محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
راهنمای خریدراهنمای خرید قطعات

بهترین کیس های کامپیوتر بازار ایران – تابستان ۱۴۰۲

امروز می‌خوایم نگاهی به اوضاع قیمت کیس در بازار ایران داشته باشیم و ببینیم بهترین کیس‌های کامپیوتر کدوم‌ها هستن. ما کلی انتخاب متفاوت برای این لیست داریم، و ممکنه کیس‌های محبوب شما هم جزو این لیست باشن! بدون هیچ اتلاف وقتی بریم سراغش. برای آشنایی با چندتا کیس خفن و باکیفیت، با بنچفا همراه باشید.


چرا کیس کامپیوتر مهمه؟

کیس کامپیوتر بر خلاف عقیده خیلی‌ها، از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر شماست! چرا؟ اولا چون که شما وقتی سیستم‌تون رو می‌بینید، اولین چیزی که می‌بینید کیسه، نه پردازنده ۳۰ میلیونی که توی اونه. دوما اینکه کیس شما با تهویه هوای داخل کیس، امکان خنک شدن قطعات شما رو فراهم می‌کنه. شما بهترین کولر آبی رو روی پردازنده نصب کنید، باز هم اگه این کولر به جریان هوای خوبی دسترسی نداشته باشه، نمی‌تونه پردازنده شما رو خنک کنه.

یه نکته خیلی مهم هم امکان اسمبل راحت در کیسه. خیلی کیس‌ها در بازار هستن که ممکنه عملکرد خیلی خوبی داشته باشن، اما در مدیریت کابل به شدت شما رو اذیت کنن و حتی کابل‌ها به قدری سخت جا شن که مشکل ایمنی به وجود بیاد.

ما ۴ نکته اصلی برای انتخاب کیس‌های این لیست داریم:

  • جریان هوای مناسب
  • کیفیت ساخت خوب
  • موجودی در بازار ایران
  • از همه مهم‌تر، قیمت در بازار ایران و همچنین به نسبت محصولات هم‌رده

تمام این نکات در جای خودشون مهمن، منتها ممکنه برای هر کسی یکی از اون‌ها اهمیت بالاتری داشته باشه. راجع به قیمت، ما قیمت کیس‌ها رو با قیمت جهانی اون‌ها، و در مقایسه با باقی محصولات بازار قرار می‌دیم. به خاطر همینه که می‌بینید در بعضی محدوده‌های قیمتی شاهد حضور چند کیس هستیم، اما فقط یکی از اون‌ها در این لیست موجوده. این اتفاق در برخی محدوده‌های قیمتی افتاده، اما چون یکی از اون‌ها ارزش خرید بالاتری داشته، همون انتخاب شده.

خب دیگه توضیحات کافیه. بریم سراغ کیس‌ها که کلیییی انتخاب پیش رومونه!


بهترین کیس mini ITX:

Cooler Master MasterBox NR200P

یه کیس نقلی و جمع و جور! این کیس کولر مستر صرفا با مادربردهای Mini ITX سازگاره، که انتخاب‌های شما رو محدود می‌کنه، اما نتیجه اون یه کیس جذاب و جمع و جوره. اسمبل در این کیس یکم پیچیده‌ست، چون مثل کیس‌های معمولی نیست، و همچنین در نصب کولر هم مشکلات زیادی خواهید داشت، چون در صورت نصب AIO در پایین عملکرد اون به شدت افت پیدا می‌کنه و باید فقط در کنار و یا پشت این کیس رادیاتور AIO رو نصب کنید. اگر هم از کولر بادی استفاده کنید، نمی‌تونید کارت رو به صورت عمودی نصب کنید. قبل از خرید این کیس حتما آپشن‌ها رو بررسی کنید و قطعات‌تون رو انتخاب کنید تا با مشکل ناسازگاری روبرو نشید.

