اخباراخبار سخت افزارمقالات

هرچیزی که درباره کارت گرافیک RTX 5080 می‌دونیم!

در این مقاله قصد داریم در مورد کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 5080 صحبت کنیم که به نظر میاد چند سال دیگه عرضه میشه، چون کارت گرافیک RTX 4090 هنوز هم تو بازار موجوده و قدرتمند عمل می‌کنه. Nvidia هنوز رسماً این کارت یا معماری نسل بعدی‌ خودش رو اعلام نکرده، ولی تعدادی جزئیات کلیدی درباره محصولات جدید انویدیا در ماه‌های اخیر به دست آوردیم که توی این مقاله می‌خوایم درباره اون‌ها توضیحاتی بدیم. تا آخر این مقاله با همه چیز درباره کارت گرافیک RTX 5080 با بنچفا همراه باشید.


زمان عرضه کارت گرافیک RTX 5080 

هر وقت این کارت گرافیک عرضه بشه، وظیفه‌ سنگینی رو بر عهده میگیره و کارش یکمی توی بازار سخت میشه. کارت گرافیک GeForce RTX 4080 از Nvidia یکی از بهترین کارت‌ گرافیک‌ها با عملکرد عالی، توانایی ray tracing و پشتیبانی از DLSS 3 به حساب میاد که نیاز هر گیمری رو برطرف می‌کنه و تجربه‌ای فوق‌العاده برای اون می‌سازه. قیمت بالای $۱,۱۹۹ این کارت، رو تبدیل به یه کارت گرون قیمت می‌کنه، ولی اگر RTX 5080 با بهبودهای مشابهی عرضه بشه، ممکنه که باز هم یک کارت بالارده با عملکرد خوب و با قیمت بالا داشته باشیم.

زمان عرضه کارت گرافیک RTX 5080 

تاریخ عرضه RTX 5080 کاملا مشخص نیست ولی می‌تونیم بر اساس الگوی انتشار محصولات انویدیا پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم. از سال ۲۰۱۶، Nvidia هر دو سال یک نسل از کارت‌های RTX عرضه می‌کنه، با جدیدترین مدل در سال ۲۰۲۲. اگر این روال ادامه پیدا کنه، نسل ۵۰ در سال ۲۰۲۴ عرضه میشه، ولی به نظر میاد که این بار شاید کمی متفاوت پیش بره.

معماری نسل بعدی GPU از Nvidia براساس طبقه‌بندی توسعه محصولات این شرکت برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده، براساس یک نقشه‌ توسعه که در یک جلسه‌ مطبوعاتی به اشتراک گذاشته شده و توسط سایت آلمانی Hardareluxx ضبط شده. این باعث میشه که عرضه‌ این سری یک سال دیگه تاخیر داشته باشه، ولی فقط یک سال.

هر وقت سری ۵۰ کارت گرافیک‌های انویدیا عرضه بشه، می‌تونیم انتظار داشته باشیم که پردازنده گرافیکی ۵۰۸۰ در اول لیست عرضه باشه. Nvidia معمولاً هر نسل رو با کارت‌های بالارده شروع می‌کنه. به عنوان مثال، RTX 4080 اولین مدل از سری ۴۰ بود که به بازار عرضه شد.  بعد از اون کارت گرافیک ۴۰۹۰ در دسترس قرار گرفت. به همین ترتیب، عرضه اولیه‌ سری ۳۰ شامل مدل‌های RTX 3070، RTX 3080 و RTX 3090 بود. به نظر نمیاد که نسل آینده‌ این روال رو نداشته باشه.


مشاوره اختصاصی بنچفا

اگر برای خرید قطعات کامپیوتر یا سیستمتون کمک لازم دارید، تیم بنچفا می‌تونه به‌صورت اختصاصی متناسب با کاربری و نیاز شما، یک کانفیگ حرفه‌ای آماده کنه که تک‌تک قطعاتش با توجه به سلیقه و نیاز شما انتخاب شدن. همچنین تو خرید قطعات هم می‌تونه کمکتون کنه تا بهترین قطعات رو با پایین‌ترین قیمت از بازار تهیه کنید. برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه «مشاوره حرفه‌ای خرید قطعات کامپیوتر با بنچفا» بشید. 👌😎❤️


قیمت کارت گرافیک RTX 5080 

قیمت کارت گرافیک RTX 5080 هنوز یک معماست. اگه یادتون باشه قیمت‌گذاری عجیب  انویدیا برای نسل قبلی و کارت‌ RTX 4080، باعث شد تا پیش‌بینی‌هامون برای قیمت‌های جدید این شرکت بهم بریزه. کارت‌ گرافیک RTX 4080 با قیمت $۱,۱۹۹ عرضه شد که افزایش قیمت قابل توجیهی نسبت به RTX 3080 با قیمت $۶۹۹ به حساب میومد. افزایش قیمت اساساً بهبود‌های قابل توجیهی که از طریق ادغام DLSS 3 و ۱۶GB حافظه‌ VRAM فراهم شده بود رو توضیح می‌داد. (تا حدی)

Nvidia در ابتدا برنامه‌ریزی کرده بود که یک نسخه ۱۲GB ارزان‌تر رو مطابق با مدل‌های قبلی XX80 عرضه کنه. اما سال گذشته از عرضه‌ این مدل منصرف شد و گفت که دو GPU با نام ۴۰۸۰ باعث سردرگمی کاربرها میشه. به جاش، عملاً کارت رو با نام RTX 4070 Ti با قیمت $۷۹۹ معرفی و مجدداً به بازار عرضه کرد. این قیمت به مراتب ارزان‌تر از RTX 4080 بود ولی هنوز $۱۰۰ از RTX 3080 گرون‌تر بود.

