بررسیراهنمای خرید قطعاتفن و خنک کننده

بررسی خنک کننده Deepcool LT720 + راهنمای خرید

بهترین کولر AIO برای پردازنده‌های بالارده؟

شرکت دیپ‌کول شرکتی چینی با بیش از ۲۵ سال سابقه در تولید محصولات خنک‌کننده قطعات کامپیوتره. این شرکت در سال‌های اخیر محصولات جالب و با کیفیتی مثل کولر Assassin III و AK 620 رو روانه بازار کرد که محبوبیت بالایی دارن و عملکرد خوبی رو هم به نمایش گذاشتن. این شرکت در چندسال اخیر سبد محصولاتش رو گسترش داده و کیس و پاور و اکسسوری کامپیوتر هم تولید می‌کنه. امروز می‌خوایم نگاهی به یعنی کولر Deepcool LT720 داشته باشیم، یکی از بهترین کولرهای این شرکت که علاوه بر خنک‌کنندگی خوبش، ظاهر جالبی هم داره. با بنچفا همراه باشید تا نگاهی به عملکرد این کولر داشته باشیم و ببینیم ارزش خرید داره یا نه.

بسته‌بندی و نصب Deepcool LT720

دیپ‌کول از کارتن و مقوا برای بسته‌بندی خارجی کولر مایع Deepcool LT720 استفاده می‌کنه و برای محافظت از محصول هم از فوم مقوایی استفاده میشه. رادیاتور، فن‌ها و بلاک پردازنده داخل پلاستیک‌های جدا قرار گرفتن تا آسیب نبینن. استفاده از مواد تجزیه‌پذیر خیلی خوبه اما همچنان شاهد میزان زیادی پلاستیک هستیم. همچنین بهتر بود برای محافظت از رادیاتور، اونو به‌جای پلاستیک با مقوا ایمن‌سازی می‌کردن، اما فکر نمی‌کنم اینطوری هم آسیبی ببینه.

داخل جعبه ۳ فن، رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری که بلاک سی پی یو با لوله‌های دوخته شده به اون وصل شده، یک اسپلیتر فن و کیت نصب بلاک بر روی پردازنده‌های اینتل و AMD هستیم. این کولر روی پلتفرم‌های جدید AM5 و LGA 1700 هم نصب میشن و شما رو از کیت نصب جدا بی‌نیاز می‌کنن. خمیر حرارتی هم روی صفحه مسی بلاک سی‌پی‌یو از قبل نصب شده و نیازی به خمیر جدا ندارید.

خمیر حرارتی کولر مایع DeepCool LT720
خمیر حرارتی کولر مایع DeepCool LT720

نصب این کولر هم نسبت به کولرهای دیگه ساده‌ست؛ بک پلیت رو از پشت مادربرد سر جاش می‌ذارید، بعد پایه‌های پیچ رو از جلوی مادربرد روی بک پلیت نصب می‌کنید. بعد از اون پمپ رو سر جاش می‌ذارید و با پیچ‌ها سر جاش سفت می‌کنید. پیچ‌های ارائه شده انگشتی هستن و نیاز به هیچ ابزاری برای نصب کولر سر جاش ندارید، به جز برای نصب رادیاتور. بعد از پیچ کردن پیچ‌ها، صفحه رویی infinity mirror رو سر جاش قرار میدید.

شرکت دیپ کول گفته که برای بهترین عملکرد و طول عمر، بهتره بلاک در حالتی نصب بشه که لوله‌ها در پایین بلاک قرار بگیرن.