کیس‌های Mini-ITX دیگه‌ای هم در بازار موجودن، اما این کیس به نسبت قیمت و کیفیتش، ارزش خرید بالاتری داره. Fractal Design Torrent Nano انتخاب بهتری به حساب میاد، اما قیمت خیلی بالاتری داره و همین باعث شد جایی در لیست ما نداشته باشه.


بهترین کیس ارزون قیمت:

Green GRIFFIN G1

با پول این کیس هیچ چیز بهتری گیرتون نمیاد! کیس G1 گرین کیفیت بدنه بالایی نداره، اما با توجه به بالا رفتن قیمت‌ها، همچنان انتخاب خیلی خوبی به حساب میاد. با یه فن ۲۰۰ میلی‌متری و یه فن ۱۲۰ میلی‌متری ARGB، نیازی به خریدن فن اضافه هم ندارید و کیس جریان هوای خیلی خوبی داره. مهم‌ترین مزیت این کیس، در شفاف Tempered Glass اونه، بر خلاف اون تلق بی‌کیفیت و مسخره‌ای که در آریا بود. حضور Tempered Glass در این محدوده قیمت کاملا غیر ضروریه، اما خب من شیشه رو هر زمانی به فلز و تلق ترجیح میدم.

این کیس دو مشکل بزرگ داره. اولی فضای کم برای مدیریت کابله، که در کیس آریا هم دیده میشه، و دومی بسته بودن پشت فن ۲۰۰ میلی‌متری جلوی کیسه. ریل فن‌های جلو با در نظر گرفتن فن ۱۲۰ میلی‌متری تولید شده، و باعث شده که بخش زیادی از ورودی هوای فن جلو رو مختل کنه. اینم در نظر داشته باشید که نورپردازی‌های این کیس مثل این تصاویر روشن نیستن، و این تنها تصاویر نمایشیه. هابی هم که برای فن‌ها قرار داده شده به شدت بی کیفیته، و تنها با فن‌های شرکت گرین سازگاره.


راحت ترین انتخاب کیس:

DeepCool CG540

ما واقعا انتظارات زیادی از این کیس نداشتیم، اما با قیمتی که داره، میشه گفت یکی از بهترین کیس‌های بازاره! البته در مورد کیفیت بدنه و عملکرد دمای کیس نمی‌تونیم نظر بدیم، اما اندازه کیس و سازگاری بالای اون با قطعات دیگه، باعث میشه کیس خیلی خوبی باشه، مخصوصا که با اون جای ارتقای زیادی دارید. شما می‌تونید رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری و یا کولر بادی با ارتفاع ۱۷۵ میلی‌متر توی اون نصب کنید، و از همه جالب‌تر اینه که می‌تونید کارت گرافیک‌های عظیم تا طول ۳۸۰ میلی‌متر رو توی این کیس نصب کنید! یعنی اگه RTX 4090 Strix رو در اون نصب کنید، همچنان ۲۲ میلی‌متر با فن‌ها فاصله داره! البته پیشنهاد می‌کنم این کار رو نکنید، چون باید کابل برق رو با فشار نصب کنید و به شدت نزدیک شیشه میشه، و مشکلاتی رو به وجود میاره.

بزرگ‌ترین مشکل این کیس، فضای محدود مدیریت کابل و نبود مسیرهای کافی برای کابل‌هاست. همچنین کیج هارد این کیس مشکلات زیادی داره، اما به طور کلی، این یکی از کیس‌های مورد علاقه ما در بازاره، اما برای نظر بهتر باید حتما اونو بررسی کنیم.


