بررسیفن و خنک کننده

بررسی و بنچمارک کولر بادی DeepCool AG400

امروز می‌خوایم کولر بادی DeepCool AG400 رو بررسی کنیم و ببینیم در مقایسه با کولرهای دیگه چه عملکردی رو به نمایش می‌ذاره. این کولر قیمت خیلی خوبی داره، که اونا رو به انتخاب خیلی خوبی در مقایسه با باقی کولرهای بازار تبدیل می‌کنه، اما برای تصمیم‌گیری بهتر، باید اونو بررسی کنیم. با بنچفا برای بررسی و بنچمارک کولر DeepCool AG400 همراه باشید.


کولرهای سری AG دیپ کول شباهت زیادی به کولرهای سری AK این شرکت داره، اما به راحتی میشه تفاوت‌های بین اون‌ها رو تشخیص داد. کولر DeepCool AG400 یک کولر بادی تک تاوره، با ۴ هیت پایپ و یک فن ۱۲۰ میلی‌متری، دقیقا مثل کولر AK400. از اینجا به بعد وارد تفاوت‌ها میشیم. فن این کولر یک فن ARGB با سرعت بالاتره، با برینگ متفاوت، که کمی صدای بالاتری داره. این فن انگار جنس متفاوتی هم داره، چون فاصله نوک تیغه‌ها با حاشیه فن بیشتر از مدل‌های قبلیه.

فن کولر DeepCool AG400 - منبع: Tom's Hardware
منبع: Tom’s Hardware

هیت سینک هر دو کولر متفاوته، اما در DeepCool AG400 لوله‌ها به همراه هیت‌سینک کمی رو به عقب خم شدن تا سازگاری با رم‌ها بالاتر بره. همچنین به خاطر این اتفاق، نصب کولر راحت‌تره. لوله‌های مسی این کولر هم با سطح کلدپلیت کولر یکسانن، و مستقیما روی IHS پردازنده قرار می‌گیرن.

همچنین کاور پلاستیکی بالای تاور کولر هم حذف شده، و هیت‌سینک و محل پایان لوله‌ها مشخصه، در نتیجه ارتفاع کولر کمتره.

DeepCool AG400کولر
۳۰ دلارقیمت پایه
۶۱۴ گرموزن (با احتساب فن)
۱۲۰x92x150 mmابعاد (با احتساب فن)
Intel: LGA1700 – 1200 – 1151 – 1150 – 1155 
AMD: AM4 – AM5
سوکت‌های پشتیبانی شده
تا ۳۱.۶ دسیبلنویز
۴ هیت پایپ مسی با قطر ۶ میلی‌مترهیت پایپ
Hydro Bearingبرینگ فن
۱۲۰x120x25 mmاندازه فن
تا ۷۵.۸۹ CFMجریان هوا
۵۰۰ تا ۲۰۰۰±۱۰% دور در دقیقهسرعت فن

بنچمارک عملکرد کولر بادی DeepCool AG400

برای بنچمارک کولر DeepCool AG400 از داده‌های وبسایت Tom’s Hardware استفاده کردیم. به خاطر اینکه این کولر و AK400 خیلی عملکرد نزدیک به همی دارن و عملا تفاوت اون‌ها به تفاوت جریان هوای کیس بستگی داره. به خاطر همین، دیگه این کولر در این لیست حضور نداره و کولر DeepCool AG400 صرفا با باقی کولرهای هم‌رده بازار مقایسه شده. متاسفانه خیلی از کولرهایی که در این لیست موجودن، در بازار ایران موجود نیستن، و کولر DeepCool AG400 در این قیمت فقط داره با خودش رقابت می‌کنه.

برای بنچمارک و استرس تست این کولر، از پردازنده ۱۳۹۰۰K استفاده شده. IHS پردازنده‌های نسل ۱۲ و ۱۳ اینتل شکل مستطیلی دارن، به خاطر همین موقع نصب شدن خم شدگی خاصی در سطح اون‌ها ایجاد میشه. این خم‌شدگی باعث میشه که کولر به خوبی روی پرذازنده نصب نشه. برای اینکه این مشکل در تست تاثیری نداشته باشه، از فریم نصب Thermalright LGA1700 استفاده شده، که باعث میشه این خم شدگی از بین بره. کیس استفاده شده هم HAF 700 کولرمستر بوده. کیس مناسب خیلی برای سیستم خنک‌کننده مهمه، چون می‌تونه در میزان خنک‌کنندگی کولر تفاوت ایجاد کنه. با کیس HAF 700 خیالمون راحته که کولرها دارن تمام توانشون رو به نمایش می‌ذارن. بریم سراغ بنچمارک‌ها.

میزان خنک کنندگی کولر DeepCool AG400

تست اول، نهایت میزان خنک‌کنندگی کولر رو بر حسب وات در یک کار ۱۰ دقیقه‌ای نشون میده. پردازنده i9 13900K در تمام طول تست دمای ۱۰۰ درجه رو حفظ می‌کنه، به خاطر همین تنها راه دیدن تفاوت‌ها، باید ببینیم با توجه به کولر، پردازنده داره چه میزان برقی مصرف می‌کنه که کولر می‌تونه خنکش کنه.

در این تست، همونطور که می‌بینید کولر DeepCool AG400 تونسته مصرف ۲۴۷ وات رو خنک کنه، که در مقایسه با باقی کولرها آمار خیلی خوبیه. تنها کولر بادی که اونو شکست میده، Deepcool AG620‍ه، برادر بزرگ‌تر همین کولر، که بعدا نگاهی هم به اون خواهیم داشت.

