بررسیفن و خنک کننده

بررسی خنک کننده Lian Li Galahad II Trinity Performance 360 + بنچمارک دما و نویز

امروز می‌خوایم یکی از کولرهای سری جدید Lian Li رو بررسی کنیم و ببینیم کولر مایعLian Li Galahad II Trinity Performance چه عملکردی داره. این کولر هنوز وارد ایران نشده، اما با نتایجی که ثبت کرده، میشه گفت یکی از بهترین کولرهای موجود در بازاره. بریم در ادامه به بررسی خنک کننده Lian Li Galahad II Trinity Performance بپردازیم و ببینیم این کولر جدید لیان لی چه عملکردی داره. با بنچفا همراه باشید.


در جریان Computex 2023، شرکت Lian Li از چندین کولر جدید در سری Galahad II رونمایی کرد. جالب‌ترین محصولات این سری، مدل Performance بود، که فقط یه مدل ۳۶۰ میلی‌متری داره. نکته‌ای که این کولر رو از باقی کولرهای بازار جدا می‌کنه، اینه که به جای تنها یک ردیف فین استک بین هر دو لوله آب، دو ردیف فین وجود داره، و همچنین رادیاتور ضخیم‌تره. اینطوری هوا خیلی سخت‌تر از رادیاتور عبور می‌کنه، اما سطح خنک‌کنندگی به شدت بیشتر شده و در نتیجه، دما پایین‌تر از مدل‌های معمولی این کولر یا خیلی از کولرهای موجود در بازاره.

کولرLian Li Galahad II Trinity Performance
اندازه رادیاتور۳۹۶ * ۱۳۰ * ۳۲ میلی‌متر
اندازه پمپ۷۴ * ۷۴ * ۷۹ میلی‌متر
اندازه فن‌ها۱۲۰ * ۱۲۰ * ۲۸ میلی‌متر
طول لوله‌ها۳۸۵ میلی‌متر
سرعت پمپ۴۲۰۰ دور در دقیقه
سرعت فن۲۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه
سوکت‌های قابل نصبIntel: LGA 1700 / 1200 / 115x
AMD: AM4 / AM5
قیمت۱۷۰ دلار

مشخصات خنک کننده Lian Li Galahad II Trinity Performance

فن‌هایی که همراه این کولر عرضه میشن هم متفاوتن. فن‌های تمام مدل‌های Galahad II از برینگ FDB استفاده می‌کنن، اما سرعت و جنس پره‌ها متفاوته. پره‌های Lian Li Galahad II Trinity Performance 360 از LCP یا Liquid-Crystal Polymer تولید شدن. این پلیمر قیمت خیلی بالاتری در مقایسه با پلاستیک‌های دیگه که برای ساخت فن استفاده میشن داره، اما یک مزیت خیلی بزرگ داره. پره فن‌ها در طول زمان با چرخیدن خیلی زیاد و اثر گریز از مرکز، بزرگ‌تر میشن و به کناره‌های فن نزدیک میشن. این یه اتفاق طبیعیه و تنها کاری که میشه کرد، اینه که از یه متریال دیگه استفاده کرد که این مشکل رو نداشته باشه.

LCP همون متریاله، که قیمت نسبتا مناسبی برای فن‌ها داره و همچنین در طول زمان سایزش یکسان می‌مونه. ثابت موندن سایز فن یه مزیت خیلی مهم داره؛ وقتی پره‌ها بزرگ میشن، تولیدکننده‌ها باید اینو در نظر بگیرن و پره‌ها رو کوتاه‌تر تولید کنن تا پس از گذشت یه مدت، به دیواره فن برخورد نکنه. با استفاده از LCP چون که سایز پره حتی پس از چند سال هم ثابت می‌مونه، تولیدکننده‌ها می‌تونن پره‌ها رو بزرگ‌تر تولید کنن. این باعث میشه فشار هوا و جریان هوایی که ایجاد می‌کنه بیشتر باشه، چون فضایی که هوا می‌تونه از طریق اون خارج بشه به شدت کاهش پیدا می‌کنه.