بهترین کیس میان رده:

Lian Li Lancool III

این کیس یکی از بهترین کیس‌هاییه که در چند سال اخیر عرضه شده! ظاهر این کیس خیلی معمولی و ساده‌ست و از دور به سختی می‌تونید متوجه مدل اون بشید، اما در نزدیک و مخصوصا در عملکرد، این کیس جایگاه ویژه‌ای داره. Lancool 3 پر از المان‌های مکانیکیه و توجه لین لی به جزئیات در طراحی اون عالی بوده. بهترین قسمت اون، اینه که با ۴ فن عرضه میشه، که تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه می‌چرخن و جریان هوای خیلی خوبی رو ایجاد می‌کنن. گنجایش این کیس هم بالاست، و امکان نصب کلی رادیاتور داره، و می‌تونه میزبان یه سیستم کاستوم لوپ هم باشه. سیستم مدیریت کابل این کیس هم فوق‌العاده‌ست؛ Lancool 3 فضایی کافی برای عبور دادن کابل‌ها داره، و تمام کابل‌ها توسط کاورهای آلومینیومی پوشیده شده. این کاورها عملا بی استفاده هستن، اما با توجه به اینکه هر دو سمت کیس شیشه داره، وجودشون برای پوشوندن کابل‌ها ضروریه.

بیشتر از این نمی‌خوایم وارد جزئیات بشیم، و شما می‌تونید برای اطلاعات بیشتر «بررسی کیس Lian Li Lancool III» رو مطالعه کنید.

تا اینم یادم نرفته بگم. اول می‌خواستم کیس Lian Li Lancool 216 رو به جای این کیس اینجا قرار بدم، چون همونطور که در «بررسی کیس Lian Li Lancool 216» دیدیم، عملکرد خیلی خوبی داره، اما متاسفانه این کیس در ایران موجودی خوبی نداره. همچنین Lancool 3 سازگاری بیشتری با محصولات دیگه داره، و به خاطر همینه که بین کیس‌های دیگه تونست این مقام رو به دست بیاره.


کیس مناسب خاص پسندان:

Fractal Design North

یک کیس واقعا متفاوت! اگر از کیس‌های معمولی خوشتون نمیاد و سخت پسند هستید، و یا در حال برنامه‌ریزی برای یه کیس خاص هستید که با تم چوبی اتاقتون جور دربیاد، Fractal Design North انتخاب خیلی خوبی برای شماست. شرکت Fractal Design یه شرکت سوئدیه که هر چند وقت یک بار محصولات جالب و باکیفیتی رو معرفی و راهی بازار می‌کنه. Fractal Design North یکی از همون کیس‌هاست، که بر خلاف باقی کیس‌ها که یه ظاهر جدی و حوصله‌سربر دارن، یه ظاهر جدید و جالب رو راهی بازار کرده. پنل جلویی این کیس تیکه‌های چوب داره، که رنگ اون با توجه به مشکی یا سفید بودن کیس تغییر می‌کنه. این پنل چوبی به هیچ وجه جلوی ورود هوا به داخل کیس رو نمی‌گیره، و Fractal Design North علاوه بر ظاهر خاص و زیباش، عملکرد خیلی خوبی هم در زمینه دما داره. اگه می‌خواید واقعا وارد این فضا بشید، می‌تونید در این کیس فن‌های Noctua نصب کنید، که باعث میشه ظاهر خیلی جالبی در این کیس پیدا کنن.

اگه از کیس‌های تک رنگ ساده خسته شدید، پیشنهاد می‌کنم نگاهی هم به کیس‌های سری Fractal Design Pop داشته باشید، که مدل‌های دو رنگ جالبی دارن.


یکی از بهترین کیس‌ها؟

Lian Li O11 Dynamic EVO

این کیس رو نمی‌دونستم به چه عنوانی در این لیست جا بدم، اما به قدری خوبه که نباید نامش از قلم بیفته. سری کیس‌های O11 با همکاری Lian Li و Der8auer اورکلاکر آلمانی و مدیر Thermal Grizzly با هدف ساخت یه کیس مناسب کاستوم لوپ ساخته شد. از اون سال مدل‌های مختلفی از این کیس توسط خود Lian Li و شرکت‌های دیگه تولید شد، اما O11 Dynamic EVO کمی خاصه. این کیس مثل Lancool 3 پر از المان‌های مکانیکیه، مهم‌ترینش هم این امکان که می‌تونید کیس رو ۱۸۰ درجه بچرخونید، جوری که پایین کیس، بالای کیس قرار بگیره!

