محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

زمان عرضه پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل Core i9-14900K و ۱۴۷۰۰K و ۱۴۶۰۰K مشخص شد

اینتل خبر داد که پردازنده‌های Intel 14th Gen Core desktop تنها کمتر از یک هفته دیگه معرفی میشن. با این حال، به روال معمول و هرساله، این شرکت تا یک ماه پس از معرفی، پردازنده‌ها رو به بازار عرضه نمی‌کنه. تا آخر این خبر با زمان عرضه پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل با بنچفا همراه باشید.


پردازنده‌های نسل 14 اینتل

عرضه پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل؛ ۱۷ اکتبر

منابع نشون میدن که اینتل قصد داره سری جدید پردازنده‌های خودش رو در تاریخ ۱۷ اکتبر عرضه کنه. پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل یک ماه بعد برای خرید در دسترس خواهند بود. یک روز قبل، در تاریخ ۱۶ اکتبر، اینتل تبلیغات مربوط به پیش‌خرید از طریق شرکت‌های خرده‌فروش رو ممنوع اعلام کرد.

توجه داشته باشید که در این تاریخ تنها ۴ مدل از پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل رونمایی میشن. به‌طور خاص مدل‌های K و KF، شامل Core i9-14900K ، Core i7-14700K و Core i5-14600K، همراه با نسخه‌های معادل KF که گرافیک مجتمع ندارن. همه این مدل‌ها با TDP 125 واتی آنلاک هستن و نسخه‌های سری غیر K با TDP 65 واتی و کمتر، در CES 2024 سال آینده عرضه خواهند شد.

اینتل در حال آماده‌سازی برای معرفی سری Raptor Lake Refresh در رویداد Innovation 2023ـه که در تاریخ ۱۹ سپتامبر برگزار خواهد شد. انتظار می‌ره که این شرکت محصولات دیگه‌ای هم معرفی کنه، از جمله مجموعه موبایل Core 100 Ultra با کد «Meteor Lake» و احتمالاً برخی تغییر اسم در پردازنده‌های موبایل از سری Raptor Lake Refresh. علاوه بر این، انتظار می‌ره که اینتل خبرهایی درباره کارت‌ گرافیک‌های Arc ارائه بده. به ویژه با توجه به عرضه کارت گرافیک جدید ACM-G12 و تأخیر در عرضه کارت گرافیک Arc A580 برای تقریباً یک سال.

زمان عرضه پردازنده‌های Core i9-14900K, i7-14700K and i5-14600K مشخص شد

مشخصات پردازنده‌ Intel Core i9-14900K

مشخصات پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل رو با با پرچم‌دار شروع می‌کنیم. پردازنده Intel Core i9-14900K دارای ۱۶ هسته و ۳۲ رشته در پیکربندی ۸+۱۶ خواهد بود. این پردازنده تا ۳۶ مگابایت از حافظه کش هوشمند (Smart Cache) خواهد داشت. سرعت‌های کلاک این پردازنده از ۳.۲ گیگاهرتز در حالت پایه شروع می‌شه و تا ۶.۰ گیگاهرتز با افزایش توان حرارتی (Thermal Velocity Boost) خواهد رسید. این تغییر در فرکانس به مقدار ۲۰۰ مگاهرتز نسبت به Core i9-13900K خواهد بود و شبیه به پردازنده Core i9-13900KS محسوب میشه

مشخصات پردازنده Intel Core i7-14700K

برای پردازنده Core i7-14700K، اینتل از پیکربندی ۸+۱۲ هسته‌ای استفاده می‌کنه که شامل ۲۰ هسته و ۲۸ رشته می‌شه. این بهبود خوبی نسبت به Core i7-13700K به شمار میره که پیکربندی ۸+۸ هسته‌ای داره و این امکان رو میده که عملکرد چند رشته‌ای به دلیل وجود هسته‌های اضافی E-Cores بهبود پیدا کنه. این پردازنده دارای ۳۳ مگابایت حافظه کش هوشمند (Smart Cache) (نسبت به ۳۰ مگابایت) و سرعت‌های کلاک ۳.۴ گیگاهرتز در حالت پایه و تا ۵.۶ گیگاهرتز با TBMT3 خواهد بود. همچنین این یه تغییر ۲۰۰ مگاهرتزی نسبت به ۱۳۷۰۰K به حساب میاد و می‌تونیم افزایش عملکردی حدود ۵-۱۰% از این SKU خاص رو انتظار داشته باشیم. 

مشخصات پردازنده Intel Core i5-14600K

در آخرین مورد، پردازنده Intel Core i5-14600K دارای پیکربندی ۶+۸ هسته‌ای خواهد بود که متأسفانه با پیکربندی ۸+۸ عرضه نمیشه یعنی برخلاق چیزی که شابعات می‌گفتن. این پردازنده مثل Core i5-13600K با پیکربندی ۶+۸ هسته‌ای عرضه میشه. حافظه کش و TDP ثابت موندن اما سرعت‌ کلاک با افزایش ۲۰۰ مگاهرتزی به ۵.۳ گیگاهرتز افزایش پیدا کرده.

مشخصات پردازنده‌های نسل 14 اینتل

در این مطلب به زمان عرضه پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل پرداختیم وبرخی از مشخصات پایه‌ای اون‌ها رو مرور کردیم. شما برنامه‌ای برای خرید این پردازنده‌های نسل جدید دارید؟

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×