محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

FSR 3 سریع‌تر از DLSS 3 ظاهر شد؛ در عنوان Immortals of Aveum

تکنولوژی جدید FSR 3 از AMD در این لحظه برای کامپیوتر و برای بازی‌های Forspoken از Square Enix و Immortals of Aveum از EA در دسترسه. هر چند Forspoken ساعاتی پیش این آپدیت رو ارائه داد و Immortals of Aveum دیرتر به این آپدیت رسید اما تا الان این بازی تنها جاییه که کاربرا می‌تونن FSR 3 و DLSS 3 رو به‌طور مستقیم با هم مقایسه کنن. اما آیا FSR 3 سریع‌تر از DLSS 3 عمل می‌کنه؟ تا آخر این مطلب با مقایسه FSR 3 و DLSS 3 با بنچفا همراه باشید.


عملکرد FSR 3 نسبت به DLSS 3

FSR 3 با توجه به پستی که AMD توی GPU Open منتشر کرده، به همون شکلی که DLSS 3 عمل می‌کنه، کار می‌کنه. هر دو تکنولوژی فریم‌های معمولی بازی رو از طریق بار کاری Optical Flow و Frame Generation به نمایش می‌ذارن، تفاوت اصلی اینه که FG از NVIDIA بر پایه‌ یه شبکه‌ هوش مصنوعی آموزش دیده‌ کار می‌کنه. از طرف دیگه، AMD از یه swapchain بر اساس DX12 استفاده می‌کنه که در نهایت تصمیم می‌گیره که کدوم فریم رو به کاربر نشون بده:

تصمیم نهایی در مورد اینکه کی فریم‌های «واقعی» یا «تولیدی» توسط کاربر دیده می‌شن، توسط swapchain اتخاذ می‌شه که هم اجرای محاسبات ناهمگام Optical Flow و Frame Generation رو انجام میده و هم کنترل تعداد فریم‌ها رو داره و در نهایت تصاویر رو به سیستم عامل برای نمایش در صفحه ارسال می‌کنه. Swapchain رو میشه نوعی زنجیره مبادله توصیف کرد که ای ام دی از این سازوکار برای این فناوری استفاده کرده. 

FSR 3 سریع‌تر از DLSS 3 ظاهر شد؛ در عنوان Immortals of Aveum

در ابتدا با مشخصات سیستم تست آشنا بشید:

(این بنچمارک توسط wccftech گرفته شده)

  • AMD Ryzen 7 7800X3D
  • NVIDIA GeForce RTX 4090
  • ۳۲GB DDR5 با سرعت ۶ گیگاهرتز
  • WD_BLACK SN850 NVMe 1TB SSD

مقایسه FSR 3 و DLSS 3 در بازی Immortals of Aveum

نکته مهم درباره‌ FSR 3 اینه که روی سخت‌افزارهای رقیب هم کار می‌کنه، مثل کارت‌ گرافیک‌های اینتل و NVIDIA. برخلاف انتظار، تکنولوژی تولید فریم ای‌ام‌دی به طرز عجیبی حتی روی GPU از NVIDIA هم در بازی Immortals of Aveum سریع‌تر از DLSS 3 اجرا می‌شه، حداقل در بخش ضبط‌شده. تفاوت در تعداد میانگین فریم‌ها هم خیلی مهمه: RTX 4090 با DLSS میانگین ۹۵ فریم در ثانیه داره، در حالی که با FSR به بیش از ۱۱۰ فریم در ثانیه می‌رسه  که یعنی یه بهبود ۱۶ درصدی.

همونطور که اکثر گیمرها خیلی خوب می‌دونن، میانگین نرخ فریم تمام داستان رو مشخص نمی‌کنه. واقعیت اینه که تست نشون می‌ده که DLSS 3 توی فریم‌هایی با سرعت پایین بهتر عمل می‌کنه. نرخ فریم  ۰.۲٪ درصدی DLSS 3 در واقعیت از فریم  ٪۱ درصدی FSR 3 بالاتره.

در عمل، وقتی با FSR 3 بازی می‌کنید، به خاطر لگ‌های زیاد ممکنه تجربه‌ بدی ایجاد کنه. در مقایسه مستقیم، FSR 3 از نظر عملکرد بدتر عمل می‌کنه و این ممکنه به دلیل هوش مصنوعی قدرتمند انویدیا باشه. هوش مصنوعی از NVIDIA تصمیمات هوشمندانه‌تری نسبت به swapchain جایگزین AMD در مورد نمایش فریم واقعی و فریم تولیدی می‌گیره.

البته، برای تایید اینکه آیا چنین الگویی واقعاً وجود داره یا نه، آزمایش‌های بیشتری لازمه. این احتمال هست که اجرای بازی با تکنولوژی جدید ای‌ام‌دی در این بازی به‌دلیل بعضی اشکالات کار نکنه و به عنوان یک مورد منفرد باقی بمونه. به هر حال، ای‌ام‌دی باید به خاطر کیفیت تصویری که به دست میاره تحسین بشه. حداقل توی این مورد تفاوت واقعی و خیلی مشهود بین FSR 3 و DLSS 3 وجود نداره.

یه نکته جالب اینه که توی بازی Immortals of Aveum به کاربرهای NVIDIA اجازه می‌ده که زمانی که FSR 3 رو انتخاب کردن، تکنولوژی Reflex رو هم فعال کنن. این خیلی خوبه چون همون‌طور که DLSS 3 افزایش latency به دلیل بخش تولید فریم داره، FSR 3 هم به همین دلیل latency رو افزایش می‌ده. کاربرهای کارت‌ گرافیک‌های Radeon می‌تونن با تکنولوژی Anti-Lag+ از AMD این مشکل رو کم کنن، اما کاربران NVIDIA (و اینتل) این امکان رو روی کارت‌ گرافیک‌های خودشون ندارن. خوشبختانه، Reflex می‌تونه برای بازی‌هایی که این قابلیت رو پشتیبانی می‌کنن، یک محیط با تاخیر نسبتاً پایین فراهم کنه.

همیشه خوبه که رقابت بیشتری در این زمینه وجود داشته باشه. تکنولوژی تولید فریم برای دستیابی به نرخ فریم‌های بالا با تکنیک‌های پیشرفته‌ای (مثل path tracing در Cyberpunk 2077) و شبیه‌سازی‌های پیچیده که باعث محدودیت CPU می‌شن، خیلی اهمیت داره. برای افزایش عملکرد بازی‌ها به واسطه‌ تلاش‌های NVIDIA و AMD، احتمالاً بیشتر بازی‌ها از یکی یا هر دوی این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنن.

با این حال، بازی‌ها باید بدون توجه به هر تکنولوژی تولید فریمی بهینه‌سازی بشن. نه DLSS 3 از NVIDIA و نه FSR 3 از AMD نمی‌تونن یه بازی که عملکرد ضعیفی داره رو نجات بدن. به این موضوع توجه کنید که Forspoken و Immortals of Aveum شاید انتخاب بهتری برای نشون دادن یک تجربه روان نبودن.

چه بازی‌هایی از FSR 3 پشتیبانی می‌کنن؟

تا الان بازی‌های زیر تایید شدن که از قابلیت FSR 3 پشتیبانی می‌کنن:

  • Avatar: Frontiers of Pandora
  • Black Myth: Wukong
  • Crimson Desert
  • Cyberpunk 2077
  • EVE Online
  • Frostpunk 2
  • Like a Dragon: Infinite Wealth
  • Pax Dei
  • Squad
  • Starship Troopers: Extermination
  • Warhammer 40K: Space Marine II

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×