بررسیپردازنده

بررسی پردازنده Core i9 14900K اینتل: تکرار دوباره نسل ۱۱! [تماشا کنید]

امروز می‌خوایم پردازنده ناامیدکننده Core i9 14900K رو بررسی کنیم. علت اینکه با اطمینان می‌تونم بگم این پردازنده ناامیدکننده‌ست، اینه که هیچ تفاوتی بین این پردازنده و ۱۳۹۰۰K نیست. تنها پیشرفت ۱۴۹۰۰K نسبت به ۱۳۹۰۰K کمی سرعت بالاتره، که ۱۳۹۰۰KS هم همین کار رو می‌کرد! بریم ببینیم اینتل چقدر قراره ما رو ناامید کنه و با چه پردازنده‌ای رو به رو هستیم. تا آخر بررسی پردازنده Core i9 14900K با بنچفا همراه باشید.


مشخصات پردازنده Core i9 14900K اینتل

قبل از اینکه به بررسی پردازنده دسکتاپ پردازیم باید با مشخصات اون آشنا بشیم. همونطور که گفتم، پردازنده ۱۴۹۰۰K هیچ تفاوتی با ۱۳۹۰۰K ندارن و تنها موردی که دیده میشه، سرعت بالاتر اونه.

Intel Core i7 13700KAMD Ryzen 7 7800X۳DIntel Core i9 13900KAMD Ryzen 9 7950XIntel Core i9 14900KBenchfa.com
۸ P-core
۸ E-core
۸۸ P-core
۱۶ E-core
۱۶۸ P-core
۱۶ E-core
تعداد هسته
۲۴۱۶۳۲۳۲۳۲تعداد ترد
۱۰ nmCCD: 5 nm
IOD: 6 nm
۱۰ nmCCD: 5 nm
IOD: 6 nm
۱۰ nmلیتوگرافی
P cores: 3.4 GHz
E cores: 2.5 GHz
۴.۲ GHzP cores: 3 GHz
E cores: 2.2 GHz
۴.۵ GHzP cores: 3.2 GHz
E cores: 2.4 GHz
سرعت پایه
P cores: 5.3 GHz
E cores: 4.2 GHz
۵ GHzP cores: 5.8 GHz
E cores: 4.3 GHz
۵.۷ GHzP-cores: 6 GHz
E-cores: 4.4 GHz
سرعت بوست
۳۰ MB۹۶ MB۳۶ MB۶۴ MB۳۶ MBکش L3
DDR5-5200 MT/s
DDR4-3200 MT/s
DDR5-5200 MT/sDDR5-5200 MT/s
DDR4-3200 MT/s
DDR5-5200 MT/sDDR5-5200 MT/s
DDR4-3200 MT/s
ساپورت رم
۴۱۰ دلار۴۰۰ دلار۵۹۰ دلار۶۹۹ دلار۵۹۰ دلارقیمت پایه
۳۶۵ دلار۳۷۰ دلار۵۷۰ دلار۵۵۱ دلار۵۹۸ دلارقیمت آمازون
۲۹ مهر ۱۴۰۲

پردازنده Core i9 14900K دقیقا ۲۰۰ مگاهرتز از ۱۳۹۰۰K سریع‌تره. همین! یعنی اینتل هیچ زحمتی برای این پردازنده نکشیده، و تنها پردازنده‌هایی که سرعت و کیفیت سیلیکون بالاتری موقع تولید ۱۳۹۰۰K داشتن رو جدا کرده و حالا داره به عنوان «پردازنده نسل جدید» می‌فروشه. این عمل اینتل حتی از نسل ۱۱ هم بدتره، چون اونجا لااقل با یک معماری جدیدتر و به دلیل محدودیت‌های دیگه‌ای از نسل قبلش شکست می‌خورد.

ویدئو بررسی پردازنده intel Core i9 14900K

ممنون که با دیدن این ویدئو در یوتوب از ما حمایت می‌کنید.


پردازنده‌های 12900K و 13900K و 14900K کنار هم
Credit: Gamers Nexus

این به این معنا نیست که این پردازنده‌ها از ریشه بدن و خوب نیستن، بلکه در سال ۲۰۲۳ با رقابت سنگینی که بین اینتل و AMD وجود داره، این شرکت دست از رقابت کشیده و حالا AMD تا زمانی که نسل بعد اینتل بیاد برگ برنده رو داره. مشکل دیگه هم اینه که اینتل اصرار داره به همه بگه که نسل ۱۴ یک نسل جدیده، که از ریشه و اساس اشتباهه. نسل ۱۴ حتی نام جدید هم نگرفته، و با نام Raptor Lake Refresh شناخته میشه! هیچ تفاوتی هم با نسل قبلش نداره که اونو متمایز کنه. در واقع مارکتینگ و نام‌گذاری این سری پردازنده، از عرضه چنین افتضاحی بدتره!

