بررسیفن و خنک کننده

بررسی کولر بادی Deepcool Assassin IV: پر از نوآوری!

امروز می‌خوایم جدیدترین کولر دیپ کول رو بررسی کنیم، کولر Assassin IV که علاوه بر عملکرد خوب، ظاهر و شکل جالبی هم داره. این کولر ۱۰۰ دلار قیمت داره، یعنی ۵ میلیون تومان، پس جزو کولرهای گرون قیمت قرار می‌گیره. حالا قراره این کولر رو با باقی کولرهای موجود در بازار مقایسه کنیم. با بنچفا همراه باشید.

کولر Deepcool Assassin IV white در کیس سفید

شرکت دیپ کول یه شرکت چینی با سال‌ها تجربه در ساخت محصولات خنک‌کننده، پاور، کیس و باقی قطعات کامپیوتره. این شرکت تا همین چند سال پیش حاشیه‌های زیادی داشت و کیفیت محصولاتش هم چنگی به دل نمی‌زدن، اما حالا این قضیه تغییر کرده. این شرکت با کولرهای بادی سری AK و کولرهای آبی سری LS و LT نشون داد که می‌تونه محصولات باکیفیتی تولید کنه. حالا این شرکت تصمیم به ادامه سری کولرهای Assassin گرفته، که کولرهای بادی بالارده این شرکت محسوب میشن. طبق گفته دیپ کول، کولر Assassin IV که جدیدترین محصول این شرکته، «با هدف رسیدن به اوج جدیدی در زیبایی و عملکرد خنک‌کنندگی» تولید شده و سال‌ها در مرحله طراحی بوده. تولید کولرها به طور کلی پروسه پیچیده‌ای داره، چون باید شرایط و مواد مختلف برای مدت طولانی تست بشن.


معرفی کولر بادی DeepCool Assassin IV

کولرDeepCool Assassin IV
قیمت۱۰۰ دلار
اندازه۱۴۴ میلی‌متر طول
۱۴۷ میلی‌متر عرض
۱۶۴ میلی‌متر ارتفاع
جنس هیت سینکآلومینیوم
تعداد هیت پایپ۷ لوله مسی با قطر ۶ میلی‌متر
سوکت‌های پشتیبانی شدهIntel: LGA1700, LGA1200, LGA1151, LGA1150, LGA1155, LGA2066, LGA 2001, LGA2011-v3
AMD: AM5, AM4
بلاک پردازندهبلاک مسی محدب با ماشینکاری دقیق

بریم با این کولر و محتویات داخل جعبه اون آشنا بشیم. کولر DeepCool Assassin IV در یک جعبه کوچیک به نسبت سایزش به شما تحویل داده میشه. کوچیکی جعبه مشکلی نیست، و حتی باعث میشه با کوچیک شدن سایز بسته‌بندی، هزینه حمل و نقل پایین بیاد و در نتیجه محصول ارزون‌تر باشه. در جعبه در کنار خود کولر و ابزار نصب، یه پیچ‌گوشتی با دو سری چهارسو و آلن و یه خمیر حرارتی ۱.۵ گرمی به همراه پاک‌کننده خمیر هم به شما داده میشه. تمام این قطعات تو یه جعبه کوچیک قرار داده شده، و پس از بیرون آوردنشون به سختی می‌تونید اونا رو تو همون جعبه قرار بدید:)).


خب بریم سراغ خود کولر. طراحی این کولر واقعا منحصر به فرده! کولر DeepCool Assassin IV طراحی تاور دوگانه داره، که توسط دو تا فن خنک میشه. خب شاید بگید این طراحی که همون AK620 این شرکته، اما خب در اشتباهید! دو فن این کولر دو سایز متفاوت دارن؛ یکی ۱۲۰ میلی‌متر با طراحی مناسب کشیدن هوا، و یکی ۱۴۰ میلی‌متری مناسب هل دادن هوا. جالب اینجاست که از ظاهر که نگاه می‌کنید، تنها یک فن قابل مشاهده‌ست! فن ۱۴۰ میلی‌متری این کولر، زیر توری بین دو تاور کولر قرار داره، که با برداشتن این کاور به راحتی خارج میشه. فن ۱۲۰ میلی‌متری هم در پشت کولر قرار داره، که وظیفه خارج کردن هوا رو داره. به این ترتیب، بخش جلوی کولر DeepCool Assassin IV هیچ فنی نداره، که باعث حل شدن دو مشکل بزرگ شده؛ اول اینکه دیگه مشکل ناسازگار بودن کولر با فن رو ندارید، و دوم اینکه دسترسی خیلی خوبی به قفل اسلات PCIe دارید! از نظر خنک‌کنندگی هم بعدا به این کولر می‌رسیم.

