بررسیفن و خنک کننده

بررسی خنک کننده پردازنده AK400 + بنچمارک دما و نویز

چند وقت پیش بررسی خنک کننده DEEPCOOL AK620 رو نوشتیم. این خنک کننده یه کولر با طراحی هیت‌سینک دوتایی بود که به نظر می‌رسید داره بازی رو عوض می کنه. این مدل از برند دیپ کول یکی از بهترین خنک کننده هاییه که ما تا الان تست کردیم و تنها توسط ۲۴۰mm و ۳۶۰mm AIOS شکست خورده. با توجه به رقابت زیادی که توی بازار برای کولر پردازنده وجود داره، این کار، کار آسونی نیست. حالا وقتش رسیده که به بررسی خنک کننده پردازنده AK400 بپردازیم. این کولر برای پردازنده‌هایی با توان کمتر طراحی شده و از نظر ظاهر و اندازه هم از AK620 کوچیک تره. تا آخر این بررسی با بنچفا همراه باشید. 


از اون جایی که یه ایرکولر بزرگ شاید انتخاب همه نباشه، DEEPCOOL متوجه این موضوع شده و مدل‌های دیگه ای از این سری تولید کرده. ساختن خنک کننده AK400 ظاهر خوبی داره، به راحتی نصب میشه و فضای کافی برای نصب رم هم ارائه می کنه. بعضی از طراحی‌ها کولر که دارای دو برج هستن شما رو محدود می کنن. خنک کننده پردازنده AK400 یکی از بهترین ایرکولرها در این بازه قیمتی و برای پردازنده های میان‌رده بسیار گزینه خوب مقرون به‌صرفه‌ایه. همچنین که عملکرد خیلی خوبی از خودش نشون میده که در ادامه و توی تحلیل بنچمارک ها بهش می‌رسیم. 

شما می‌تونید بررسی خنک کننده پردازنده AK620 رو در بنچفا بخونید.

مشخصات خنک کننده پردازنده AK400 

مشخصات خنک کننده پردازنده AK400 

در ادامه جدول مشخصات خنک کننده پردازنده AK400 رو می‌بینید.

مشخصات خنک کننده پردازنده AK400 
برند:DeepCool
مدل:AK400
سوکت‌ها:Intel: LGA1150, LGA1151, LGA1155, LGA1156, LGA1200, LGA1700
AMD: AM4
هیت‌سینک:جنس: Aluminium (fins)
لوله‌های حرارتی مسی
ابعاد: ۱۲۷ x 97 x 155 mm
لوله‌های حرارتی: Ø۶ mm – 4 pcs
وزن: ۶۶۱ گرم
فن:مدل: FC120P (DF1202512CM)
ابعاد: ۱۲۰ x 120 x 25 mm
سرعت فن: ۵۰۰–۱۸۵۰ RPM
جریان هوای فن: ۶۶.۴۷ CFM (maximum)
نویز فن: ≤۲۹ dBA
قابلیت‌ها:Four direct touch copper heat pipes
Fluid dynamic bearing fan
Simple and secure installation with all metal mounting brackets
گارانتیدارد
MSRP:$۳۴.۹۹

چارت بالا شامل همه‌ اطلاعاتیه که روی صفحه‌ محصول AK400 از DEEPCOOL پیدا می‌کنید. اول اندازه‌هاست که در این بخش می‌بینیم که با فن نصب شده، تاور ۱۲۷ میلی‌متر عرض، ۹۷ میلی‌متر ضخامت و ۱۵۵ میلی‌متر ارتفاع داره. بدون فن، این کولر آلومینیوم و مسی تنها ۱۲۰ میلی‌متر عرض، ۴۵ میلی‌متر ضخامت و ۱۵۲ میلی‌متر ارتفاع داره. در کل، با همه‌ لوازم جانبی و فن متصل، وزن AK400 به ۶۶۱ گرم می‌رسه. چیزی که توی چارت نیست، اینه که این تاور از ۵۴ ورقه (Fin) ساخته شده، که نه تنها فاصله‌ یکنواختی در اطراف لوله‌های حرارتی دارن، بلکه همچنین می‌بینیم که دو طرف تاور تا مرکز بسته‌شدن که فاصله‌ یکنواخت رو در تمامی تاور تضمین می‌کنه.