این کیس برای خنک‌کننده مایع، به خصوص کاستوم لوپ طراحی شده. اگه قصد استفاده از خنک‌کننده‌های بادی رو دارید، Lancool 3 و یا Deepcool CG540 انتخاب خیلی بهتریه، و تنها زمانی سراغ کیس‌های سری O11 برید که می‌خواید از AIO و یا کاستوم لوپ استفاده کنید، چون علاوه بر عملکرد بهتر این کیس در این سناریوها، باعث میشه به خوبی قطعات‌تون مشخص باشه و بتونید شاهکاری که خلق کردید رو تماشا کنید.


بهترین کیس مناسب خنک کننده های بادی:

Fractal Design Torrent

یه کیس دیگه از Fractal Design. این کیس ظاهر جالبی داره که اونو از باقی کیس‌ها متمایز می‌کنه، اما مهم‌ترین دلیل انتخاب ما، عملکرد خیلی خوب اون در استفاده از کولرهای بادیه. اگه اطمینان و عمر بالای کولرهای بادی رو به زیبایی AIO ترجیح می‌دید، این کیس بهترین انتخاب برای شماست. البته این به این معنی نیست که نمی‌تونید در این کیس رادیاتور نصب کنید، اما مکان‌های نصب رادیاتور در این کیس محدوده، چون پاور در بالای کیس قرار داره. Fractal Design Torrent با دو فن ۱۸۰ میلی‌متری در جلو و سه فن ۱۴۰ میلی‌متری در پایین عرضه میشه، که باعث یه فشار هوای مثبت خیلی خوب در کیس شده و به خاطر همین کولرهای بادی مثل Deepcool AK620 و یا Deepcool Assassin IV در این کیس عملکرد خیلی خوبی رو به نمایش می‌ذارن.

بزرگ‌ترین عیب این کیس، مدیریت کابل نسبتا سخت در اونه. اگه با این موضوع مشکلی ندارید، Fractal Design Torrent انتخاب خیلی خوبیه.


بهترین کیس برای کاستوم واترکولینگ:

Lian Li O11 Dynamic XL

این برادر بزرگ‌تر کیس O11 Dynamic محسوب‌میشه. همونطور که از اسمش مشخصه، O11 Dynamic XL نسخه بزرگ‌تر مدل معمولی اونه، و طول و عرض و ارتفاع بیشتری داره. به خاطر همین سایز بزرگ‌تر اون و اینکه شما می‌تونید رادیاتورهای بزرگ‌تری رو در اون نصب کنید، این کیس انتخابی عالی برای کاستوم واترکولینگ محسوب میشه، و در واقع اگه شما اینکار رو نکنید ضرر می‌کنید! هیچ کیسی به خوبی O11 Dynamic XL نمی‌تونه قطعات شما رو به رخ بکشه.

نسخه جدیدتر این کیس، یعنی Lian Li O11 Dynamic EVO XL هم در Computex 2023 به نمایش گذاشته شد و به زودی در راهه، و اگه عجله‌ای در خرید سیستم ندارید، بهتره منتظر اون کیس بمونید.


بهترین کیس مجهز به RGB:

Corsair ICUE 5000T RGB

کیس Corsair iCue 5000T - منبع: Kitguru

کورسیر عاشق نورپردازی RGB‍ه! تا جایی که وقتی همه‌ی شرکت‌ها در حال معرفی فن‌های جدید با قابلیت جابجایی هوای بیشتر بودن، تصمیم گرفت مخالف جهت بقیه حرکت کنه و فن‌های مجهز به RGB بیشتر عرضه کنه!

حالا این شرکت بخواد یه کیس مجهز به RGB تولید کنه چی میشه؟ آفرین! یه کیس که میزان روشنایی اون با مانیتور شما برابری می‌کنه! از شوخی که بگذریم، این کیس کیفیت ساخت خیلی خوبی داره، و کلی فضای نصب برای قطعات بزرگ و قدرتمند شما داره. سه تا فن LL120 هم روی اون نصب شده، که مجموع چراغ‌های LED این کیس رو به ۲۰۸ عدد می‌رسونه.