فن‌های کولر DeepCool Assassin IV - منبع: Tom's Hardware
منبع: Tom’s Hardware

روی این کولر یه سوییچ هم دیده میشه، که یک طرف علامت ۲ مربع و طرف دیگه علامت ۴ مربع داره. با این سوییچ شما می‌تونید کولر رو در حالت Performance یا low noise تنظیم کنید. حالت low noise حالت بی‌صدای این کولره، که سرعت کولر پایین میاد تا صدای زیادی تولید نکنه، و در نتیجه عملکرد خنک‌کنندگی هم پایین میاد. حالت دوم Performance عملا محدودیت سرعت فن رو برمی‌داره، و به فن‌ها اجازه میده با بالاترین سرعت خودشون بچرخن تا پردازنده شما به خوبی خنک بشه. لوگوی DeepCool روی این کولر نورپردازی آبی رنگ داره، که در حالت Silent خاموش و در حالت Performance روشن میشه. وجود یه دکمه فیریکی برای این کار لازم نیست، اما وجودش بهتر از نبودنشه.

این کولر یه قابلیت جالب دیگه هم داره. در جعبه قطعات این کولر، یه گریل مناسب برای نصب یه فن ۱۲۰ میلی‌متری جلوی کولر DeepCool Assassin IV هم وجود داره. این کار می‌تونه تا حدودی به عملکرد کولر کمک کنه، اما با توجه به اینکه فن‌های این کولر به اندازه کافی قدرتمند هستن، فن اضافه نمی‌تونه کمک زیادی بکنه و باز هم به مشکل اصلی کولر بادی، یعنی سطح خنک‌کنندگی کم برمی‌خوریم. همچنین چون خیلی‌ها سراغ نصب فن اضافه نمیرن، سراغ تست این کانفیگ نرفتیم.

کولر DeepCool Assassin IV با نصب فن اضافه در جلو - منبع: Tom's Hardware
منبع: Tom’s Hardware

بنچمارک عملکرد کولر DeepCool Assassin IV

برای بنچمارک کولر DeepCool Assassin IV ما از داده‌های وبسایت Tom’s Hardware استفاده کردیم، که کلی نتایج از این کولر و کولرهای دیگه داره. برای تست این کولر، از دو پردازنده i7 13700K و R7 7700X استفاده شده، که بررسی هر دوی این پردازنده‌ها روی سایت هست. علت تست جدا با پردازنده AMD و اینتل اینه که میزان مصرف برق در هر کدوم از این پلتفرم‌ها، به نتیجه متفاوتی برای گرمای تولید شده میشه؛ مثلا ۷۷۰۰X با ۱۵۰ وات مصرف برق به یک دمایی می‌رسه، و ممکنه ۱۳۷۰۰K با ۲۷۰ وات مصرف برق به این دما نرسه.

برای شبیه بودن نتایج با سناریوهای دنیای واقعی، تست در سیستم انجام شده. تست‌های سیستم اینتل در کیس Be quiet! Silent Base 802، که متاسفانه وارد ایران نشده. تست‌های سیستم AMD هم در کیس Deepcool CK560WH تست شده، که این یکی در ایران موجوده.

رقبای این کولر در این بررسی‌ها، کولرهای زیر هستن:

اکثر این کولرها قیمت خیلی پایین‌تری نسبت به کولر DeepCool Assassin IV دارن، اما همچنین اکثر اون‌ها در ایران موجود نیستن! به خاطر همین نمودارها خیلی جالب شدن. همچنین چندتا کولر AIO هم برای مقایسه عملکرد بین یک کولر بادی و کولر AIO در نمودارها قرار گرفته؛ بزرگ‌ترین مزیت کولرهای آبی خنک‌کنندگی بیشتر با صدای کمتره، و خب نباید از خنک‌کننده بادی همون انتظارو داشته باشید. البته اینم در نظر داشته باشید که کولرهای بادی مطمئن‌تر هستن و خرابی خیلی کمتری دارن. خب دیگه بریم سراغ نتایج.

میزان خنک کنندگی کولر DeepCool Assassin IV

تست‌ها رو با میزان خنک‌کنندگی با میزان نویز یکسان شروع می‌کنیم. هدف از این تست، اینه که ببینیم زمانی که همه کولرها رو روی میزان نویز ۳۸.۲ دسیبل ست کردیم، کولرها چه میزان خنک‌کنندگی ارائه میدن. همونطور که می‌بینید، کولر DeepCool Assassin IV یکی از بهترین کولرها بوده، و در این سطح نویز تونسته ۲۲۲ وات رو خنک کنه، تنها کمی کمتر از Coolermaster 360L، که یه کولر AIO با رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متره!

