محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار تکنولوژیمقالات

همه چیزی که درباره تکنولوژی FSR 3 از AMD می‌دونیم

در جریان استریم Gamescom شرکت AMD، این شرکت از چند محصول هم رونمایی کرد. ما درباره «معرفی کارت گرافیک‌های RX 7700 XT و RX 7800 XT» صحبت کردیم، اما AMD یه کارت طلایی هم توی آستینش داشت، و اون نسخه سوم FSR بود. این تکنولوژی پاسخ AMD به فریم جنریشن انویدیاست، و گویا انویدیا حسابی از این اتفاق ترسیده. با بنچفا همراه باشید تا بریم ببینیم درباره این تکنولوژی چی می‌دونیم و چطور کار می‌کنه.


تکنولوژی‌های FSR و DLSS چه تفاوتی با هم دارن؟

اول باید ببینیم که این FSR که AMD میگه چی چی هست. انویدیا در سال ۲۰۱۹ از DLSS یا Deep Learning Super Sampling رونمایی کرد. این چی بود؟ این تکنولوژی رزولوشن رندر بازی رو پایین میاره، و بعد از اتمام رندر، بازی رو آپسکیل می‌کنه تا کیفیت بالا بیاد. این تکنولوژی در ابتدا افتضاح بود؛ بازی‌های کمی از اون پشتیبانی می‌کردن، تنظیمات خاصی نداشت، و تنها روی چند بازی محدود وجود داشت. از همه بدتر اینکه این تکنولوژی به کارت گرافیک‌های سری ۲۰ انویدیا محدود بودن، و سری ۱۰ که تنها ۳ سال قبل از اون اتفاق عرضه شده بودن، به علت عدم بهره‌مندی از هسته‌های Tensor، از این تکنولوژی پشتیبانی نمی‌کردن! در ۲۰۲۲ و با معرفی سری ۴۰، انویدیا از نسخه سوم این تکنولوژی یعنی DLSS 3 رونمایی کرد، و دوباره اشتباه سری قبلش رو تکرار کرد! این نسخه از DLSS با استفاده از هوش مصنوعی، فریم‌های مصنوعی تولید می‌کنه و بین فریم‌های واقعی قرار میده. اینطوری می‌تونه نرخ فریم رو دو برابر هم بکنه. انویدیا گفت که این تکنولوژی به هسته‌های تنسور قدرتمند سری ۴۰ نیاز داره، و به خاطر همین تنها روی همین کارت گرافیک‌ها قابل استفاده‌ست! یعنی تمام کارت‌هایی که از DLSS 3 پشتیبانی می‌کنن، به ۱۰ مدل کارت گرافیک هم نمی‌رسه!

همه چیزی که درباره تکنولوژی FSR 3 از AMD می‌دونیم

در سال ۲۰۲۱، AMD از ابزار آپسکیل خودش به نام FSR رونمایی کرد. FSR یا FidelityFX Super Resolution دقیقا همون کار DLSS رو انجام میده، منتها در مرحله آپسکیل، از هوش مصنوعی برای بالا بردن کیفیت تصویر استفاده نمی‌کنه، که باعث میشه کیفیت تصویر پایین‌تری نسبت به DLSS داشته باشه. این یعنی FSR صرفا به الگوریتم‌های از پیش تعریف شده استفاده می‌کنه، و به این ترتیب تمام کارت گرافیک‌ها، حتی گرافیک‌های آنبرد هم از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنن. به گفته AMD، این سبک از آپسکیل اصلا به هوش مصنوعی نیازی نداره و با بهینه‌سازی‌های الگوریتمی قابل انجامه، و انویدیا صرفا با تبلیغ DLSS می‌خواد گرون‌فروشی کنه و کارت رو با سخت‌افزاری که شما بهش نیازی ندارید بهتون بده. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین FSR و DLSS، اینه که DLSS تنها به کارت گرافیک‌های سری ۲۰ به بعد انویدیا محدودن، اما FSR قابل استفاده با تمام کارت گرافیک‌های AMD، انویدیا و حتی اینتله.

FSR هم در زمان عرضه مشکلات بسیاری داشت، اما به سرعت آپدیت‌های جدیدی گرفت و پایداریش بالا رفت، و به سطح خیلی خوبی رسید. در فروردین ۱۴۰۲ شرکت AMD از نسخه سوم FSR رونمایی کرد، که قرار بود مثل ورژن سوم DLSS، فریم مصنوعی تولید کنه و بین فریم‌های رندر شده قرار بده، اما بدون استفاده از هوش مصنوعی! AMD با این کار آب پاکی رو روی دست انویدیا ریخت و به همه اعلام کرد که برای فریم جنریشن، به هسته‌های هوش مصنوعی مخصوص نیازی نیست.