متاسفانه این روند افزایش قیمت بین نسل‌ها احتمالاً ادامه پیدا می‌کنه. همچنان که Nvidia بر افزایش قیمت‌های بالا تکیه می‌کنه تا افزایش عملکرد رو توجیه کنه، احتمالاً بشه گفت که RTX 5080 با قیمت بالای هزار دلار عرضه میشه.

اما سوال بزرگ‌تر اینه که آیا Nvidia سعی می‌کنه دو نسخه از این کارت رو عرضه کنه؟ یعمی مشابه نسل قبلی که نتونست این طرح رو عملی کنه. شاید تا الان راه حلی پیدا کرده که بدون گیج کردن مشتریان این کار رو انجام بده و از این راه ممکنه یک نسخه RTX 5080 دیگه با قیمت کمی ارزون‌تر هم به بازار عرضه کنه.

قیمت کارت گرافیک RTX 5080 

مشخصات کارت گرافیک RTX 5080 

مشخصات RTX 5080 هنوز از دید عمومی پنهان هستن، ولی شایعات و اخبار داخلی معمولاً یه تصویر اولیه از چه چیزی باید انتظار داشته باشیم رو میدن.

یکی از خبرنگاران Nvidia به نام Kopite7kimi اواخر امسال توییتی منتشر کرد که به نظر میرسه RTX 5090 دارای رابط حافظه ۵۱۲ بیتی باشه. یک معیار که ظرفیت و پهنای باند حافظه‌ی کل GPU رو تعیین می‌کنه. این باعث میشه که بالاتر از سقف ۳۸۴ بیتی کارت‌های RTX قبلی قرار بگیره. در حالی که این پهنای باند بالا ممکنه برای GPU نسل ۵۰ پرچمدار محفوظ بشه، اما اشاره به ارتقاء حافظه برای کارت گرافیک RTX 5080 هم وارد بازی میشه.

همچنین انتظار میره که RTX 5080 از حافظه‌ GDDR7 استفاده کنه. Samsung قبلاً تکمیل توسعه‌ DRAM نسل بعدیش رو اعلام کرده که بهبودهای معمول در سرعت، پهنای باند و کارآیی انرژی رو به همراه میاره. پارتنرهای سخت‌افزاری Samsung در اواخر امسال شروع به نصب اون در سیستم‌های تستی‌شون می‌کنن، در حالی که شرکت رقیب، Micron گفته که تا نیمه اول سال ۲۰۲۴ تراشه‌های حافظه‌ی GDDR7 خودش رو معرفی می‌کنه. این‌ها همه نشون میده که وقتی RTX 5080 به بازار عرضه میشه، ممکنه که با حافظه‌ GDDR7 تجهیز شده باشه.

پشتیبانی و بهبودهای کارت گرافیک RTX 5080

در مورد اتصالات کارت گرافیک هم همینطوره. یعنی انتظار داریم با تکنولوژی‌های جدید و به‌روز سازگار بشن. PCI-e 5.0 در چند سال اخیر مطرح بوده ولی به ندرت روی سخت‌افزار مصرفی ظاهر میشه. با پشتیبانی چندین SSD و تعداد زیادی مادربرد از این استاندارد، احتمالاً نسل بعدی از کارت‌ گرافیک‌ها هم به این استاندارد پیوسته باشن.

همچنین به نظر میاد که RTX 5080 با چهار کارت دیگه از همین سری عرضه بشه. چندین پست در انجمن تکنولوژی چینی Chiphell، که بعداً توسط VideoCardz با تأیید Kopite7kimi منتشر شده، اسامی مدل‌های بعدی GPU نسل بعدی Nvidia رو نشون میده. هر کارت به طور رمزآمیزی نامگذاری شده است – GB202، GB203، GB205، GB206 و GB207 – اگرچه با قوانین نام‌گذاری نسل‌های گذشته‌ی Nvidia همخوونی دارن. آخرین رقم، تیپ کارت رو نشون میده و عدد کمتر بهتره. بنابراین، ممکنه که انتظار داشته باشیم GB202 معادل RTX 5090 باشه، GB2023 معادل RTX 5080 باشه، و غیره. اینکه کارت‌های Ti اضافه‌تر کجا وارد این معادله می‌شن، هنوز کاملاً واضح نیست.

مهمه که این شایعات به طور صریح به سری ۵۰ اشاره نمی‌کنن، بلکه به معماری نسل بعدی Nvidia به نام Blackwell اشاره دارن. معماری Blackwell نسخه تجاری و عمومی از معماری گیمینگ انویدیاست که در مراکز داده استفاده میشه. این ممکنه توضیح بده که کارت‌ها به عنوان بخشی از مجموعه GB200 نامگذاری شدن.

پشتیبانی و بهبودهای کارت گرافیک RTX 5080

ما انتظار داریم که کارت گرافیک RTX 5080 بر پایه ویژگی‌های کلیدی نسل قبلی‌اش ساخته بشه: Tensor Cores نسل جدید، تعداد بیشتری از هسته‌های RT (ray tracing)، سرعت کلاک افزایش یافته و تعداد بیشتری از هسته‌های GPU. بهبود در ray tracing بدون شک در کارت گرافیک‌های جدید دیده میشه. شاید هم ببینیم که RTX 5080 از بازی‌های ۸K پشتیبانی کنه، چرا که RTX 4080 به‌راحتی قادر به اجرای بازی‌ها در کیفیت ۴K هست.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

‫۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×