جریان هوای این کیس هم خیلی خوبه، و با توجه به فضای زیاد داخل کیس، امکان نصب کلی رادیاتور برای کاستوم لوپ هم دارید، و من دیدم که با کاستوم لوپ چه نتیجه جیگری میده. با توجه به اینکه تنها یک طرف اون شیشه‌ست، به زیبایی O11 Dynamic XL نمی‌رسه، اما همچنان نتیجه جذابی میشه.

برای اطلاعات بیشتر درباره این کیس، می‌تونید «بررسی کیس Corsair 5000T» رو مطالعه کنید.


بدترین کیس موجود در بازار ایران:

ASUS ROG Z11

با مشکلات و بدی‌های خیلی از کیس‌های موجود در بازار ایران میشه کنار اومد، اما این یکی دیگه مشکلات رو مخ داره! ایسوس با این کیس می‌خواست طراحی جدیدی رو امتحان کنه، و یه کیس Mini-ITX با اندازه یه کیس ATX با ابعاد عجیب و غریب خلق کرد. این کیس دو مشکل اصلی داره؛ تهویه افتضاح کارت گرافیک، و اسمبل به شدت رو مخ.

برای تهویه که نیاز به توضیح نداره. هوایی که در این کیس جریان داره همینطوری محدوده، حالا کارت گرافیک به یک شیشه می‌چسبه و تنها راه تنفسش یه مش خیلی نازکه، که ایسوس اگه اونو قرار نمی‌داد سنگین‌تر بود!

اسمبل هم می‌تونه بخش جالبی باشه، اما اینکه خیلی از قطعات امروزی به شدت بزرگن، باعث میشه اسمبل در این کیس و به خصوص مدیریت کابل به یه کابوس تبدیل بشه. حتی متخصصان حرفه‌ای هم در اسمبل با این کیس مشکل دارن!

قطعا کیس‌های بدتر از این هم در بازار ایران وجود داره، اما این یکی با ترکیب کیفیت پایین، نصب سخت و قیمت بالا، این کیس اصلا ارزش خرید نداره و به هیچ وجه نباید سراغش رفت، مگر اینکه می‌خواید تزیینی نصبش کنید رو دیوار و ازش استفاده نکنید!


بهترین کیس بالارده و Full Tower:

Cooler Master HAF 700 EVO

منبع: Tom’s Hardware

برای اینکه با سطح و لول این کیس آشنا بشید، باید بگم که قبل از اسمبل، Haf 700 EVO وزن ۲۵ کیلوگرمی و قیمت پایه ۵۰۰ دلاری داره! این کیس مشخصا برای عامه مردم تولید نشده و مخاطبان خاصی مد نظرشه.

این کیس کولرمستر کلی قابلیت جذاب داره، از جمله پنل جلویی با صفحه‌نمایش و طرح جالبی از Tempered Glass ( که بخشی از دلیل وزن بالای این کیسه) قابلیت نصب ۱۸ فن ۱۲۰ میلی‌متری، و همچنین محل نصب ۱۲ هارد درایو ۳.۵ اینچی! این کیس بی دلیل حدود ۶۰۰ دلار قیمت نداره، چون کلی قابلیت داره که خیلی از تولیدکننده‌ها حتی فکر انجامش رو هم ندارن. تنها کیسی که قابلیت رقابت با اون رو داره، Corsair 1000D‍ه که اون هم چند سال از عرضه‌ش می‌گذره و عملکرد خوبی هم نداره.

بهترین استفاده از این کیس، اسمبل یه کاستوم لوپ حرفه‌ای با کلی رادیاتور و فنه. وقتی امکانش هست چرا که نه؟ بدون کاستوم لوپ داخل این کیس خیلی خالی به نظر می‌رسه، چون به شدت بزرگه.