پردازنده Intel Core i9 14900K روی کارت گرافیک - منبع: Guru3d
Credit: Guru3d

این برتری خیلی خیلی کم به این معنیه که هیچ برتری خاصی نسبت به نسل قبلش نداره، و میشه همون بنچمارک‌ها رو دوباره استفاده کرد. اما با این حال می‌ریم ببینیم اینتل چه گلی کاشته.

بنچمارک و بررسی پردازنده Core i9 14900K اینتل

برای بنچمارک‌ها از تست‌های Gamers Nexus استفاده کردیم که این پردازنده رو با استفاده از کولر Arctic Liquid Freezer 2 360 و ۳۲ گیگابایت رم DDR5 6000 بررسی کرده. ممکنه با توجه به ستاپ تست، باقی بنچمارک‌ها نتایج کاملا متفاوتی ارائه بدن. دلیل انتخاب گیمرز نکسوس توسط ما، تجربه زیاد این گروه و همچنین تست‌های کامل و قابل اعتماد اون‌هاست.

بررسی عملکرد پردازنده Core i9 14900K اینتل در رندر بلندر

عملکرد پردازنده 14900K در تست رندر بلندر

این تست رندر توسط گیمرز نکسوس شخصی سازی شده. در این تست پردازنده به ازای هر یک ترد پردازنده، یک واحد رندر می‌کنه و به خاطر همین هرچی ترد بیشتر باشه، پردازنده بهتر ظاهر میشه، مگر اینکه پردازنده نسل قدیمی‌تری باشه.

در بلندر بالارده‌های AMD قوی‌تر ظاهر شدن و ۷۹۵۰X تونسته تست رو در حدودا ۶.۵ دقیقه به پایان برسونه. پردازنده ۱۴۹۰۰K دقیقا با ۱۳۹۰۰K برابر بوده و شاهد هیچ پیشرفتی نیستیم و هر دو ۱۴% از ۷۹۵۰X ضعیف‌تر بودن. رقابت با AMD کار سختی نیست، کنار گذاشتن تنبلی و تلاش سخته که اینتل نمی‌خواد ازش بگذره.

عملکرد پردازنده Core i9 14900K اینتل در پریمیر

عملکرد پردازنده 14900K در پریمیر

در تست پریمیر از بنچمارک PugetBench استفاده شده. اینجا پردازنده ۱۴۹۰۰K به لطف سرعت بالاتر، برتری ۱.۶ درصدی نسبت به ۱۳۹۰۰K داشته؛ امیدوارم در حس کردن این برتری موفق باشید.

اگه نسبت به نسل‌های قبل یا پردازنده‌های پایین رده حساب کنیم، ۱۴۹۰۰K برتری بیشتری داره؛ مثلا نسبت به ۱۲۴۰۰ شاهد پیشرفت ۶۴ درصدی هستیم که پیشرفت خیلی بزرگیه، اما همین پیشرفت رو با ۱۳۹۰۰K هم میشه دید.

عملکرد پردازنده Core i9 14900K اینتل در فشرده‌سازی و استخراج دیتا

در تست فشرده سازی و استخراج از اپلیکیشن ۷-Zip استفاده میشه. این اپلیکیشن فشار خیلی زیادی به پردازنده میاره و کم پیش میاد کاربری فشار به این سنگینی روی پردازنده اعمال کنه. با این حال برخی افراد کارهای زیادی در این زمینه دارن که باعث میشه این پردازنده انتخاب خیلی خوبی باشه.

عملکرد پردازنده 14900K در فشرده سازی

در فشرده سازی دیتا، پردازنده ۱۴۹۰۰K تونسته تفاوت ۰.۶ درصدی با ۱۳۹۰۰K ثبت کنه که پایین‌ترین میزان برتریه که بین دو «نسل» متفاوت دیدیم. این برتری انقدر پایینه که ممکنه ارور تست باشه و اگه دوباره تست بگیریم شرایط متفاوت بشه.

برای مقایسه، برتری ۱۳۹۰۰K نسبت به ۱۲۹۰۰K حدود ۴۳% بوده! یعنی اینتل در کمتر از دو سال از ثبت برتری ۴۳ درصدی به ثبت برتری ۶ دهم درصدی رسیده. این هم به نوع خودش رکوردیه!