تکنولوژی FSR 3 چطور کار می کنه؟

هنوز اطلاعی از اینکه تکنولوژی FSR 3 چطور کار می‌کنه نداریم، اما تنها توضیح اینه که همون الگوریتم‌هایی که DLSS با استفاده از هوش مصنوعی بهشون می‌رسید از پیش با توجه به موتور بازی تعریف شدن و موقع رندر کارت گرافیک محاسبات لازمش رو انجام میده. مزیت این اتفاق اینه که به هیچ سخت افزار خاصی نیاز نیست. این از حداقل سخت‌افزار، شاهد بیشترین استفاده خواهیم بود.

مقایسه Native AA در بازی Forspoken با استفاده از FSR 3

البته تکنولوژی FSR 3 صرفا فریم جنریشن نیست و این تنها یکی از قابلیت‌های اونه. FSR 3 دو قابلیت مهم دیگه هم داره؛ یکی پشتیبانی از آخرین نسخه آپسکیلینگ تمپورال AMD که کیفیت تصویر بالاتری نسبت به FSR 2 داره و یکی حالت جدید Native AA یا Native Anti-Aliasing هست.

در فریم جنریشن همونطور که گفتم، بازی با استفاده از فریم‌های قبلی بازی، فریم جدید تولید می‌کنه. برای این کار، از اطلاعات وکتورها و نورپردازی‌های بازی‌ها استفاده می‌کنه، و به گفته AMD، کاری با UI بازی نداره، چیزی که باعث افت خیلی زیاد محبوبیت DLSS 3 شد.

Native AA ویژگی جالبیه. همه با Anti Aliasing آشناییم، و می‌دونیم که گاهی بازی‌ها در این تکنولوژی کمی ضعیف عمل کردن. خب حالا AMD چیکار کرده؟ اومده یه حالت Native AA رو معرفی کرده، که کیفیت تصویر بازی رو در ازای فریم ریت افزایش میده. این تکنولوژی رو میشه هم به صورت تنها استفاده کرد تا تصویر جالب‌تری رو شاهد باشیم، و هم میشه با استفاده از Frame Generation استفاده کرد تا شاهد بهبود زیاد عملکرد باشیم. در این حالت دیگه از آپسکیلینگ خبری نیست، و پیشرفت عملکرد صرفا به وسیله فریم جنریشن صورت می‌گیره.

AMD از یک تکنولوژی جدید به نام Anti Lag+ هم رونمایی کرد. آنتی لگ تکنولوژی جدیدی نیست، و صرفا صف رندر کارت گرافیک رو مدیریت می‌کنه تا تاخیر تصویر به حداقل برسه. Anti Lag قبلا معرفی شده بود و مثل FSR روی تمام کارت گرافیک‌ها موجود بود، و باقی کاربران هم به این ویژگی از طریق FSR 3 دسترسی دارن، اما Anti Lag+ صرفا توسط کارت گرافیک‌های RX 7000 قابل استفاده‌ست. دلیل این اتفاق مشخص نیست، اما احتمالا این اولین تکنولوژی AMD‍ه که از هسته‌های هوش مصنوعی موجود روی این کارت گرافیک‌ها بهره می‌بره و با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی تاخیر رو پایین میاره.

چه کارت گرافیک هایی از FSR 3 پشتیبانی می کنن؟

همونطور که گفتم، FSR 3 محدود به سخت افزار خاصی نیست و روی کارت گرافیک‌های زیادی قابل استفاده‌ست. با وجود اینکه این تکنولوژی صرفا با درایور و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری کار می‌کنه، همچنان محدودیتی برای اجرای اون روی کارت گرافیک‌ها هست.

حداقل کارت گرافیک مورد نیاز برای استفاده از فریم جنریشن FSR 3

NvidiaبرندAMD
NVIDIA GeForce RTX™ ۲۰ Series به بعدحداقل کارت گرافیک مورد نیازAMD Radeon™ RX 5700 به بعد
NVIDIA GeForce RTX™ ۳۰ Series به بعدکارت گرافیک پیشنهادیAMD Radeon™ RX 6000 Series به بعد

دلیل اینکه حداقل کارت گرافیک برای استفاده از فریم جنریشن وجود داره مشخص نیست، اما ممکنه به خاطر فشار پردازشی زیاد به کارت گرافیک و ناپایداری اون باشه. AMD صحبتی درباره کارت گرافیک‌های اینتل پشتیبانی شده نکرده، اما احتمالا چون تمام کارت گرافیک‌های اینتل جدیدن، همگی بتونن از پس این تکنولوژی بربیان. همچنین AMD گفته که بهتره زمانی از فریم جنریشن استفاده بشه که بازی داره بیش از ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه میده، وگرنه فریم‌ها بی کیفیت و پر از مشکل خواهند بود. به هر حال باید بررسی بشه و ببینیم اوضاع چطوریه. در ضمن، با توجه به اینکه پردازنده‌های کنسول‌های XBOX Series و PS5 توسط AMD طراحی شدن، از این تکنولوژی بهره می‌برن، هر چند توضیح خوب و جامعی درباره این اتفاق داده نشد.

