محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

کارت گرافیک AMD Radeon RX 7800 XT با حافظه ۱۶ گیگابایتی؛ سریع‌تر از RTX 4070 

شرکت AMD کارت گرافیک جدید خودش به اسم Radeon RX 7800 XT رو با حافظه ۱۶ گیگابایتی معرفی کرد. این کارت گرافیک برای رقابت با کارت گرافیک RTX 4070 با قیمت ۴۹۹ دلار از شرکت NVIDIA ساخته شده.

کارت گرافیکRadeon RX 7800 XT یکی از دو مدل GPU از نسل RDNA 3 به‌شمار میره که در روز گذشته معرفی شد. این مدل برای بازی‌ با رزولوشن ۱۴۴۰P طراحی شده و قصد داره بهترین عملکرد رو با قیمت رقابتی ارائه بده. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.

مشخصات کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT 

در مورد مشخصات هم باید بدونید که کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT حاوی ۶۰ واحد محاسباتی یا همون ۳۸۴۰ stream processors داره. انویدیا به این stream processorsها  هسته‌های کودا می‌گه. این کارت فرکانس ۲۴۳۰ هرتز داره که می‌تونه تا ۳۷ تریلیون عملیات محاسباتی FP32 رو انجام بده. تعداد ۶۰ تا هسته RT و ۱۲۰ واحد شتاب‌دهنده هوش مصنوعی و ۹۶ واحد ROP برای این مدل خاص از Navi 32 در نظر گرفته شده. این تراشه مصرف توان تقریبی ۲۶۳ وات داره.

مشخصات کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT 
  • RX 7800 XT – Navi 32 XT / 3840 Cores / 16 GB GDDR6 / 263W / $499
  • RX 6800 XT – Navi 21 XT / 4608 Cores / 16 GB GDDR6 / 300W / $649

کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT شامل ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 با سرعت‌ ۱۹.۵ گیگابیت بر ثانیه از طریق یه رابط ۲۵۶ بیتیه. این به کارت گرافیک یه پهنای باند مفید ۶۲۴ گیگابایت بر ثانیه میده، ولی همچنین ۶۴ مگابایت حافظه نهایی وجود داره که پهنای باند موثر رو بیشتر می‌کنه. این کارت گرافیک دارای یه سیستم خنک‌کننده‌ جدیده که با دو اسلات و دو فن در نسخه اصلی عرضه شده. البته از این کارت گرافیک نسخه‌های سفارشی هم وجود داره که به‌زودی وارد بازار می‌شن.

عملکرد کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT نسبت به RTX 4070

عملکرد کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT نسبت به RTX 4070

در مورد عملکرد هم باید بدونید که کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT با ۱۶ گیگابایت VRAM می‌تونه با کارت گرافیک GeForce RTX 4070 از NVIDIA رقابت کنه. این کارت تا ۲۳% عملکرد بهتر و ۳.۵% افزایش میانگین عملکرد نسبت به رقیبش ارائه میده. این کارت عملکرد خوبی در استاندارد Rasterization داره ولی وقتی Ray tracing مطرح میشه  کمی کندتر میشه. این تست‌ها توسط خود AMD انجام شده بنابراین خیلی نقظه ضعف این کارت ها در این بخش به نمایش در نیومده و باید منتظر بنچمارک های این دو GPU باشیم.

عملکرد کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT 

AMD کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT رو به‌عنوان یه کارت گرافیک بالارده در نظر می‌گیره که در میانگین بازی‌های AAA با کیفیت ۱۴۴۰P (به طور طبیعی) با تنظیمات بالا، بیش از ۶۰ فریم در ثانیه ارائه بده. این کارت حافظه VRAM بیشتری داره و باید به رقابت با RTX 4070 بپردازه، اما در مورد کارایی و ویژگی‌ها، NVIDIA شاید یه قدم جلوتر باشه، به ویژه وقتی عملکرد مشابهی رو با توان کمتری تا -۲۴% ارائه میده و همچنین از ویژگی‌هایی مثل DLSS 3.5 پشتیبانی می‌کنه.

کارت‌ گرافیک‌های AMD Radeon RX 7800 XT و RX 7700 XT روز ۶ سپتامبر ۲۰۲۳، یعنی همون روز انتشار بازی Starfield، در دسترس خواهند بود و هر دو کارت همراه با یه نسخه از این بازی عرضه می‌شن.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×