حالا می‌خوایم همون تست رو با برداشتن محدودیت سرعت فن انجام بدیم. اینجا دیگه فن‌های خنک‌کننده برای خنک نگه داشتن پردازنده تا نهایت سرعت‌شون میرن. در این شرایط می‌بینیم که تفاوت بزرگی در عملکرد کولر DeepCool Assassin IV به وجود نمیاد، و در بهترین حالت میزان خنک‌کنندگی این کولر به ۲۳۶ وات افزایش پیدا می‌کنه. این تفاوت کم می‌تونه به خاطر نویز پایین فن‌ها به صورت کلی باشه، و یا محدودیت سطح خنک‌کنندگی.

میزان نویز کولر DeepCool Assassin IV

حالا بریم سراغ تست میزان نویز کولر. اینجا کولر DeepCool Assassin IV عملکرد خیلی خوبی داشته، و بیشترین میزان نویز ثبت شده، حدود ۴۴ دسیبل بوده. این میزان نویز در بین کولرهای دیگه خیلی خوبه، همچنین کمتر از میزان نویز اکثر کارت گرافیک‌های بازاره، به خاطر همین اصلا حسش نمی‌کنید. اگه سرعت فن‌ها رو به خوبی تنظیم بکنید، نویز فن پایین‌تر هم میاد. جالب‌تر از میزان نویز کولر در حالت low noise اونه؛ در این حالت انگار کولر خودش میره روی میزان نویزی که در تست اول براش ایجاد کرده بودیم، و تنها ۳۹ دسیبل نویز ثبت کرده، و تفاوت اون با حالت idle سیستم تنها یک دسیبله! با توجه به اینکه بهترین و ضعیف‌ترین میزان خنک‌کنندگی این کولر تنها ۹ واته، استفاده از حالت silent به شدت انتخاب خوبیه.

دمای پردازنده ۱۳۷۰۰K زیر کولر DeepCool Assassin IV

حالا می‌ریم سراغ دمای واقعی پردازنده با مصرف برق محدود شده. قاعدتا هیچ کولر بادی نمی‌تونه قدرت کامل این پردازنده رو مهار کنه، به خاطر همین مصرف رو محدود کردیم که به مشکلی بر نخوریم. این کار همچنین به ما اجازه مقایسه بهتر کولرها رو میده. حواستون باشه که این دماها بر حسب دلتای دمای اتاق هستن؛ دلتای دما به ما اجازه میده که به طور کلی تغییر دمای اتاق رو از محاسبات حذف کنیم. همچنین باعث میشه که شما بتونید این دما رو با توجه به دمای اتاق خودتون محاسبه کنید.

در این تست کولر DeepCool Assassin IV موفق به ثبت دمای ۵۷ درجه سانتیگراد در این تست شده، تنها ۲ درجه گرم‌تر از Noctua NH-D15S و میشه گفت برابر با Cooler Master MA824 Stealth. قیمت این سه کولر برابره، پس این برابری عملکرد تعجبی نداره. نکته جالب در این نمودار کولر Thermaltight Peerless Assassin‍ه، که با ۴۰ دلار قیمت پایین‌تر، تنها کمی ضعیف‌تر از کولر DeepCool Assassin IV بوده، اما خب این کولر در ایران موجود نیست، و همچنین از نظر طراحی و ظاهری اصلا با این کولر قابل مقایسه نیست.

و اما حالت low noise که ستاره واقعی این نمایشه! با سوییچ به این حالت، نویز کولر همونطور که دیدیم از ۴۴ دسیبل، به ۳۹ دسیبل کاهش پیدا می‌کنه، و عملا غیر قابل شنیدن میشه، اما دما تنها ۱ درجه افزایش پیدا می‌کنه! با این اوصاف این کولر حتی نیاز به نصب فن سوم هم نداره.

پایین‌ترین مصرف برق تست شده برای این پردازنده ۱۲۵ واته. این مصرف برق تقریبا برابر با سرعت پایه پردازنده‌ست، و باعث میشه تفاوت‌ها بیشتر مشخص باشه. در این میزان مصرف برق، کولر DeepCool Assassin IV تونسته دمای ۴۱ درجه رو به ثبت برسونه، که کمی بیشتر از دمای خنک‌کننده‌های AIO بوده. در حالت low noise، این دما به ۴۶ درجه رسیده، و با Thermaltight Peerless Assassin‍ برابر بوده.