تنها مشکلی که این کار داره، اینه که LCP قیمت خیلی بالاتری نسبت به پلاستیک داره، و در نتیجه قیمت فن و همچنین کولر افزایش پیدا می‌کنه. برای همین اگه بخوان روی فن نورپردازی هم بزنن که دیگه نور علی نور میشه و قیمت یه فن با جلوبندی پراید برابری می‌کنه. به خاطر همین این فن‌ها نورپردازی ندارن. فن‌های Lian Li Galahad II Trinity Performance حداکثر سرعت ۳۰۰۰ دور در دقیقه دارن، و چون فن ضخیم‌تری نسبت به فن‌های عادی هستن و همچنین فاصله بین پره و دیواره فن کمه، فشار هوای فوق‌العاده‌ای دارن.

راستی، این فن‌ها دیزی چین شدن و در جعبه روی رادیاتور نصب شدن. قابی که کنار فن قرار داره رو که بردارید کابل فن‌ها رو می‌بینید و همچنین یک قاب ARGB هم به صورت جداگانه به فروش می‌رسه که می‌تونید اونو کنار فن‌ها نصب کنید.

مشخصات خنک کننده Lian Li Galahad II Trinity Performance

کولرهای Galahad II یک سری LCD دارن، که هنوز عرضه نشده. مدل‌های Trinity و Trinity Performance نورپردازی ARGB دارن، که لیان لی این موقعیت رو از دست نداده و برای شخصی‌سازی، سه سری متفاوت در اختیار شما می‌ذاره. به طور پیش فرض یک حلقه فلزی دور پمپه، و روی پمپ دو حلقه نورپردازی ARGB با افکت Infinity قرار داره. در جعبه دو قاب پلاستیکی مات هم قرار داره، یکی حلقه بیرونی رو می‌پوشونه و به رنگ نورپردازی درمیاد، یکی دیگه هم به طور کلی پمپ رو می‌پوشونه و رنگی که اعمال کنید روی اون اعمال میشه. به طور کلی هر قابلیت شخصی‌سازی بهتر از نبودش به طور کلیه، و خوبه که لیان لی به یک طراحی خسته‌کننده بسنده نمی‌کنه و به کاربران حق انتخاب میده.

کنترل نورپردازی‌ها کولر لیان لی

کنترل نورپردازی‌ها هم با استفاده از اپ L-connect صورت می‌گیره، که اگه پمپ رو به وسیله هدر ARGB هم در کنار USB به مادربرد متصل کنید، می‌تونید نورپردازی رو motherboard sync کنید تا با باقی نورپردازی‌های سیستم هماهنگ باشه.

حالا که بحث L-connect شد، باید به لیان لی برای این اپلیکیشن کلی جایزه بدن! معمولا تولیدکننده‌های کولر، فن یا هرچیزی که نورپردازی داره، اپلیکیشن‌های کنترل خیلی مسخره و ضعیفی طراحی می‌کنن، مثل Corsair iCUE یا NZXT CAM، و شما برای کنترل کولر باید از این اپ‌ها استفاده کنید که به معنای واقعی کلمه سرطانن. یسری مثل MSI هم که کلا برخی کولرهاشون توسط اپ کنترل نمیشن و باید دست به دامن مادربرد بشید. لیان لی در کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance به شما حق انتخاب داده. کولر با استفاده از کانکتور USB به مادربرد متصل میشه تا از طریق L-connect کنترل بشه، اما می‌تونید از طریق هدر PWM و ARGB به مادربرد وصلش کنید تا کلا با L-connect کاری نداشته باشید و مادربرد همه چیز رو کنترل کنه. خود L-connect هم اپلیکیشن خیلی خوب و سبکیه، و امکانات زیادی داره.

لیان لی کانتکت پلیت سری Galahad II رو هم ارتقا داده. این سری فین استک ریزتری پشت صفحه مسی دارن، تا گرما بهتر به آب منتقل بشه. طراحی پمپ هم از داخل بهتر شده، تا جریان آب مستقیم‌تر باشه و فشار آب بیشتر باشه.

