@benchfa_team
اخباراخبار تکنولوژیاخبار سخت افزار

عملکرد تراشه M3 Max مشابه با RTX 3080 و RTX 4080 لپتاپی تنها ۷ درصد سریع‌تر است

در این مطلب قصد داریم درباره پردازنده M3 Max و توانایی‌هاش صحبت کنیم. ماجرا از اینجا شروع میشه که باید این تراشه جدید اپل رو با تراشه‌های نسل قبلی خودشون مقایسه کنیم. این تراشه‌ها به کمک تکنولوژی ۳ نانومتری TSMC تولید شدن و اولین تراشه‌هایی هستن که از این فناوری استفاده کردن. ما واقعاً معتقدیم که تراشه‌ جدید اپل کمی سریع‌تر از M2 Ultra در مقایسه‌ مولتی‌کور Geekbench 6 عمل می‌کنه و حالا می‌خوایم مقایسه‌های بیشتری در زمینه‌ی GPU برای شما قرار بدیم. این بار پردازشگر گرافیک ۴۰ هسته‌ای M3 Max با RTX 3080 و RTX 4080 لپتاپی در GFXBench به رقابت می‌پردازه و نتایج این بنچمارک CPU شما رو متعجب می‌کنه. تا آخر این خبر با بنچفا همراه باشید.


بنچمارک GFXBench برای تراشه M3 Max

مهمه که در ابتدا بگیم نتایج GFXBench داستان کامل رو ارائه نمی‌دن، چون M3 Max ممکنه در تست‌های دیگه به شدت آهسته‌تر عمل کنه. بنچمارک Aztex Ruins در GFXBench توسط SJV منتشر شده و نشون می‌ده که M3 Max میتونه در رزولوشن ۱۴۴۰p تعداد ۲۸,۵۱۷ فریم رو به میانگین ۴۴۳.۵FPS برسونه. در مقایسه، RTX 3080 میزانی بالاتر از تراشه‌ی ۳ نانومتری اپل رو به نمایش می‌گذاره با تعداد ۲۸,۸۸۹ فریم و میانگین ۴۴۹.۳FPS ظاهر میشه. نسخه‌های دیگه ای هم از پردازنده گرافیکی RTX 3080 وجود داره که امتیاز کمی بیشتری دارن، ولی خلاصه اینه که تفاوت‌ها خیلی خیلی کوچک هستن. حتی GPU لپتاپی RTX 4080 انویدیا هم که گفته شده سریعتر از RTX 3080 دسکتاپه، تعداد ۲۹,۷۵۹ فریم با میانگین ۴۶۲.۸FPS رو دست میاره.

بنچمارک GFXBench برای تراشه M3 Max

عملکرد تراشه M3 Max نسبت به RTX 4080 لپتاپی

این نتایج نشون می‌دن که تراشه‌ M3 Max تنها ۷ درصد کندتر از RTX 4080 لپتاپی به حساب میاد. ولی قبل از اینکه کاربرها به اندازه کافی هیجان‌زده بشن و قابلیت‌های چیپست‌های مبتنی بر ARM رو ببینن، باید بگیم که باید به شما اطلاعاتی پشت پرده‌ای رو هم منتقل کنیم. اولاً، ما فکر می‌کنیم که نتایج GFXBench خیلی طرفدارانه و نادرست هستن. دلیل این ادعا هم اینه که به خاطر میاریم قبلاً نشون داده شد که چیپ ۱۰ هسته‌ای M3 تنها ۷.۴ درصد سریعتر از M2ـه، در حالی که هر دو همین تعداد هسته‌ گرافیکی رو دارن.

بعداً فهمیدن که GFXBench بیش از یک سال به روز نشده و بسیار احتمال داره که بهینه‌سازی‌های مخصوصی که برای نمایش ویژگی‌های واقعی GPU‌های نسل بعدی طراحی شدن در این بنچمارک‌ها نمایش داده نشن. همچنین دیدیم که GFXBench نشون داده که A16 Bionic سریع‌تر از A17 Pro عمل می‌کنه. پس بدون شک مشکلاتی وجود داره که باید بهشون پرداخته بشه. 

GPU‌های NVIDIA RTX 3080 و RTX 4080 لپتاپی بر اساس DirectX عمل می‌کنن، در حالی که M3 Max به Metal، API گرافیکی اپل، متمرکز شده‌. پس عدم تفاوت‌ها در GFXBench هم ممکنه به‌دلیل استفاده از API‌های مختلف باشه. 

با همه این‌ها، تراشه  M3 Max از یک GPU‌ داخلی استفاده می‌کنه و با این حال M3 Max در بسیاری از وظایف خوب عمل میکنه و برای کاربری‌هایی مثل تولید محتوا بسیار قوی ظاهر میشه. اگر به اندازه کافی قانع شدید که M3 Max رو به عنوان دستگاه روزانه‌‌تون استفاده کنید، باید یک هزینه اضافی ۵۰۰ دلاری رو در نظر بگیرید که وقتی که دارید اون رو با MacBook Pro 14 اینچی یا ۱۶ اینچی پیکربندی می‌کنید، باید بپردازید.

مهرانا عیسی‌پور

من مهرانا عیسی‌پور هستم، علاقه‌مند به دنیای تکنولوژی و یک geek واقعی. از سال ۱۳۹۶ به‌طور جدی وارد دنیای تکنولوژی شدم و به عنوان خبرنگار و تولیدکننده محتوا با رسانه‌های مختلف همکاری کردم. هدف اصلی من ارتباط مؤثر با مخاطبان است و همراهی انسان‌هایی با علایق مشابه که مایل هستند از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با تمرکز بر سخت‌افزار کامپیوتر آگاه شوند. در این راستا، من تمام تلاشم را می‌کنم تا اخبار مهم و جذاب را در دسترس همه قرار داده و محتواهای آموزشی و مفیدی را ارائه دهم. من به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیاتم با جامعه تکنولوژی علاقه‌مندم و مایلم تا همه بهترین استفاده را از تکنولوژی‌های روز داشته باشند. اگر شما هم دوست دارید در جریان آخرین تحولات سخت‌افزار باشید و از دنیای تکنولوژی‌ باخبر شوید، در این سفر هیجان‌انگیز همراه من باشید.

یک نظر

  1. ایا واقعا ۴۰۸۰ لپتاپ از ۳۰۸۰ بهتر عمل میکنه مثلا میتونه ۵ ساعت کاراییشو حفظ کنه یا فقط در حد بنچ مواردی مثل لیمیت دما و مصرف و ولتاز یه مقاله درمورد این نوع مقایسه بسازین که دسکتاپ بهتر عمل میکنه حتی اگه روی کاغذ ضعییفتر باشه و از پس تنظیمات گرافیکی و پردازش سنگین بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
×