دمای پردازنده ۷۷۰۰X زیر کولر DeepCool Assassin IV

پردازنده‌های سری ۷۰۰۰X شرکت AMD با استفاده از هر کولری، به دمای ۹۵ درجه می‌رسن. برای اینکه بهتر شاهد تفاوت‌های کولرها و دمای پردازنده زیر استفاده باشیم، مصرف برق پردازنده رو به ۹۵W محدود شده. پردازنده Ryzen 7 7700X مصرف برق ۱۴۰ واتی داره، پس این تفاوت بزرگی نیست.

در این تست، کولر DeepCool Assassin IV تنها کولری بوده که تونسته پردازنده ۷۷۰۰X رو زیر دمای ۵۰ درجه سانتیگراد نگه داره (البته دلتا!). به طور کلی دمای این پردازنده از i7 13700K بالاتره، اما این نکته می‌تونه به خاطر تفاوت کیس‌ها در دو تست باشه.

با یه نگاه کوتاهی هم به میزان نویز کولر DeepCool Assassin IV می‌بینیم که این کولر با نویز ۳۹ دسیبل به این دما رسیده، که آماری خیلی خوب برای دیپ کول به حساب میاد.


نتیجه‌گیری: آیا کولر DeepCool Assassin IV ارزش خرید داره؟

کولر DeepCool Assassin IV یه کولر به روز و جدید با طراحی منحصر به فرد محسوب میشه، که با نویز پایین می‌تونه عملکرد خیلی خوبی رو ارائه بده. بزرگ‌ترین مشکل این کولر، قیمت بالای اونه، که در قیمت ۱۰۰ دلار داره با کولر Cooler Master Master Air MA824 Stealth و Noctua NH-D15S رقابت می‌کنه. به نسبت قیمتش، عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش می‌ذاره، اما نسبت به باقی کولرها برتری اون به قدری نیست که ارزش قیمت بیشترش رو داشته باشه، مگر اینکه به بقیه مزایای اون مثل سازگاری کامل رم و نویز خیلی پایین نگاه کنیم.

اما خب بحثی که اینجا هست، اوضاع قیمت کولر بادی در ایرانه. وضعیت کولر بادی در ایران به شکلی در اومده که عملا فقط کولرهای Deepcool پیدا میشن، و تک و توک می‌تونید محصولات شرکت‌های دیگه رو ببینید! این یعنی بزرگ‌ترین حریف کولر DeepCool Assassin IV، کولرهای دیگه این شرکت یعنی DeepCool AK620 و DeepCool AG620 هستن. این کولرها کیفیت خوبی دارن، اما تنوع پایین باعث میشه ما نتونیم تصمیم خوبی در خرید بگیریم و انتخاب‌ها محدود باشن.

کولر DeepCool Assassin IV هنوز در بازار ایران موجود نشده، اما احتمالا به زودی شاهد این اتفاق خواهیم بود. باید منتظر بمونیم و ببینیم واردکننده دیپ کول چه تصمیمی برای قیمت‌گذاری این محصول در ایران می‌گیرن. با توجه به برچسب قیمت ۱۰۰ دلاری و اینکه محصولات دیپ کول مستقیما از خود این شرکت وارد ایران میشن، نباید شاهد قیمت عجیب و غریبی باشیم، اما خب باز هم هیچ چیز در بازار ایران مشخص نیست! همچنین دیپ‌کول اعلام کرده که این کولر ۶ سال ضمانت داره، و باید ببینیم فروشنده‌ها چه میزان گارانتی ارائه میدن.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۳ نظر

  1. سلام و عرض ادب
    این خنک کننده بادی عملکردش بر روی ۱۲۷۰۰K بدون اورکلاک به چه شکلی میتونه باشه؟ لطفا اگر مقاله‌ای هست که عملکرد این خنک کننده رو بر روی ۱۲۷۰۰K بررسی کرده باشه ممنون میشم لینکش رو بزارید.

    1. سلام وقتتون به خیر، نیازی به تستش دقیق روی ۱۲۷۰۰K نیست و میشه نتیجه رو از پردازنده های مشابه پیش‌بینی کرد، بصورت کلی استفادش با این پردازنده کاملا اوکیه و مشکل دمایی ایجاد نمیکنه و میتونه مثل یک واتر ۳۶۰ خوب خنکش کنه.

      1. سپاسگزارم از پاسختون آقای آشناور. 🙏💐
        در کارهای رندرینگ و سیستم ورک استیشن هم میتونه کارآمد باشه و با توجه به تست‌های مشابه چه میانگین دمایی رو میتونه برای i7-12700k ثبت کنه؟
        من میدونم که Noctua NH-D15 به راحتی میتونه i7-12700k رو خنک کنه، با توجه به اینکه Noctua NH-D15 در بازار نیست این میتونه جایگزینش باشه؟
        ببخشید که متن پیام طولانی شد و از وقتی که برای پاسخگویی میزارید سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×