فن‌ها، رادیاتور و پمپ کولر مایع LT720

از پمپ این کولر شروع می‌کنیم. اکثر کولرهای مایع موجود در بازار، از پمپ‌های آماده شرکت Asetek استفاده می‌کنن. این باعث شده خیلی از کولرهای مایع عملکردی شبیه به هم داشته باشن و هیچ نوآوری تو این بازار حس نشه. اما بعضی شرکت‌ها مثل کورسیر و دیپ کول، پمپ‌های خودشون رو طراحی می‌کنن که اکثر اوقات، این پمپ‌ها عملکرد بهتری از کولرهای Asetek دارن. کولر مایع LT720 از پمپ طراحی شده توسط خود شرکت دیپ کول استفاده می‌کنه. این پمپ که نسل چهارم پمپ‌های این شرکته، از موتور قدرتمندی با سرعت ۳۱۰۰ دور بر دقیقه بهره می‌بره که مایع رو با قدرت در کانال‌های بلاک به حرکت درمیاره تا انتقال دمای خوبی رو از صفحه مسی شاهد باشیم. روی این پمپ هم Infinity Mirror قرار داره که ظاهر جالبی به این کولر داده. این اولین بار نیست که از آینه برای نورپردازی در لوازم کامپیوتر استفاده میشه اما اینجا به خوبی انجام شده و نتیجه جالبی داره. نورپردازی این بلاک هم توسط اپ‌های متعددی قابل کنترله خداروشکر نیاز ه نصب اپلیکیشن جدا برای تنیظیم نورپردازی اون ندارید. اپ‌های Aura Sync, Razer Chroma RGB, RGB Fusion, Mystic Light, Asrock Polychrome sync توانایی تنظیم نورپردازی این بلاک رو دارن. اندازه بلاک هم خیلی خوبه و مزاحم رم‌های شما نمیشه، هرچقد هم که بزرگ باشن.

کولر مایع Deepcool LT720 یک رادیاتور ۳۶۰ میلی‌متری با ضخامت ۲۷ میلی‌متری داره که رادیاتور بزرگی محسوب نمیشه، اما در تقریبا همه کیس‌ها جا میشه. همچنین این کولر قابل سرویس توسط کاربره. شما می‌تونید درپوشی که روی این رادیاتور قرار داره رو بردارید تا به اون مایع اضافه کنید. این کار باعث میشه گارانتی محصول رو قبول نکنه، اما به هرحال تا زمانی که حجم مایع این کولر به حدی برسه که نیاز به اضافه کردن داشته باشه، گارانتی تموم شده. علت نیاز به این کار، اینه که کولرهای مایع، چه کاستوم لوپ و چه AIO، در طول زمان با تبخیر مایع مواجه میشن. حجم این تبخیر خیلی کمه اما به هرحال پس از چند سال به حدی هست که نیاز به اضافه کردن مایع داشته باشید.

دیپ کول برای کولر مایع LT720 سه فن FK120 در نظر گرفته. این فن‌های ۱۲۰ میلی‌متری مخصوصا برای استفاده روی رادیاتورها بهینه شدن و سرعت بالاتر، جریان هوای بهتر و فشار استاتیک بیشتر دارن که اون‌ها رو به انتخابی خوب برای نصب روی رادیاتور تبدیل می‌کنه. ضخامت این فن‌ها ۲۵ میلی‌متره، که در مجموع با رادیاتور به ضخامت ۵۲ میلی‌متر می‌رسیم، سایزی عادی برای کولرهای مایع. طبق گفته دیپ کول، این فن‌ها از پلاستیک پلی بوتیلن ترفتالات (polybutylene terephthalate) ساخته شدن تا عمر طولانی‌تری داشته باشن. برای این فن‌ها از Fluid Dynamic Bearing شده که در کنار عملکرد خوبشون صدای کمتری تولید کنن. همچنین از پدهای لاستیکی در محل پیچ شدن فن‌ها استفاده شده تا لغزش و صدای فن کم بشه. همچنین اون‌ها PWM هستن و سرعت اون‌ها قابل کنترله، که ۵۰۰ تا ۲۲۵۰ دور بر دقیقه می‌چرخن و جریان هوایی برابر با ۲.۴ متر مکعب بر دقیقه دارن. میشه گفت بزرگ‌ترین مشکل این فن‌ها، نبود هیچ نورپردازی روی اونهاست که ممکنه برای برخی مهم باشه. در کل از نظر کیفیت ساخت و توجه به جزئیات، این کولر یکی از بهترین‌هاست.

