعی به حساب میاد و می‌تونه منجر به پیشرفت‌های زیادی بشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×