عملکرد در بررسی پردازنده 14900K در استخراج دیتا

در استخراج دیتا اوضاع کمی برای نسل ۱۴ اینتل بهتر میشه و حالا ۱۴۹۰۰K تونسته فاصله‌ش با ۱۳۹۰۰K رو به ۴% برسونه. جالبه بدونید تفاوت بین ۱۴۹۰۰K با پردازنده سه سال پیش AMD یعنی ۵۹۵۰X هم ۵% بوده. دیگه خودتون فکر کنم تا الآن ارزش این پردازنده در عملیات‌های غیر گیمینگ رو فهمیدید!

بنچمارک عملکرد گیمینگ پردازنده Core i9 14900K اینتل

در بازی اوضاع کمی برای اینتل بهتره، چون تا الان هم به لطف معماری بهینه‌تر برای بازی، در برخی بازی‌ها بهترین پردازنده بوده؛ البته اینجا با پردازنده‌های فوق‌العاده X3D طرفه. بریم نگاهی به بنچمارک‌ها داشته باشیم.

عملکرد پردازنده Core i9 14900K اینتل در بازی Rainbow Six Siege

عملکرد پردازنده 14900K اینتل در بازی Rainbow Six Siege در رزولوشن 1080p

در رزولوشن ۱۰۸۰p بازی Rainbow Six Siege فریم ریت بالایی به نمایش می‌ذاره و هر پردازنده‌ای بالاتر از ۱۲۶۰۰K و ۱۲۴۰۰ به پوچی می‌رسن. اینجا پردازنده ۱۴۹۰۰K از هیچ یک از پردازنده‌های پرچمدار AMD بهتر نبوده و ۷۸۰۰X3D اونو با برتری ۹ درصدی شکست داده. البته ۱۴۹۰۰K تونسته فریم تایم بهتری ارائه بده، و برتری AMD تنها در میانگین فریم ریت بوده.

برتری ۱۴۹۰۰K نسبت به ۱۳۹۰۰K اینجا ۱.۷% بوده، نسبت به پردازنده‌های ارزون‌تر مثل ۷۷۰۰X هم حدود ۲.۵ درصد. البته کلا فریم ریت در این بازی بالاست و نگاه کردن به اون هدر رفت وقته.

عملکرد پردازنده 14900K اینتل در بازی Rainbow Six Siege در رزولوشن 1440p

در رزولوشن ۱۴۴۰p هم محدودیت کارت گرافیک به کمک اینتل اومده تا این پردازنده با پردازنده‌های دیگه برابر بشه. به خاطر همین محدودیت از این بنچمارک رد می‌شیم.

عملکرد پردازنده Core i9 14900K اینتل در بازی F1 23

عملکرد پردازنده 14900K اینتل در بازی F1 23 در رزولوشن 1080p

اینجا برتری ۱۴۹۰۰K نسبت به ۱۳۹۰۰K حدود ۱.۱% بوده. برتری‌ها به شدت ناچیزه. اینجا ۵۸۰۰X3D که بر اساس معماری قدیمی AMD تولید شده، تونسته ۷% سریع‌تر از ۱۴۹۰۰K باشه. اگه به تفاوت بین ۱۴۹۰۰K و ۱۴۷۰۰K نگاه کنید، تنها ۳.۷% تفاوت دارن، که تنها در ارقام تفاوتی دیده میشه و اصلا نیازی نیست به ۱۴۹۰۰K فکر کنید.

عملکرد پردازنده 14900K اینتل در بازی F1 23 در رزولوشن 1440p

در رزولوشن ۱۴۴۰p پردازنده‌های بالای چارت به محدودیت کارت گرافیک بر خوردن، به خاطر همین نگاه کردن به اون‌ها منفعتی نداره.

عملکرد پردازنده Core i9 14900K اینتل در بازی Baldur’s Gate 3

عملکرد پردازنده 14900K اینتل در بازی Baldur's Gate 3 در رزولوشن 1080p

در بازی Baldur’s Gate 3 در رزولوشن ۱۰۸۰p پردازنده‌های ۷۸۰۰X3D و ۷۹۵۰X3D تنها پردازنده‌هایی بودن که تونستن بالای ۱۲۰ فریم بر ثانیه به نمایش بذارن. اینجا پردازنده Core i9 14900K با ۱۱۰ فریم بر ثانیه، ۲.۲% سریع‌تر از ۱۳۹۰۰K و ۱۰% کندتر از ۷۸۰۰X3D بوده.

در تست‌های قبلی تفاوت ۱۰-۱۵ درصدی بین ۱۴۹۰۰K و هر پردازنده دیگه‌ای به چشم نمیومد، اما حالا که فریم ریت اکثر پردازنده‌ها زیر ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ست، این تفاوت‌ها خیلی چشمگیره.