بزرگ‌ترین برتری این کولر نسبت به کولرهای دیگه، سرعت بالاتر پمپ و فن و همچنین سطح خنک‌کنندگی بیشتر به لطف رادیاتور بزرگ‌ترشه. برای اینکه بتونیم این برتری رو بهتر ببینیم، باید نگاهی به بنچمارک این کولر داشته باشیم. برای بنچمارک‌های اون از دیتای Tom’s Hardware استفاده کردیم، چون دیتای کاملی از این کولر و باقی کولرها داشت. امیدوارم به زودی خودمون بتونیم براتون مستقیما کالاها رو بررسی کنیم و نیازی به رسانه‌های دیگه نباشه:)).

دمای پردازنده ۱۳۷۰۰K با استفاده از کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance

دمای پردازنده 13700K با استفاده از کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance

این تست ساده‌ست، کولر روی پردازنده ۱۳۷۰۰K نصب شده و تست Cinebench اجرا شده تا ببینیم نهایت دمایی که این پردازنده با استفاده از کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance ثبت می‌کنه چقدره. نتایجی که می‌بینید دلتای دماست، یعنی باید دمای محیط رو به نتیجه اضافه کنید. استفاده از دلتای دما به کاربران این اجازه رو میده تا بتونن نتایج رو با دمای محیط خودشون بررسی کنن.

بین کولرهای دیگه، Lian Li Galahad II Trinity Performance بهترین نتیجه رو با اختلاف نسبتا زیادی ثبت کرده. ۶۳ درجه دلتا این کولر رو ۴ درجه بهتر از Deepcool LT720 کرده، که همونطور که در «بررسی کولر Deepcool LT720» دیدیم یکی از قوی‌ترین کولرها بود. این نشون میده که فن‌های بهتر و رادیاتور بزرگ‌تر این کولر واقعا باعث عملکرد بهتر میشن، تاثیر نسبتا زیادی هم دارن.

حداکثر میزان نویز کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance

حداکثر میزان نویز کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance

کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance دو حالت Full speed و Low speed داره، که توسط یه دانگل روی کابل کولر می‌تونید یکی از این دو رو انتخاب کنید؛ البته می‌تونید کولر رو با هدر PWM به مادربرد متصل کنید و خودتون سرعتش رو کنترل کنید. در حالت Low noise سرعت فن محدود میشه، و عملکرد با توجه به دمای محیط مقداری کاهش پیدا می‌کنه. در این حالت Lian Li Galahad II Trinity Performance حدود ۴۹ دسیبل نویز رو ثبت کرده، که برابر با Deepcool LT720 بوده. در حالت Full speed این کولر به ۵۵ دسیبل می‌رسه، که با اختلاف پرصداترین کولر این لیسته! این هم به خاطر فن‌های سریع این کولره، هم به خاطر نوع طراحی رادیاتور که هوا سخت‌تر ازش عبور می‌کنه.

دمای پردازنده ۱۳۷۰۰K با مصرف ۱۷۵ وات با استفاده از کولر Galahad II Trinity Performance

دمای پردازنده 13700K با مصرف 175 وات با استفاده از کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance

محدود کردن پردازنده به دمای ۱۷۵ وات بهمون اجازه میده هم نگاه بهتری به این کولر زیر لود کمتر داشته باشیم، هم میشه نگاهی به عملکرد تقریبی کولر روی پردازنده‌های دیگه داشت. ۱۷۵ وات کمی بیشتر از مصرف ۱۳۶۰۰K و ۱۲۷۰۰K اینتله. پردازنده‌های AMD 7000 رفتار متفاوتی با کولرهای متفاوت دارن، مثلا این مصرف برابر با ۷۷۰۰X‍ه، اما نمیشه دقیق مقایسه‌ش کرد.

کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance روی پردازنده ۱۳۷۰۰K با مصرف محدود شده به ۱۷۵ وات دمای ۴۸ درجه رو ثبت کرده، که در کنار EK Nucleus CR360 بهترین‌های این لیست بودن. اینجا کولر Lian Li Galahad II 240 تنها یک درجه گرم‌تر بوده و برای این میزان مصرف، بهتره به جای Lian Li Galahad II Trinity Performance سراغ همون کولر برید.

جمع‌بندی: آیا انتخاب کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance درسته؟

در این شرایط نویز کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance کاهش پیدا می‌کنه، اما میزان اون زیاد نیست. این کولر در حالت low noise حدودا ۴۳ دسیبل نویز رو ثبت کرده، که با کولر بادی Assassin IV دیپ کول در حالت فول اسپید برابر بوده. در حالت full speed نویز این کولر به ۴۷ دسیبل رسیده، که فقط کولرهای بادی از اون نویز بیشتری داشتن. به طور کلی این میزان نویز بدی برای این میزان از مصرف نیست، اما خوب هم نیست. کلا انتخاب چنین کولر گرون قیمتی برای پردازنده‌ای با این میزان مصرف اشتباهه.


جمع‌بندی: آیا انتخاب کولر Lian Li Galahad II Trinity Performance درسته؟

به راحتی میشه گفت این کولر بهترین کولر AIO موجود در بازاره، البته بازار جهانی، چون هنوز وارد ایران نشده. این کولر به راحتی تمام کولرهای دیگه رو شکست میده، اما با قیمت خیلی بیشتری نسبت به اون‌ها. این کولر ۱۷۰ دلار قیمت داره؛ کولر مایع Deepcool LT720 با ۵۰ دلار کمتر، یعنی ۱۲۰ دلار، بخش زیادی از عملکرد این کولر رو در اختیار شما می‌ذاره.

اگه بهترین کولر موجود رو می‌خواید، Lian Li Galahad II Trinity Performance بهترین کولره و اصلا نیازی به فکر کردن نیست، اما انتخاب‌های دیگه‌ای هم وجود داره که نباید اون‌ها رو صرف نظر کرد. با اینکه موجودی کولرهای بازار ایران محدوده، اما کولر Ryujin 3 ایسوس، H150 کورسیر، LS720 دیپ کول، این‌ها هم با اینکه ضعیف‌ترن، اما همگی عملکرد خوبی رو ارائه میدن.

از طرف دیگه پیشنهاد ما اینه که صرفا این کولر رو برای پردازنده‌های بالارده انتخاب کنید، که فکر کنم نیازی به ذکر نیست. به جز پردازنده‌های ۱۳۹۰۰K، ۱۳۷۰۰K، ۷۹۵۰X، ۷۹۰۰X و ۷۹۵۰X3D هیچ پردازنده‌ای فعلا به این کولر برای خنک شدن نیاز نداره. اگه پردازنده‌ای کم مصرف‌تر دارید، بهتره سراغ کولرهای ۲۴۰ میلی‌متری و یا حتی کولرهای بادی برید، چون این کولر دیگه عملا هدر رفت پوله و با کمی مدیریت هزینه بهتر میشه پردازنده بهتری به جای هزینه زیاد برای کولر انتخاب کرد.


نظر شما درباره این کولر چیه؟ برای شما نورپردازی مهمه یا همین کولر با فن‌های تک رنگ رو انتخاب می‌کنید؟

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۲ نظر

  1. سلام
    من کیس گرین آریا دارم با گرافیک rx 6700xt و پرداخت i5 12400f و فن نوتوس ۴۰۰
    خود کیس هم یک فن در جلو و یک فن در پشت داره
    حالا ب نظر شما اقلا چندتا فن دیگه نیاز هست اضافه کنم و کدوم قسمت کیس؟
    تشکر

    1. سلام، اگر دوتا فن ورودی هوا در سقف کیس بذارید کمک میکنه، هرچند درستش اینه که خروجی باشه اما به علت طراحی نادرست این کیس مجبوریم جهت هوا رو ورودی انتخاب کنیم تا اوضاع بهتر بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×