امتیاز Cinebench R23 پردازنده i9 13900K با استفاده از کولر DeepCool AG400

با توجه به میزان خنک‌کنندگی که دیدیم، ۱۳۹۰۰K با استفاده از کولر DeepCool AG400 امتیاز ۳۷۵۶۵ رو در Cinebench R23 ثبت کرده، که ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ امتیاز پایین‌تر از میانگین امتیاز ۱۳۹۰۰K در این بنچمارک با استفاده از کولرهای بزرگ‌تر و AIOهاست.

میزان نویز کولر DeepCool AG400 زیر فشار

حالا بریم سراغ نویز. کولر DeepCool AG400 زیر فشار ۴۷ دسیبل نویز تولید می‌کنه، که در بین کولرهای دیگه، با توجه به دمایی که ارائه میده میزان نویز خوبیه. قبلا در «بررسی کولر Deepcool LT720» نگاهی به این کولر داشتیم، و بهترین AIO برای کنترل ۱۳۹۰۰K محسوب میشه، اما نویز بیشتری هم تولید می‌کنه.

دمای پردازنده i9 13900K با کولر DeepCool AG400 با محدود کردن مصرف برق به ۲۰۰ وات

با محدود کردن مصرف برق پردازنده i9 13900K به ۲۰۰ وات، حالا می‌تونیم عملکرد کولرها رو با هم مقایسه کنیم. این نمودار بر حسب دلتای دما بر روی دمای محیط محاسبه شده، و شما با اضافه کردن دمای محیط اتاق به دمای ارائه شده، می‌تونید دمای پردازنده در محیط خودتون رو به دست بیارید.

همونطور که می‌بینید، کولر DeepCool AG400 تونسته دمای ۵۸ درجه سانتیگراد رو در این تست ثبت کنه، که نتیجه خوبی برای این کولر به حساب میاد، مخصوصا با قیمتش. اما این تنها روی سکه نیست.

با نگاه کردن به نویز این کولر، می‌بینیم که کولر DeepCool AG400 داره نویز زیادی نسبت به باقی کولرها داره. نویز این کولر در شرایط محدود کردن مصرف برق، تفاوتی با زمانی که محدودیتی برای مصرف برق نبود نداره. این نویز زیاد می‌تونه در طولانی مدت شما رو اذیت کنه، مگر اینکه سیستم‌تون کلا نویز زیادی تولید کنه و صدای این کولر در اون گم باشه. البته شاید بتونید با تنظیم کرو سرعت فن به نویز بهتری برسید، اما برای این دما و نتیجه‌ای که دیدید، این میزان نویز بهاییه که باید بدید.

دمای پردازنده i9 13900K با کولر DeepCool AG400 با محدود کردن مصرف برق به ۱۲۵ وات

با محدود کردن دما به ۱۲۵ وات، به محدوده پردازنده‌های ۱۲۶۰۰K و ۷۶۰۰X می‌رسیم، که این کولر برای این سطح طراحی شده. کولر DeepCool AG400 دمای ۳۹ درجه رو ارائه داده، که یکی از بهترین کولرهای بادی این نمودار بوده، مخصوصا زمانی که به قیمت اون نگاه کنید. تنها کولرهایی که عملکرد خیلی بهتری به اون دارن، کولرهای AIO بودن، که در این دما اصلا کولر آبی پیشنهاد نمیشه.

در زمینه نویز هم همگی در حدود ۴۱ دسیبل برابر بودن. این میزان نویز عملا در بین نویز کارت گرافیک و فن‌های کیس گمه و به سختی شنیده میشه.

نتیجه‌گیری: آیا کولر DeepCool AG400 انتخاب خوبیه؟

دیپ کول در بازار ایران عملا داره تنها با خودش مبارزه می‌کنه. هیچ مبارز دیگری در میدان نیست. این اتفاق باعث میشه ما نتونیم تصمیم خوبی درباره ارزش خرید کولر DeepCool AG400 بگیریم، و فقط می‌تونیم درباره خود اون نظر بدیم.

این کولر عملکرد دمای خیلی خوبی داره، و می‌تونه تا ۲۴۷ وات مصرف رو خنک کنه. این به این معنی نیست که شما باید اونو برای پردازنده‌های بالارده با مصرف بالاتر از ۲۰۰ وات تهیه کنید، اما نشون میده که چقدر کیفیت خنک‌کننده‌های بادی بالا رفته که دارن با خنک‌کننده‌های آبی رقابت می‌کنن.

عکس از فین استک کولر DeepCool AG400 - منبع: Tom's Hardware
منبع: Tom’s Hardware

با توجه به قیمت پایین کولر DeepCool AG400، این کولر انتخاب خیلی خوبی برای پردازنده‌هایی مثل i5 12600K و ۱۳۶۰۰K و ۷۷۰۰X به حساب میاد، اما زمانی که مصرف برق بالاتر میره، هم از نظر نویز و هم از نظر عملکرد به شدت عقب میفته. به خاطر همین بهتره برای پردازنده‌های بالارده‌تر، از کولرهای بهتری استفاده کنید.

نظر شما درباره این کولر چیه؟ ترجیح می‌دید از کولر آبی استفاده کنید یا آبی؟ خوشحال می‌شیم نظرتون رو بدونیم:).

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۳ نظر

  1. با سلام
    من اگر این خنک کننده ag 400 deepcool رو برای ۱۲۴۰۰ اسمبل کنم از لحاظ نویز شرایط خوبی رو داره؟
    چون واقعاً نویز خیلی برام مهمه و حساسم
    ممنون از پاسخگویی تون

    1. سلام روزبخیر. اگه کاربریتون رندر هستش بهتره سراغ کولر بهتری برید. اگر کولر بادی نیاز دارید AG620 انتخاب خوبیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×