DEEPCOOL به چهار لوله‌ حرارتی با قطر ۶ میلی‌متر اشاره می‌کنه اما اشاره‌ای به این نکته نداره که این لوله‌ها از جنس نیکل هستن. یه چیزی که شاید جالب باشه برای بعضی‌ها ولی توی چارت نشون داده نشده، اینه که AK400 امتیاز TDP 220W داره. آخرین چیزی که ارزش ذکر داره اینه که این مدل با دو رنگ مشکی و سفید عرضه شده. 


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


بررسی کولر AK400 دیپ کول

در این عکس به فاصله و جایگاه کولر نسبت به رم‌ها دقت کنید. بعد از نصب فن روی تاور هم فاصله مناسبی بین اسلات‌های رم وجود داره. این باعث سازگاری کولر با ماژول‌های رم میشه. اهمیت این موضوع وقتی مشخص میشه که خیلی وقت‌ها در سیستم‌هایی که مشاوره درستی برای اون‌ها انجام نشده، می‌بینیم که بعد از نصب کولر برای جا زدن رم‌ها دچار مشکل می‌شیم.


این تاور از یه فن ۱۲۰ میلی‌متری با ضخامت ۲۵ میلی‌متر برای خنک‌کردن لوله‌ها استفاده می‌کنه و سرعتی از ۵۰۰ تا ۱۸۵۰ دور در دقیقه داره. در حالت بیشینه‌ سرعت، فن ۶۶.۴۷ CFM جریان هوا و فشار استاتیک تا ۲.۰۴ mmH2O تولید می‌کنه. DEEPCOOL می‌گه که فن باید کمتر یا حداکثر ۲۹ دسی بل صدای هوا رو داشته باشه. همچنین مشخصات برقی رو هم می‌بینیم که نشون می‌ده که این فن به ولتاژ ۱۲ ولت DC نیاز داره ولی فقط ۰.۱۳ آمپر جریان مصرفی داره که ۱.۵۶ وات از برق رو مصرف می‌کنه.

برای خیلی از خریدارها، قیمت مهمه و یکی از مزیت‌های این خنک کننده دیپ کول هم همین داستان قیمته. کولر AK400 با قیمت فقط ۳۴.۹۹ دلار لیست شده، که این کولر رو در دسترس اکثر کسانی قرار میده که نیاز به یک کولر ارزون قیمت با عملکرد و ظاهر خوب دارن. 


بسته بندی و ظاهر خنک کننده AK400 

بسته‌بندی و ظاهر خنک کننده AK400 

بسته‌بندی AK400 خیلی چیز خاصی برای ارائه نداره. بخش جلوی جعبه، بیشتر سفیده و از یه خط سبز هم استفاده شده. علاوه‌بر این روی جعبه می‌تونید عکس خنک کننده و لوگوی دیپ کول هم ببینید. همچنین که بالای یه سایه‌گذاری خاکستری رنگ قرار داره، که چند مورد از ظاهر کولر رو نشون می‌ده.

با هزینه کم این کولر، DEEPCOOL ترجیح می‌ده که همه چیز رو ساده‌تر نگه داره. 


در پشت جعبه اطلاعات بیشتری رو می‌بینیم. باکس سبز در بالا به ما میگه که این یه کولر پردازنده‌هاست و متن کوچک‌تر پایین‌تر می‌گه که برای اطلاعات بیشتر به سایت سر بزنید. به سمت راست هم یک سری مشخصات مربوط به پشتیبانی رو می‌بینیم. یه استیکر هم در پایین قرار داره که شماره مدل و سریال برای این AK400 رو نشون می‌ده. 


داخل جعبه، تاور و فن رو می بینیم و تمام قطعات رو با فوم درون جعبه بسته‌بندی کردن تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنن. همچنین علاوه‌بر این ها قطعات مرود نیاز برای نصب کولر مثل پیچ‌ها و براکت رو می‌بینیم.