فن‌های ارائه شده با کولر مایع LT720 دیپ کول
فن‌های ارائه شده با کولر مایع LT720 دیپ کول

 تا یادم نرفته بگم که دیپ کول گفته نهایت نویز پمپ این کولر، ۱۹ دسیبل و نویز فن‌ها ۳۳ دسیبله. در تست‌ها حتما سراغ اندازه گیری نویز می‌ریم و این‌ها نویز اعلام شده توسط دیپ‌کول برای LT720 بود، که نمی‌دونیم در چه فاصله‌ای اندازه گیری شده.

نتایج بنچمارک در بررسی خنک کننده Deepcool LT720

برای تست میزان خنک‌کنندگی یک کولر، نیازی نیست تست‌های زیادی انجام بدیم، اما راه‌های زیادی هست که کار خراب بشه و کولر عملکرد مناسبش رو به نمایش نذاره. بنچمارک‌هایی که می‌بینید، توسط Tom’s Hardware انجام شده و در این تست، کولر مایع LT720 در کنار چند کولر مایع و بادی دیگه تست شده.

نتایج بنچمارک کولر LT720 دیپ کول

تست اول، تست نهایت میزان خنک‌کنندگی کولرهاست. به‌خاطر نحوه رفتار خنک‌کنندگی پردازنده ۱۳۹۰۰K، بهترین راه برای مقایسه کولر‌ها، مقایسه میزان خنک‌کنندگی اون‌هاست. در این تست، کولر مایع LT720 دیپ کول با خنک‌کنندگی ۳۱۵ وات، بهترین عملکرد رو در مقایسه با کولرهای پرقدرت دیگه‌ای مثل Arctic Liquid Freezer || و یا Fractal Celsuis+ S36 داره، درحالیکه از هردوی اون‌ها قیمت پایین‌تری داره!

نتایج بنچمارک کولر LT720 دیپ کول

تست بعدی، تست سطح نویز تمام سیستمه. توجه داشته باشید که این چارت به دسیبل نیست، و محیط اندازه‌گیری صدای سیستم ۳۶ دسیبل بوده، همچنین از کل سیستم بوده نه فقط کولر. این لیست تنها برای مقایسه این کولر با کولرهای دیگه‌ست. همونطور که می‌بینید، این کولر بیشترین نویز رو بین تمام کولرها تولید کرده، که البته با توجه به میزان خنک‌کنندگی خیلی خوبی که ارائه میده، نتیجه بدی نیست.

نتایج بنچمارک کولر LT720 دیپ کول

این چارت، نشون‌دهنده امتیاز ثبت شده در Cinebench R23 توسط ۱۳۹۰۰K با کولرهای مختلفه. سرعت پردازنده ۱۳۹۰۰K هرچی بیشتر خنک بشه،  بیشتر میشه و به همین علت، در لیست بالا می‌بینیم که این پردازنده با کولر مایع LT720 بهترین عملکرد ممکن رو داره. عملکرد بقیه کولرها هم اکثرا خوب بودن و تفاوت‌های ۱-۲ درصدی داشتن، اما به هرحال این کولر عملکرد بهتری رو ثبت کرده.

نتایج بنچمارک کولر LT720 دیپ کول

۱۳۹۰۰K با هر کولری، به دمای ۱۰۰ درجه می‌رسه، که به‌خاطر نحوه طراحی این پردازنده‌ست و مشکل فنی نیست. برای اینکه تفاوت دمای بین این کولرها رو متوجه بشیم، باید مصرف پردازنده رو محدود کنیم و ببینیم در یک مصرف ثابت، چه دمایی رو به ما نشون میدن.

این چارت، نشون‌دهنده دمای پردازنده ۱۳۹۰۰K در Cinebench R23 با مصرف ثابت ۲۰۰ واته. اعدادی که می‌بینید دلتای دما هستن، دلتای دما به ما اجازه میده در کولرها رو بهتر با هم مقایسه کنیم و تفاوت دمای محیط، تاثیری در نتایج نداشته باشن. همچنین شما می‌تونید این دما رو با توجه به محیط خودتون تبدیل کنید تا ببینید این کولر در این شرایط در محیط شما چه عملکردی دارن.