عملکرد پردازنده 14900K اینتل در بازی Baldur's Gate 3 در رزولوشن 1440p

در رزولوشن ۱۴۴۰p هم همون فاصله‌ها حفظ میشه و جدول تکون خاصی نمی‌خوره، به جز اینکه عملا تفاوت ۱۴۹۰۰K با ۱۳۹۰۰K و ۱۴۷۰۰K کمتر میشه.

عملکرد پردازنده Core i9 14900K اینتل در بازی Cyberpunk: 2077 Phantom Liberty

عملکرد پردازنده 14900K اینتل در بازی Cyberpunk 2077 phantom liberty در رزولوشن 1080p

برای بنچمارک بازی Cyberpunk 2077 از آخرین آپدیت این بازی یعنی پچ Phantom Liberty استفاده شده. اینجا پردازنده ۱۴۹۰۰K تونسته با ۱۶۸ فریم بر ثانیه، حدود ۳% سریع‌تر از ۱۳۹۰۰K بوده. اینجا پردازنده‌های ۷۸۰۰X3D و ۵۸۰۰X3D تونستن ۱۴۹۰۰K رو شکست بدن، فاصله بین ۱۳۷۰۰K و ۱۴۷۰۰K و ۱۴۹۰۰K هم به شدت پایین بوده. فاصله پردازنده ۲۵۰ دلاری ۷۶۰۰X با ۱۴۹۰۰K جدید اینجا زیر ۳% بوده، که آمار خیلی بدی برای اینتله. در ۱۴۴۰p هم همین نتایج تکرار شدن، پس ازشون عبور می‌کنیم.

عملکرد پردازنده Core i9 14900K اینتل در بازی Final Fantasy XIV Endwalker

عملکرد پردازنده 14900K اینتل در بازی Final Fantasy XIV در رزولوشن 1080p

در بازی Final Fantasy اینتل همیشه بهتر از AMD بوده، حتی با عرضه پردازنده‌های X3D. اینجا پردازنده ۱۴۹۰۰K تونسته برای مدت کوتاهی و در این بازی، بهترین پردازنده دنیا نام بگیره و با برتری ۳ درصدی نسبت به ۱۳۹۰۰K و ۴.۵% برتری نسبت به ۱۴۷۰۰K، برترین پردازنده این نمودار باشه.

در رزولوشن ۱۴۴۰p هم توسط پردازنده محدود می‌شیم و همین نمودار دوباره تکرار میشه، به خاطر همین سراغ اون نمی‌ریم دیگه.

عملکرد پردازنده Core i9 14900K اینتل در بازی Starfield

عملکرد پردازنده 14900K اینتل در بازی Starfield در رزولوشن 1080p

در Starfield هم پردازنده ۱۴۹۰۰K تونسته بهترین پردازنده لیست باشه و ۲% سریع‌تر از ۱۳۹۰۰K بوده، که عملا در هیچ سناریویی حس نمیشه. نسبت به ۷۸۰۰X3D این پردازنده ۱۵% سریع‌تر بوده، که برتری ملموس‌تریه و نشون میده این بازی با وجود اینکه از کش سه بعدی استقبال می‌کنه، اما اینتل همچنان قدرتمندتره.


میزان مصرف برق پردازنده Core i9 14900K اینتل

میزان مصرف برق پردازنده Intel core i9 14900K اینتل

پردازنده ۱۳۹۰۰K با مصرف ۲۹۵ وات، پرمصرف‌ترین پردازنده بود و انتظار می‌رفت ۱۴۹۰۰K مصرف بیشتری داشته باشه، اما اینجا می‌بینیم که ۲۸۷ وات برق مصرف می‌کنه. این به دلیل سیلیکون مرغوب‌تر نسل ۱۴ نسبت به نسل ۱۳ اینتله؛ در واقع برای نسل ۱۴، اینتل پردازنده‌هایی که در تست اولیه سریع‌تر از سرعت مورد نیاز نسل ۱۳ بودن رو جمع‌آوری می‌کرده و اون‌ها رو به عنوان نسل جدید راهی بازار کرده. این مرغوبیت بالاتر باعث میشه که پردازنده با مصرف پایین‌تر، سرعت بالاتری داشته باشه، که این نمودار نشون میده.