بررسی خنک کننده AK400 دیپ کول

عملکرد خنک کننده پردازنده AK400

چیزی که از جلوی AK400 دیده میشه اصولاً یه فنه که بیشتر بخش تاور خنک کننده رو پوشش می‌ده. فن کاملاً سیاهه و شامل نه پره میشه. یه استیکر میانی با نام DEEPCOOL وجود داره و جایی که گیره‌های فن متصل می‌شن، پد‌های جداکننده چسبی مثل مربع‌هایی که توی جعبه دیده بودیم داره. پایین فن، چیزهایی مثل کابل فن قرار داره و لوله‌های حرارتی نیکل‌ هم دیده میشه. در آخر هم باید درباره متریال و ظاهر این خنک کننده بدونید که بدنه با یه کاور شفاف پلاستیکی محافظت شده که ظاهر خوبی هم به این کولر بخشیده. 


سمت راست تاور، پنجاه و چهار فین رو می‌بینیم، و هر کدوم از این فین‌ها بخشی خمیده روی لبه‌ خارجی داره، که نه تنها برای اطمینان از فاصله‌گذاری مناسب بلکه برای جذب بیشتر هوا کاربرد داره. همچنین این تاور یه طراحی غیرهمسطح داره و از رم فاصله می‌گیره که موضوع خیلی مهمی برای نصب رم به حساب میاد. معمولا خیلی از کولرهای دوتایی این‌کار رو می‌کنن.


نگاهمون به پشت تاور نشون می‌ده که چقدر فاصله‌گذاری‌ها برای AK400 خوب کار می‌کنه، همه عاوامل در طراحی دست به دست هم داده تا این کولر عملکرد کولینگ خیلی خوبی داشته باشه. همه‌ لوله‌های حرارتی عمودی هستن، ولی دو خط جدا از هم وارد فین ها میشن که این کار اجازه می‌ده هوا به سادگی به اون ها برسه و در عملکرد کلی نقش مهمی ایفا می‌کنن.


حالا به سمت سمت چپ تاور نگاه می‌کنیم، چندتا چیز دیگه باقی مونده که باید بهش بپردازیم. اول اینکه جهت جریان هوا روی سمت فن نشون داده شده. دومین چیز هم اینه که این فن از گیره‌های سیمی استفاده می‌کنه که در بخش‌هایی از تاور قفل می‌شه.


همونطور که در تصویر می‌بینید این حالت مشبکی که برای این کولر در نظر گرفته شده باعث میشه که فن جریان هوا رو بیشنر با فین‌ها درگیر کنه و این باعث میشه که به‌طور کلی عملکرد کولینگ خیلی بهتر انجام بشه. چون در غیر این صورت هوا خیلی راحت از بین فین‌ها رد می‌شه ولی اینجوری هوا درگیری بیشتری با هیت سینک پیدا می‌کنه.

محتویات جعبه خنک کننده پردازنده AK400

بررسی خنک کننده AK400 دیپ کول

بریم یه نگاهی به محتویات جعبه بندازیم. اولین چیزی که می‌بینیم، براکته، که از فولاده و دقیقا همون جوریه که باید باشه و انتظارش رو داریم. این قطعه برای خیلی از پردازنده ها استفاده می‌شه و هیچ‌ فرقی نمی‌کنه که از چه سوکتی استفاده می‌کنید. در سمت راست تصویر هم هم براکت پشتی قرار داره که برای همه‌ی پردازنده‌های چند سال اخیر استفاده میشه.

بررسی خنک کننده AK400 دیپ کول

حالا، دوتا از گیره‌های فن که برای نصب فن استفاده می‌شن رو می‌بینیم. علاوه‌بر این پیچ‌های لازم برای سوکت‌های LGA1700 و یک مجموعه دیگه برای سوکت‌های LGA115X هستن. استندآفه‌های نارنجی برای استفاده از پردازنده‌های AMD کاربرد داره.

دفترچه‌ نصب هم با یک لیست قطعات شروع می‌شه و همین‌طور به نصب LGA1200 و ۱۱۵X می‌پردازه. بعدش نصب LGA1700 میاد و می‌بینیم و در آخر هم نصب AMD میاد.


تست و بنچمارک خنک کننده AK400 دیپ کول

حالا وقتش رسیده که بپدازیم به بنچمارک‌های کولر AK400 در ادامه مشخصات سیستم تستی رو می‌بینید که برای آزمایش‌های این خنک کننده استفاده شده. 