حداقل کارت گرافیک مورد نیاز برای استفاده از آپسکیل FSR 3

NvidiaبرندAMD
NVIDIA GeForce® GTX 10 Series به بعدحداقل کارت گرافیک مورد نیازAMD Radeon™ RX 590 به بعد
NVIDIA GeForce RTX™ ۲۰ Series به بعدکارت گرافیک پیشنهادیAMD Radeon™ RX 5000 Series به بعد

برای آپسکیل AMD داره از یه نسخه جدید از تکنولوژی آپسکیل استفاده می‌کنه، که باعث میشه کیفیت FSR نسبت به قبل بالا بره.

چه بازی هایی از FSR 3 پشتیبانی می کنن؟

با اینکه FSR یک تکنولوژی اپن سورسه، همچنان بازیسازها باید پشتیبانی از اون رو به بازی‌هاشون اضافه کنن تا در دسترس باشه. AMD موقع معرفی نام چند بازی معروف رو گفت، و با توجه به اینکه این تکنولوژی به راحتی قابل اضافه کردن به بازیه (نه به اندازه DLSS البته، انویدیا ابزارهای زیادی در اختیار توسعه‌دهنده‌ها می‌ذاره)، احتمالا شاهد رشد خیلی سریع اون خواهیم بود.

بازی‌هایی که قراره از FSR 3 پشتیبانی کنن

علاوه بر این بازی‌ها، انویدیا در حال همکاری با چند توسعه‌دهنده بزرگ هم هست، که مهم‌ترین‌شون Unreal Engine به حساب میاد. به گفته AMD، به زودی یک پلاگین به Unreal Engine اضافه میشه تا توسعه‌دهنده‌هایی که از اون استفاده می‌کنن، بتونن خیلی سریع و بی دردسر اونو به بازی‌ها اضافه کنن.

توسعه دهندگانی که از تکنولوژی FSR 3 پشتیبانی می‌کنن

در کنار این، AMD یک قول جالب هم داد. به گفته این شرکت، در حال توسعه ابزاریه که بشه از FSR 3 و فریم جنریشن تمام بازی‌هایی که از DirectX 11 و DirectX 12 بهره می‌برن، استفاده کرد! این اتفاق شدنیه، چون درایور و DirectX با هم در ارتباطن و فریم جنریشن از این طریق ممکنه، اما اگه این اتفاق بیفته و تمام بازی‌ها رو بدون پشتیبانی رسمی بشه به فریم جنریشن مجهز کرد، میشه گفت فاتحه DLSS خونده‌ست! با این حال با توجه به اینکه FSR 3 توسط کارت گرافیک های انویدیا هم قابل استفاده‌ست، این یه برد بزرگ برای انویدیا و به خصوص کاربرانشه، چون بدون اینکه انویدیا زحمتی بکشه، بخش زیادی از کاربران به تکنولوژی‌های به روز برای لذت بردن از بازی‌های مورد علاقه‌شون دسترسی پیدا کردن. به هر حال با توجه به اطلاعات استیم، بیش از ۷۰% کاربران از کارت گرافیک‌های انویدیا استفاده می‌کنن. این حرکت مثبتی از طرف AMD و به نفع تمام گیمرهاست. باشد که انویدیا درس بگیره!

تکنولوژی FSR 3 چه زمانی عرضه میشه؟

با توجه به اینکه خیلی از بازی‌هایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنن هنوز عرضه نشدن، این تکنولوژی هم هنوز کاملا آماده نیست. به گفته AMD، تکنولوژی FSR 3 قراره در فصل اول ۲۰۲۴، یعنی اواخر ۱۴۰۲ و یا اوایل ۱۴۰۳ عرضه میشه.


جمع‌بندی درباره تکنولوژی FSR 3

در این مطلب به تکنولوژی FSR 3 پرداختیم و درباره اون توضیحاتی دادیم. امیدوارم از پوشش ما از تکنولوژی‌های جدید AMD لذت برده باشید. نظرتون درباره تکنولوژی FSR 3 رو به ما بگید و همچنین بگید که آیا کارت گرافیک‌تون از فریم جنریشن AMD پشتیبانی می‌کنه یا نه؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×