پردازنده ۷۹۵۰X که پرمصرف‌ترین پردازنده AMD محسوب میشه ۲۵۱ وات برق مصرف می‌کنه. ۷۸۰۰X3D هم که بزرگ‌ترین رقیب ۱۴۹۰۰K در زمینه بازیه، تنها ۸۶ وات برق مصرف می‌کنه، که به دلیل سرعت پایین‌تر اون و همچنین لیتوگرافی به روزتره.

میزان بهینگی مصرف برق پردازنده 14900K اینتل

این چارت میزان برق مصرف شده توسط پردازنده برای به پایان رسوندن همون تست رندر بلندریه که اول بررسی دیدیم. این تست رو پردازنده ۱۴۹۰۰K اینتل تونسته با مصرف ۳۵ وات ساعت برق به پایان برسونه، که جزو پرمصرف‌ترین پردازنده‌های محسوب میشه. از طرفی ۵۹۵۰X که یکی از بهینه‌ترین پردازنده‌های تاریخ محسوب میشه، این تست رو با ۲۰ وات ساعت به پایان رسونده، البته در زمان بیشتر. ۷۹۵۰X هم که سریع‌ترین پردازنده در به پایان رسوندن این رندر بوده، ۲۸ وات ساعت برق مصرف کرده.

این شرایط پردازنده‌های جدید برای رقابتی بودنه. اینتل و AMD هر دو برای اینکه از دیگری بهتر بمونن و رتبه اول نمودارها رو تصاحب کنن، تا جایی که پردازنده توانش رو داره بهش برق تزریق می‌کنن. این کار قطعا باعث برتری اون‌ها میشه، اما برای کاربران افتضاحه و میشه گفت تمام کاربران، باید پردازنده‌ها رو آندرولت کنن تا عملکرد بهتری دریافت کنن.

کلام آخر: آیا پردازنده Core i9 14900K اینتل ارزش خرید داره؟

بعد از افتضاح نسل ۱۱، فکر می‌کردیم اینتل درس گرفته باشه و دیگه سر عرضه پردازنده‌ها تنبلی نکنه، اما در فاصله کمتر از ۳ سال، اینتل دوباره همون اشتباه رو انجام داد و پردازنده‌ای رو عرضه کرده که به راحتی میشه به همه گفت که خریداریش نکنن!

پردازنده 14900K اینتل روی لوگوی گیمرز نکسوس: منبع: Gamers Nexus
Credit: Gamers Nexus

مشکل ما با این پردازنده‌ها عرضه عجیب و بی منطق اون‌هاست. اولا که اینتل نام «نسل جدید» رو روی اون‌ها قرار داده، در حالی که هیچ تفاوت و برتری نسبت به نسل قبل ندارن. این باعث میشه که کاربرانی که آشنایی چندانی با بازار سخت‌افزار ندارن و خیلی در این جریان‌ها نیستن، گیج بشن و تصمیمات اشتباهی بگیرن.

حالا انتخاب بین ۱۳۹۰۰K و ۱۴۹۰۰K راحته. اگه قیمت‌شون برابر بود، ۱۴۹۰۰K می‌تونه به خاطر مرغوبیت سیلیکون انتخاب بهتری باشه. حالا نکته اینجاست که چند وقتی از ۱۳۹۰۰K می‌گذره و این پردازنده قیمت پایین‌تری داره. در این شرایط، ۱۳۹۰۰K ارزش خرید بالاتری داره.

پردازنده 14900K اینتل نصب شده در سوکت LGA 1700 - منبع: IGN
Credit: IGN

اگه هم قصد ارتقا دارید، ارتقا از نسل ۹ و ۱۰ و ۱۱ یا پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ به ۱۴۹۰۰K با توجه به همین شرایطی که گفتیم، می‌تونه انتخاب خوبی باشه. با توجه به نمودارهایی که دیدید هم می‌تونید تصمیم بگیرید که برای شما اینتل ارزش خرید بالاتری برای شما داره یا AMD. این به استفاده شما بستگی داره و کاربر به کاربر متفاوته.


در این مطلب به بررسی پردازنده Core i9 14900K پرداختیم. اگه شما بخواید در یک کلمه این پردازنده رو توصیف کنید چی می‌گید؟ تو کامنت‌ها برامون بنویسید.

محسن خدابخش

.Hello there من محسنم، با کلی علاقه که هیچ ربطی به هم ندارن. علاقه‌ام به گیم از 5 سالگی شروع شد و بیشتر فهمیدن درباره اینکه چطوری بازی‌ها اجرا میشن باعث شد به دنیای سخت افزار کامپیوتر وارد بشم. عاشق فیلم و سریال (مخصوصا استار وارز) هستم و تا الان زمان زیادی از زندگیم رو پای League of Legends هدر دادم.

‫۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×