در این تست، کولر مایع LT720 دیپ کول با ۳ درجه دمای بهتر نسبت به دو کولر Arctic Liquid Freezer || و یا Fractal Celsuis+ S36 داره، که اونو در صدر این لیست قرار میده.

نتایج بنچمارک کولر LT720 دیپ کول

در همین مصرف محدود شده، می‌بینیم میزان نویز این کولر هم افت چشمگیری داشت و دیگه رکورددار نویز این لیست نیست و در وسط این لیست قرار گرفته.

آیا کولر مایع Deepcool LT720 ارزش خرید داره؟

در چندسال اخیر محصولات دیپ کول بهتر و بهتر شدن و این شرکت به یکی از رقبای بزرگ خنک‌کننده‌های کامپیوتری تبدیل شده، و کولر LT720 هم ادامه‌دهنده همین راهه. این کولر نوآوری‌های خوبی رو به همراه داره، پمپ ساخت خود این شرکت، نورپردازی جالب، و عملکرد خیلی خوب بدون بزرگ کردن بیش از حد رادیاتور و فن‌ها. با توجه به عملکرد خیلی خوبی هم که ازش دیدیم، این کولر یکی از بهترین کولرهای مایع برای خنک کردن پردازنده‌های بالارده مثل ۱۳۹۰۰K و یا ۷۹۵۰X به حساب میاد، البته در ازای نویز بالا! در تمام تست‌ها، این کولر صدای نسبتا زیادی تولید می‌کنه که در سرعت ۱۰۰ درصد فن‌ها، به اوج خودش می‌رسه. البته اگه مصرف شما به بازی محدوده و قصد استفاده دائم ۱۰۰ درصد از پردازنده رو ندارید، بهتره به کولرهای دیگه هم نگاهی بندازید. به نظر ما، این کولر برای پردازنده‌های بالارده مناسبه و اگه پردازنده‌ای با مصرف کمتر از ۲۵۰ وات دارید، LT720 کمی زیاده‌رویه.

جمع‌بندی نویسنده درباره بررسی خنک کننده Deepcool LT720

به آخر مقاله بررسی خنک کننده Deepcool LT720 رسیدیم. کولر مایع LT720 دیپ کول، یکی از بهترین محصولات این شرکت در سال‌های اخیره و عملکرد خیلی خوبی به نمایش می‌ذاره. این کولر بهترین خنک‌کنندگی روی ۱۳۹۰۰K رو به نمایش می‌ذاره و در بین کولرهای دیگه بازار، انتخاب خیلی خوبیه. تنها نکته آزاردهنده درمورد این کولر، صدای بالای اونه که اگه اهمیت بالایی برای شما نداره، با توجه به قیمت مناسبش، انتخابی فوق‌العادس.

خیلی ممنون که با ما همراه بودید. به نظرتون این کولر ارزش خرید خوبی داره یا نه؟ حاضرید این کولر رو روی پردازنده بالارده‌تون قرار بدید یا نه؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۳ نظر

  1. این که میگید طراحی پردازنده جوری که دمای اون اکثرا روی ۱۰۰ هست رو قبول دارم ولی طبیعی بودن این درجه رو اصلا قبول ندارم ۱۰۰درجه دمای هست که قطعا بردهای الکترونیکی و دای ها دوام کمی دارن در مقابلش و قطعا طول عمر این پردازنده ها و کارای شون اون چیزی که بایدباشه نیست البته راه کارهای زیادی هست که دمای پردازنده رو جدا از مسعله فن آورد پایین و اون هم محدودیتی که میشه ایجاد کرد امیدوارم اینتل بتونه در نسل های بعد از ۱۴ کاری کنه که پردازنده هاش به خصوص سطح بالا ها اینقدر دما تولید نکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×