یکی از قابلیت‌های جالب این کیس هم نصب کارت گرافیک، پاور و حافظه‌ها بدون نیاز به پیچه. برای این قطعات مکانیزم جالبی برای نصب در نظر گرفته شده، و شما می‌تونید این قطعات رو به راحتی و بدون نیاز به ابزار نصب کنید. راستی این کیس کلی جا برای این قطعات داره، که نیازی به گفتن نداره واقعا. حداکثر طول کارت گرافیک در این کیس ۴۹۰ میلی‌متره، یعنی تقریبا نیم متر! حالا حالاها این کیس جا برای کارت گرافیک‌های جدید داره! دیگه خودتون بقیه قطعات رو در نظر بگیرید که چه حالتی در کیس دارن:)))


بهترین کیس ناموجود در ایران:

Corsair 4000D Airflow

اگه باور ندارید که این کیس چه جایگاه ویژه‌ای داره، باید بگم که ۴۰۰۰D Airflow یکی از پرفروش‌ترین کیس‌های موجود در آمازونه! کیس‌های سری Airflow کورسیر به طور کلی وارد ایران نشدن، بر خلاف مدل X اون‌ها که همگی در بازار موجودن. سری Airflow عملکرد دمای خیلی بهتری داره، و از همه مهم‌تر اینکه ارزون‌تر هم هست. کیس Corsair 4000X قیمت ۱۳۰ دلاری داره، و خب با سه فن ARGB عرضه میشن، اما کیس ۴۰۰۰D Airflow تنها ۹۰ دلار قیمت داره! به خاطر همین انتخاب خیلی بهتری محسوب میشه.

کیس‌های دیگه‌ای هم هست که دوست داشتیم در ایران باشن تا بتونیم اون‌ها رو پیشنهاد کنیم، مثل NZXT H7 Flow و یا Phanteks Eclipse G360A، اما انتخابات محدودی داریم. امیدواریم در آینده شاهد کیس‌های باکیفیت بیشتری در بازار ایران باشیم و محدود به انتخاب بین تنها چند کیس نباشیم.


نتیجه‌گیری: بهترین کیس موجود در بازار؟

شما حتما باید دنبال کیسی باشید که جریان هوای خوبی داشته باشه و قطعات‌تون رو به خوبی خنک کنه، مخصوصا در کیس‌های کوچیک‌تر که ورود هوا محدودتره. اما مهم‌تر از اون، انتخاب کیسیه که از نگاه کردن بهش لذت می‌برید. کیس قطعه‌ایه که قراره تمام مدت روی میز شما باشه و شما اولین چیزی که از سیستم‌تون می‌بینید، کیس اونه، به خاطر همین انتخاب کیسی که زیباییش براتون دلنشین باشه از هر چیزی مهم‌تره. اگه یه کیسی قیمت و ارزش خوبی داره اما از ظاهرش خوشتون نمیاد، بهتره به یه کیس دیگه فکر کنید، چون هیچوقت از ظاهر اون کیس راضی نخواهید بود.

پیشنهاد من اینه که اگه از کیسی خوشتون میاد اما قیمتی بالاتر از انتظارتون داره، اونو بخرید. کیس قطعه‌ای نیست که خرابی داشته باشه، و همچنین اینطوری از ظاهرش راضی خواهید بود و ممکنه تا ده سال حتی برای قطعات جدیدتون از اون استفاده کنید. همچنین کیس باکیفیت، می‌تونه عمر قطعاتی مثل فن‌ها رو افزایش بده، و اینطوری عمر سیستم بالا میره و عملکرد اون در طی زمان افت نمی‌کنه.

خیلی ممنون که با ما همراه بودید. امیدوارم این مطلب بهتون در انتخاب کیس جدیدتون کمک کنه و از خریدتون لذت ببرید. دوست دارید روی چه کیسی کار کنیم؟ نظراتتون رو حتما با ما به اشتراک بذارید.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×