محصولات لیان لی با گارانتی تخت جمشید
اخباراخبار سخت افزار

دمای پردازنده Core i9-14900K با جدا کردن IHS تا ۱۲ درجه کاهش می‌یابد

IHS پردازنده Core i9-14900K توسط یکی از کاربران به نام Der8auer جدا شد. پس از این کار و انجام تست‌های دوباره، دما تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد کاهش یافت. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


delid کردن پردازنده یعنی چی؟

یکی از کاربران به نام Der8auer در مورد تراشه‌های جدید اینتل نسل ۱۴ اطلاعاتی ارائه داده که نشون میده که این تراشه‌ها تغییرات زیادی ندارن و اکثر تغییرات معمولاً کلاک‌های بالاتر برای ۴ تا از ۶ مدل جدید به حساب میاد. بررسی دقیق‌تر نشون داده که تغییرات فیزیکی مهمی هم توی این تراشه‌های جدید وجود نداره. Der8auer عملی به نام «delid» کردن CPU رو برای پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل انجام داده. delidding به معنی شدن کردن IHS از روی پردازنده‌ست که با ابزارهای خاصی انجام میشه.

Der8auer با شرکت آلمانی Thermal Grizzly یک رابطه نزدیک داره و این شرکت محصولات مختلفی مرتبط با CPU تولید می‌کنه. این محصولات شامل ابزارهای delidding، قطعات contact frame و انواع مختلفی از خمیرهای حرارتی میشه.

دمای پردازنده Core i9-14900K پس از جداسازی IHS

قبل از انجام کار delidding روی CPU جدید، Der8auer یک مقدار پایه با استفاده از یک CPU استاندارد برای مقایسه تعیین می‌کنه. برای این کار از یک سیستم خنک‌کننده AIO ۳۶۰ میلی‌متری از کورسیر، سرعت‌های ثابت فن و فرکانس‌های هسته‌ای ثابت استفاده شده و پروفایل حافظه DDR5-7600 XMP رو هم اعمال می‌کنه. همچنین تنظیمات هسته‌ رو روی نسبت ۵۶ با ولتاژ ثابت ۱.۳۹ ولت قفل شده. همه اینها می‌تونه به‌عنوان اورکلاکی ضعیف در نظر گرفته بشه.

دمای پردازنده Core i9-14900K پس از جداسازی IHS


همونطور که Der8auer نشون داده، مصرف برق CPU قبل از delidding به ۲۹۴ وات nv بالاترین مقدار رسید. اما بعد از delidding که شامل استفاده از فلز مایع هم میشه، مصرف برق به ۱۰ وات کمتر افت داشت. این کاهش به‌دلیل دماهای به‌شدت پایین‌تره و حتی Der8auer اول فقط انتظار دماهای ۲-۳ درجه پایین‌تر رو داشته. با این حال مهمه که به یاد داشته باشیم که Core i9-14900K برای مصرف برق بالاش شناخته میشه، که این مشکل توسط بررسی‌های متعددی هم تایید شده.

با انجام کار delidding، دمای CPU از ۹۳.۱ درجه سانتیگراد به ۸۳.۲ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کرد. تفاوت بیشتر هم مشخص‌تر شد وقتی یک «contact frame» استفاده شد تا یکنواختی بسته CPU بهبود پیدا کنه و تماس با خنک‌کننده CPU رو بهبود بده.

به یاد داشته باشیم که delidding یک فرآیند پیچیده‌ست، به‌ویژه برای CPU‌های جدیدی که جوش داده شدن. ابزارهای موجود می‌تونه فرآیند رو خیلی ساده‌تر کنه، ولی خطر اینو داره که گارانتی یک قطعه ۶۰۰ دلاری رو باطل کنیم. کاربرها همیشه می‌تونن با استفاده از خنک‌کننده قوی‌تری دما رو کاهش بدن یا از خنک‌کننده‌های قدیمی‌تر با پردازنده CPU Ryzen 7 7800X3D استفاده کنن که مصرف برق کمتری نسبت به ۱۴۹۰۰۰K داره.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×