محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

بنچمارک کارت‌ گرافیک‌های RX 7800 XT و RX 7700 XT لو رفت؛ سریع‌تر از RTX 4070 و RTX 4060Ti

بنچمارک کارت‌ گرافیک‌های RX 7800 XT و RX 7700 XT اتنها چند روز قبل از عرضه رسمی لو رفت. این بنچمارک‌ها توسط خود کمپانی AMD منتشر شدن. نتایج تست‌های عملکرد رسمی از AMD نشون میدن که کارت‌ گرافیک‌های Radeon RX 7800 XT و RX 7700 XT تفاوت کمی در عملکرد نسبت به رقبا دارن، ولی ارزش بهتری ارائه میدن. تا آخر این خبر با بنچمارک کارت گرافیک RX 7800 XT و RX 7700 XT با بنچفا همراه باشید.


این نتایج بنچمارک از «راهنمای نقادانه AMD» اومده و به رسانه‌ها داده میشه تا اطلاعات اولیه‌ای از عملکرد کارت گرافیکی که برای تست بهشون داده شده گرفته باشن. در این مورد، ما به نتایج تست‌های عملکرد Radeon RX 7800 XT و RX 7700 XT که توسط HDTechnologia و Videocardz فاش شده، نگاهی می‌اندازیم. این تست‌ها بازی‌های مختلف و تست‌های عملکرد مصنوعی رو پوشش می‌ده.

بنچمارک کارت‌ گرافیک‌های RX 7800 XT و RX 7700 XT

راجع‌به تنظیمات دقیق سیستم اطلاعات دقیقی داده نشده، ولی احتمالاً از پردازنده AMD Ryzen 7000 با حافظه DDR5 رم و مادربرد AM5 استفاده شده. عملکرد در سه حالت مختلف تست شده: حالت معمولی و استاندارد (standard gaming rasterization)، با ری تریسینگ و تست‌های عملکرد با استفاده از نرم‌افزارهای مخصوص بنچمارک. برای مقایسه، کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT با RTX 4070 مقایسه شده که هزینه‌ ۱۰۰ دلار بیشتری داره (۵۹۹ دلار آمریکا در مقابل ۴۹۹ دلار آمریکا) و ۷۷۰۰ XT با RTX 4060 Ti مقایسه شده که به دلیل تخفیفات اخیر قیمت مشابه دارن (۴۴۹ دلار آمریکا).

بنچمارک کارت‌ گرافیک‌های RX 7800 XT و RX 7700 XT

در مورد عملکرد استاندارد، نتایج نشون میدن که کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT به‌طور متوسط ۶.۸۸٪ سریع‌تر از RTX 4070 Ti در ۱۷ بازی تست شده و کارت گرافیک ۷۷۰۰ XT به‌طور متوسط ۱۵.۹٪ سریع‌تر از RTX 4060 Ti ظاهر شده. همه بازی‌ها با رزولوشن ۱۴۴۰P تست شدن و عملکرد حالت استاندارد عموما یکی از نقاط قوت کارت‌ گرافیک های Radeon از AMD به حساب میاد. ولی بازی‌های مدرن بیشتر به ویژگی‌های گرافیکی پیشرفته‌تری مثل ری تریسینگ اعتماد می‌کنن و این از استفاده از این تکنولوژی در کنسول‌هایی که توسط معماری RDNA از AMD پشتیبانی میشه، کاملا مشخصه.

بنچمارک کارت‌ گرافیک‌های RX 7800 XT و RX 7700 XT

در حالت تست با ری تریسینگ، کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT به اندازه ۱۱.۵۵٪ کمتر از RTX 4070 سرعت داره و به ویژه در بازی Cyberpunk 2077، کاهش عملکردش ۶۹٪ دیده میشه. همچنین ۷۷۰۰ XT به اندازه ۵.۴٪ کمتر از RTX 4060 Ti با ۱۶ گیگابایت حافظه VRAM سرعت داره. البته که بازی Cyberpunk 2077 یک مورد خارج از قوانینه، اما اکثر بازی‌های تست شده با ری تریسینگ که بهینه‌سازی‌شده برای سخت‌افزارهای RDNA 2 و RDNA 3 از AMD هستن، اجرا میشن، پس اضافه کردن بازی‌هایی با پشتیبانی از ری تریسینگ بهینه‌سازی‌شده NVIDIA ممکنه تفاوت عملکرد بزرگتری رو به نفع NVIDIA ایجاد کنه.

خلاصه‌اش:

  • AMD Radeon RX 7800 XT با ۱۶ گیگابایت حافظه ($۴۹۹ دلار آمریکا) در مقابل NVIDIA RTX 4070 با ۱۲گیگابایت ($۵۹۹ دلار آمریکا):
  • عملکرد  حالت استاندارد: +۶.۸۸٪
  • عملکرد با ری تریسینگ: -۱۱.۵۵٪
  • عملکرد کلی: +۰.۵٪ سریع‌تر

AMD Radeon RX 7700 XT با ۱۲ گیگابایت حافظه ($۴۴۹ دلار آمریکا) در مقابل NVIDIA RTX 4060 Ti 16 گیگابایت ($۴۴۹ دلار آمریکا):

  • عملکرد حالت استاندارد: +۱۵.۹٪
  • عملکرد ری تریسینگ: -۵.۴۴٪
  • عملکرد کلی: +۸.۵٪ سریع‌تر

در آخرین مرحله، یعنی بنچمارک‌های مصنوعی هم وجود دارن که دوباره نشون میدن که AMD در بنچمارک‌های تصویر سازی رستریشن مثل ۳DMark Fire Strike، ۳DMark 11، و Time Spy عملکرد بهتری داره. ولی وقتی بنچمارک Port Royal انجام میشه که به ری تریسینگ تکیه بیشتری داره، انتظار میره که هر دوی Radeon RX 7800 XT و RX 7700 XT عملکرد کمتری داشته باشن.

بنچمارک کارت‌ گرافیک‌های RX 7800 XT و RX 7700 XT

جمع‌بندی

نتیجه نگاه به این بنچمارک‌ها اینه که کارت گرافیک Radeon RX 7800 XT همچنان ارزش بهتری داره و با بسته‌ Starfield همراه میشه. همچنین از تکنولوژی پیشرفته‌ FSR 3 پشتیبانی می‌کنه. اما Radeon RX 7700 XT ممکنه با رقابت سختی مواجه بشه، چرا که تخفیفات اخیر و موجودی کارت‌ گرافیک‌های RX 6800 قدیمی‌تر میتونه به این کارت آسیب بزنه. هر دو کارت قراره این سه‌شنبه عرضه بشن و مدل‌های مختلفی برای انتخاب وجود دارن. در این خبر به بنچمارک کارت‌ گرافیک‌های RX 7800 XT و RX 7700 XT پرداختیم. نظر شما درباره این دو کارت گرافیک جدید AMD چیه؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×