  • مادربرد: ASUS ROG Crosshair VIII HERO [Wi-Fi] (AMD X570)
  • پردازنده: AMD Ryzen 5 3600X
  • حافظه‌ RAM: Corsair Vengeance LPX 4000MHz 4X8GB
  • کارت گرافیک: ASUS GeForce RTX 2060 6GB OC
  • ذخیره‌سازی: Galax HOF Pro M.2 1TB SSD
  • کیس: Hydra Bench Standard
  • پاور: ASUS ROG Thor 850W 
  • سیستم‌عامل: Microsoft Windows 10 Home 64-bit 
  • نرم‌افزار: AMD Ryzen Master، AIDA64 Engineer 6.25.5400 و CPU-z 1.92.0 x64
تست و بنچمارک خنک کننده AK400 دیپ کول؛ دما

با دمای ۵۹.۶ درجه سانتی‌گراد، شاید چیز خاصی به نظر نیاد، ولی توجه به این موضوع مهمه که هیچ‌کدوم از ایرکولرهای بالاتر از AK400 به این اندازه ارزون نیستن و شما باید حداقل ۱۰ دلار دیگه بپردازید تا به اون سطح عملکرد برسید. در حالت اصلی، AK400 واقعاً بهترین پیشنهاد از نظر ارزش خرید و عملکرد به حساب میاد.

تست و بنچمارک خنک کننده AK400 دیپ کول؛ دما

با اعمال اورکلاک، می‌بینیم که این کولر به دمای ۶۶.۶ درجه سلسیوس AK400 می‌رسه. اما حتی اینجا هم باید ۵ دلار دیگه بپردازید تا یک دهم درجه بهتر از AK400 به دست بیارید. می‌دونید این یعنی چی؟ یعنی AK400 جایگاه بهترین پیشنهاد  رو از نظر نسبت قیمت و عملکرد ارائه میده.

تست و بنچمارک خنک کننده AK400 دیپ کول؛ دما

برای اونایی که به دنبال کسب آخرین عملکرد هستن، می‌تونن فن رو تنظیم کنن و ۲.۷ درجه سلسیوس دیگه از AK400 به دست بیارن که توی این جدول می بینیم که دمای خوبی به حساب میاد. با این حال، این کار باعث میشه نویز بیشتری ایجاد بشه. 

تست و بنچمارک خنک کننده AK400 دیپ کول؛ صدا

این خنک‌کننده ارزون‌قیمت با بسته‌بندی ساده، اجازه میده که همه هزینه‌ها صرف عملکرد و تولید خود محصول بشه. با این وجود، هنوز می‌بینیم که فین‌ها، جنس نیکل‌ کلدپلیت، فاصله‌های فوق‌العاده کوچک بین مس و آلومینیوم توی پایه، کاور شیک برای جلب توجه ظاهری، و یه مجموعه اضافی از گیره‌های فن باعث میشه که ما نتیجه خوبی از این خنک کننده به دست بیاریم در حالی که همه قطعات و ابزارهای لازم هم توی باکس خودش داره.


جمع‌بندی

خنک‌کننده، AK400 توی رده و قیمت خودش بهترین انتخاب به حساب میاد مخصوصا توی ایران که نسبت به کولرهای دیگه قیمت مناسبی در عین عملکرد خوب ارائه میده و توی زمانی که وارد بازار شده تونسته جایگاه خیلی خوبی به‌دست بیاره و خیلی از کاربرها این کولر رو برای خنک کردن پردازنده‌شون استفاده کنن.  

فنی که با این خنک‌کننده همراهه هم توی کارش بسیار خوب عمل می کنه. در حالی که فن‌های زیادی توی بازار هستن که مشخصات درست و درمونی ندارن و تولیدکننده‌ها هم خیلی اطلاعات خوبی از اون ها منتشر نمی‌کنن.  همچنین باید به تنظیم منحنی PWM هم اشاره کنیم، چون ظاهرا دیپ‌کول از فن بیشترین استفاده رو کرده در حالی که کمترین صدا رو تولید می کنه. 

توی این موقعیت، دیپ‌کول کار ما رو راحت کرده. AK400 آماده‌ست تا بهترین گزینه‌های ارزون‌قیمت رو به چالش بکشه و به برتری برسه و دقیقاً همین کار رو هم کرده. به عنوان سلطان جدید این بخش، تنها چیزی که می‌تونیم بگیم تبریک گفتن به دیپ‌کول برای این تولید این محصول باارزشه.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۳ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×